aansluiting composiet versus component

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 197375

Topicstarter
Hallo,
Ik heb mij zopas een heleboel materiaal aangeschaft via een online webwinkel. Hoewel ik reeds veel research op voorhand heb gedaan, ben ik toch nog niet zeker of ik nu wel de juiste bekabeling heb gekocht. Ik heb namelijk het volgende gekocht:
- Pioneer Audio/video tuner/versterker 5.1 VSX-516-S
- Pioneer DVD/DivX recorder met harde schijf 160 GB DVR-540H-S
- LCD TV van Medion (had ik al)
- Voor de bekabeling heb ik echter YUV kabels gekocht (dit blijken component kabels te zijn ipv composiet kabels maw rood/blauw/groen ipv rood/wit/geel)
==> 1 maal een kabel met 3RCA / 3RCA (om van dvd naar versterker te gaan) en
==> 1 maal een kabel met 3 RCA / scart (om van versterker naar TV te gaan)
De scart aan de TV geeft volgens mij geen problemen (zal wel component ondersteunen) en de DVD heeft een component uitgang. Het probleem is echter dat achteraan op de versterker alleen maar composiet uitgangen zitten (rood/wit/geel)
Kan er iemand mij vertellen of ik deze YUV kabel hier nu wel of niet kan op aansluiten, of ben ik verplicht om met composiet kabels (die toch wel minder zijn in kwaliteit) te werken ??
Indien ik deze wel zou kunnen aansluiten ... welke kleuren moet ik dan met elkaar verbinden ??
Alvast bedankt.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De componentkabel gebruik je voor het aansluiten van je DVD/Divx recorder op je TV voor het beeld (afspelen). Het aansluiten van je A/V reciever op je DVD/Divx recorder zou ik doen met danwel een optische (toslink) kabel of een coaxiale kabel. Mocht deze aansluiting er niet zijn (lijkt me sterk aangezien een 5.1 reciever alleen écht 5.1 kan afspelen wanneer het geluid digitaal binnenkomt) dan kan je de DVD/Divx recorder via een standaard rood/wit tulpjes kabel aansluiten.

Dan houd je nog 1 ding over en dat is opnemen van je TV naar de DVD/Divx recorder. Dat kan waarschijnlijk het best via een SCART kabel.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03-2024
lijkt me een kwestie van zoeken, maar als het goed is heb je zowel op je tv als op je dvd-speler een component uitgang. Dat kun je herkennen aan 3 rca plugs in rood, groen en blauw. Als een van de apparaten dit niet heeft kun je ze niet verbinden via component.

Nog beter zou zijn om het via hdmi aan te sluiten. Als dat er ook niet op zit zul je gewoon een scart<->scart kabel moeten gebruiken, en moet je hem zo instellen dat hij een RGB signaal uitstuurt op de scart (is niet hetzelfde als component)

Zoals hierboven al gezegd wordt kun je de versterker het beste aansluiten via een optische kabel of een coaxiale (een enkele rca plug) kabel. Normaal gesproken ondersteunen zowel je versterker als je dvd-speler beiden. Voor de coaxiale variant kun je gewoon een van de kabels gebruiken die je al hebt, dit signaal is voorzien van foutcorrectie en niet erg storingsgevoelig.

Anoniem: 197375

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden. Rodie83 jij slaat de nagel op de kop.Ik was van plan de dvd aan de versterker aan te sluiten met een YUV en de TV ook aan de versterker met een YUV. Eigenlijk heb ik gewoon een kabel teveel gekocht, want de TV moet rechtreeks aan de DVD met de YUV (geeft nl. alleen beeld door blijkbaar, maar dan wel in hogere kwaliteit). En voor het geluid heb ik inderdaad een aparte digitale coaxiale kabel gekocht. Stom, maar ik dacht dat het beeld ook via de versterker MOEST gaan en dat is blijkbaar niet het geval.
Groetjes en mercie.