Hogere 'native' resolutie van desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrWimlex
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45
Ik zou graag mijn desktop resolutie willen verhogen zodat ik screenshots kan nemen met een hoge resolutie.

Ik heb het idee dat het op 2 manieren kan:
1) Dat je scherm scrolt als je je muis beweegt.
2) Dat je scherm wordt verkleind(dat je een geinterpoleerd beeld ziet, je mist dus wat pixels)

Ik zou graag een resolutie willen hebben van 5120 x 3200 (of 10240 x 6400) voor het maken van screenshots. Weet iemand of dit kan?

Het liefst zou ik optie 2 willen hebben(zoals een beamer bijvoorbeeld native 800x600 is, maar toch 1024 x 786 kan weegeven). LCD schermen hebben die optie niet. Zit er misschien bij een videokaart(ATI 1650) een optie om dit te doen? Dit kan ook handig zijn voor andere doeleinden, zoals het opmaken van meerdere pagina's met tekst.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:50

Cheezus

Luiaard

Volgens mij zul je dan een eigen driver moeten maken die zo'n resolutie ondersteund. De hoogste ondersteunde resoluties zitten volgens mij ergens in de buurt van 2500x2000 ofzo..
Waarom zou je eigenlijk een screenshot willen hebben van een desktop op hoge resolutie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat kan niet zomaar :P al is het maar omdat je gigantisch veel videogeheugen nodig hebt op zulke hoge resoluties :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat er gebeurt als je je resolutie verhoogd is optie 2. De zaken op het scherm worden 'verkleind' - immers, je monitor is nog steeds even groot maar er moeten meer pixels op. Optie 1 bestaat niet, je kunt niet je resolutie hoger instellen dan dat je monitor aan kan. Tevens heeft je videokaart ook een max resolutie. Wat jij wilt bereiken is dus niet mogelijk. (of je moet met meerdere beeldschermen gaan werken)
Waarom zou je dit überhaupt willen doen? Wellicht is er een andere optie?

Rail Away!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
heel toevallig bestaat optie 2 wel ;)

Ik heb dit zelf ook, mijn scherm is native 1400 x 1050 maar als ik 1600 x 1200 instel kan ik door me muis op de onderklant van het beeld te zetten naar benden scrollen ;) . Voor de rest ben ik erg benieuwd waarom de TS zo'n verschrikkelijk hoge resolutie nodig heeft.

edit: Met beide opties word je native resolutie niet opgekrikt hoor in geval van een lcd/tft.

[ Voor 15% gewijzigd door Aloys op 16-11-2006 14:36 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

en stel dat het lukt he: dan heb je dus een screenshot van je desktop van word, adobe photoshop, explorer en Battlefield 2 tegelijk op je scherm zichtbaar, je slaat je screenshot op en wie kan hem in godsnaam openen? Dan krijg je dus een schreenshot waarbij je superveel moet scrollen om hem om helemaal te zien. Daar komt bij dat ik me afvraag of het leesbaaar wordt: stel dat je ipv 1 x explorer op je beeldschem wil hebben 4 x: je aantal pixels blijven het zelfde van je scherm: dus je kunt niet echt zoveel pixels maken: dus je gaat alles verkleinen: een letter van bijvoorbeeld 50 pixels groot wordt nu verkleind naar 1 pixel: je kunt het dus niet meer lezen.......beetje het idee van page preview van word: als je een document van 10 pagina tegelijk wilt zien dan zijn er alleen nog maar zwarte strepen ipv tekst te zien: het heeft geen toegevoegde waarde meer lijkt, TENZIj je natuurlijk een lcd/LED display van zoveel beeldpunten hebt, dan blijft het leesbaar.

T60P Widescreen

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Volgens mijn krijg je simpelweg de melding dat je monitor de resolutie niet ondersteunt.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

probeer snagit eens

dan kun je bijvoorbeeld hele internet pagina's in een keer snapshotten.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
volgens mij staat de max resolutie hardwarematig vast in je ramdac :/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:28:
Nee, dat kan niet zomaar :P al is het maar omdat je gigantisch veel videogeheugen nodig hebt op zulke hoge resoluties :)
Mwoeah, valt mee - als het alleen om 2D desktop spul gaat kun je veel.

Voor 10240x6400 zou je weliswaar 400MB nodig hebben (wat met de huidige generatie kaarten nog kan ook 8)7), maar voor 5120x3200 zou je slechts 100MB nodig hebben, wat je momenteel zelfs op budgetkaarten tegenkomt :z
Mr. Detonator schreef op donderdag 16 november 2006 @ 19:24:
volgens mij staat de max resolutie hardwarematig vast in je ramdac :/
Nee, dat is de maximale displaygrootte. Je desktop kan vele malen groter zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 16-11-2006 19:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

MrWimlex schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:09:
Ik zou graag een resolutie willen hebben van 5120 x 3200 (of 10240 x 6400) voor het maken van screenshots. Weet iemand of dit kan?
Over een paar jaar gamen we allemaal op die resolutie. *O* ;)

Verwijderd

onder windows kan het volgensmij niet nee, echter onder linux kan het wel.

de grafische laag van linux maakt namelijk een verschil tussen je desktop en je scherm resolutie. zo kun je je desktop instellen op 6400x4800 en je scherm resolutie op 1024x768. hiervoor moet je wel waarschijnlijk de xorg.conf handmatig tweaken dus weet wel waar je mee bezig bent.

dit komt voort uit het feit dat X11, het protocol dat hierachter zit namelijk een soort virtuele desktop maakt en deze vervolgens naar een device heen stuurt, zoals een computer scherm.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op donderdag 16 november 2006 @ 19:27:
[...]

Mwoeah, valt mee - als het alleen om 2D desktop spul gaat kun je veel.

Voor 10240x6400 zou je weliswaar 400MB nodig hebben (wat met de huidige generatie kaarten nog kan ook 8)7), maar voor 5120x3200 zou je slechts 100MB nodig hebben, wat je momenteel zelfs op budgetkaarten tegenkomt :z

[...]

Ik vind 400MB anders al behoorlijk veel geheugen voor een videokaartje... maar het is natuurljik mogelijk zou je dat willen ;) (had ik zelf ook al even uitgerekend natuurlijk :P)

En ik vraag me af of de TS het wilt houden bij 2D dingen.

• MrWimlex
Bedankt voor de reacties! Waar ik het voor nodig heb is het volgende: Ik wil een mooie poster maken van Rotterdam. Ik wil daar google earth voor gebruiken. Ik heb een 30 inch scherm waar ik een leuke screenshot kan maken. Maar het is niet groot genoeg om een 150 x 100 poster te maken. Je mist dan nog te veel resolutie.

Ik weet hoe google maps werkt, dus ik zou zelf een scriptje kunnen schrijven die 'tegeltjes' ophaalt en weer samenvoegt tot 1 groot geheel. Maar als het kan door een screenshot te maken, is dat natuurlijk een stukje simpeler :)

Ik wil het eigenlijk alleen houden bij 2d dingen(dat zou genoeg moeten zijn). Maar nu is Google Earth 3d..dus tja dan eigenlijk toch 3d.

Als iemand toevallig een 2560x1600 screenshot wil hebben van zijn woonplaats, laat het eventjes weten dan post ik hier wel een linkje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je wilt kan misschien onder Windows - maar onder Linux is het werkelijk doodsimpel - en binnen een uur voor elkaar te krijgen ook al heb je geen Linux op je bak :)

1) installeer in een stukje lege HDD ruimte Ubuntu (andere distro mag ook, maar Ubuntu is het snelst werkend en makkelijk als je niet zo thuis bent in Linux)
2) stel een paar extra repositories in en haal Google Earth beta for Linux binnen (google op "Ubuntu google earth" voor howtos)
3) ga kloten in xorg.conf, als je een screen resolutie instelt die onhaalbaar is met je monitor, wordt gewoon de grootste monitor resolutie gebruikt als 'venster' die over de screen kan scrollen.
4) Google Earth draaien en trekken die screenies :z

Oslik blyat! Oslik!

• MrWimlex
Die ubuntu oplossing ga ik eventjes proberen. Ik heb nog een werkende VMware ubuntu klaar liggen. Ik ga het zo gelijk eens eventjes proberen! Ik zal laten weten hoe het is afgelopen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

voor die screenshot, 't Zand (in noordholland) zou ik zeer op prijs stellen!
denk alleen dat je met hosting een probleem krijgt ivm hoeveelheid en bandbreette dus ik denk dat je dan linkje eventueel beter kan dm-en ofzo
overigens als je tekort video geheugen zou hebben om de volledige resolutie in op te slaan zul je alsnog hem in 2en moeten knippen, maar dat is idd veel minder werk dan alle tegels uit google earth/maps te halen ;) leuk plan trouwens!

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 17-11-2006 12:32 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

[...]

Je ramdac bepaalt toch meer welke refreshrate haalbaar is op een resolutie? Dus je kunt wel een superhoge resolutie instellen maar je ramdac kan dit dan nog maar met bijv 5 Hz refreshen.
Of beperkt die ook de maximale resolutie?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

primusz schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:47:
[...]

Je ramdac bepaalt toch meer welke refreshrate haalbaar is op een resolutie? Dus je kunt wel een superhoge resolutie instellen maar je ramdac kan dit dan nog maar met bijv 5 Hz refreshen.
Of beperkt die ook de maximale resolutie?
Als je monitor op 5Hz kan synchen dan kun je dat doen, maar aangezien er een ondergrens is (wat tegenwoordig vaak op 60Hz ligt) is dat veelal geen optie.

Oslik blyat! Oslik!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik bedoelde dat je ramdac wel een hogere resolutie aan zou moeten kunnen maar dat dat dan ten koste gaat van de refresh rate.
Of je monitor daar vervolgens wat van kan maken is een ander verhaal :)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Optie 1 bestaat niet, je kunt niet je resolutie hoger instellen dan dat je monitor aan kan.
Jawel hoor. Ik heb met mijn ATi Radeon 9600 met Catalyst 4 oid wel rustig eens wat vreemde resoluties ingesteld met wat geklooi met de TV-out. Hierbij verschoof het beeld gewoon als de monitor op 1024*768 stond maar de instellingen op 1280*1024.
[...]Nee, dat is de maximale displaygrootte. Je desktop kan vele malen groter zijn.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• MrWimlex
GoldenSample schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:31:
voor die screenshot, 't Zand (in noordholland) zou ik zeer op prijs stellen!
denk alleen dat je met hosting een probleem krijgt ivm hoeveelheid en bandbreette dus ik denk dat je dan linkje eventueel beter kan dm-en ofzo
overigens als je tekort video geheugen zou hebben om de volledige resolutie in op te slaan zul je alsnog hem in 2en moeten knippen, maar dat is idd veel minder werk dan alle tegels uit google earth/maps te halen ;) leuk plan trouwens!
Hierbij de 2560 x 1600 screenshot. Het is mij nog niet gelukt om via ubuntu een hogere resolutie te halen.ipv te scrollen staat de resolutie er gewoon niet bij. Google earth draait goed in de opengl modus. Maar virtuele grotere desktop, lukt nog niet. Ik houd het denk ik maar bij knippen en plakken van meerdere screenshots.
4 megapixel linkje naar 't zand

• MrWimlex
Via een andere manier is het gelukt om de tegeltjes te stitchen.
1) Zoek op google naar gmerge.py
2) Installeer pyton 2.5
3) Installer pil voor pyton 2.5
4) roep in DOS het scriptje aan

het script werkt op de volgende manier:
gmerge.py --url "http://maps.go
ogle.com/maps?ll=60.912720,4.462166" --width 1024 --height 1024 --zoom 1 --out
image.jpg

(dit geeft een beeld van het centrum van rotterdam, al kloppen de ll coordinaten niet echt. Het aanpassen van width en height zorgt voor een groter gebied rondom het centrum van de coords.)

Misschien moet je in het script de link naar de image server aanpassen: Het volgende werkte bij mij: http://kh1.google.com/kh?n=404&v=11&t=p

Verwijderd

python gmerge.py --url "http://maps.google.com/maps?ll=52.223543,4.532734" --width 1024 --height 1024 --zoom 1 --out image1.jpg

Het lijkt de eerste keer te werken! Maar helaas.. na 1 keer proberen komen er alleen zwarte plaatjes uit.

Google Error

We're sorry...
... but your query looks similar to automated requests from a computer virus or spyware application. To protect our users, we can't process your request right now.

We'll restore your access as quickly as possible, so try again soon. In the meantime, if you suspect that your computer or network has been infected, you might want to run a virus checker or spyware remover to make sure that your systems are free of viruses and other spurious software.

We apologize for the inconvenience, and hope we'll see you again on Google.

Over een paar uur nog maar eens proberen..

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-07 23:07
MrWimlex schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:09:
Ik zou graag mijn desktop resolutie willen verhogen zodat ik screenshots kan nemen met een hoge resolutie.

Ik heb het idee dat het op 2 manieren kan:
1) Dat je scherm scrolt als je je muis beweegt.
Dit moet ook ergens wel kunnen, als ik op een laptop met dual view cloning de externe monitor resolutie aanhoud die te hoog is voor het interne panel, gaat het interne paneel scrollen. Dus misschien dat je het met een 2e monitor wel voor elkaar kan krijgen. Maar het kan zijn dat het interne paneel anders reageerd dan een gewone monitor.
Pagina: 1