Fan van Radeon 9550 stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
hoi allemaal,

ik ben bezig me pc stiller te maken en er zijn nog 2 herrischoppers.
de herrischoppers zijn mijn sapphire radeon 9550 256 mb en mijn 300 watt voeding.

ik wil graag de fan van mijn grafische kaart wat minder toeren laten draaien door bijvoobeeld cool and quiet aan te zetten.

mijn vraag hoe kan ik softwarematig mijn fan van mijn grafische kaart minder rpm laten maken? tools als rivatuner en systool geprobeert maar met rivatuner weet ik niet te werken en met systool krijg ik een applicatie crash bij plugin LM85.dll en LM90.dll

help. BVD

Verwijderd

probeer anders eens ATI-Tool???

kan je je kaart mee terugklokken zodat ie minder warm word, dan zou de fan een stuk trager moeten gaan draaien...

of wat dacht je anders van een ander koelblok erop te monteren...

PS Cool N Quiet is een Processortechniek die sinds de Athlon64's in de procesoren van AMD zitten, dit heeft dus niets te maken met je voeding of je videokaart. (klokt je processor terug zodat ie niet zo warm word en hij de fan dus trager kan laten draaien)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 06:09 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vrees eigenlijk dat een radeon 9550 geen temperatuursensor heeft en ook geen mogelijkheid heeft om de fan trager te laten draaien. Het enige wat je dus kan doen zonder de koeler te vervangen is de fan trager laten draaien door er een soort van fancontroller tussen te zetten maar dit kan riskant zijn zonder temperatuursensor. Een andere optie is natuurlijk een andere koeler.

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-11-2006 06:41 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 11:13
Mijn Asus A9550 heeft noch temperatuuruitlezing, noch fan rpm uitlezing ... dus waarschijnlijk zal het enkel hardwarematig kunnen... je fan trager laten draaien is geen oplossing want dan zal je GPU te warm krijgen. => andere/betere koelblok ?

(btw dat koelertje dat erop zit is grote brol: aluminium heatsink + 3 of 4 cm fannetje dat ze dan abnormaal snel moeten laten draaien om er nog een deftige luchtverplaatsing mee te halen :r )

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties allemaal,

24-11-06 ga ik naar hcc beurs kijken of ik daar een leuke koeler op de kop kan tikken

Verwijderd

Imho is 't de moeite niet om nog een extra koeler van 20 euro ofzo te kopen voor een 9550. Die kaart is 't gewoon niet meer waard.

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Je kan een mooi passief koelertje kopen (bijvoorbeeld Zalman).
In dat geval heb je echt 0db geluid van je videokaart :)
Imho is 't de moeite niet om nog een extra koeler van 20 euro ofzo te kopen voor een 9550. Die kaart is 't gewoon niet meer waard.
De waarde van de kaart heeft naar mijn inziens niets met dit verhaal te maken...
Het is maar net hoe belangrijk je het vindt om je systeem stil te krijgen.

[ Voor 79% gewijzigd door bokko! op 18-11-2006 23:50 ]

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:37:
Dat ben ik met je eens, maar ik heb artic coolers gezien voor 7 euro en dat is het voor mij zeker weten wel waard om mijn machine stiller te krijgen.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
heeft er iemand nog suggesties om hem hardwarematig stiller te maken? Softwarematig is dus geen optie en ik ga ook geen 30 euro voor een zalman koeler neertellen. Zijn er mensen met een andere koeler erop die betaalbaar waren? Wellicht weet iemand een mod waarmee ik het voor elkaar kan krijgen?

ik wil me systeem graag stiller maar het liefts voor onder de 20 euro

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Goedkoop? Fan stilzetten, zeker op korte termijn is dat goedkoop. Alleen moet je dan weer na een tiental minuten je videokaart vervangen (doorgebrand), en das weer duurder. Onder de 20 euro is helaas 'n onrealistische eis. Jammer dat je kaart niet stock al passive was, heb ook een 9550 gehad ooit, was netjes passief.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

klopt, heel veel 9550's worden passief geleverd, je kunt er dan het best een koelblokje op te zetten, in principe kun je op zo'n kaart zelfs een goedkope chipset-koeler zetten

Simplicity is de bom...

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties jongens.

ik heb uiteindelijk een ati silencer 1 rev. 2 gekocht en deze erop gemod. Deze fan was namelijk niet geschikt voor mijn kaart door die stomme transistoren die erop zitten, maar ik heb met de dremel een stukje uit de heatsink weggeslepen en een hoekje van het plastic en hij past erop. hij koelt volgens mij prima (dit kan ik helaas niet testen) en hij is lekker stil.

nogmaals: bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1