Toon posts:

[php?javscript?] uploadsnelheid meten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ten eerste wou ik mij even verontschuldigen als dit topic in het verkeerde forum staat, maar ik heb echt geen idee waar deze zou moeten horen omdat ik ook niet bewust ben met welke programmeertaal ik dit zou moeten oplossen.

Wat ik nou eigenlijk wil bereiken is om de uploadsnelheid van iemand te meten, deze weergeven op het scherm van de desbetreffende gebruiker en vervolgens een melding geven hoeveel mb aan foto's hij/zij het beste in 1 x kan uploaden . [advies]

Als iemand mij de goede richting in kan helpen zou ik dat zeer op prijs stellen, en dan heb ik het over: trefwoorden, functies etc.. ik vraag hier ook niet om een hele kant en klaar script natuurlijk.

bvd,

nick

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoe een snelheidsmeter werkt (volgens mij) is dat een vastgestelde hoeveelheid random data wordt verstuurd naar de client. Bijv 10*5kB zenden. De tijd per pakketjes geven een indicatie voor je download snelheid. Hoe je precies random data kan zenden (met php, want ik denk dat met js het lastiger gaat worden) weet ik niet.
Verder lijkt me dat je als je download snelheid kan meten, door het proces om te keren ook de upload kan meten.

Wat de exacte php functies voor het zenden/ontvangen zjin weet ik niet, maar de opzet en mechanisme zijn soortgelijk als ik heb beschreven.

offtopic:
En php zal dus betekenen dat het draadje naar programming gegooid moet worden

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie mithras86, de opzet achter het uploaden snap ik wel, maar de grote vraag is natuurlijk: waarop zou ik moeten zoeken? richting welke kant. bij het laden van de pagina zou ik het liefst meteen kunnen willen weergeven wat de upload snelheid naar de server is voor de gebruiker.
Kan nog iemand anders me helpen?!

bvd,

nick

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 23:04
http://gambitdesign.com/bandwidthmeter/

Hier staat een werkende versie :)

Misschien kan je er wat van leren..

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uploadsnelheid kan je meten door met Javascript een bepaalde hoeveelheid random data in een <input type=hidden> te smijten en dat te submitten naar pagina X (kan evt. met een xmlhttprequest), samen met het tijdstip waarop het verzenden is begonnen. Op pagina X kijk je hoe laat het dan is en kan je uitrekenen hoeveel seconden de data erover heeft gedaan om volledig verzonden te worden. Op basis daarvan kan je de snelheid uitrekenen.
het laden van de pagina zou ik het liefst meteen kunnen willen weergeven wat de upload snelheid naar de server is voor de gebruiker.
Dat kan met een Iframe of xmlhttprequest, maar dat wordt allemaal vrij gecompliceerd als je niet zo handig bent met programmeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Blaise op 16-11-2006 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie voor de reactie,

maar hoe zou ik data in een input veld moeten zetten?
dmv:
code:
1
document.getElementById('foo')....
<- hier een waarde aan toevoegen?

bvd,

nick

• Blaise
  • Niet online
Ik vond het interessant om te kijken of het idee dat ik suggereerde ook echt werkt in de theorie en heb iets gefabriceerd. De snelheid lijkt vrij nauwkeurig. Zie http://zopp.nl/dump/uploadsnelheid

Verwijderd

Coole functie Blaise.
offtopic:
Nu je toch aan het Ajax'en bent. Ik heb altijd al willen weten of je ook files <input type="file"> kunt uploaden met XMLHTTPRequest

#update: ik heb zelf ff lopen zoeken, het kan dus alleen in mozilla en dan moet je nog iets in de config veranderen ook. Misshien dat je nog ideeen hebt?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 21:20 ]

• Blaise
  • Niet online
Kleine topic hijacking:
offtopic:
AJAX werkt wel met file uploads, met progressiebalk en niet zichtbaar te hoeven te submitten naar een andere pagina. Het nadeel is echter dat dat niet werkt met Javascript/PHP. Wel met Javascript/Perl. Flash heeft vanaf versie 8 ook een fileupload mogelijkheid. Er zijn al wat topics over, in /14, zoals deze.
Pagina: 1