Hallo,
In mijn pc zit momenteel een ZM400B-APS voeding. Doet het prima (12 v is miss iets aan de lage kant maar boeit niet veel) en is redelijk stil (hievoor heb ik hem gekocht).
Nu heb ik laatst voor een andere pc een voeding geruild; een Coolermaster Igreen 500watt.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik er goed aan doe deze 2 om te wisselen. (voor de andere pc is stilte/stabiliteit minder van belang, aangezien deze ook minder vermogen vraagt).
De coolermaster heeft enkele voordelen:
-120mm fan vs 80mm fan (en die fan zit boven de cpu ipv de zalman die z'n lucht van achter de PSU vandaan haalt)
-Atx 2.2 vs. ATX 1.3 (niet boeiend voor m'n huidig systeem)
-500 watt vs 400 watt (niet boeiend in m'n huidige systeem, beide voldoen)
-Meshed cables ipv unmeshed bij de Zalman.
De voordelen van de Zalman:
- zo ver is ie altijd stil , maar wel lichtelijk hoorbaar, geweest.
- zo ver z'n werk goed gedaan (12v lijn is zwak).
If it aint broken , dont fix it
, maar ik vraag me nu vooral af of de IGreen 500watt stiller zal zijn dan mijn zalman (hoe efficientie, 120mm ip 80mm fan). Een directe review kan ik niet vinden op het internet. Op dit forum wordt af en toe vermelding gemaakt van een soort ratelend geluid als de voeding warm wordt, maar dit is nou niet echt het jaargeteide om dat makkelijk te testen.
Ik kan ze natuurlijk omwisselen, maar ik denk (mede door lage kamertemp) dat ik daarmee niet een goede vergelijking kan maken. Daarnaast heb ik ook niet de beschikking over fatsoenlijk gereedschap om de voltages/gebruik door te meten.
Bij gebrek aan (directe) vergelijkingen op het internet is dus mijn vraag bij deze: ga ik er goed aan doen ze om te wisselen? en dan vooral op deze 2 punten:
-stilheid
-zuinigheid (leuk voor energie rekening
)
De specs van de pc waar het om gaat:
a7n8x deluxe 2.0
Athlon XP-m 2600+ @ 3200+
2x 512MB pc3200
Ati Radeon 9600xt 128MB
Audigy 2
120GB seagate barracuda 7200.8 SATA
en dan dvd brandertje + floppydrive en nu dus de zalman ZM400B-APS
Andere pc is een simpel bakje met een athlon xp 2500+ en simpele videokaart 512mb etc. Daar voldoen beide voedingen ruimschoots voor
In mijn pc zit momenteel een ZM400B-APS voeding. Doet het prima (12 v is miss iets aan de lage kant maar boeit niet veel) en is redelijk stil (hievoor heb ik hem gekocht).
Nu heb ik laatst voor een andere pc een voeding geruild; een Coolermaster Igreen 500watt.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik er goed aan doe deze 2 om te wisselen. (voor de andere pc is stilte/stabiliteit minder van belang, aangezien deze ook minder vermogen vraagt).
De coolermaster heeft enkele voordelen:
-120mm fan vs 80mm fan (en die fan zit boven de cpu ipv de zalman die z'n lucht van achter de PSU vandaan haalt)
-Atx 2.2 vs. ATX 1.3 (niet boeiend voor m'n huidig systeem)
-500 watt vs 400 watt (niet boeiend in m'n huidige systeem, beide voldoen)
-Meshed cables ipv unmeshed bij de Zalman.
De voordelen van de Zalman:
- zo ver is ie altijd stil , maar wel lichtelijk hoorbaar, geweest.
- zo ver z'n werk goed gedaan (12v lijn is zwak).
If it aint broken , dont fix it
Ik kan ze natuurlijk omwisselen, maar ik denk (mede door lage kamertemp) dat ik daarmee niet een goede vergelijking kan maken. Daarnaast heb ik ook niet de beschikking over fatsoenlijk gereedschap om de voltages/gebruik door te meten.
Bij gebrek aan (directe) vergelijkingen op het internet is dus mijn vraag bij deze: ga ik er goed aan doen ze om te wisselen? en dan vooral op deze 2 punten:
-stilheid
-zuinigheid (leuk voor energie rekening
De specs van de pc waar het om gaat:
a7n8x deluxe 2.0
Athlon XP-m 2600+ @ 3200+
2x 512MB pc3200
Ati Radeon 9600xt 128MB
Audigy 2
120GB seagate barracuda 7200.8 SATA
en dan dvd brandertje + floppydrive en nu dus de zalman ZM400B-APS
Andere pc is een simpel bakje met een athlon xp 2500+ en simpele videokaart 512mb etc. Daar voldoen beide voedingen ruimschoots voor
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 15:36 ]