Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:19:
Aan een OS kan ik je niet helpen, maar ik heb wel een andere tip:
Neem geen OS op CD, maar gebruik een USB stick. Is sneller, stiller en zuiniger!
Verder moet je sowieso op zoek naar een OS dat je cpu kan terugklokken en undervolten, anders kun je net zo goed windows nemen (dat kan dat wel namelijk).
Linux kan dat ook en bij Fedora Core 5 werkt het bij mijn laptop (Inspiron 6000) volautomatisch, heb het nooit in hoeven stellen.
Ik gok dat dit bij Ubuntu ook zo zal zijn. Bij veel andere distributies is het misschien een beetje prutsen.
Een USB stick gaat zeker helpen ja.
Als je wilt testen hoeveel verschillende dingen uitmaken, kun je in linux vrij goed uitlezen hoeveel stroom alles gebruikt, door te kijken in /proc/acpi/BAT0/ en dan de verschillende bestanden daar. Kun je onder andere zien hoeveel mAh er nog in de batterij zitten, en wat de huidige "rate" van ontladen is.
Daarmee kon ik bv. zien dat het terugklokken van 1.6 GHz naar 800 MHz de stroom terugbrengt van (uit m'n hoofd) iets van 2400 naar 1900 mA. De accu die ik heb kan iets van 12000 mAh opslaan. Dat betekent dus (theoretisch) 6 uur bij een (continue) stroom van 2000 mA. In de praktijk is het natuurlijk korter omdat aan het eind de spanning te laag wordt (dus of de stroom daardoor hoger voor hetzelfde "vermogen", en/of de boel valt uit een tijdje voordat je op de 0 zit).
Anyway, ik heb er eens wat mee zitten spelen, en de dingen die het meest uitmaken zijn (in deze volgorde):
- Terugklokken naar laagst mogelijke snelheid (hoewel dat kan tegenvallen als je moderne XVid in hoge resoluties probeer te spelen..)
- Beeldscherm minder fel zetten (tja, is niet altijd een optie). Maakt best veel uit, tussen felst en donkerst iets van 300-350 mA ofzo (15.4" 1680x1050).
- CD-speler/HD die continu dingen doen helpen zeker niet. HD laten downspinnen en alleen van USB lezen zou wel eens een vrij goede optie kunnen zijn.
- Geen stupide applicaties draaien die continu van alles lopen te pollen. Het best te realiseren door een zeer lichtgewicht window manager te draaien die niet standaard allerlei van die "handige" dock-applicaties start.
Dus, experimenteer er eens mee. Probeer eens een van de genoemde distributies, kijk of ze automatisch werken met ACPI en terugklokken (met een beetje geluk wel), zo niet moet je of moeite gaan doen of toch naar wat anders zoeken.