Nieuwe admin aanmaken, maar geen password?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Gisteren heb ik een G3 Blue-white gekocht, met daarop Mac OSX 10.4.8 geinstalleerd.
Tweedehands gekocht en de persoon voor mij had het al even voor me geinstalleerd o.i.d.

Nu komt het probleem.

Er stond 1 account op, dus ik dacht: laat ik die user even trashen want dan kan ik mijn eigen instellingen overnemen van mijn MBP. Alleen om een nieuwe user aan te maken heb ik dus adminrechten nodig. Die heb ik wel gewoon, want ik ben ingelogd als beheerder, maar om een nieuwe user aan te maken heb ik een wachtwoord nodig, welke ik dus niet heb.

Ik kan niets! Ik dacht: dan maar Mac OSX opnieuw installeren met de bijgeleverde CD's maar er staat dat er een beheerderswachtwoord nodig is voor de admin. Vul ik dan de gebruikersnaam in dan zegt de installatie dat ik geen rechten meer heb.

Hoe los ik dit op, of moet ik echt wachten totdat de verkoper mij terugmailt met het wachtwoord?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt vanaf de cd's booten door op te starten met "c" ingedrukt. Daarmee kun je eventueel ook wachtwoorden van verschillende users wijzigen, als je het originele wachtwoord niet meer weet.

Als het een wachtwoord op het Open Firmware is, dan wordt allemaal wat lastiger (maar niet onmogelijk).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Daedalus schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:50:
Als het een wachtwoord op het Open Firmware is, dan wordt allemaal wat lastiger (maar niet onmogelijk).
Dan is het kwestie van machine open, batterij er 5 minuten erin en klaar.
Dat wachtwoordverhaal is alleen maar gemaakt zodat mensen niet via een CD gingen booten en de beveiliging op netwerken daarmee konden omzeilen.
Die machines staan altijd op slot of je kan er niet bij in zoon geval waardoor deze beveiliging meer dan genoeg was :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ballebek schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:27:
[...]
Dan is het kwestie van machine open, batterij er 5 minuten "er uit" en klaar.

• Uberprutser
Kijk naar de tijd man zo vroeg ben ik nooit wakker :*)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Red
Dat had ik inmiddels al begrepen ;-) maar het ging hier niet over de OpenFirmware. Gewoon het wachtwoord onder OSX gaat het om...

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Red schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:47:
[...]
Dat had ik inmiddels al begrepen ;-) maar het ging hier niet over de OpenFirmware. Gewoon het wachtwoord onder OSX gaat het om...
Daedalus schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:50:
Je kunt vanaf de cd's booten door op te starten met "c" ingedrukt. Daarmee kun je eventueel ook wachtwoorden van verschillende users wijzigen, als je het originele wachtwoord niet meer weet.

Verwijderd

Het is sowieso een goed idee om zo'n machine even vers te installeren. Je krijgt er dan de software op die je zelf wilt en komt er niet halverwege achter dat de vorige eigenaar er veel te veel zooi op heeft gezet, of juist iets essentieels weggelaten heeft.

offtopic:
Nogal een groot verschil wel, een MBP en een G3...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 15:11 ]

• Red
@ Qlone: inderdaad dat was ik ook van plan, maar ja voor de installatie heb je het wachtwoord nodig. Als het goed is heb ik nu de OSX cd's binnen dus kan ik morgenavond beginnen met opnieuwe installatie.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Het is niet toevallig een leeg wachtwoord? Of hetzelfde als de inlognaam? Dat zijn nml de meest voorkomende.

No production networks were harmed during this posting

• Uberprutser
Red schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:12:
@ Qlone: inderdaad dat was ik ook van plan, maar ja voor de installatie heb je het wachtwoord nodig. Als het goed is heb ik nu de OSX cd's binnen dus kan ik morgenavond beginnen met opnieuwe installatie.
Je hebt helemaal geen wachtwoord nodig? CD 1 erin, reset de machine en houdt C ingedrukt.
Als je machine dan om een wachtwoord vraagt je batterij eruit halen, 5 minuten wachten, batterij terugstoppen en herhaal wat hierboven staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 16-11-2006 16:41 ]

Pagina: 1