Harddiskactiviteit irritant weergegeven via luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 14:14
Ik zal eerst mijn specificaties opgeven en daarna uitleggen wat het probleem is.

AMD Athlon XP 3200+ (S-A, 2.2GHz, 512KB, 400MHz FSB, 77W)
Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400
512MB PC3000 DDR, CL2 (Kingston HyperX)
ATi Radeon 9600 Pro 128MB (AGP)
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) (EXTERN)
Antec Truepower 380 watt

Vorige week is een harde schijf gesneuveld, een Maxtor Diamondmax 10 160gb ATA 133.
Deze had een exterme tik en me pc bleef om de zoveel tijd 5 - 10 seconde hangen. Ook draaide Windows XP niet meer stabiel en soms gebeurde er helemaal niks meer.
Het probleem, dat de harddiskactiviteit via je luidsprekers werd weergegeven was toen sporadisch aanwezig.

Ik heb nu een nieuwe harde schijf er in geplaatst, een Hitachi Desktar 7k 160 gb S-ATA.
Gisteren alles op nieuw en clean geinstalleerd.

Het probleem met van de harddiskactiveit was er gisteren niet, maar sinds vandaag wel. En extreem. Elke handeling met de muis, elk klikje, dat hoor je terug als een irritant gekraak door de luidsprekers.

Nu ben ik druk wezen zoeken wat dit mag zijn. Ik heb de kast opengehaald en alle bekabeling eruit getrokken en opnieuw aangesloten. Alle ingangen (zoals microfoon, cd-audio) gemute. Maar het blijft.

Ik heb zelf geen idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan op lossen.Wat kan ik nog proberen en waar kan het aan liggen?

Wellicht helpt een losse geluidskaart??

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:51
Is je computer wel geaard?

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 09:21
Je moet eens naar je volume regeling gaan en de Phono (of Phone line of zo) muten
Da is da geluid weg :p

• Stevie_
croontje schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:08:
Je moet eens naar je volume regeling gaan en de Phono (of Phone line of zo) muten
Da is da geluid weg :p
Had ik al gedaan, zoals je had kunnen lezen in de startpost :)

• croontje
  • Laatst online: 15-02 09:21
Nu dacht ik dat ik eens iets wist, heb je het zelf al gezegd :X

• Stevie_
Nee, geen geaarde stopcontacten in de buurt. Is geen alternatief dan toch?

Verwijderd

Stevie_ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:24:
[...]

Nee, geen geaarde stopcontacten in de buurt. Is geen alternatief dan toch?
Gebruik je verwarming om je kast te aarden, of misschien de kraan van een wastafel...

• Stevie_
Heb een verlenghaspel (met aarde) aangesloten op het geaarde stopcontact van de badkamer.

Geen succes, het gekraak van de harde schijf blijf je horen...

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Ik heb ongeveer hetzelfde moederbord en soms ook gekraak. Probeer eens een andere driver voor de Sata/Raid adapter. Wissel de eventuele pci insteekkaarten van insteekslot.

mountainbiker

• HammerT
  • Laatst online: 26-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:30:
[...]

Gebruik je verwarming om je kast te aarden, of misschien de kraan van een wastafel...
Dit moet je nooit doen, denk maar een aan het scenario dat je kortsluiting maakt via deze "aarding" en er staat iemand onder de douche ;)

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 07:12
HammerT schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:48:
[...]

Dit moet je nooit doen, denk maar een aan het scenario dat je kortsluiting maakt via deze "aarding" en er staat iemand onder de douche ;)
lol... :? electriciteit gaat altijd via de weg met de minste weerstand, dus zal nooit eerst naar badkamer gaan, iemand ff fry'en >:) en dan naar de grond gaan lol :9

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat een losse geluidskaart (van een goed merk) geen slecht idee is. Ws. is er bij die (low-budget) onboardkaart gewoon iets niet goed afgeschermd, waardoor je dit krijgt. Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een laptop van de Lidl en daar kreeg ik dat storende geluid ook niet weg.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit ook (alleen waarschijnlijk wat zachter). Er gaan allerlei hoogfrequente signalen door je moederbord. Deze kunnen overspringen op kanalen van je onboard-geluidschip. In mijn geval heb er last van als er veel op het beeld veranderd.

Sluit niet uit dat het toch iets anders is bij jou omdat je er eerst geen last van had, maar dit kan een oorzaak zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 23:52
(jarig!)
Ik kwam er net echter dat je gewoon in de standaard windows Volume control gewoon alles moet laten weergeven, dus bovenin op Proporties, en dan alles dempen behalve WAVE

Dan is het weg ;)

En mijn pc is ook neit geaard ;)

Trouwens leuk, je pc kast vastpakkken en dan iets wat wel geaard is :P

[ Voor 22% gewijzigd door luccie op 16-11-2006 16:01 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
luccie schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:00:
Ik kwam er net echter dat je gewoon in de standaard windows Volume control gewoon alles moet laten weergeven, dus bovenin op Proporties, en dan alles dempen behalve WAVE

Dan is het weg ;)
niet altijd dus.

Verwijderd

Bij mij zit deze storing in de line in, zodra die gedempt is geen vreemde geluiden meer. Zonder deze te dempen hoor ik zelfs utorrent het scherm updaten als een metronoom :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb het vage vermoeden dat je kabels die naar je harddisk gaan, vlak langs een of meer kabels die naar je geluidskaart gaan lopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de audiokabel van DVD-drive die naar je geluidkaart loopt. Koppel dat ding eens los, met een beetje mazzel is het dan opgelost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stevie_
Alles is al gedempt, check: (damn,. wat is imageshack eigenlijk ruk...)

[img=http://img93.imageshack.us/img93/4577/gedemptat1.th.jpg]

Ik download nu de nieuwe sata drive, er is een nieuwere :)

Alleen dat downloaden duurt een eeuwigheid. :S

En wat is een goede geluidskaart, ik heb alleen maar iets voor stereo nodig...

[ Voor 30% gewijzigd door Stevie_ op 16-11-2006 16:21 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Je beweegd de muis en je geluid gaat kraken? Dat heeft IMHO niets met de HDD te maken. Wat ik eerder denk is dat je een IRC probleem hebt. Je 'geluidskaart' zal na de nieuwe installatie mischien zijn IRQ met een ander apparaat (mijn gok, een I/O controller) delen.

De kaart zal hier niet goed tegen kunnen en gaan kraken iedere keer als 'zijn' IRQ geactiveerd wordt. Probeer eens in Windows wat te schuiven met IRQ's zodat je geluidskaart er zelf een heeft. Je probleem zou dan weg moeten zijn.

Ik weet dat je je onboard geluid gebruikt, maar ik noem het even voor het gemak geluidskaart.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Stevie_
ShadowLord schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:09:
Je beweegd de muis en je geluid gaat kraken? Dat heeft IMHO niets met de HDD te maken. Wat ik eerder denk is dat je een IRC probleem hebt. Je 'geluidskaart' zal na de nieuwe installatie mischien zijn IRQ met een ander apparaat (mijn gok, een I/O controller) delen.

De kaart zal hier niet goed tegen kunnen en gaan kraken iedere keer als 'zijn' IRQ geactiveerd wordt. Probeer eens in Windows wat te schuiven met IRQ's zodat je geluidskaart er zelf een heeft. Je probleem zou dan weg moeten zijn.

Ik weet dat je je onboard geluid gebruikt, maar ik noem het even voor het gemak geluidskaart.
Ook tijdens het opstarten van Windows maakt hij al herrie :)

Ik heb de nieuwste sata/raid drivers geinstalleerd. Werkt niet.
Heb nu een nieuwe geluidskaart gekocht, ik wou de Creative Extreme Music (OEM prijs 79 euri) maar die hadden ze niet op voorraad. Toen maar voor een simpel Creative Audigy kaartje gekozen...

Benieuwd of ik straks weer mooi straks geluid heb :)

Verwijderd

Misschien zeg ik iets heel doms, maar: spread spectrum activeren?

• Stevie_
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:42:
Misschien zeg ik iets heel doms, maar: spread spectrum activeren?
en dat is??!

Iig, met de nieuwe geluidskaart doet hij het perfect :)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Stevie_ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:30:
[...]

Ook tijdens het opstarten van Windows maakt hij al herrie :)

Ik heb de nieuwste sata/raid drivers geinstalleerd. Werkt niet.
Heb nu een nieuwe geluidskaart gekocht, ik wou de Creative Extreme Music (OEM prijs 79 euri) maar die hadden ze niet op voorraad. Toen maar voor een simpel Creative Audigy kaartje gekozen...

Benieuwd of ik straks weer mooi straks geluid heb :)
De IRQ's zijn al tijdens het opstarten bekend hoor. Windows heeft echter de mogelijkheid om ze aan te passen. Nu je een andere kaart hebt (die tegen IRQ sharing kan en/of gewoon een eigen IRQ heeft gekregen) is je probleem idd weg. Echter, voor anderen mensen met dit probleem: check je IRQ's dus.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38

Crusader

Arc Nature

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Pagina: 1