Gigabyte GA-M51GM-S2G of GA-M61PM-S2?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 12:51
Ik wil in een thuisserver een van beide bordjes bouwen. Vraag is alleen welke beter zou zijn. De Gigabyte website vermeld dat de GA-M51GM-S2G een PATA connector extra heeft en een Marvell 88E1116 Gigabit Ethernet controller i.p.v. een Realtek RTL8211 Gigabit Ethernet controller op de GA-M61PM-S2. Verder is de GA-M61PM-S2 gemiddeld zo'n 10 euro goedkoper (65 vs 75 euro).

Die extra PATA connector maakt voor mij niet echt uit, maar ik wil deze server o.a. als een fileserver gaan gebruiken. Wat is dan de betere Ethernet Controller en worden ze allebei goed ondersteund onder Linux? Zoekopdrachten op die serienummers leveren helaas vrij weinig resultaten op. Vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Voor degene die toevallig een van deze bordjes heeft. Wat voor geheugen heb je erop zitten? Werkt het goedkope TwinMos geheugen (2 1GB latjes PC4200)?

[ Voor 9% gewijzigd door martdj op 16-11-2006 12:50 ]

• martdj
*kick*
Niemand een van deze twee bordjes?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Het grootste verschil is de chipset, de MCP61 is een nieuwe singlechip terwijl de 6100IGP nog uit 2 stuks bestaat. Ze schijnen heel iets zuiniger te zijn dan de oudere 6100 serie, op performance win of verlies je bijna niets.

• martdj
Bedankt. Aan dat soort info heb ik wat. Mijn enige twijfel blijft dan nog de gigabit ethernetchip. Voor mijn gevoel is een Marvell beter dan een Realtek of maakt dat niet meer zoveel verschil?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een redelijke cliche dat de Realtek 8xxx series ranzige DMA fouten zou hebben, waardoor CPU onnodig belast wordt, maar hoewel dat zeker opgaat voor de 8129 / 8139 / 8100 100Mb reeks, weet ik niet of dat ook voor de 8211 geldt.

Ik heb even geen Linux bak hier staan op het werk (is al heel wat dat ik een Mac OS X geval heb weten te regelen), maar kijk voor de grap even in de kernel sources naar de Gb NICs. Niet alleen kun je dan zien wat ondersteund is, maar er staan vaak (sarcastische) opmerkingen over bugs e.d. bij :z

Oslik blyat! Oslik!

• martdj
dion_b schreef op donderdag 07 december 2006 @ 11:52:
Het is een redelijke cliche dat de Realtek 8xxx series ranzige DMA fouten zou hebben, waardoor CPU onnodig belast wordt, maar hoewel dat zeker opgaat voor de 8129 / 8139 / 8100 100Mb reeks, weet ik niet of dat ook voor de 8211 geldt.

Ik heb even geen Linux bak hier staan op het werk (is al heel wat dat ik een Mac OS X geval heb weten te regelen), maar kijk voor de grap even in de kernel sources naar de Gb NICs. Niet alleen kun je dan zien wat ondersteund is, maar er staan vaak (sarcastische) opmerkingen over bugs e.d. bij :z
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, maar over de RTL8211 is extreem weinig te vinden op het Net. Althans, erg weinig waar je iets aan hebt. Ik zou het liefst gewoon een snelheidstest i.c.m. de cpu belasting zien van die chip, maar die kan ik dus niet vinden.
In Linux ben ik helaas te weinig thuis om te weten waar ik even in de kernel kan snuffelen.
Pagina: 1