Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teveel volt

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo,

Ik krijg continue deze melding in de syslog:
Nov 15 21:38:17 qweet sensord: Sensor alarm: Chip as99127f-i2c-0-2d: VCore 2: +2.54 V (min = +1.90 V, max = +2.10 V) [ALARM]
Nov 15 21:38:17 qweet sensord: Sensor alarm: Chip as99127f-i2c-0-2d: +3.3V: +3.49 V (min = +3.14 V, max = +3.46 V) [ALARM]
Nov 15 21:38:17 qweet sensord: Sensor alarm: Chip as99127f-i2c-0-2d: alarms: Chassis intrusion detection [ALARM]
'ALARM' is nooit goed, dus wat raden jullie me aan?

PSN: Jorijnn

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 08:48

w0w

nieuwe voeding kopen, overigs zijn die waarden niet zo alarmerend als je denkt.

• Jorijn
w0w schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:44:
nieuwe voeding kopen, overigs zijn die waarden niet zo alarmerend als je denkt.
De waarden zijn van de server in de huiskamer. Ik kan waarschijnlijk morgen een voeding krijgen, kan het kwaad om de boel vanacht te laten draaien?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zal denk ik niet zoveel mee gebeuren... kan nog wel eventjes.
Die laatste is trouwens een melding dat de kast open is. Als je geen sensor (schakelaar) daarvoor aangesloten hebt, zal het automatisch aangeven dat de kast open is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Jorijn
McKaamos schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:26:
zal denk ik niet zoveel mee gebeuren... kan nog wel eventjes.
Die laatste is trouwens een melding dat de kast open is. Als je geen sensor (schakelaar) daarvoor aangesloten hebt, zal het automatisch aangeven dat de kast open is.
Kan ik deze melding uit zetten? De kast zit namelijk gewoon dicht.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik gok dat je een *nix variant draait... heb ik te weinig verstand van om je mee te helpen.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:37
Kan je als goed is in de bios instellen.
Open case warning off

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
Of met een jumper op je moederbord ;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Haan

dotnetter

McKaamos schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:16:
ik gok dat je een *nix variant draait... heb ik te weinig verstand van om je mee te helpen.
Is iha een jumper op het moederbord die je in kan stellen. Check dus de manual even daarvoor :)
/spuit11 alweer..

Overigens zou ik met een multimeter de voltages zelf meten om na te gaan of die melding wel klopt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• JER00N
  • Niet online
Die Vcore lijkt me idd wat hoog maar ik dacht dat dit per processor verschilt en dat je dit ook kan instellen (overklokkers zetten de Vcore vaak wat hoger om de cpu meer power te geven). Ik denk dat dit meer een meetfout of een fout in het programma is omdat je processor het waarschijnlijk al begeven had bij zo'n grote afwijking.

Die 3,3 V-lijn is eigenlijk net wat te hoog, bij spanningen uit je voeding 'mag' je 5% afwijking tolereren, die 3,49 zou dus maximaal 3,465 V mogen zijn en zit dus wel aardig op het randje.

Dat chassis-alarm kan je negeren, is eigenlijk om te kijken of er iemand (bijv. op een lan-party) in je kast heeft lopen klooien, maar als je die niet aangesloten hebt geeft ie dus standaard die error.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hmm, sensord roept bij mij ook wel eens rare dingen terwijl er niks aan de hand is. Dat is gewoon een foutje in de configfile. Ik zou eens kijken of de bios hetzelfde zegt. Als de bios ook zegt dat je 3.3volt idd 3.49volt is dan zou ik eens een multimeter pakken en pas als die 3.49 zegt dan zou ik me druk gaan maken. Die melding over chassis intrusion detection kun je ook in de configfile van sensord uitzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Cassettebandje op 15-11-2006 21:33 ]

• Jorijn
De bios geeft bij 3.3 zelfs 0.03 volt hoger aan.
Morgen ga ik in ieder geval proberen een andere voeding te regelen.

Hopen dat er vanacht geen vreemde dingen gebeuren :) Neem het zekere voor het onzekere, en zet de boel uit.
JER00N schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:25:
Die Vcore lijkt me idd wat hoog maar ik dacht dat dit per processor verschilt en dat je dit ook kan instellen (overklokkers zetten de Vcore vaak wat hoger om de cpu meer power te geven). Ik denk dat dit meer een meetfout of een fout in het programma is omdat je processor het waarschijnlijk al begeven had bij zo'n grote afwijking.
Deze stond wel normaal in de bios. (Lager dus)

[ Voor 61% gewijzigd door Jorijn op 15-11-2006 23:17 ]

Verwijderd

Ach, die sensor-meuk in linux is zo onnauwkeurig wbt auto-detectie als maar zijn kan. Nergens druk om maken zolang de BIOS wel de goede waarden geeft :).

• Jorijn
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 02:49:
Ach, die sensor-meuk in linux is zo onnauwkeurig wbt auto-detectie als maar zijn kan. Nergens druk om maken zolang de BIOS wel de goede waarden geeft :).
Dat is dus het aparte.. Wat zijn de goede waarden.

Als linux de verkeerde waarden afleest? Wat zijn dan wel de goede minimaal en maximaal, want de 3,3V in de bios kwam inderdaad wel op 3,49.

In tegenstelling tot de VCore die een relatieve lage waarde had in vergelijking met de uitlezing.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Jorijn schreef op donderdag 16 november 2006 @ 07:35:
[...]

Dat is dus het aparte.. Wat zijn de goede waarden.

Als linux de verkeerde waarden afleest? Wat zijn dan wel de goede minimaal en maximaal, want de 3,3V in de bios kwam inderdaad wel op 3,49.

In tegenstelling tot de VCore die een relatieve lage waarde had in vergelijking met de uitlezing.
ik zou voordat je vanalles gaat kopen / vervangen het enige logische doen wat er is in zo'n geval > METEN !! of te wel haal een multimeter van 10 euro en meet de lijnen handmatig door. Ik ken meer mobo's die afwijken dan die werkelijk kloppen. HIer is mijn 12 volt readout gewoon altijd 10,8. Meet het ik het dan na is het gewoon 12 volt en ook tijdens top stress

• Jorijn
Ik heb wel een multimeter, maar geen enkel verstand van doormeten..

Ondertussen heb ik een extra voeding, en vreemd genoeg geeft sensord nog steeds alarm.

Uit de bios heb ik het volgende gehaald:

VCORE: 2.05V
3.3V: 3.55V

Sensord geeft nu:

VCore 1: +2.05 V (min = +1.90 V, max = +2.10 V)
VCore 2: +2.59 V (min = +1.90 V, max = +2.10 V) ALARM
+3.3V: +3.50 V (min = +3.14 V, max = +3.46 V) ALARM

Kan ook nergens een VCore2 in de bios vinden.
Waar ik nu sterk aan twijfel is de accuraatheid van de sensors, en sensord.

Is er een andere manier hoe ik achter de min/max kan komen?

EDIT:

Steeds meer twijfels aan de metingen..

CPU Temp: +13.0°C (high = +52°C, hyst = +48°C); Bios: 46 graden

temp3: -15.8°C (high = +61°C, hyst = +60°C); Vriespunt in de PC kast?

[ Voor 14% gewijzigd door Jorijn op 16-11-2006 16:54 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

van meten hoef je ook geen verstand te hebben, dat moet je gewoon doen. In de faq hier kan je prima een atx pinout vinden waar precies staat op welke draden welke spanning hoort te staan. Je stelt de multimeter in op gelijkspanning tot 20 / 50 volt. Je start de pc op en je meet over de punten op de atx stekker of de spanning klopt. wat je nu aan het doen bent is gewoon je zelf gek maken terwijl er maar 1 manier is om het zeker te weten > METEN

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

check gewoon je bios. Als die waardes OK zijn, zou ik die sensord gewoon uit trappen.
vCore2 is trouwens de I/O voltage van de CPU, het voltage waarmee het ding met de FSB communiceert.
vCore1 is het voltage dat de rekenkern van de CPU zelf hanteert.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11 19:42
sensord moet je je niet zo heel veel van aantrekken ... mijn cpu zit ook rond het absolute nul punt 8)7

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 16 november 2006 @ 17:37:
check gewoon je bios. Als die waardes OK zijn, zou ik die sensord gewoon uit trappen.
vCore2 is trouwens de I/O voltage van de CPU, het voltage waarmee het ding met de FSB communiceert.
vCore1 is het voltage dat de rekenkern van de CPU zelf hanteert.
Is het niet zo dat VCore1 de spanning van Core1 is en dat de VCore2 de spanning dan van Core2 indien je een dualcore hebt? Nu ken ik het programma wel niet, maar het lijkt me in alle geval wel logischer.

Wat voor hardware heb je trouwens? Zit er een dual core in? En zo ja wat geeft de bios van beide core's?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Haan

dotnetter

Jorijn schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:36:
Ik heb wel een multimeter, maar geen enkel verstand van doormeten..

Ondertussen heb ik een extra voeding, en vreemd genoeg geeft sensord nog steeds alarm.

Uit de bios heb ik het volgende gehaald:

VCORE: 2.05V
3.3V: 3.55V

Sensord geeft nu:

VCore 1: +2.05 V (min = +1.90 V, max = +2.10 V)
VCore 2: +2.59 V (min = +1.90 V, max = +2.10 V) ALARM
+3.3V: +3.50 V (min = +3.14 V, max = +3.46 V) ALARM

Kan ook nergens een VCore2 in de bios vinden.
Waar ik nu sterk aan twijfel is de accuraatheid van de sensors, en sensord.

Is er een andere manier hoe ik achter de min/max kan komen?

EDIT:

Steeds meer twijfels aan de metingen..

CPU Temp: +13.0°C (high = +52°C, hyst = +48°C); Bios: 46 graden

temp3: -15.8°C (high = +61°C, hyst = +60°C); Vriespunt in de PC kast?
Het is intussen nog steeds niet duidelijk dat die metingen gewoon voor geen meter kloppen, ondanks alle reacties hier en totaal onrealistische waardes?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1