Website updaten naar PHP 5, ben ik verantwoordelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• eroenj
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-12-2020

eroenj

ja dat hoort zo

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vraag is niet direct gerelateerd aan programmeren, dus mijn excuses als ik 'm in het verkeerde forum heb gepost. Het is meer een vraag over verantwoordelijkheid. De situatie is als volgt:

Ik heb een drietal jaren terug een behoorlijk grote website gemaakt (in PHP4) voor een klant. Het hostingbedrijf draait op dit moment PHP4 & 5 naast elkaar, maar per 1 januari 2007 vervalt de ondersteuning voor PHP4. De website moet dus worden geupdate naar PHP5. Ik kan eerlijk gezegd moeilijk inschatten hoeveel tijd me dit gaat kosten.

Mijn vraag is, kan / mag ik de klant mijn uren laten betalen? En waarom wel / niet?

Gelieve niet met stomme opmerkingen komen als "doe dat toch even, wat maakt het uit" of "ja natuurlijk wel". ik wil graag van jullie horen wat jullie hier van vinden.

Dankjewel voor jullie hulp,

Jeroen

eroenj

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Ik weet niet zo veel van PHP af en helemaal niet van het omzetten van PHP4 naar PHP5. Een mogelijkheid die ik zie is het overschakelen op een andere host die wel PHP4 voor jou kan ondersteunen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• MAX3400
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, een klant betaalt (in principe) voor een bepaald produkt. Als daarin niet is meegenomen dat er een levensduur wordt gegarandeerd, dan zal de klant jou opnieuw moeten betalen om het produkt te ontwikkelen voor een ander platform.

*edit*
voorbeeld: een programmeur maakt een applicatie specifiek voor Windows '95. Jaren hoort ie niets van de gebruikers totdat een andere partij (Microsoft) stopt met alle support, fixes en security voor Windows '95. En ja hoor, je wordt gebeld om de applicatie hopelijk werkend te krijgen op hun nieuwe (pak 'm beet) XP 64-bit omgeving... Dat is toch ook geen situatie van "ach, dat doe ik wel ff" maar gewoon dokken?

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2006 19:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:44
Jij hebt een tijd geleden iets gemaakt wat geaccepteerd is door je klant. Inmiddels zijn de eisen veranderd (in jouw geval door een derde, maar dat maakt eigenlijk niet uit) en gaat het plat. Je kan hier gewoon een tarief aan hangen in mijn ogen. Het moet niet zo zijn dat jij voor niets gaat werken omdat iemand anders veranderingen in een systeem aan brengt.

Tenzij je dit soort kosten al in je oorspronkelijke prijs hebt verwerkt kun je dus gewoon met de klant een tarief afspreken. Wees wel duidelijk in wat je precies moet doen en gedaan hebt. Het uiteindelijke resultaat is voor de klant immers precies hetzelfde als wat hij nu heeft. Hij ziet dus niet waar het werk in zit en het is handig hem hier globaal over in te lichten.

• MAX3400
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Redshark schreef op donderdag 16 november 2006 @ 19:42:... Het uiteindelijke resultaat is voor de klant immers precies hetzelfde als wat hij nu heeft. Hij ziet dus niet waar het werk in zit en het is handig hem hier globaal over in te lichten.
Goed punt; misschien handig om dus ook mee te nemen voor de klant dat er als updates komen in PHP of aanpassingen waardoor de website niet meer correct werkt, dat dit tegen bedrag X wordt gefactureerd omdat je geen invloed hebt op de frequentie en impact van updates van een derde partij.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In deze wereld verouderen applicaties na verloop van tijd. Je stelt dat je applicatie het nu drie jaar heeft volgehouden. Dat vind ik een hele nette tijd. Tenzij daarover tevoren uitdrukkelijk afspraken zijn gemaakt, wat kennelijk niet het geval is, lijkt me niet dat je enige verplichting (ook geen morele verantwoordelijkheid) naar die klant toe hebt om zijn applicatie gratis te upgraden. Sowieso ligt deze platform-upgrade buiten jouw invloedssfeer en is nog enkele jaren PHP4 hosting zeer goed mogelijk. Het is dus ook vooral een keuze van de klant.

Vanuit die klant gezien logisch dat hij weer bij jou terecht komt. Het ligt voor de hand dat jij veruit het meeste weet van deze applicatie en kennelijk is hij tevreden over je. (Zou ik ook zijn als iets drie jaar zonder veel omkijken ernaar gefunctioneerd heeft.) Dus, als je enigszins de tijd hebt, waarom niet je voor de upgrade laten inhuren?

Puur het omzetten van PHP4 naar PHP5 (zonder enige verdere aanpassing) zou op zich weinig tijd hoeven kosten, als je vertrouwd bent met PHP5 tenminste. Je kunt er op php.net een checklistje voor vinden. Er zijn vooral mogelijkheden bijgekomen, het aantal backwards compatibility breaks en de moeite nodig om deze te fixen valt reuze mee. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je klant dit liever "even" door je laat doen, dan de moeite te nemen weg te gaan bij zijn host.

Verwijderd

ik weet niet precies welke specefieke kanten je van php4 hebt gebruikt maar php5 is *bijna* 100% backwards compatible met php4. dus zoveel werk zou het waarschijnlijk niet zijn. leesook: http://nl2.php.net/manual/en/language.oop5.php#op5.intro

daarbij ben ik het met de rest eens dat als er destijds niet een levensduur is gegarandeerd of anderzijds in deze verandering is voorzien. je dit gewoon als een aparte update/opdracht moet zien en dus een nieuw tarief rekenen. wel zou ik een iets lager tarief rekenen omdat het gaat om een het aanpassen van al bestande code en het natuurlijk ook klantbinding stimuleert voor volgende updates.

kortom, kijk eerst eens goed naar wat er eigenlijk moet gebeuren en ga dan om de tafel zitten.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ik zou ook zeggen dat ze moeten betalen. En; ook in mijn ervaring was de migratie van 4 naar 5 vrij pijnloos. Hangt er echter wel een beetje vanaf hoe je je code hebt opgezet. Ik gebruikte bijvoorbeeld niet zoveel objects, en als je daar wel veel gebruik van maakt verandert er wel het een en ander (met name omdat je ze nu by reference in plaats van by value doorgeeft).

Rustacean

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit heeft inderdaad niets met programmeren te maken. ;) Dit topic zou ik op zich best naar Stuffis Generalis kunnen verplaatsen, ware het niet dat de topicstarter daar geen toegang heeft.

eroenj, ik ga je topic dicht doen, ten eerste dus omdat het hier niet hoort en ik geen alternatief forum voor je heb, en ten tweede omdat er niet veel andere antwoorden zullen komen dan die antwoorden die je hierboven al hebt gehad. Je hebt een product afgeleverd volgens een bepaalde overeenkomst, en als in die overeenkomst niet is afgesproken dat het ook moest blijven werken in PHP5, dan hoef jij dat niet op eigen kosten te gaan fixen voor ze.

Overigens zou het updaten naar PHP5 niet eens zoveel tijd mogen kosten, aangezien PHP5 voor het overgrote deel backwards compatible is. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.