Toon posts:

[platenspeler] Geen muziek, wel geluid.

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de oude platenspeler (Philips FP 9600) van mijn ouders 'gepikt' en aangesloten op mijn nog oudere versterker (Pioneer TX 5500 II). Vanaf de platenspeler een kabeltje met twee tulpstekkertjes (ik geloof dat die dingen zo heten? Ik ben bijzonder atechnisch..) naar de AUX ingang van de versterker. En nog een kabeltje van de platenspeler waar mijn vader denk ik vroeger eens een ander snoertje aan heeft vast gemaakt zodat hij in een adaptor past van 12 naar 230 volt in het stopcontact. Dat zit dus allemaal aangesloten maar nu komt er wel geluid uit mijn boxen (en van de plaat zelf) maar het is geen muziek..
Zou het aan de naald kunnen liggen? Hoe zie je of de naald nog goed is? Ik moet het volume trouwens ook vol aanzetten wil ik iets horen uit mijn boxen.
Heeft iemand hier ideeen over?
Alvast bedankt!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12 15:23

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:35:
Dat zit dus allemaal aangesloten maar nu komt er wel geluid uit mijn boxen (en van de plaat zelf) maar het is geen muziek...
Trash Thrash Death Metal? R&B? Hiphop? :+

[ Voor 27% gewijzigd door JHMvP op 16-11-2006 14:10 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Verwijderd

Het zou kunnen dat je op de verkeerde ingang van je versterker zit...op die oudere versterkers zit vaak ook een phono-ingang..heeft te maken met impedantie van de verschillende ingangen van je versterker....

Verwijderd

gewoon op de AUX, moet daar geen voorversterker tussen bij een platenspeler, of ziet die al op je platenspeler zelf? Heb je geen phono ingang?

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
Je platenspeler heeft (afhankelijk van 't type) waarschijnlijk een voorversterker nodig. Als je een 'phone' aansluiting op je versterker hebt zitten, dan zit die voorversterker hier in de meeste gevallen ingebouwd. Het signaal uit de platenspeler is anders te zwak voor de AUX ingang.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JHMvP: Thrash metal ;)

Dat je je versterker op 10 moet zetten om wat te horen ligt aan het feit dat je geen phono-voorversterker hebt gebruikt, die moet je tussen je versterker en je platenspeler zetten (of, als je amp een phono-ingang heeft, je platenspeler daar op aansluiten).

Verwijderd

Topicstarter
Kijk! Er zit inderdaad gewoon een phono ingang op. :) Hartelijk dank.
Alleen komt er nu nogsteeds alleen geluid uit en geen muziek (en ook geen thrash metal.) Het klinkt bijna alsof hij gewoon veel te snel draait ofzo..
[edit:] Sterker nog, het klinkt alsof hij de verkeerde kant op draait! (of begin ik nu té rare dingen te bedenken?) Hoort een plaat linksom te draaien? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 14:19 ]

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 22:25

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:13:
[edit:] Sterker nog, het klinkt alsof hij de verkeerde kant op draait! (of begin ik nu té rare dingen te bedenken?) Hoort een plaat linksom te draaien? :)
Da's alleen op het zuidelijk halfrond. Op het noordelijk halfrond draaien ze rechtsom... ;)

Maar, ehm, je versterker functioneert nog wel? En draait de platenspeler idd op 33 rpm?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

Theuno

Da Devil Crew

Een plaat moet "met de naald mee" draaien...

code:
1
2
3
____        (dit is je naald)
    \    
--------------->   (dan draait je plaat die kant op)

Dit is meestal met de klok mee, dus rechtsom. Is dit niet het geval... in je platenspeler zitten aandrijfbanden, als deze versleten zijn komt dat de kwaliteit niet ten goede... kijk die ook even na.
Deze kan je makkelijk zien als je de mat die normaal onder je plaat zit eraf haalt. Eventueel nog het element waar deze opligt.

En verder, tja... probeer het even met de toeren. 33rpm is standaard voor een LANGspeelplaat, 45 voor een single (ja, je hebt ook grote singles).

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:05

GaMeOvEr

Is een hork.

Misschien is de polariteit van de voedingsadapter die eraan geknutseld is wel verkeerd? (schakelaartje? Stekkertje omdraaien?) Als in, dan draait hij verkeerdom. :P

Aannames zijn fataal.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44

Oceria

I've been in between....

lol 2 Jiffy ;)

De meeste platenspelers hebben zowel de mogelijkheid om singles af te spelen als de grotere langspeelplaten. De Singles moeten op 45 toeren worden afgespeeld, de langspeelplaten op 33 (eigenlijk 331/3) toeren. Controleer dus of er een knop met "45/33" is en zet die op 33.

Een plaat hoort altijd met de klok mee afgespeeld te worden. Gaat hij tegen de klok in (van bovenaf gezien), ofwel draait de plaat "tegen de naald in", dan gaat hij de verkeerde kant op!
Als dat inderdaad het geval is speelt hij van eind tot begin. Wat gebeurt er als je de naald op 2/3 van de plaat zet? Gaat hij naar het midden van de plaat (de juiste richting) of juist naar de buitenkant (de verkeerde richting)?
Indien hij de verkeerde kant op draait zit de snaar verkeert/gekruist. Stop de draaitafel (ook van de spanning afhalen) haal het draaiplateau er vanaf en controleer of de snaar niet gekruist zit.

Succes en veel luister plezier!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Shit zeg, mijn ding draait dus echt linksom. :) Als ik hem met mijn vinger de andere kant op draai komt er inderdaad wel normaal geluid uit. Maar ik zie nergens een knopje of dingetje waardoor hij de andere kant op gaat draaien. Hm!

edit: Jullie zijn veel te snel. Oke, ik ga snaren controleren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 14:50 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:48:
Shit zeg, mijn ding draait dus echt linksom. :) Als ik hem met mijn vinger de andere kant op draai komt er inderdaad wel normaal geluid uit. Maar ik zie nergens een knopje of dingetje waardoor hij de andere kant op gaat draaien. Hm!
Dan zou je dus de voeding om moeten draaien...

Dat wordt een soldeerbout zoeken ;)

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12 13:11
MikeyMan schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:49:
[...]

haha dat zou ik maar niet doen! voordat er een grote rook wolk uit komt

Gewoon de band waar de platen speler mee word aangedreven inplaats van gekruist recht of andersom zetten dat die wel de goede kant op draait

• Oceria

Oceria

I've been in between....

MikeyMan schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:49:
[...]

Help me herinneren dat jij nooit bij mij hoeft te stofzuigen :P

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dat is de eerste platenspeler op 12V gelijkstroom waar ik van hoor - is het mogelijk dat jouw vader er een andere adapter bij heeft dan jij nu gebruikt? Als het ding op die adapter wel de goede kant op draait moet je dus inderdaad de polariteit omdraaien van jouw adapter en geen snaartjes kruisen of zo.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoezo? neem aan dat het motortje op gelijkstroom werkt...

Dus kwestie van de ingaande stroom van de motor omdraaien...
Band kruisen is een leuk idee, maar daar moet de band wel lang genoeg zijn, en er moet genoeg ruimte zijn voor de kruising...

Zit hier niet uit m'n nek te lullen ofzo hoor... }:|

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2006 15:04 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeBolle schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:02:
Dat is de eerste platenspeler op 12V gelijkstroom waar ik van hoor - is het mogelijk dat jouw vader er een andere adapter bij heeft dan jij nu gebruikt? Als het ding op die adapter wel de goede kant op draait moet je dus inderdaad de polariteit omdraaien van jouw adapter en geen snaartjes kruisen of zo.
Wij hebben er hier ook eentje op 12v...

Verwijderd

Topicstarter
Yeah baby! Madness van LP!
Ik moest inderdaad de voeding omwisselen om hem rechtsom te laten draaien. (maar ik heb gewoon het stekkertje in de adaptor omgewisseld en het soldeerbout even in de kast laten liggen als je het niet erg vindt.:) )
Mijn vader had dus aan een draadje van de platenspeler een stekkertje voor in zo'n adaptor geknutseld. Maar hij heeft ze dus precies anderom aangesloten, want ik had het stekkertje netjes plus bij plus gedaan natuurlijk..

Heel erg bedankt iedereen!!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 15:06 ]

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:04:
Yeah baby! Madness van LP!
Ik moest inderdaad de voeding omwisselen om hem rechtsom te laten draaien. (maar ik heb gewoon het stekkertje in de adaptor omgewisseld en het soldeerbout even in de kast laten liggen als je het niet erg vindt.:) )

Heel erg bedankt iedereen!!
Ik sta paf :) Nouja, zo heb ik ook weer wat nieuws geleerd!

@ MikeyMan: ik neem terug wat ik daarstraks schreef: je mag altijd bij mij komen stofzuigen! ;)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
owja, even een nutteloze opmerking:

***VET!!!**** een achteruitdraaiende platenspeler! :+ (hoor je nu ook satanistische boodschappen enzo?)

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:45
LOL:
Afbeeldingslocatie: http://www.zolar.nl/got/demonDT_sfw.jpg

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Ik zie de grap even niet :?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kijk dan even welke kant de plaat op moet draaien - die foto is door een (kennelijk) onwetende redacteur in spiegelbeeld geplaatst.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

Theuno

Da Devil Crew

Daar draait hij inderdaad linksom..

En uit welk filmpje kwamen die satanistische boodschappen ook alweer ?
En is er iemand bekend met platen die door andersom afgespeeld worden inderdaad andere dingen opleveren ?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Pagina: 1