There's no limitation to ones imagination.
- 1 van de 3 pootjes is het regelbare stukje (meestal het middelste), dus je moet dit gebruiken
in combinatie met 1 van de 2 andere
- dat is het grond teken (hieruit kan je ook afleiden dat het andere rondje de plus is)
Verwijderd
Als je op een batterij werkt mag je gewoon de - van de batterij als aarde gebruiken, dat moet niet perse aangesloten zijn aan de echte aardig. Dat duidt gewoon op een nulpotentiaal vanwaar spanningen gerefereerd worden.
Verwijderd
Dat zwarte streepje, dat is een massateken, dat is géén aarding!!! Er word wel doorgaans bij toestellen op netspanning (die via de stekker aarding aangeboden krijgen) voor gezorgd dat de massa en de aarding op hetzelde potentiaal zitten (geen spanningsverschil ertussen), door een hoogohmige weerstand tussen de massa en de aarding te zetten, maar ze zijn niet hetzelfde.
Bij dit schema maakt het niet uit, maar bij dingen als versterkers en dergelijke is het belangerijk daar op te letten, om miserie te voorkomen (aardlussen, brom,...).
Het aardingstekentje ziet er zo uit:
1
2
3
| | ___|___ / / / / |
Enkel waar een bolletje staat, zijn twee kruisende draden aan elkaar verbonden (anders is het bijna onmogelijk om schema's te tekenen, of je moet in kleurtjes gaan werken ofzo). Kan het zijn dat je rechtsonder bedoeld ipv links?MarICube schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:51:
Heb ik nog een laatste vraag(sorry). Links van T1 sluit het draad aan op de plus, deze aansluiting word echter niet aangegevn met een bolletje. Mag ik dit zien als een tekenfout of moet ik de in van T1 wel aansluiten?
[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 15-11-2006 21:02 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Rechtsboven zijn ze inderdaad een bolletje vergeten.MarICube schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:10:
Ik bedoel rechtsboven. Het spijt me kijk hier naar een afdruk en die lag anders gedraaid, maar als ik het goed begrijp hoef ik niks met die massa te doen in dit geval? En als ik hem aansluit op een computervoeding?
Inderdaad, de massa-aansluiting in dit schema is puur informatief, je moet er je niets van aantrekken (het geeft aan welk punt de referentie is, waar je dus bijvoorbeeld de "common" pin van je meettoestel moet zetten om alle spanningen op te meten, als je met schema's zit die met een positieve en negatieve spanning gevoed worden is zo'n massa-aanduiding erg handig).
Dus of je nu een computervoeding, een set batterijen, of je hamster in een dynamo gebruikt, zolang je 9 à 12V gelijkspanning zet tussen de bovenste (+) en onderste (-) pin zal het werken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
http://www.modding-faq.de/index.php?artid=300
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
MarICube schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:37:
Tegenover wat moet ik die meten? dat aarde punt?
Ik zou het aangenaam vinden als je leest wat ik post, ik herhaal niet graag.naftebakje schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:54:
...Inderdaad, de massa-aansluiting in dit schema is puur informatief, je moet er je niets van aantrekken (het geeft aan welk punt de referentie is, waar je dus bijvoorbeeld de "common" pin van je meettoestel moet zetten om alle spanningen op te meten,...
/Net te laat dus
[ Voor 6% gewijzigd door BamiHap op 20-11-2006 21:43 ]
Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.
@ beide: Bedankt voor de respons
ben je dan niet gewoon al aan het meten en is die potmeter voor het instellen van de gevoeligheid?
ik mis echt de helft van de info...
U vraagt, wij antwoorden.
De R6 en R14 beperken het bereik waarover de led's kunnen ingeschakeld worden, de diode's zorgen ervoor dat de led's per stap van 0.6 à 0.7V lagere uitgangsspanning uit de opamp oplichten.
De BC557 is een PNP transitor. De Emmiter moet dus aan de plus verbonden worden en dus niet aan de massa.MarICube schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:28:
Heb de emmiter van T1 verbonden aan de massa maar nu doet hij helemaal niks meer. Kan het zijn dat ik mijn transistoren verkeerd heb aangesloten? Ik heb als volgorde B-C-E aangehouden met de platte kant naar me toe.
In deze datasheet kan je zien welke poot de Emmiter is.
spuit 11
That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)
U vraagt, wij antwoorden.
[ Voor 68% gewijzigd door MarICube op 27-11-2006 14:34 ]
Verwijderd