[Exchange 2003] Outlook 2003 verbinden met..

Pagina: 1
Acties:

• Martijntj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:57
Heb sinds kort een Win2K3 server draaien met Exchange 2003. Heb nog niet echt kaas gegeten van 't hele servergebeuren, maar hoop wat kennis te vergaren door te zoeken, vragen en proberen. Mocht er iets mis gaan, is 'r nog geen man overboord, 't is een testserver.

Deze testserver hangt in een datacenter, dus niet in mijn lokale netwerk. Ik heb 't geheel redelijk basis geconfigureerd. Ik kan e-mail ontvangen dmv Outlook Webaccess en Outlook Mobile Access (de versie via Internet Explorer op 'n iPAQ, de oplossing dmv Push Messages in ActiveSync (Server) heb ik nog niet geprobeerd).

Outlook Webaccess werkt feilloos. Heerlijk programma. Maar, ik wil graag ook verder met mijn notebook icm Office Outlook 2003. Ik bevind mij regelmatig op verschillende locaties en wil daar graag door middel van 'een oplossing' m'n e-mail naar m'n Office Outlook 2003 kunnen slepen. Webaccess is desnoods een oplossing, maar die werkende oplossing heb ik al.

Ik lees dingen over twee mogelijkheden: Een VPN-verbinding aanleggen, of gebruik van 'n RPC over HTTP-verbinding. Dat laatste laat mij denken aan standaard verbinding over poort 80, as in: 'Waar ik mij ook bevind met 'n Internetconnectie, mijn verbinding met server komt goed!'. VPN klinkt geavanceerder. Het vooraf verbinden met de Exchange-server, en vervolgens een soort van directe verbinding met 't 'netwerk' in 't datacenter hebben.

Ik ben op zoek naar meer oplossingen. VPN zou 'n oplossing zijn, maar vraag mij af of 'ie door de PIX-firewall op m'n werk heen komt. Oke, niet geschoten is altijd mis, dat zou ik kunnen proberen.

Om even de situatie iets duidelijker te schetsen: m'n server hangt colocated in 'n datacenter. Het IP is daar static geconfigureerd, alles draait als 'n trein. Heb een virusscanner (McAfee) in combinatie met Windows Firewall draaien, alle servicepacks geïnstalleerd. Waarschijnlijk niet de meest veilig oplossen, maar oke, daar kan ik voor'n testserver mee leven. Thuis hang ik wireless achter 'n simpele Speedtouch-router. Ben ruim bekend met portforwarding, dus poorten hier configureren is geen probleem. Aan colocation-kant kan ik alles gebruiken wat ik wil.

Probleem: Ik heb geen SSL-certificaat, weinig verstand van VPN en heb nul komma nul kaas gegeten van 't configureren van de verbindingsmogelijkheden van 'n Exchange-server.

Welk soort verbinding raden jullie mij aan; VPN of RPC over HTTP. Hoe los ik dat op :)?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
RPC over HTTP gaat eigenlijk standaard over SSL. Daar is het secure van zo'n verbinding. Op een standalone-server is het niet zo ingewikkeld om in te stellen. Een vpntunnel met enkel poort 443 zou je kunnen doen, met een filter/firewall oid. Echter zou ik fijn RPC over HTTP gebruiken. Dat werkt enkel met Exchange 2003 en Office 2003 (en nieuwer natuurlijk, maar dan heet het niet meer RPC over http maar Outlook Anywhere).
Een vpn naar huis/datacenter/serverdienietsmetwerktemakenheeft kan je bij de meeste bedrijven wel vergeten. Maarja je kan het natuurlijk altijd vragen. HTTPS is overal waar internet is meestal wel te benaderen. Je moet echter wel op alle computers die verbinding moeten kunnen maken wel het rootcertificaat kunnen vertrouwen, van de server die het certificaat heeft uitgegeven. Je kan vpn zo opzetten dat er geen certificaat benodigd is.
Maar kijk eens op http://microsoft.com en Microsoft Help and Support daar is zat te vinden, ook op www.msexchange.org kan je heel veel stepbystep tuturials vinden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters