Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

sim kaart protocol

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou wou ik een apparaatje maken dat een sms-je kan versturen

Hiervoor wou ik een ouwe nokia 3310/3330 gebruiken (zijn toch in overschot te vinden)
Ik meen dat het mogelijk is om alleen via de pinnetjes van de simkaart te kunnen
sms-en.

Weet iemand wat voor protocol daar voor wordt gebruikt, of waar ik dat kan vinden.
Dan moet het ook mogelijk zijn om een app aan/uit te schakelen, via incoming sms.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Het allermakkelijkste is om een datakabel te kopen en daar een µC aan te hangen.

Het lijkt me niet dat je via de SIM-kaart / interface de hele telefoon kunt bedienen? De sim bevat wat geheugen, maar geen logica (op een pincode na), dus het lijkt me heel sterk dat een fabrikant allemaal features gaat implementeren op die interface terwijl hij van te voren al weet dat die nooit, of anders zeeeeer zelden gebruikt gaat worden :)
De datainterface/datakabel is er daarintegen juist weer specifiek voor ontworpen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik denk dat je wat anders bedoelt. Deze pinnetjes zijn 6 pinnetjes vlakbij de batterij. Hier moet je gewoon een datakabel op aansluiten en dan kan je de telefoon besturen. Ik heb er zelf ook wel eens wat mee gespeeld maar doordat er vrijwel geen documentatie over is, is het erg lastig. Je kan geen normale AT commands sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:43:
Het allermakkelijkste is om een datakabel te kopen en daar een µC aan te hangen.

Het lijkt me niet dat je via de SIM-kaart / interface de hele telefoon kunt bedienen? De sim bevat wat geheugen, maar geen logica (op een pincode na), dus het lijkt me heel sterk dat een fabrikant allemaal features gaat implementeren op die interface terwijl hij van te voren al weet dat die nooit, of anders zeeeeer zelden gebruikt gaat worden :)
De datainterface/datakabel is er daarintegen juist weer specifiek voor ontworpen :P
volgens mij zit er toch best veel in dat dunne kaartje
als ik wiki mag geloven een hele uC.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Simkaart

in feite ben ik van plan een alarm te bouwen....nu vond ik dat dat al kant en klaar bestaat.
precies wat ik wou hebben

maar als knutselaar wil je dat toch tuurlijk zelf doen he ;)

kwou eerst met een pic de toetsen aansturen, simpel en effectief
maar sms versturen via de sim is toch makkelijker, en ook incoming sms zou te herkennen zijn.

maar dan moet er wel docu over zijn, anders kom ik niet ver

• Paul
Ja, er zit dus wel wat logica in (zoals Wikipedia ook zegt: met name voor encrypty en decrypty) en je kunt er SMSjes op opslaan (waardoor je dus zou kunnen zeggen dat een simkaart binnenkomende SMSjes "herkent", mits de telefoon deze standaard op de SIM op probeert te slaan), maar toch blijft het een hele ingewikkelde omweg voor iets wat via de datakabel zo simpel kan :)
En dan ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat een simkaart "uit zichzelf" SMSjes zou kunnen gaan versturen :)

Heb je http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html al bekeken? Dat is (letterlijk) de eerste hit op een zoekactie op Google met "nokia protocol data" en doet _exact_ wat je zoekt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Carnivorus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
De SIM bevat idd een microcontroller en wat geheugen. Die informatie dient voornamelijk voor de toegang tot het GSM netwerk (Sunscriber Information). Je hebt echt (bijna) de hele telefoon nodig om te kunnen zenden/ontvangen, de SIM zelf kan weinig.

Als ik het goed heb heeft Nokia twee manieren van aansluiten (of twee protocollen). De bekendste is F-BUS. Daarmee moet het mogelijk zijn smsjes te versturen, er zijn volgens mij wel applicaties die dat kunnen. Met een IrDa poort had je waarschijnlijk ook een eind kunnen komen (zoals op de 5210). GSM's maken wel gebruik van AT commando's; zie www.3gpp.org, die hebben dit allemaal bedacht (veel zoekplezier, documentatie is niet makkelijk te doorzien, heb er mee moeten werken 8)7 )

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:58:
....

Heb je http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html al bekeken? Dat is (letterlijk) de eerste hit op een zoekactie op Google met "nokia protocol data" en doet _exact_ wat je zoekt :)
heb idd niet op "nokia" gezocht maar op "sim" en vele verwanten :P
maar hier kan ik denk ik wel wat mee....
Flink wat bytes heen en weer sturen dus
Strax nog eens ff goed doorlezen allemaal

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 17:01
volgens mij heb ik hier al eens over gelezen alleen dan ipv smsen
door te bellen de computer aan te zetten
zal wel ff kijken of ik het terug kan vindne

• sebastius
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een 3310 gaat het niet mee, je kan beter een oude 6210 of 6310 zoeken. Of een model met een intern 'modem' in de hardware, zodat je eenvoudig het aan kan sturen. F-Bus en M-Bus is inderdaad een goede zoekterm. Nokia Atmel SMS ook trouwens.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Het 'oude' postbankmobieltje, de M35i is ook wel te doen, die heb ik hier ook aan de serieel van mijn server hangen :)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Zit ff op andere pc, daarom acount van een vriend:

TS:

dan denk ik idd dat het een nokia met modem wordt, want bij alarm moet ie
bellen ipv sms-en.

status opvragen wil ik dan doen met sms en eventueel gps-coordinaten
(maar dat komt later wel)

toch vraag ik me af hoe ze dat op die site van bladox kunne sms-en

[ Voor 8% gewijzigd door Atmoz op 16-11-2006 22:04 ]

• Paul
Ook op andere pc's kun je uitloggen en opnieuw inloggen :+

Bladox gebruikt iets dat schijnbaar SIM Toolkit heet. Ik neem aan dat je "sim toolkit" en "sim toolkit howto" al door Google hebt gegooid?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik ben in het verleden ook wat aan het spelen geweest met een 3310.

Om gemakkelijk sms-jes te versturen via een PC heb je een datakabel nodig.
Nokia data-suite en als ik mij goed herinner de "Nokia 3310 Data-suite driver by Tarik".

Die data-suite is nodig om normale GSM AT commando's te vertalen naar de niet standaard Nokia FBus commando's.
Dus eens je dat allemaal geïnstalleerd hebt, heb je een virtuele compoort bij waar je gewoon AT-commando's naartoe kunt sturen.
Die commando's vind je gewoon in de standaard.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:22:
Ook op andere pc's kun je uitloggen en opnieuw inloggen :+

Bladox gebruikt iets dat schijnbaar SIM Toolkit heet. Ik neem aan dat je "sim toolkit" en "sim toolkit howto" al door Google hebt gegooid?
Ja, maar dan moet ik (Atmoz) weer opnieuw inloggen >:)

Maareh, we hebben hier dus gisteravond even naar gekeken en het lijkt er toch echt op dat die "bladox" gewoon via die SIM pinnen communiceerd met het hele toetsel:

Afbeeldingslocatie: http://www.bladox.com/img/motion.jpg

Er zijn verder geen aansluitingen te zien die naar die "programmeer-stekkers" lopen. Hij pakt spanning en data gewoon via de SIMkaart... Wist eigenlijk niet dat dit kon. Maarja die foto zegt toch genoeg? Jammer inderdaad dat een Nokia 3310 geen modem heeft. SMS'en zal dus wel lukken, maar bellen (iets wat beter is in een alarm situatie) zal niet gaan. Of je moet al de toetsen gaan simuleren met een 4066 (digitale schakelaar). Maarja, da's ook weer zo lomp eigenlijk.

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Volgens mij kan je naar een 3310 ook gewoon een ATDT sturen om te bellen hoor.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

RafkeP schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:25:
Volgens mij kan je naar een 3310 ook gewoon een ATDT sturen om te bellen hoor.
Nee, met een 3310 kun je niet bellen via de datakabel.
Heeft zoals eerder vermeld geen modem on-board. Erg jammer want ik heb hier voor een project 49 stuks liggen van de 3310. Die moeten allemaal lomp met digitale schakelaars worden aangestuurd... Zou veel makkelijker gaan als het via een datakabel zou kunnen ;)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Nu we het toch over SIM kaarten hebben, zal het niet mogelijk zijn om een sim kaart te hacken (=! cracken). Met die kleine processor, ram/rom en de IO aan boord kun je hem misschien herprogrammeren om andere dingen te laten doen? (mits het mogelijk is een SIM te herprogrammeren natuurlijk).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
LeonM schreef op zondag 19 november 2006 @ 02:58:
Nu we het toch over SIM kaarten hebben, zal het niet mogelijk zijn om een sim kaart te hacken (=! cracken). Met die kleine processor, ram/rom en de IO aan boord kun je hem misschien herprogrammeren om andere dingen te laten doen? (mits het mogelijk is een SIM te herprogrammeren natuurlijk).
Reken daar maar niet op, het programma dat de µC erin draait staat vast en is niet te wijzigen (anders is het gemakkelijk te cracken, IMEI nummer veranderen enzo, dus bellen op andermans kosten,...). Het enige wat aan te passen is, is een telefoonboek en een aantal SMS'jes, die kunnen op de sim kaart opgeslagen worden.
Er zal wel een ASIC gebruikt worden, dus een IC dat specifiek voor SIM kaarten gemaakt is, en dat enkel de nodige dingen voor een SIM kaart kan, aan de snelheid die ervoor vereist is, met de software vast ingebakken in de chip.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
na flink wat zoeken ben ik bij 3gpp.com uitgekomen...
het schijnt dat je kan sms-en en bellen, alleen ben ik
het nog nergens tegen gekomen
ff uitzoeken wat te gebruiken is......veel documentatie

weer verder lezen nu :O

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@naftebakje, in die dingen zit gewoon flash, alleen na het programmeren wordt er een bitje omgezet die ervoor zorgt dat je niet meer kan programmeren, en in de chip zelf zitten een paar lichtgevoelige stukjes die direct kapot gaan als er licht op komt die er weer voor zorgen dat als je de sim opensloopt je er niks aan kan veranderen :)

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 17:01
kheb hier voor de geintresseerden ooit eens zelf voor dingen opgezocht en deze zijn nu gezipt
bevat; schema's, uitleg, en programma's
http://www.firestyler.be/using/SIMreader.zip
489Kb met toch 10 bestanden

Verwijderd

Topicstarter
571Pro schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:38:
kheb hier voor de geintresseerden ooit eens zelf voor dingen opgezocht en deze zijn nu gezipt
je hebt niet toevallig opzgezocht hoe de datacomm. verloopt?

en anders ga ik maar verder met lezen op stage, waar is die anders goed voor

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

571Pro schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:38:
Bedankt.
Ik ga hier zeker eens naar kijken!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

www.gnokii.org, kun je met bepaalde datakabels alles met een nokia doen. Ook sms versturen en ontvangen. Heb het zelf succesvol kunnen toepassen om een smsboard mee te bouwen.
Pagina: 1