Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere vragen over schema

Pagina: 1
Acties:
  • 1.328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarICube
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-02-2024
Ben druk bezig volgend schema in elkaar te zitten maar stuit op een paar problemen:

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000116.gif (schema)

Wat ik niet snap:
-Welk van de twee draden met de halve rondjes is de plus?
-mijn potmeter heeft 3 pootjes maar hoe sluit ik die aan?
-waarvoor staat het zwarte balkje onderaan het schema?

Alvast bedankt,

There's no limitation to ones imagination.

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
- het bovenste rondje (met de 9-12V) is de plus
- 1 van de 3 pootjes is het regelbare stukje (meestal het middelste), dus je moet dit gebruiken
in combinatie met 1 van de 2 andere
- dat is het grond teken (hieruit kan je ook afleiden dat het andere rondje de plus is)

• MarICube
Hoe maak ik die combinatie met die andere 2? kan het namelijk nergens vinden. De aarde kan ik tog gewoon aansluiten aan een willekeurig iets aangezien een batterij geen aarde heeft...

Verwijderd

Die andere 2, slaat dat op de weerstand? Neem een multimeter op ohmstand en connecteer die met 2 pootjes, en verdraai je potmeter. Als de waarde veranderd, dan heb je de juiste pootjes te pakken. Blijft de waarde stabiel, dan heb je de verkeerde, dus gewoon ander pootje nemen en je bent juist. (of kijken waar de loper mee verbonden is, die nemen, en dan gelijk welk andere klem)

Als je op een batterij werkt mag je gewoon de - van de batterij als aarde gebruiken, dat moet niet perse aangesloten zijn aan de echte aardig. Dat duidt gewoon op een nulpotentiaal vanwaar spanningen gerefereerd worden.

• MarICube
Nee, aan de potmeter zitten 3 pootjes.Het is er zo een die je met een schroevendraaier instelt. Als ik maar 2 pootjes zou gebruiken zoals jij uitlegt zou ik een pootje overhouden wat mij vreemd lijkt.

Verwijderd

je zal inderdaad een pootje overhouden. Dit is helemaal zo vreemd niet, het gebeurt wel vaker in schakelingen dat het 3de pootje van een potmeter niet gebruikt wordt (je ziet dan ook géén derde aansluiting op je schema vertrekken)

• MarICube
owke dan dankjewel het leek mij gewoon vreemd vandaar dat ik het hier vroeg. Ik ga hem doormeten en dan kan hij er zo op. Dankjewel

• MarICube
Heb ik nog een laatste vraag(sorry). Links van T1 sluit het draad aan op de plus, deze aansluiting word echter niet aangegevn met een bolletje. Mag ik dit zien als een tekenfout of moet ik de in van T1 wel aansluiten?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dit is een beetje erg simpel op het eerste zicht, maar brengt wel een interessante onduidelijkheid naar boven:
Dat zwarte streepje, dat is een massateken, dat is géén aarding!!! Er word wel doorgaans bij toestellen op netspanning (die via de stekker aarding aangeboden krijgen) voor gezorgd dat de massa en de aarding op hetzelde potentiaal zitten (geen spanningsverschil ertussen), door een hoogohmige weerstand tussen de massa en de aarding te zetten, maar ze zijn niet hetzelfde.
Bij dit schema maakt het niet uit, maar bij dingen als versterkers en dergelijke is het belangerijk daar op te letten, om miserie te voorkomen (aardlussen, brom,...).
Het aardingstekentje ziet er zo uit:
code:
1
2
3
   |
___|___
/ / / /
MarICube schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:51:
Heb ik nog een laatste vraag(sorry). Links van T1 sluit het draad aan op de plus, deze aansluiting word echter niet aangegevn met een bolletje. Mag ik dit zien als een tekenfout of moet ik de in van T1 wel aansluiten?
Enkel waar een bolletje staat, zijn twee kruisende draden aan elkaar verbonden (anders is het bijna onmogelijk om schema's te tekenen, of je moet in kleurtjes gaan werken ofzo). Kan het zijn dat je rechtsonder bedoeld ipv links?

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 15-11-2006 21:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Of deze, ook aardingsteken.

Afbeeldingslocatie: http://www.labelsourceonline.co.uk/ProdImages/Page019/etl330_g.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Widow op 15-11-2006 21:01 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• MarICube
Ik bedoel rechtsboven. Het spijt me kijk hier naar een afdruk en die lag anders gedraaid 8)7 , maar als ik het goed begrijp hoef ik niks met die massa te doen in dit geval? En als ik hem aansluit op een computervoeding?

• naftebakje
MarICube schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:10:
Ik bedoel rechtsboven. Het spijt me kijk hier naar een afdruk en die lag anders gedraaid 8)7 , maar als ik het goed begrijp hoef ik niks met die massa te doen in dit geval? En als ik hem aansluit op een computervoeding?
Rechtsboven zijn ze inderdaad een bolletje vergeten.
Inderdaad, de massa-aansluiting in dit schema is puur informatief, je moet er je niets van aantrekken (het geeft aan welk punt de referentie is, waar je dus bijvoorbeeld de "common" pin van je meettoestel moet zetten om alle spanningen op te meten, als je met schema's zit die met een positieve en negatieve spanning gevoed worden is zo'n massa-aanduiding erg handig).
Dus of je nu een computervoeding, een set batterijen, of je hamster in een dynamo gebruikt, zolang je 9 à 12V gelijkspanning zet tussen de bovenste (+) en onderste (-) pin zal het werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MarICube
Ik ga me best doen binnenkort horen jullie wel wat het geworden en is en of het uberhaupt wat geworden is met mijn knutselkunsten... mocht ik weer klem lopen post ik het hier wel weer...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Hier is een leuke site voor je, dus hoe je dingen moet aansluiten met uitleg.
http://www.modding-faq.de/index.php?artid=300

• MarICube
Onwijs bedankt voor de link. Misschien wat voor in de FAQ?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Het ongebruikte pootje van een potmeter sluit je altijd aan op de middelste, anders kun je een hoop storing krijgen op je schakeling.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• MarICube
Owke heb alles in elkaar gesoldeerd, maar nu gaan alleen de eerste 2 ledjes branden D13 en D12 en als ik aan de potmeters draai gaat D11 heel licht branden. Iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Meet de spanning op pin 6 van de lm741 eens.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• MarICube
Tegenover wat moet ik die meten? dat aarde punt?

• naftebakje
MarICube schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:37:
Tegenover wat moet ik die meten? dat aarde punt?
naftebakje schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:54:
...Inderdaad, de massa-aansluiting in dit schema is puur informatief, je moet er je niets van aantrekken (het geeft aan welk punt de referentie is, waar je dus bijvoorbeeld de "common" pin van je meettoestel moet zetten om alle spanningen op te meten,...
Ik zou het aangenaam vinden als je leest wat ik post, ik herhaal niet graag.

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-10 20:20
Ja je pakt de plus van je meter op pinnetje 6 van de 317 en de com-aansluiting op de GND, dus de min van je batterij. Dat is hier dus ook aarde inderdaad.

/Net te laat dus

[ Voor 6% gewijzigd door BamiHap op 20-11-2006 21:43 ]

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

• MarICube
@naftebakje: Had zeker gelezen wat je had gepost maar vroeg me af of dat met een chip ook zo was. Dacht misschien dat ik pootje 6 tegenover een ander pootje moest meten. Blijkbaar wel. Was niet mijn bedoeling jou in herhaling te laten vallen

@ beide: Bedankt voor de respons

• MarICube
Ik heb de spanning over pin 6 van de 317 gemeten en kom uit op een spanning van 5 Volt. Wat wil dat zeggen?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
wacht ff... dit is een digitale thermometer? ivm de ntc?
ben je dan niet gewoon al aan het meten en is die potmeter voor het instellen van de gevoeligheid?

ik mis echt de helft van de info...

U vraagt, wij antwoorden.

• MarICube
De potmeter is ook voor het instellen van de gevoeligheid. Dat begrijp ik wel. Wat ik niet begrijp is dat er niks gebeurt als mijn NTC warm of koud word. bobo1on1 had mij gevraagd de spanning tussen over pin 6 te meten en dit heb ik gedaan. Weet alleen niet wat ik ermee moet...

• naftebakje
Ik denk dat ik de fout heb gevonden, dat lijntje dat alle emitters van de transistoren verbind moet aan de massa, niet aan de voedingsspanning, dat snap je wel als je ff terugredeneert op het schema.
De R6 en R14 beperken het bereik waarover de led's kunnen ingeschakeld worden, de diode's zorgen ervoor dat de led's per stap van 0.6 à 0.7V lagere uitgangsspanning uit de opamp oplichten.

• MarICube
Heb de emmiter van T1 verbonden aan de massa maar nu doet hij helemaal niks meer. Kan het zijn dat ik mijn transistoren verkeerd heb aangesloten? Ik heb als volgorde B-C-E aangehouden met de platte kant naar me toe.

• MeMoRy

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
Afbeeldingslocatie: http://www.volny.cz/martin.konicek/tel-stenice/bc557b.pngAfbeeldingslocatie: http://www.volny.cz/martin.konicek/tel-stenice/bc557a.png

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

MarICube schreef op donderdag 23 november 2006 @ 13:28:
Heb de emmiter van T1 verbonden aan de massa maar nu doet hij helemaal niks meer. Kan het zijn dat ik mijn transistoren verkeerd heb aangesloten? Ik heb als volgorde B-C-E aangehouden met de platte kant naar me toe.
De BC557 is een PNP transitor. De Emmiter moet dus aan de plus verbonden worden en dus niet aan de massa.
In deze datasheet kan je zien welke poot de Emmiter is.

edit:
spuit 11 :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• MarICube
mmm dan zitten ze bij mij verkeert om. . Ik heb wel gezocht maar niet op typenummer. Bedankt

• MeMoRy
??? waar heb je dan op gezocht? "transistor"? 8)7

• MarICube
op pnp transistor ja, en klaarblijkelijk is dat niet de juiste manier.

• MarICube
nieuwe transistoren opnieuw geplaatst en nu doet hij nog steeds niks. Iemand een idee?

• MarICube
Owke heb wat fouten ontdekt in me aansluiting van de 741. Hij doet het! bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 68% gewijzigd door MarICube op 27-11-2006 14:34 ]

Verwijderd

Moet dit werken als een soort VU-meter? Dan is het zo dat de spanning van een led, hoger of lager word, of misschien uit of aan gaat, wanneer de temp. van de PTC? veranderd. Ik begrijp dat dit niet gebeurd? En wat vind jij koud of warm?
Pagina: 1