[Linux]Welke getallen staan voor welke partitie?

Pagina: 1
Acties:

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik ben bezig met het installeren van Gentoo op een vrij oude compaq deskpro (werkt prima verder, alleen een beetje traag). Nu heb ik een probleem bij het booten, wat ik overigens meerdere keren ben tegengekomen op got:
code:
1
2
3
4
VFS: Cannort open root device "hda3" or unknown0block(0,0)
Please append a correct "root=" boot option.
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
 <6>Time: tsc clocksource has been installed.

Nu heb ik dit probleem eerder bij de hand gehad, en toen heb ik in grub.conf het volgende neergezet:

code:
1
kernel /boot/kernel root=0303

Ik weet echter niet meer hoe je achter die getallen komt, en voor ik mijn kernel opnieuw ga compilen (duurt nogal lang, en volgensmij is ie goed...) wil ik eerst die optie even proberen!

Weet iemand hoe dat werkt?

edit: mijn huidige grub.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
default 0
timeout 5

title=Gentoo
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel root=/dev/hda3

[ Voor 10% gewijzigd door MindStorm op 15-11-2006 15:21 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Waar staat je root dan ? voeg aan je grub.conf eens toe wat hierop lijkt

code:
1
root  (hd0,0)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Idd, kijk eens wat Herby zegt, of had de search gebruikt. Dit is nog niet lang geleden langs gekomen..

Gentoo kernel panic

iRacing Profiel

• MindStorm
MrBarBarian schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:20:
Idd, kijk eens wat Herby zegt, of had de search gebruikt. Dit is nog niet lang geleden langs gekomen..

Gentoo kernel panic
Die heb ik ook gelezen inderdaad, alleen mijn kernel is gecompiled met ext3-support (heb t zojuist nog even gecheckt).

Verder is hda1 /boot en /hda3 root, dus dan zou root (hd0,0) aldus het handboek correct moeten zijn?

fstab:
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda1 /boot ext2
/dev/hda3 / ext3
/dev/hda2 none swap

even bijgeknipt ivm overtypen :P

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Is de ide driver in de kernel meegecompileerd? dat heb ik nog gehad een paar dagen geleden door een missende driver voor de ide-controller.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd...

Die Deskpro's hadden doorgaans i440BX, i810 of i815 chipsets, die gebruiken allemaal de Intel PIIXE4-drivers van de kernel. Maar misschien heb je een Deskpro met een ander chipset, ik ben ze tegengekomen met Via VP2, AMD640 (toch gewoon een relabelde VP2) en zelfs Compaq's eigen Triflex chipset. Geen van alle is een probleem, er zitten zelfs standaard drivers voor de IDE controller van de Triflex in de kernel sources, maar je moet idd meecompileren :z

Andere "oplossing" is om generic IDE support aan te zetten. Het zal traag zijn (geen DMA), maar het zal tenminste booten :o

Oslik blyat! Oslik!

• MindStorm
Kun je eigenlijk met de livecd zien welke drivers ie laadt?

edit: dmesg vertelt mij nu dat er een Uniform Multi-Platform E-IDE driver wordt geladen, kan ik die meeladen?

[ Voor 48% gewijzigd door MindStorm op 15-11-2006 17:24 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht als je naar de uitvoer van `dmesg` kijkt, meestal is 't dan wel in de vorm "modulenaam: found blabla device blabla als ik 't goed heb...

Oh en `lsmod` list vast ook alleen maar de modules die ook daadwerkelijk gebruikt worden, maaarrrrr, als je een livecd hebt met een 'full kernel' zonder modules hebt oid, dan heb je meer kans met `dmesg` of `lspci`...

[ Voor 42% gewijzigd door Osiris op 15-11-2006 17:24 ]

• MindStorm
Gevonden, het zijn inderdaad de Intel pIIIex modules :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MindStorm schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:27:
Gevonden, het zijn inderdaad de Intel pIIIex modules :)
Nou ja, mag hopen dat je ze niet als module laadt, want dan kan je kernel je root FS alsnog niet vinden :+

Verwijderd

Osiris schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:28:
[...]

Nou ja, mag hopen dat je ze niet als module laadt, want dan kan je kernel je root FS alsnog niet vinden :+
En ik hoop ook niet dat hij de ext3 als module heeft gebakken, en heb je het handboekje goed gelezen? Die fout heb ik dus ook gemaakt zoals dat ene topic wat laatst is langs gekomen :+
Pagina: 1