Kan je via de microfooningang stereo opnemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil lp's omzetten naar cd. Ik heb achter mijn pickup een klein voorversterkertje met cinch pluggen. Sluit ik rechtoe-rechtaan de kabeltjes op de Aux/IN ingang aan, dan heb ik stereo, maar het signaal is wat zwak. Sluit ik via een cinch/microfoonkabel op de microfooningang aan, dan heb ik wel voldoende signaal, maar alleen mono-geluid, dwz het linker kanaal wordt op allebei de luidsprekers weergegeven. Is er nog iets wat ik daarvoor moet instellen? Zo'n microfooningang moet toch stereo kunnen doorgeven? Ik heb meerdere kabels geprobeerd - en ook op mijn andere computer, maar daar was ook hetzelfde verschijnsel.
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt voor elke tip!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Microfoon is per definitie mono. Heb je op de line een te zwak signaal, dan is er misschien iets mis met je phono-pre?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
1 - microfoon (de simpelen in ieder geval) is altijd mono, dus de aansluitingen zullen wel niet echt uitgebreid worden.
2 - microfoon ingang is versterkt wat bij opnemen waarschijnlijk oversturing gaat veroorzaken.
3 - AUX/line in ingang is hiervoor toch echt de oplossing, omdat je een voorversterker gebruikt.

Heb je al geprobeerd om de opnamevolumes op te schroeven in je windows instellingen?
Ik deed dit ook regelmatig met een (actief)voorversterkertje en heb met volume eigenlijk nooit problemen gehad.

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
De meeste microfooningangen zijn inderdaad mono. Dat is ook niet zo vreemd, een microfoon is namelijk ook maar een signaalbron.
Is het signaal een beetje zwak, of heel erg zwak. Want op zich kun je het signaal natuurlijk achteraf versterken, en is je probleem opgelost.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-07 19:01
Ik neem ook altijd op door de platenspeler eerst op een versterkertje aan te sluiten en dan de monitor of tape out aansluiting door te lussen naar me aux in van me geluidskaart.

Werkt zonder morren

Carpe Diem

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mark_Steverink schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:51:
Is het signaal een beetje zwak, of heel erg zwak. Want op zich kun je het signaal natuurlijk achteraf versterken, en is je probleem opgelost.
Dat zit je met lage resolutie en slechte signaal/ruis verhouding. Je wil het liefst gewoon je volle 16, liefst 24 bits gebruiken natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle - snelle - tips. Er zijn toch ook veel stereo-microfoons? Maar gezien mijn ervaringen zullen jullie wel gelijk hebben, en is het maar een mono-aansluiting.
Wat signaalsterkte betreft ga ik een beetje af op de signaalsterktemeter in mijn Magix Music Cleaning Lab. Die geeft wel aan dat het signaal via Aux/IN voldoende is, maar met alle regelaars open kom ik nog net niet in het gele gedeelte, wat niet eens echte oversturing is, maar meer het "let op"-gedeelte...
En ik ben een beetje bang dat je later toch achtergrond-geruis hoort, al zal het bij de meeste platen niet opvallen door alle ander gebreken ;-)
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen - het gaat me een beetje te ver om voor een paar platen een nieuwe voorversterker aan te schaffen.
Enne... 24 bits voor een lp lijkt mij een beetje overdreven, al heb ik maar weinig ervaring met de praktijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 11:14 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Doe eens een screenshotje van de wav zoals je die via de line opneemt. Dan is het snel gezien of het voldoende is :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Gebruik je wel een riaa filter? Dat heb je namelijk nodig bij lp's.
Je zou een oude versterker met phono ingang kunnen gebruiken en de tape-out daarvan op je line-in kunnen aansluiten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:30:
Gebruik je wel een riaa filter? Dat heb je namelijk nodig bij lp's.
Je zou een oude versterker met phono ingang kunnen gebruiken en de tape-out daarvan op je line-in kunnen aansluiten.
Als de gebruikte voorversterker van Robert9 een phono-voorversterker is, zit er sowieso een RIAA-correctie ingebouwd. Wat hier echter nog niet gesteld is: welk soort element wordt hier gebruikt?
Als het een MC (moving coil) betreft, kan het geleverde signaal idd nog te zwak zijn.
Anderzijds bestaan er tussen diverse MM (moving magnet) elementen, soms ook behoorlijk wat verschil aangande uitgangsspanning.
Dus als Robert even wat meer info kan geven in dit verband, kan het (misschien) ook wat duidelijker zijn om ev. hulp te bieden.
Pagina: 1