Toon posts:

2 schermen in 1

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijd te twijvelen tussen een een dual setup of 1 groot scherm. Eigenlijk komt het erop neer dat ik beide wil. Nu zat ik te denken:

Is het mogelijk om 2 lcd schermen te strippen en er 1 groot scherm van te maken? Ik heb op internet zitten kijken maar kan eigenlijk weinig info vinden, dit kan natuurlijk komen doordat het een belachelijk idee is... Op het forum kwam ik in verschillende topics deze vraag ook tegen maar telkens zonder antwoord.

Hoe zit het dus met die tft schermen (dus puur het scherm zonder behuizing) en de ruimte aan de zijkant van het scherm? Loopt het daadwerkelijke beeld tot de rand door of zit er nog een "dood" gedeelte? En weet iemand hier een benaming voor, is een stuk makkelijker googlen.

http://www.bongofish.co.uk/Wacom/wacom_pt9.html

Deze gozer heeft een uit elkaar gehaald scherm (Dell 1501fp, 15inch) aan staan, kijkend naar de zijkant zie ik een paar mm zwart.

duss...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24

Outerspace

Admin General Chat
Volgens mij zit er wel een zwart randje, alleen zeker weten doe ik het ook niet. Wat je kan doen is spelen met overlapping. Dan heb je wel die zwarte randjes, alleen kan wel netjes in het 'midden' klikken.

Wauw, een sig!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:50
Er zit altijd een klein stukje zwart aan de zijkanten, dit omdat men daar het TFT aan vastzet in het frame via een klik constructie.

Ik dnek dat je 2 TFT's moet gaan kopen met een hele kleine Behuizing en dan tegen elkaar zeten.

OF een constructie maken met spiegels zodat je kijkt dat het wel 1 geheel is, Maarja daar emot je plek voor hebben.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja had hem zien staan, maar zat toch maar te denken aan 2x 19 inch. En de rand tussen de twee schermen is hier nog groter dan normaal.

Maar weer ff ontopic. Door 2 geripte schermen te combineren krijg je een minimale lijn in het midden. En het is wel logisch dat er een zwarte rand om het scherm zit, gezien het kliksysteem, maar zouden er ook monitoren zijn die dit niet hebben, of dat je doormiddel van strech (in het monitor menu) je deze marge nog kleiner kan maken.

En zijn er nog meer inventieve ideen als de spiegel oplossing?

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:48
Ik heb persoonlijk een hekel aan die rand in het midden en heb dus gekozen voor een widescreen.

is denk ik wel iets duurder

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

Super_ik

haklust!

de nieuwe schermen van dell hebben een heel dun randtje.
hier op het werk heeft bijna iedereen 2x21" op zn bureau staat, en maar verrekte weinig mensen die zeuren over dat randje in het midden :)

Afbeeldingslocatie: http://accessories.euro.dell.com/sna/images/products/large/858-10043.jpg

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Matthijs B schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:43:
Ik heb persoonlijk een hekel aan die rand in het midden en heb dus gekozen voor een widescreen.

is denk ik wel iets duurder
Het voordeel van dit idee is:

Goedkoop
Groot
Hoge resolutie
Programma's zijn te maximaliseren op de helft van je scherm (belangrijk punt voor mij)
Spelletjes kan je op 1 scherm spelen
Films kan je op 2 schermen kijken
Je hebt maar 2 goedkope videokaarten nodig in plaats van 1 dure

Verwijderd

Ik zat met hetzelfde probleem en daarom heb ik geopteerd voor de Dell 2407.
Super oplossing _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:50:
hier op het werk heeft bijna iedereen 2x21" op zn bureau staat, en maar verrekte weinig mensen die zeuren over dat randje in het midden :)

[afbeelding]
Maar hoe relaxed is het als je dat randje kan lozen...

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:48
Super_ik schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:50:

[afbeelding]
het ligt er heel erg aan waar je het voor gaat gebruiken.

het is zwaar irritant als je gamed en je character is in tweeen gedeeld. of met designen vind ik het ook vrij vervelend.

Het is wel prettiger als je 2 aparte apps gebruikt. op het linker scherm het één. op het andere scherm het andere. dat geeft een duidelijkere scheiding en vind ik prettiger

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
Als je gaat gamen is 1 scherm toch lekkerder, tenzij je iets als flightsim gaat spelen.
Voor designen is twee schermen weer fijner.

Wat doe je precies?

PSN: djmurcielago

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:53:
Maar hoe relaxed is het als je dat randje kan lozen...
...maar dat kan nu eenmaal niet. Als je zo'n beeldscherm uit elkaar haalt dan zie je dat het panel (het deel dat daadwerkelijk beeld geeft) een metalen randje van een mm of 5 heeft aan alle kanten. Dat moet ook wel, want er zitten een hoop lagen in zo'n panel, die allemaal bij elkaar gehouden moeten worden. Ook lopen er datakabeltjes etc (meestal kopersporen op een plastic film), je kunt ze dus gewoon _niet_ tegen elkaar aan krijgen.

Spelen met stretch is ook geen optie, want die hele optie ontbreekt. Het is geen CRT waar je de electronenstraal meer of minder af kunt laten buigen, op een TFT is 1 pixel nu eenmaal een pixel, en geen miniscuul gaatje in een masker ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 16-11-2006 22:30 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-07 09:57
Ik vind het raar dat je dit niet kunt kopen. 2 normale 4:3 schermen samen in 1 behuizing met zo min mogelijk ruimte er tussen. Want dat je iets kunt maximaliseren om je halve scherm is toch echt wel handig ja.

Maar misschien is hier ook een software oplossing voor die je kunt overwegen?

[ Voor 39% gewijzigd door martijnve op 16-11-2006 22:37 ]

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

martijnve schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:36:
Ik vind het raar dat je dit niet kunt kopen. 2 normale 4:3 schermen samen in 1 behuizing met zo min mogelijk ruimte er tussen. Want dat je iets kunt maximaliseren om je halve scherm is toch echt wel handig ja.

ik heb ze wel in triple-formatie gezien, aan elkaar vast

Simplicity is de bom...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is 1 16:10 scherm dan niet handiger (een 30" geval ofzo?).

Verwijderd

Topicstarter

Die zijn er wel, maar dan is het eigenlijk dubbele mount.

Afbeeldingslocatie: http://www.applelinks.com/news/gifs/doublefr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://shopping.redorbit.com/providers/ingram/inquire/img_zip/Thumbnail/11257542.jpg
http://www.ncs-us.com/monitormounts.htm

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:29:
[...]

...maar dat kan nu eenmaal niet. Als je zo'n beeldscherm uit elkaar haalt dan zie je dat het panel (het deel dat daadwerkelijk beeld geeft) een metalen randje van een mm of 5 heeft aan alle kanten. Dat moet ook wel, want er zitten een hoop lagen in zo'n panel, die allemaal bij elkaar gehouden moeten worden. Ook lopen er datakabeltjes etc (meestal kopersporen op een plastic film), je kunt ze dus gewoon _niet_ tegen elkaar aan krijgen.
Als aan alle kanten een randje zit van 5 mm dan kan je eventueel in het middel de schermen laten overlapen, je hebt dan nog maar 5 mm ruimte ertussen. Of zijn er al monitoren met een vergelijkbare dunne rand?

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-07 20:23

Technicality

Vliegt rechtsom...

Het gaat de TS er volgens mij om dat hij het randloze van één groot scherm wil, maar het gemak van apps maximaliseren op 'de helft'. vziw zijn er echter geen monitoren die dat kunnen.

• Paul
Dan is het simpeler om gewoon een 16:6 (of 8:3) panel te ontwikkelen: breeeeeeedbeeld.

Een 24" widescreen is niet hoger dan een 20" normaal scherm, maar (qua puur beeldoppervlak) wel kleiner dan 2x 20", voor jou dus niet breed genoeg (of te hoog).

Ik heb hier 2 breedbeeld-schermen naast elkaar staan, maar ik heb geen last van die rand. Nu ja, ik zet zelden of nooit een window zo dat het de "grens" overschrijd, dus dat zou je "last" kunnen noemen, maar aan de andere kant zit ik wel recht voor het ene scherm (linkerscherm bij mij) en gebruik ik het 2e scherm voor "bijzaken": Winamp, IM-client, een verdwaalde achtergrondfilm, terwijl ik de hoofdtaken (internetten :+, developen, echt films kijken, games) op het "hoofdscherm" doe.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Technicality schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:33:
Het gaat de TS er volgens mij om dat hij het randloze van één groot scherm wil, maar het gemak van apps maximaliseren op 'de helft'. vziw zijn er echter geen monitoren die dat kunnen.
Precies! En nog een keer precies! Daarom kijk ik hier wat de mogelijkheden zijn. Ik vraag me af of hier een markt voor zou zijn?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Bij flight simulator's gebruiken ze wel eens fresnel lezen om een naadloos beeld te krijgen. Je kunt ze dan op deze manier neerzetten en dan zie je geen rand meer:
Afbeeldingslocatie: http://www.rickleephoto.com/box.gif
Informatie moet je zelf maar even zoeken.

Verwijderd

denk persoonlijk wel dat het overkomelijk is om 2 schermen te strippen en
met een rand van 1 cm totaal te leven dan die 5~7 cm die er normaal tussenzit

1 cm valt nauwelijks op behalve bij schietspellen dan, en zelf dan is 1 cm minimaal.
ik heb zelf mn tft ook wel ns uit elkaar gehaald en het is inderdaad maar 5 mm elk,
maar hoe je de behuizing wil maken voor 2 monitoren.. heb geen flauw idee... kan wel
leuk workshop idee zijn.

• Paul
Lijkt me in software niet onmogelijk? DualView op 1 scherm? Andersom, horizontaal spannen, kan immers ook :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Afbeeldingslocatie: http://imaging-resource.com/NPICS1/grandcanyon.jpg
(klik!)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:48:
[...]

Precies! En nog een keer precies! Daarom kijk ik hier wat de mogelijkheden zijn. Ik vraag me af of hier een markt voor zou zijn?
Gezien het feit dat die Grand Canyon schermen, die toch al behoorlijk prijzig zijn, ook nog steeds uit 4 losse pannels bestaan, denk ik niet dat het rendabel is. Bovendien, anders dan bij spellen/film zie ik niet wezenlijk voordeel in randloos; ik heb hier een cobinatie van 19" CRT + 15" TFT. Niet ideaal natuurlijk, maar "randloos" zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben.

En je ziet bij die GC al dat het een "gebogen" opstelling is, om de afstand beperkt te houden. In de toekomst zal met flexibele displays dit geen probleem zijn, maar een volledig bol (of hol eigenlijk) scherm lijkt me ook 3x niks.

[ Voor 15% gewijzigd door Fuzzillogic op 17-11-2006 00:13 ]

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat jij dus eigenlijk écht wilt, is een superbreedbeeld (1:2) - wat volgens mij niet bestaat - die softwarematig in twee schermen is opgedeeld - wat je vaak alleen horizontaal, of in vieren ziet binnen een applicatie...Eigenlijk net zoiets als viewports/workspaces in Linux, maar dan simultaan zichtbaar.

Hop, naar de bank met dit idee!

Volgens mij kun je zoiets op het moment alleen realiseren met projecties (dus bv twee beamers), dwz, je kunt het scherm wel softwarematig splitsen, maar het oppervlak is dan altijd te klein.

[ Voor 9% gewijzigd door Drgn op 17-11-2006 00:22 ]

Leave the gun, get the canoli

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=26865793,noline]bartosa schreef op donderdag 16 november 2006 @
1 cm valt nauwelijks op behalve bij schietspellen dan, en zelf dan is 1 cm minimaal.
ik heb zelf mn tft ook wel ns uit elkaar gehaald en het is inderdaad maar 5 mm elk,
maar hoe je de behuizing wil maken voor 2 monitoren.. heb geen flauw idee... kan wel
leuk workshop idee zijn.
Details, details haha... Een behuizing is natuurlijk altijd wel te maken. Je kan bijvoorbeeld de 2 originele behuizingen gebruiken.

Verwijderd

hier in het gemeentehuis hangt een totaal 'bezel-less' aka borderless /frameloos scherm (gemeente alphen)

je ziet dus echt alleen een lcd aan het plafond hangen, totaal geen rand ..

ik heb welles gegoogelt een tijdje terug, maar ik ben er tot op heden nog niet achter gekomen waar ze vandaan komen..
Pagina: 1