_Dune_ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:30:
@catscit, jij als ervaren persoon

moet toch weten dat er bij Multi CPU systemen wel wat meer verschil zit in de moederborden dan een singel CPU systeem met b.v. een dual of quad core CPU.
Het verschil zit ook vaak in extra bussen en de manier van geheugen toegang bij multi CPU moederborden.
Als ik kijk naar de c2quad tov de dual core xeons, dan nee, maakt het geen biet uit zoals ze in brabant zeggen. Voor de c2quad is een pci-x asus board te krijgen en als je daar een dikke raid kaart op steekt dan heb je niet minder bandbreedte als een dual xeon (dell want daar heb ik VEEL ervaring mee).
Misschien in theorie nog wel maar in de praktijk maakt het geen meter uit.
Vmware is wel grappig, ik heb een issue met dell mbt vmware. Wij draaien voorlopig nog vmware server en dat performed voor geen meter op een dual dual core dell 2850 en dell 2950 (dempsey xeons).
Ik heb ondertussen een woodcrest machine in bestelling staan om te testen maar mijn persoonlijke ervaring is dramatisch.
Ik ben thuis van een dual opteron 250 (single core 2.4) op een tyan k8we naar een c2d e6700 gegaan (lopend op 3.6GHz!) en de vmware server performance is op de c2d vele malen slechter als op de dual opteron. Een van de oorzaken is numa wat onbreekt op de c2d.
Ik heb die dual opteron meermaals op m'n werk gehad en daar tegen die dell 2850 met dual dual core dempsey gezet, allebei vmware server, allebei zelfde os, beide 6 gig geheugen, en de dual opteron outperformed de dell met gemak.
Daarom voor m'n werk 2x sun X4200 aangeschaft met 2x 285 dual core opterons erin.
Die suns zijn SNEL! Als ik een citrix office server met 40 gebruikers heb dan draait die beter op de sun onder vmware als op de dell zonder vmware dus rechtstreeks vanuit het os!
Ik heb weinig ervaring met ESX, dit gaat binnekort gebeuren als ik de woodcrest dell binnen heb. Ik kan 1 van de 2 suns leegmaken voor vergelijkingstesten.
Misschien dat de woodcrests het plaatje helemaal gaan veranderen maar de dempseys zijn voor mijn toepassing helemaal niet fijn.
Ik heb dus ook de dual single core dempsey dell 2850 vergeleken met mijn c2d e6700 en met de zelfde klok merk is de c2d al sneller onder vmware server. Beide met 4 gig geheugen.
Dus als je uitgaat van dezelfde klok, zelfde mobo en dan 1 quad core cpu of 2x dual core dan zou ik toch altijd voor de single quad core gaan. Dan kan er altijd nog een 2e quad core bij ook! Als het niet voor professioneel gebruik is maar meer voor het spelen dan zou ik zeker voor een single quad core gaan, dan kun je met een veel goedkoper moederbord en non ecc reg geheugen uit en ben je veel goedkoper uit.
Op m'n werk heb ik voornamelijk bedrijfskritische applicaties draaien en is het support contract van de hardware levernacier erg belangrijk, verder standarisatie dus ik koop enkel 2850 (nu 2950 opvolger) in. De suns zijn een uitzondering omdat we wel aan de vmware wilden maar de dells gewoon niet goed uit de verf kwamen. Begin volgend jaar gaan we vmware uitbreiden en dan gaan we opnieuw overwegen om of suns of dell woodcrests (of clovertown) te kopen. Als woodcrest overeen komt met c2d in gebruik dan komen er weer een setje suns bij.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 16-11-2006 19:35
]