Goedkope laptop (Acer?) bij hitte en fijnstof

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Mn broer is op zoek naar een laptop die het ook doet in lastige omgevingen als Afghanistan (fijnstof en hitte). De laptop zal binnen gebruikt worden (dus uit de zon). De voorkeur gaat uit naar een nieuw apparaat. Stopcontacten zijn eigenlijk altijd wel in de buurt dus een energie zuinige processor hoeft niet perse (wel een goed idee ivm hitte ??). Thuis zal de laptop amper gebruikt worden.

Budget: tot €750. (minder is welkom)
Eisen: Weinig; draadloos internet, MSN, Word, DVDfilms spelen, opslag&bekijken foto`s. DVD/CDbrander zou fijn. En dus een beetje stof en hitte bestendig. Spelletjes zijn een zeldzaamheid.

Zelf dachten we aan een Acer.
Deze versies vielen op
€599 Acer Aspire 5051AWXMi; 60 GB, 512 mb, Turion MK-36 (2000 MHz), 14,1 inch WXGA ATI XPress 1100. link
€699 Acer Aspire 5101AWLMi_512; 80 GB, 512mb, Turion 64 MK36 (2000MHz), 15.4" WXGA CrystalBrite TFT, , ATI Radeon X1100. Link
€749.Acer Aspire 5043WLMi (80 GB, 1024mb, Turion 64 ML-32 (1800 MHz) 15.4" TFT WXGA CrystalBrite, Radeon Xpress 200M Link
(Kwa prijs moeten we nog ff rondkijken maar Alternate is in de buurt)

Vragen:
- Ervaringen met laptops (mn Acers) in dergelijke omstandigheden?
- Welke van de bovenstaande laptops geniet de voorkeur?
- Met het oog op (ooit) Windows Vista is 1024 mb zeer welkom. Maar zou een laptop uit deze klasse (processor, video) uberhaupt wel Vista lekker kunnen draaien?
- Zie ik nog ergens een goede aanbieding over het hoofd?
- Turion MK wat is dat, Turion MT en ML worden wel uitgelegd door AMD

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Geen ervaringen mee, maar ik denk dat er weinig laptops zijn die in dat soort omstandigheden goed kunnen (blijven) functioneren. Ik zal je geen van de drie dan ook kunnen adviseren. Kijk eens naar een Panasonic Toughbook. Die zijn speciaal voor dat soort omstandigheden gemaakt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

En de prijs ook

Van de comsumentenlaptops is alles om het even, grootste gevaren zijn verstoppen van ventilatiegaten ed. Dus tijdens het niet gebruik goed beschermd houden is dan de beste oplossing. Helemaal stof/zand vrij kan je geen enkele laptop houden.

Van de drie die jij hebt opgenoemd, gaat het voor mij persoonlijk tussen de laatste twee. Je tweede keuze heeft duidelijk een betere videokaart, dus een spel kan wel, maar als je daar niet zon waarde aan hecht, zou ik voor de tweede gaan (met die x200 kan overigens nog prima gegamed worden )

Gezien jouw eisen zou ik voor de derde laptop gaan :)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Nummer 2 die van € 699,00 heb ik laatst gekocht voor mijn vrouw mooi ding voor dat geld.
Alleen bij OBCS.nl was ik voor € 665,-- klaar incl. porto & BTW toen.

Nu ben je dus voor +/- € 639,-- klaar, koopje.

Met name CPU is lekker rap. Extra geheugen kan altijd later nog.

MK36 topic

[ Voor 26% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-11-2006 14:47 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik acht ze geen van alle geschikt. Acers staan al niet bekend als erg stevige laptops dus voor iets anders dan thuisgebruik zou ik ze nooit gebruiken. Kijk liever naar iets stevigers zoals een HP, Toshiba of ASUS. Bovengenoemde Toughbook is de beste keus als je het écht goed wilt doen.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Als je in een (afgesloten) tent zit zal opwaaiend zand enzo niet zo'n groot probleem zijn en aangezien je naar alle waarschijnlijkheid niet al teveel huismijt zal hebben daar, zou ik me persoonlijk over dat stof niet zo druk maken. Hitte daarentegen, ook al staat ie uit de zon, een tent in de brandende Afghaanse zon wordt makkelijk >40 graden en dat is zorgwekkend hoog als het om computers gaat. Zorg dus dat je zo'n coolpad ofzo van Coolermaster aanschaft, die voorzien de laptop van de onderkant van wat extra airflow, zodat je in ieder geval zo dicht mogelijk bij je omgevingstemperatuur blijft zitten. Verder zou ik zeggen, neem geen Acer mee, want die vallen in het mulle zand nog kapot hehe, pak gewoon een ASUS, bestel een extra toetsenbordje en die coolpad dus, accu en adapter extra zou ook wel handig zijn. Ik denk namelijk niet dat je die daar kan halen aangezien ze daar geen hoek van de straat meer hebben ;) en als ie wel nog overeind staat zit er vast geen Mycom ;)

http://www.asus.com/produ...34&model=1184&modelmenu=1

1tje uit deze serie is prima, webcammetje erbij enzo, vanaf 650 ongeveer wel te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 15:02 ]

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:27:
Geen ervaringen mee, maar ik denk dat er weinig laptops zijn die in dat soort omstandigheden goed kunnen (blijven) functioneren. Ik zal je geen van de drie dan ook kunnen adviseren. Kijk eens naar een Panasonic Toughbook. Die zijn speciaal voor dat soort omstandigheden gemaakt.
Die Toughbook valt denk ik een beetje buiten z'n budget. Volgens nieuws: Panasonic ToughBook aan crashtests onderworpen ben je voor een Toughbook CF-29 zo'n €4500 kwijt. "Maar dan heb je ook wat".

Verwijderd

Ik heb zelf ook een acer maar ik zal deze qua stevigheid en warmte afoer niet aanraden voorderest is het een perfect toppie maar voor stevigheid enz. zou ik voor een HP kiezen

• joostje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
maatje van me had ook een acer voor aan boord, maar als hij in de warme gedeelten op de wereld vaarde deed het ding toch wel raar (kapotte harddisks etc).
hij heeft nu een toshiba geloof dat dat wel goed gaat

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:56:
Als je in een (afgesloten) tent zit zal opwaaiend zand enzo niet zo'n groot probleem
Het zal niet opwaaien maar het is wel erg stoffig.
easyriider schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:09:
Die Toughbook valt denk ik een beetje buiten z'n budget.
Beetje duur :X . Max = €750 Lijkt me ook overkill.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Ik denk dat je dan je eisen of je budget bij moet gaan stellen. Als je voor bijvoorbeeld een jaar een budgetflaptop van 650 eetjes kan gebruiken in extreme omstandigheden mag je best in je handjes wrijven denk ik. Als je per sé wilt dat ie het hoe dan ook blijft doen, zou ik je willen aanraden om deze jongens een mailtje te sturen:

us_marines@bushlovers.com ;)

Verwijderd

Hallo,

Wat suggesties...

* Als het al wat beter gebouwd moet zijn, kijk dan eerder naar modelletjes die zowat voor bussiness gemaakt zijn. Dan denk ik vooral aan Lenovo, maar de meeste merken hebben wel een bussiness line.
* Ivm hitte: kijk misschien best naar een model waar geen beest van een grafische kaart in zit, die lopen sowieso wat koeler.
* Hou de ventilatie gaten goed vrij en proper.
* Zaken zoals harde schijf en DVD drive roteren en zijn vatbaar voor zowel stof als hitte. Ik zou aanraden om alle belangrijke info op een USB stickie weg te schijven. Altijd.

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03-2025
Een tip. pak een panty en stop die om je laptop heen, je kan blijven typen en stof word enigsince tegengehouden.

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

proest.. :D een goed idee... alleen denk ik dat zijn collega's raar op zullen kijken :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb zelf de voorloper van de S420, de S425 en die bevalt me meer dan goed !
Zeer degelijk machientje en nu ook verkrijgbaar met een coole orange cover.

http://www.msi.com.tw/pro...ro_nb_selling.php?UID=623

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn acer aspire valt al uit bij 30+ graden door de hitte, dus niet echt aan te raden ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Afgezien van de bovengenoemde Toughbooks, vind ik:

Af te raden: Acer en alle no-name notebooks; verder ook Asus (vaak is de koeling wat onderbemeten).

Iets meer aan te raden: zakelijke notebooks van Toshiba (met o.a. vloeistofbestendig toetsenbord) en evt. Lenovo Thinkpads. Neem liever wel een relatief koele laptop (neem een nieuw type processor maar niet het snelste model daarvan) omdat die minder koeling nodig hebben en dus bij hogere temperaturen waarschijnlijk langer blijven functioneren.
Zo'n koeling is ook zeker aan te raden.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik snap het eigenlijk niet zo goed wat de TS wil. Wel eisen maar geen budget.

Iedereen is het er over eens dat alleen een Toughbook een optie is gezien de eisen die gestelt worden maar dat is geen optie want daar is het budget niet naar. Ik heb mijn mening gegeven op basis van de eisen die gestelt worden, en als je daar geen geld voor (over) hebt is prima, maar ga dan niet klagen dat zo'n Acer B-merk achtig apparaat het na één jaar het voor gezien houdt.

Dus schaf zo'n ding aan en accepteer dat je hem misschien na één jaar moet afschrijven.

In mijn optiek kan je gezien budget en eisen gewoon geen goede adviezen geven.

Alle goedbedoelde opmerkingen van posters dat een type heel goed en gaaf en goedkoop is; prima. Maar dan heb je gewoon niet goed gelezen wat er van verwacht gaat worden van zo een apparaat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Je kunt misschien ook een speciale notebooksteun met ventilators bouwen. (Ze zijn ook te koop - bijv. cooler master notepal -, maar daarin wordt geen filter toegepast, zodat je stof zit te happen).

Bijvoorbeeld een lage houten bak met een bodem uit filterdoek (voor bijv. wasemkap), en ventilatoren in de bovenplaat, zodat er gefilterde lucht naar het notebook geblazen wordt.

Verwijderd

Om heel eerlijk te zijn, mijn ervaring met Acer is dat ze niet "tegen een stootje" kunnen. Stof en hitte lijkt me dan niet handig.

Zelf zou ik voor een Toshiba gaan, maarja dat is natuurlijk persoonlijk.

Verwijderd

denk dat je zeker wel n tough book of iets speciaals moet halen want die acers toshibas
compaq's en ga zo maar door zijn daar echt niet voor bedoeld. De gemiddelde notebook
in die prijsklasse bladerd al verf vanaf als je een paar keer met je muis over het plastic
gaat naast je touchpad. en bestaan voor 90% uit goedgoop plastic.

denk echt wel dat je aan iets tweedehands moet denken met een pentium 4 met een optionele
wifi card of een goedkope celeron maar beide met een goede strak van goed kwaliteits(plastic
of ander materiaal, en daar moet je zeker niet bij de bekende laptops zijn die ze bij de dixons ver-kopen.

had zelf ooit een asus l3800 en dat zat echt serieus met 90 schroeven vast voordat je fatsoenlijk
bij het interne gedeelte zat, de laptop zelf was wel niet zo goed maar aan de bouwkwaliteit was niks
mee ding was zelf paar x van een meter hoog gedonderd en niks aan de hand geen scheuren niks.

Dus in het kort informeer bij verschillende winkels en selecteer alleen laptops met een goede behuizing, dat de specs verder schamel zijn doet er niet toe denk ik, het is belangrijker dat het
ding het nog steeds doet naar een jaartje daar.

volgens mij kan iets als imb lenevo/thinkpad wel goed voor je zijn.. dat ziet er wel uit als n robuste laptop en ook wel wat goede dingen gelezen over internet. Ziet er uit als een goede stevige laptop
zonder al te veel poespas.
geen touchpad mwa ja je kan niet alles hebben

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 20:39 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:04

AirX

Tweak Guru

Als ik jou was zou ik een IBM Thinkpad op de kop tikken (desnoods tweedehands, want al koop je hem nieuw: als je hem vol stof terugbrengt, dan zullen ze wel niet zo schappelijk zijn met de garantie :P). Die Thinkpads zijn echt onverwoestbaar. Ze zijn vaak wat aan de zware kant, maar echt super degelijk en sterk. Ik zou iig zeker niet voor een acer gaan, want de behuizing van Acer is echt #$@$!

Of een Panasonic Toughbook, echte leger laptop ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.gobengeolaptops.com/ebay/panasonic/cf27_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gobengeolaptops.com/ebay/cf25_2.jpg >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.gobengeolaptops.com/ebay/panasonic/cf27_6b

[ Voor 24% gewijzigd door AirX op 18-11-2006 10:52 ]

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 11:17:
Ik snap het eigenlijk niet zo goed wat de TS wil. Wel eisen maar geen budget.
Toughbook e.d. zijn simpelweg geen optie tenzij iemand hier 80% korting regelen kan.
Gunner schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 11:17:
Iedereen is het er over eens dat alleen een Toughbook een optie is gezien de eisen die gestelt worden
Ik denk dat we de eisen ook weer niet moeten overdrijven. Anderen gebruiken hun laptops ook in dergelijke situaties en dat zijn ook geen bijzondere modellen.Tuurlijk gaat er wel eens iets stuk maar ook weer niet dagelijks. Ik begrijp ondertussen dat er meestal wel airco is (alleen niet altijd tijdens vervoer maar als de laptop uitstaat zal dat wel loslopen lijkt me.
johnnyv.nl schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 11:06:
Mijn acer aspire valt al uit bij 30+ graden door de hitte, dus niet echt aan te raden ;)
:o

Ondertussen deze:
bombadil schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:21:
€599 Acer Aspire 5051AWXMi; 60 GB, 512 mb, Turion MK-36 (2000 MHz), 14,1 inch WXGA ATI XPress 1100.
in handen gehad en vond het toch wel aardig overkomen. Lekker handzaam/ klein ook.

Enfin, iig bedankt voor de tips/ overwegingen.

[ Voor 14% gewijzigd door bombadil op 18-11-2006 20:16 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37
IBM Thinkpad

Koop een tweede handse, het zijn de enige laptops die gewoon veel overleven. Bij Acer vallen de rubberen-voetjes er onder uit, koeling loopt vast, niet over na gedacht in mijn ogen. IBM heeft de koeling horizontaal zitten.
Garantie:
IBM, opsturen, word compleet nagekeken, probleem word opgelost en alles word nagekeken. Zelfs het scherm werd schoongemaakt voor me :).
Acer, voetjes ontbreken waardoor de koeling vastloopt, opsturen voor garantie. Word alleen de fan schoongemaakt...

Daarbij gaat bij een Acer na een jaar alles ongeveer los hangen , en me IBM van 3 jaar oud ziet er nog goed uit. Niks hangt los of rammelt...

En de handleiding word perfect beschreven hoe je de hele laptop kan slopen , als je niks te doen hebt in Afghanistan :+.

Verwijderd

[quote
Toughbook e.d. zijn simpelweg geen optie tenzij iemand hier 80% korting regelen kan.

[/quote]

hebben al 3 + mensen gezegd dat je misschien een ibm kan overwegen, dingen zijn echt
niet zo duur als je denkt kunnen ook gekocht worden voor 700~800 euro een lenevo hebt,
voor wat minder zelf een thinkpad tweedehands / amper gebruikt.. en hebben een stuk betere
kwaliteit als een acer... mwa ja ziet er naar uit dat je je keus al gemaakt hebt.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hier een foto op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van een militair die in Afghanistan stemt m.b.v. een notebook. Ik kan helaas niet ontdekken om welk merk het hier gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.minbzk.nl/contents/pages/85402/anp-4057159klein.gif

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Easyriider, dat lijkt een Acer..
Pagina: 1