Toon posts:

[Voeding] Igreen 500W of Zalman 400w?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In mijn pc zit momenteel een ZM400B-APS voeding. Doet het prima (12 v is miss iets aan de lage kant maar boeit niet veel) en is redelijk stil (hievoor heb ik hem gekocht).

Nu heb ik laatst voor een andere pc een voeding geruild; een Coolermaster Igreen 500watt.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik er goed aan doe deze 2 om te wisselen. (voor de andere pc is stilte/stabiliteit minder van belang, aangezien deze ook minder vermogen vraagt).

De coolermaster heeft enkele voordelen:
-120mm fan vs 80mm fan (en die fan zit boven de cpu ipv de zalman die z'n lucht van achter de PSU vandaan haalt)
-Atx 2.2 vs. ATX 1.3 (niet boeiend voor m'n huidig systeem)
-500 watt vs 400 watt (niet boeiend in m'n huidige systeem, beide voldoen)
-Meshed cables ipv unmeshed bij de Zalman.

De voordelen van de Zalman:
- zo ver is ie altijd stil , maar wel lichtelijk hoorbaar, geweest.
- zo ver z'n werk goed gedaan (12v lijn is zwak).

If it aint broken , dont fix it ;) , maar ik vraag me nu vooral af of de IGreen 500watt stiller zal zijn dan mijn zalman (hoe efficientie, 120mm ip 80mm fan). Een directe review kan ik niet vinden op het internet. Op dit forum wordt af en toe vermelding gemaakt van een soort ratelend geluid als de voeding warm wordt, maar dit is nou niet echt het jaargeteide om dat makkelijk te testen.

Ik kan ze natuurlijk omwisselen, maar ik denk (mede door lage kamertemp) dat ik daarmee niet een goede vergelijking kan maken. Daarnaast heb ik ook niet de beschikking over fatsoenlijk gereedschap om de voltages/gebruik door te meten.

Bij gebrek aan (directe) vergelijkingen op het internet is dus mijn vraag bij deze: ga ik er goed aan doen ze om te wisselen? en dan vooral op deze 2 punten:
-stilheid
-zuinigheid (leuk voor energie rekening ;))

De specs van de pc waar het om gaat:

a7n8x deluxe 2.0
Athlon XP-m 2600+ @ 3200+
2x 512MB pc3200
Ati Radeon 9600xt 128MB
Audigy 2
120GB seagate barracuda 7200.8 SATA
en dan dvd brandertje + floppydrive en nu dus de zalman ZM400B-APS

Andere pc is een simpel bakje met een athlon xp 2500+ en simpele videokaart 512mb etc. Daar voldoen beide voedingen ruimschoots voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 15:36 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:33:
Bij gebrek aan (directe) vergelijkingen op het internet is dus mijn vraag bij deze: ga ik er goed aan doen ze om te wisselen? en dan vooral op deze 2 punten:
-stilheid
-zuinigheid (leuk voor energie rekening ;))
Ik begrijp uit je verhaal dat je beide voedingen al hebt liggen. Als ik zelf de keuze moet maken zou ik voor de Igreen gaan.

1. Hij is effienter dan de Zalman. (2,2% alle beetjes helpen, genomen van zalman zijn grotere broer de 460)
2. Of die stiller is zal je zelf even moeten bepalen bij normaal gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 16-11-2006 15:43 ]

Verwijderd

Qua duurzaamheid en betrouwbaarheid hoeven zalman en coolermaster doorgaans niet echt voor elkaar onder te doen. Enne je zei het zelf al, de 12v lijn van Zalman is wat minder (geen ervaring mee zelf overigens) maar als die van CM daar geen last van heeft moet je gewoon switchen. Ik denk trouwens wel dat wat je ook doet; die voedingen gaan allebei je mobo overleven, want dat is geen hele nieuwe meer en ik zie ze de laatste tijd met bosjes tegelijk dood neervallen. Wil je niet bangmaken ofzo :p maar ik zou er wel rekening mee houden dat je mobo een minder betrouwbare factor is als je hem vergelijkt met je voedingen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon proberen. In de tijd dat je dit lange topic hebt getikt had je ook even de voeding kunnen omwisselen en een eerste indruk kunnen krijgen ;)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:07
Ik zou ook voor de iGreen gaan (heb zelf de 430w), al is het maar omdat deze net in een hogere kwaliteitsklasse zit qua specs (efficiente, PFC, beveiliging, etc). Efficiente zit tussen de 80 en 85%, en stiller hangt af van de load. Onder de 50% load zul je hem nagenoeg niet horen (17dB).

Verwijderd

ik heb zelf een realpower 450W gehad van CM.
En die was al heel erg stil, deze igreen voeding zit op z'n laagst al 2dB daaronder. (19 vs 17)
Lawaai kun je eerder verwachten van je hd, cpu of vga kaart koeler.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:19
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:33:
If it aint broken , dont fix it ;) , maar ik vraag me nu vooral af of de IGreen 500watt stiller zal zijn dan mijn zalman (hoe efficientie, 120mm ip 80mm fan). Een directe review kan ik niet vinden op het internet.
Ik heb voor CaseJunkies de iGreen 430, 500 en 600 watt gereviewd, die zijn zeker niet stiller dan de Zalman. Die heb ik namelijk al tijden zelf in gebruik, mooi vergelijkingsmateriaal dus ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Carpento op 16-11-2006 18:07 . Reden: kleine zinscorrectie ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm okay.. dus zo duidelijk is het schijnbaar nog niet ;)

ik zal ze eens allebei aanlsuiten.. kijken of het iets uitmaakt.

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 13:36
igreen!! deze is zeker even still als zalman en heeft een ongekende prijs kwaliteit verhouding

Eksit

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:19
Eksit schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:28:
igreen!! (1)deze is zeker even still als zalman en (2)heeft een ongekende prijs kwaliteit verhouding
Het tweede ga ik zeker niet weerleggen, maar met je eerste bewering ben ik het echt niet eens :X

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb zelf de Be Quiet! Straight Power, 500W ATX 2.2, 34A in totaal op de 2 12V lijnen, en hij is dus echt onhoorbaar stil. Zelfs na een half dagje gamen als je verwacht dat de fan wat harder moet gaan werken. Was op een gegeven moment zelf ff bang dat hij stuk was omdat ik dus echt niets kon horen. Kast opengemaakt, niks aan de hand, werkt perfect ;)
Kan het van harte aanbevelen, kost rond de 77euro. Voor een 10tje meer heb je de 550W (deze heeft dan zelfs 4 12v lijnen, beetje overdreven maar goed), voor een 10tje minder de 450W, keus zat dus.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus deze 2 voedingen al he? ik ben niet aan het overwegen een nieuwe te kopen ofzo :p

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 00:02:
ik heb dus deze 2 voedingen al he? ik ben niet aan het overwegen een nieuwe te kopen ofzo :p
Ow sorry, idd.

Marehh, dan ben jij juist als geen ander in staat ons te vertellen welke van deze twee voedingen beter is :)

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik dus ook al een beetje in de TS gezet. Zaken als verbruik e.d. kan ik hier niet fatsoenlijk opmeten. Daarnaast is de huidige temperatuur niet echt geschikt voor een flinke herrietest bij hitte ;)

Verwijderd

Topicstarter
naja voor het archief: even ingezet en in idle is hij al niet stiller (hij verplaatst wel stukken meer lucht).
Ik zet em dus gewoon in die andere pc :)
Pagina: 1