nVidia MediaShield RAID - Raidlevel migration?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

Een tijdje terug heb ik een nieuw systeem samengesteld.
Onderandere heb ik toen gekozen voor een Asus M2N-E moederbord en 2 Samsung Spinpoint SATA disks.
Deze disks draaien in RAID0 (Stripe).

Nu zit ik er eigenlijk over te denken om toch maar op RAID5 te gaan draaien.
Deze overdenking komt doordat RAID5 een stuk veiliger is als RAID0 en de performance van de MediaShield RAID Controller schijnt nog heel aardig te zijn.

Wat ik me afvraag, is of het mogelijk is om simpelweg een extra hardeschijf bij te prikken en de array om te zetten naar RAID5. (mogelijk gaat zoiets gepaard met veel rekenwerk ivm parity data).

In de boekjes kon ik het niet terug vinden en ook Google bood geen nuttige informatie.

Iemand die hier een licht op kan werpen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Alhoewel ik niet zeker weet of de controller het aankan, denk ik dat je er van uit kan gaan dat het niet mogelijk is om van 0 naar 5 te migreren. Je moet het dus backuppen, RAID instellen, en terugzetten. Ook zou ik naar echte performance tests kijken, want RAID 5 is niet bepaald een snelheidsbeest, zeker niet op on-board chips. (Zie RAID FAQ.)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik heb pasgeleden al in een ander topic wat info over de performance van Mediashield gezien.
Snelheden van rond de 70 a 80MB per seconde zijn normaal schijnbaar.
RAID0 zal wel een tikkeltje sneller zijn, maar aan de andere kant heb je sowieso de maximale bandbreedte van de PCI bus.
Daat zit m'n soundkaart en netwerk ook nog op, dus de maximale 133MB per sec haal ik toch niet.
Daarnaast zou ik al tevreden zijn met de snelheid van single disk... Das opzich snel zat.
De reden dat ik RAID0 draai is omdat Windows op een of andere manier niet zonder RAID wil installeren. (ook al een topic over gehad btw)

Maja, ik moet dus gaan kijken naar genoeg opslagruimte om naar de backuppen...
Binnenkort maar eens gaan kijken hoe ik dat doe, en of ik zoiets kan financieren ;) (moet extra diskspace kopen voor zoiets enzo...)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:28

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Even kijken of iemand in de vriendenkring een externe HDD heeft of er zelf 1 kopen als je het geld er voor over hebt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik heb wel externe disks, maar daar staat nog data op die uitgezocht moet worden.
Zal niet bijster veel belangrijks zijn tho.
Nadeel is dat de grootste "slechts" 160GB is.
Ik weet niet of dat voldoende is, hoewel je met ghost in compressionlevel 9 een behoorlijk eind moet kunnen komen.
Het gaat me er om dat ik nu 320GB aan disk heb... MP3tjes compressen niet zo lekker iig, maar spelletjes kan ik wel weg mikken b.v.
Dan houd ik veel lege ruimte over iig.

Nog maar even kijken wat ik doe iig.
Ik weet voorlopig genoeg :)