(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
Hij is aardig zwaar, en ik heb 240 VA nodig, dus ik zal eens wegen. Maar moet ik dan de magneet erom meewegen?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:40:
Aan het gewicht kan je het wel afleiden. Ik zou zeggen 200 VA per kg.
[ Voor 7% gewijzigd door Felixje op 16-11-2006 15:42 ]
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Nauwkeuriger is om hem te belasten en de temperatuur te meten, als deze flink gaat stijgen (boven 40) dan zit je derboven
moet mijn broertje niet werken????wmeester schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:38:
Weet die iemand waar de trafo vandaan komt?
even on-topic danmaar: aangezien je de spanningen die eruit horen te komen weet:
- meet de spanning onbelast.
- belast de trafo, en meet ondertussen de spanning.
wanneer de uitgangsspanning flink begint in te zakken, belast je hem teveel
[ Voor 38% gewijzigd door Meester_J op 16-11-2006 16:19 ]

2 foto's met webcamkwaliteit, kon camera niet vinden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Maar dan moet ik dus iets hebben wat veel stroom trekt, en iets wat veel stroom geeft. Ik kan er wel apparatuur op aansluiten op 220 volt, maar ik heb dan geen bron van een andere spanning die effe een paarhonderd wat kan leveren.Meester_J schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:45:
[...]
moet mijn broertje niet werken????
even offtopic danmaar: aangezien je de spanningen die eruit horen te komen weet:
- meet de spanning onbelast.
- belast de trafo, en meet ondertussen de spanning.
wanneer de uitgangsspanning flink begint in te zakken, belast je hem teveel
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Je bedoelt 220 in het stopcontact steken,en de lampen dan op de 200 volt steken?robindk schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:59:
ehm, 4 gloeilampen van 60 watt?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
als je iets wil meten, moet je dus wel eerst de goede uitgang pakken.
Een lamp van 60 watt, verbruikt dat alleen bij 220V.
Als je een lamp als belasting gaat gebruiken, zul je dus tegelijk de stroom moeten meten.
P (vermogen) = U (spanning) x I (stroom)
- wat is je doel? de waarden van 200 tot 240 die erop staan, zijn waarschijnlijk de primaire spoelen. Daar moet je dus op "240" gewoon je netspanning aansluiten.
Vervolgens kan je op de secundaire spoel een belasting aansluiten.
[ Voor 18% gewijzigd door Meester_J op 16-11-2006 16:22 ]
jaja, hij weet het aantal windingen niet, de diameter van de gebruikte wikkelingen niet, en de diameter van de ijzerkern word ook wat lastig denk ik....bobo1on1 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:26:
Kijk eens hier hoe je het vermogen van een transformator berekent.
Hoe kom je daar nou bij? Gewoon een liniaal erlangs houdenMeester_J schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:31:
[...]
jaja, hij weet het aantal windingen niet, de diameter van de gebruikte wikkelingen niet, en de diameter van de ijzerkern word ook wat lastig denk ik....
Het aantal wikkelingen is onbelangrijk.
[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 16-11-2006 16:39 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
nee, er zit 200, 220, 240, 11, 20 en 170 volt op. Heb ook al met een treintrafo 11 volt op 11 volt poort gezet en 220 gemeten.Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:50:
Het lijkt mij meer een 110 naar 220--240 volt trafo.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Verwijderd
Uh.. in de ideale situatie wel ja, maar er is ook nog zoiets als Pdiss met andere woorden: Ooit je hand op een trafo gehouden?
Maar ok, TS, wat wil je nu eigenlijk bereiken, je wilt het vermogen weten, ok. Maar waar praten we over?
1000mA, 3000mA?? En op welke spanning wil je aan de uitgang gaan werken?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 16:58 ]
goed, en dan vermuldigen met 0.8, ok?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:54:
[...]
Uh.. in de ideale situatie wel ja, maar er is ook nog zoiets als Pdiss met andere woorden: Ooit je hand op een trafo gehouden?
maar even voor de oplossing: volgens het door Bobo1on1 aangegeven document kun je dus het volgende doen:
Pmax = (oppervlakte kern (in cm)) in het kwadraad....
Hier wordt dus de oppervlakte (doorsnede) van het deel dat door de wikkelingen heen loopt.
edit: dus, als we aannemen dat die diameter ongeveer 3 cm is, dan is de trafo 81 Watt
[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 16-11-2006 17:18 ]
Nee, het wordt op een booster van 10 A aangesloten, dus het is wel echt belangrijk.Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:54:
[...]
Maar ok, TS, wat wil je nu eigenlijk bereiken, je wilt het vermogen weten, ok. Maar waar praten we over?
1000mA, 3000mA?? En op welke spanning wil je aan de uitgang gaan werken?
Zou ik hem op deze manier kunnen aansluiten, met nog twee extra diodes evt.? In het origineel heb je namelijk een dubbele secundaire wikkel, met een gelijkrichter. Dit schema staat eronder maar zou dit ook werken met deze grote stroom?
[ Voor 10% gewijzigd door Felixje op 16-11-2006 18:13 ]
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Kan wel maar dan moet je de elco's wel aanzienlijk vergroten.Felixje schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:12:
[...]
Nee, het wordt op een booster van 10 A aangesloten, dus het is wel echt belangrijk.
Zou ik hem op deze manier kunnen aansluiten, met nog twee extra diodes evt.? In het origineel heb je namelijk een dubbele secundaire wikkel, met een gelijkrichter. Dit schema staat eronder maar zou dit ook werken met deze grote stroom?[afbeelding]
Zo te zien is de trafo bij lange na geen 240VA dus ik dat je beter opzoek kan gaan naar een nieuwe of gebruikte trafo.
Een eenvoudige manier is om naar de koperdraad te kijken die erop zit.
Je hebt ongeveer 0,5 mm nodig voor 1A.
Voor 10A is er een 2,5 qm draad nodig. (2,5 vierkante milimeter) op de spoel.
En een veel groter stuk ijzer.
Meestal vindt je zo'n trafo in een lader voor autoaccu's.
Bij de heel goede is het een ringkern trafo. (Die is rond)
Kijk eens bij Amplimo, die maken trafo's.
Guus Assmann
Hij geeft 18vac en 28vac onbelast (hoeveel VA op elk kanaal weet ik niet zeker, maar de trafo zelf is afgezekerd met 2.5A, en ik reken altijd met 1/3 overbemeten dus 2.5/4*3 = ~1.9A * 230vac zou komen op ongeveer 430VA.
In ieder geval ga je daar echt geen 10A uit krijgen.
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Ik woon in arnhem, ik heb er wel interesse in. ik stuur wel een mailtje. Hoe bedoel je dat hij is afgezekerd op 2,5 A? Je email doet het trouwens niet. Heb je nog een ander adres?SA007 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:26:
Ik heb hier nog wel een trafo liggen van ~2 kilo, uit een matrixprinter, weet niet of je intresse hebt (of waar je woont, staat niet in je profiel).
Hij geeft 18vac en 28vac onbelast (hoeveel VA op elk kanaal weet ik niet zeker, maar de trafo zelf is afgezekerd met 2.5A, en ik reken altijd met 1/3 overbemeten dus 2.5/4*3 = ~1.9A * 230vac zou komen op ongeveer 430VA.
[ Voor 4% gewijzigd door Felixje op 16-11-2006 22:26 ]
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Als het domein niet wil werken kan je ook wel velpnb.nl gebruiken.
Verder kom ik dagelijks in arnhem, dus dat moet geen probleem zijn.
Verwijderd
Hallo?!?SA007 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:26:
Ik heb hier nog wel een trafo liggen van ~2 kilo, uit een matrixprinter, weet niet of je intresse hebt (of waar je woont, staat niet in je profiel).
Een Matrixprinter van 430 VA??
WAT moet dat ding hebben geprint? Braille op staalblad??
Victor.
Ding verstookt zo honderden watt's in die solonoids hoor.
En de rest in dat ding is ook niet bepaald efficient te noemen, die 430VA is ruim genomen, zal denk ik tegen de 380-420 zitten, maar die matrix printer vestookt wel 300VA op vol vermogen hoor, geen probleem.
Verwijderd
Dat de kop heet werd dat wist ik...
Ik heb die labels ook regelmatig gezien in standaard 9-pin en 24-pin systemen.
Maar dat het geval wel zo'n 200 Watt kan verstoken, dat wist ik niet!
IR Gloeilampje!!
Victor.
Dit topic is gesloten.
![]()