Vage problemen met MSI k9ngm2

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Sinds een weekje heb ik hier een mooi nieuw systeempje staan:
CPU: AMD Athlon64 X2 (socket AM2) 4200+ 65Watt
MoBo: MSI K9NGM2
Geheugen: 2x 1GB Corsair PC6400 DDR2 in dual-channel opstelling
Video: Onboard GeForce 6150

Ik heb er alleen wat rare en moeilijk te traceren probleempjes mee.
Het eerste is Cool'n'Quiet. Ik weet dat dit moederbord en de CPU het ondersteunen (na wat prutsen draait het netjes onder Linux), maar Windows lijkt het niet te zien. Ik heb hiervoor de Cool'n'Quiet driver geïnstalleer, maar helaas blijft de proc op 2.2 Ghz draaien... Ik kan ook nergens instellingen veranderen, terwijl ik alle software van MSI en AMD heb geïnstalleerd... De CPU-fan blijft daarnaast altijd op 2000rpm draaien.

Daarnaast wil m'n pc 9 van de 10 keer niet herstarten... De machine blijft staan als hij de bios moet initialiseren... Vaak blijft de harddisk led branden en schakelt m'n monitor op stand-by. Echt uit en aan zetten zorgt er wel voor dat de machine opstart.

Bij het opstarten van Linux moet ik APIC uitschakelen en blijft hij af en toe hangen bij het laden van m'n pci-kaarten. Maar als ik APIC in de bios uitschakel, wil WinXP niet mee opstarten.

Daarnaast vind ik de 3D prestaties rond uit teleurstellend. 3dMark2006 haalt op een lage instelling nog geeneens 1 fps en NFS:MW draait alleen lekker op 800x600 met een lage detail of 640x480 op hogere instellingen... M'n laptop van 3 jaar oud met een ati 9600 mobile chip presteerd aanzienlijk beter. Ik weet dat de GeForce 6150 absoluut geen snelheidswonder is, maar ik mag toch zeker wel verwachten, zeker samen de CPU en snel pc6400 DDR2, dat de chip sneller zal zijn dan een laptop chip van 3 jaar oud...
Ik heb deze ervaringen met zowel de 8* als 9* serie van de drivers...

Ik weet niet hoe of wat ik moet veranderen om het geheel wat sneller te krijgen...

Overigens is volgens Corsair het geheugen geschikt voor dit moederbord.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier