Toon posts:

ADSL modem als brigde en router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Ik heb een speedtouch 530 ADSL modem in bridgestand (met DHCP server aan) en deze vervolgens verbonden met de WAN poort van mijn linksys WRT54GL.
Bij de linksys heb ik bij setup PPoE moeten opgeven en vervolgens mijn provider gegevens.

Alles werkt prima, maar ik snap niet hoe dit nou precies werkt (en als je niet weet hoe iets werkt gebruik je het beter niet!)

Mijn computer krijgt uiterraard een IP van de linksys via DHCP.

Vervolgens vind ik deze info terug in mijn linksys:

Login Status: Connected
IP Address: 83.101.2.118
Subnet Mask: 255.255.255.255
Default Gateway: 83.101.2.1
DNS 1: 193.109.184.75
DNS 2: 193.109.184.72
DNS 3:
MTU: 1492

Bovenstaande is wsl hetgene wat ik van mijn ISP heb gekregen. De gateway zal dan ook de gateway van de ISP zijn (correct me if I'm wrong please).

Mijn hoofdvraag is eigelijk: kan er nog iemand in mijn Thomson? (ik kan er namelijk zelf niet meer in, tenzij ik hem reset)

Wat is in in hemelsnaam een bridgde met DHCP server. Een bridgde forward enkel frames op basis van MAC adressen een heeft helemaal niets met DHCP te maken!

En waarom moet mijn linksys inloggen op het ADSL netwerk en niet de modem zelf? als ik hem niet laat inloggen heb ik namelijk geen internet.

Hopelijk kan iemand die er meer van snapt me dit uitleggen:-)

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 21:57
Bovenstaande is wsl hetgene wat ik van mijn ISP heb gekregen. De gateway zal dan ook de gateway van de ISP zijn (correct me if I'm wrong please).
Klopt.
Mijn hoofdvraag is eigelijk: kan er nog iemand in mijn Thomson? (ik kan er namelijk zelf niet meer in, tenzij ik hem reset)
Nee. Je modem bridged en kan niet via TCP/IP worden benaderd.
Wat is in in hemelsnaam een bridgde met DHCP server. Een bridgde forward enkel frames op basis van MAC adressen een heeft helemaal niets met DHCP te maken!
Dat ie bridged wil niet meer zeggen dan dat ie de frames doorstuurt naar de poort waar hij de frame niet op heeft ontvangen. Bij PpoE gaat het zo. Je zet een serieele verbinding op naar je ISP. Zie het als een inbelverbinding. Je logt als het ware in bij een authenticatieserver van je provider en die kijkt of je het netwerk van de ISP op mag komen, zo ja, dan antwoord ie op jouw DHCP request en wordt het IP adres op de WAN interface van je linksys uitgegeven.

Maak je geen zorgen, alles werkt zoals het hoort :)

Verwijderd

Topicstarter
medendo schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:01:

Dat ie bridged wil niet meer zeggen dan dat ie de frames doorstuurt naar de poort waar hij de frame niet op heeft ontvangen. Bij PpoE gaat het zo. Je zet een serieele verbinding op naar je ISP. Zie het als een inbelverbinding. Je logt als het ware in bij een authenticatieserver van je provider en die kijkt of je het netwerk van de ISP op mag komen, zo ja, dan antwoord ie op jouw DHCP request en wordt het IP adres op de WAN interface van je linksys uitgegeven.

Maak je geen zorgen, alles werkt zoals het hoort :)
Bedankt voor je antwoord _/-\o_ Ik vraag me dan wel af waarom mijn linksys moet inloggen (het antwoord is vast: een bridge kan dit niet) maar dit moet ik wel via google te weten kunnen komen.

Ik ben alvast gerust dat men mijn speedtouch niet als doelwit kan gebruiken!