Areca ARC-1210 de beste RAID-5 oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor mijn nieuwe PC zit er over te denken om RAID-5 te nemen. Op dit moment werk ik met één losse harde schijf (Raptor 74GB) en twee harde schijven in RAID-0 (Maxtor 200GB SATA).

Nu zit ik er over na te denken om voor 3 WD Raptor 150 harde schijven te gaan. Intern is dat genoeg opslag (grofweg 420GB) en extern gebruik ik mijn huidige 300GB externe harddisk en wellicht later nog een 500GB erbij. Maar dat is een ander verhaal.

Afin... het moederbord gaat een ASUS Striker Extreme of een ASUS P5W64 WS Professional worden, vanwege de drie PCI-Express x16 sloten. Zo kan ik én SLI draaien én een PCI-Express x8 RAID-controller gebruiken.

Nu heb ik hier een review zitten lezen van het P5W64 moederbord en kwam daar tegelijkertijd een test tegen van de Areca ARC-1210 X8 PCI-Express RAID Controller. Als ik zo de verschillen zie tussen de Intel ICH7R RAID-oplossing en de ARC-1210 weet ik zeker dat laatstgenoemde mijn systeem komt versterken.

De enige vragen die mij nog resten zijn:
- Zijn er goedkopere en ongeveer gelijkwaardig presterende RAID-5 PCI-Express x4/x8 controllers te verkrijgen?
- (Misschien een stomme vraag.) Kan ik hier gewoon Windows XP/Vista op installeren? Dit is dan namelijk het enige wat in mijn systeem komt te zitten.
- Bij RAID-5 is het toch zo dat als er 1 hdd uitvalt, je die kan vervangen en de RAID-opstelling kan laten rebuilden?
- Enig idee wat de lengte is van de kaart? Ik heb namelijk geen zin om een Stacker ervoor aan te schaffen, als het ook in een normale kast past.

Adviezen en tips zijn natuurlijk erg welkom. Het is voor mij de eerste keer dat ik me aan RAID-5 ga wagen en al helemaal met een losse controller. Dus alles is nog nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Weet je wat jij even moet doen? :) De raid FAQ lezen, en de tweakers benchmark database raadplegen. (want daar staan benchmarks in van de areca en anderen)
Welke drivers er zijn kun je vinden op de homepage van de fabrikant.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:04:
Afin... het moederbord gaat een ASUS Striker Extreme of een ASUS P5W64 WS Professional worden, vanwege de drie PCI-Express x16 sloten. Zo kan ik én SLI draaien én een PCI-Express x8 RAID-controller gebruiken.
Weet je zeker dat dit mobo gaat werken met de controller? Het BIOS moet namelijk geschikt zijn en veel Asus-borden hadden daar problemen mee. Check de mobo-lijst van Areca om hiervan verzekerd te zijn.
De enige vragen die mij nog resten zijn:
- Zijn er goedkopere en ongeveer gelijkwaardig presterende RAID-5 PCI-Express x4/x8 controllers te verkrijgen?
- (Misschien een stomme vraag.) Kan ik hier gewoon Windows XP/Vista op installeren? Dit is dan namelijk het enige wat in mijn systeem komt te zitten.
- Bij RAID-5 is het toch zo dat als er 1 hdd uitvalt, je die kan vervangen en de RAID-opstelling kan laten rebuilden?
- Enig idee wat de lengte is van de kaart? Ik heb namelijk geen zin om een Stacker ervoor aan te schaffen, als het ook in een normale kast past.
Goedkoper ja, maar Areca is wel 'hot' op het moment, en zo duur is die 4-ports controller niet. De 128MB-versie is ook nog iets goedkoper denk ik. En ja je kunt gewoon Windows erop zetten, tijdens het installeren heb je dan wel een driverdiskette nodig (ja windows werkt nog met diskette's :+ ). Met RAID5 is het idd zo dat je een schijf kunt verliezen en daarbij je gegevens behoud. Schuif een nieuwe schijf erin en de controller zal gaan rebuilden. De lengte van de kaart valt wel mee, een normale/compacte videokaart zeg maar. Je hebt er opzeker geen speciale kast voor nodig. De 24-poorts versie is wel een uitzondering trouwens. Maar die is wel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Ik zou niet voor dat P5W64 moederbord gaan: ook al zijn er 4 PCIe-x16 (fysiek) sloten, het heeft in totaal slechts 20 lanes. SLI en raid controller draaien dan op x8 x8 x4. Daarbij komt dat de nieuwste grafische kaarten (nvidia 8800gtx) niet meer in x8 modus willen draaien.

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 23:57
Ik ben bang dat Areca alleen aan de top staat, heb al meerdere reviews gelezen of er controllers bestonden die vergelijkbare resulaten konden neerzetten. Helaas heb ik nog geen andere controllers kunnen vinden dan die van Areca met dezelfde prestaties en goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Nu zit ik er over na te denken om voor 3 WD Raptor 150 harde schijven te gaan. Intern is dat genoeg opslag (grofweg 420GB)
Niet als je raid 5 gaat gebruiken.. Dan hou je maar 300GB over ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je aan vier poorten genoeg hebt is de ARC-1210 geen slechte deal. Sowieso zijn er geen beter presterende 4-poorts controllers en veel alternatieven zijn er ook niet als je een robuuste, intelligente RAID-controllet met PCI Express-interface zoekt.

Een alternatief is de Promise SuperTrak EX8350, maar die presteert wel minder.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:11:
En ja je kunt gewoon Windows erop zetten, tijdens het installeren heb je dan wel een driverdiskette nodig (ja windows werkt nog met diskette's :+ )
Offtopic:
Lekker he flamen als je niet weet waar je over praat. Met XP heb je gelijk, maar dat is ook niet raar voor een OS dat in 2001 is gereleased. Een tijdperk waar een floppy nog heel normaal was.

Bij Vista kan je tijdens het installeren je drivers installeren vanaf elk ander medium, usb, cd, dvd, firewire etc.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat je verplicht van floppy drivers moet installeren is gewoon achterlijk, ook in 2001 (toen floppies ook al nauwelijks meer gebruikt werden behalve voor de door Microsoft verplichte handelingen). Microsoft zou op z'n minst de mogelijkheid geboden kunnen hebben om drivers van een willekeurige drive in te lezen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien is de Highpoint Rocketraid 2320 een goed alternatief. Deze heeft ook een snelle processor voor RAID5 pariteitsbewerkingen en werkt op PCI-E 8x. Verschil tussen de ARC-1210 en de RR2320 is dat de eerstgenoemde onboard geheugen heeft (128 of 256MB) en daardoor vooral sterker is in Burst en write speeds.

Qua leessnelheid en STR (sequential transfer rate) zal het verschil tussen deze twee minder groot zijn.

Het grote voordeel van de Rocketraid 2320 is dan weer dat deze 8 SATA poorten heeft en ook nog eens bijna 100 euro goedkoper is.

Maar als het je puur om performance te doen is en je aan vier poorten genoeg hebt, zie ik geen reden om verder te zoeken dan Areca :P

Ik heb zelf btw een Asus P5W64WS Pro moederbord. Deze heeft 28 PCI-E lanes welke verspreidt worden als 8,8,4,8 of 16,0,4,0. Ik heb dit moederbord gekozen voor het draaien van Crossfire met de mogelijkheid een derde snelle PCI-E kaart toe te voegen. Ik twijfel tussen een ATi videokaart voor physics en de door jou genoemde Areca kaart.

Goud is geen geld

Verwijderd

_Arthur schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:46:
[...]

Offtopic:
Lekker he flamen als je niet weet waar je over praat. Met XP heb je gelijk, maar dat is ook niet raar voor een OS dat in 2001 is gereleased. Een tijdperk waar een floppy nog heel normaal was.

Bij Vista kan je tijdens het installeren je drivers installeren vanaf elk ander medium, usb, cd, dvd, firewire etc.
Vista is nog niet uit, dus die telt sowieso niet mee. En dat Microsoft bij Windows XP het laden van drivers vanaf cd onmogelijk heeft gemaakt is simpelweg onbegrijpelijk. Maar innovatie komt meestal niet van monopolisten.

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
JSK schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:31:
Ik zou niet voor dat P5W64 moederbord gaan: ook al zijn er 4 PCIe-x16 (fysiek) sloten, het heeft in totaal slechts 20 lanes. SLI en raid controller draaien dan op x8 x8 x4. Daarbij komt dat de nieuwste grafische kaarten (nvidia 8800gtx) niet meer in x8 modus willen draaien.
dus als ik 2 video kaarten in SLi zou zetten op een Crosshair moederbord (asus) en ook zo'n areca kaartje in een PCI-e slot zou prikken heb ik verlies omwille van die PCI-e???

Verwijderd

571Pro schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:39:
[...]

dus als ik 2 video kaarten in SLi zou zetten op een Crosshair moederbord (asus) en ook zo'n areca kaartje in een PCI-e slot zou prikken heb ik verlies omwille van die PCI-e???
Dan draai je op PCIe x4-snelheid, wat neerkomt op 1GB/s. Dat de helft van de 2GB/s die PCIe x8 kan vervoeren. Maar of dat ook echt in snelheidsverlies resulteert is niet zo snel te zeggen. De maximale burstrate voor read-operaties ligt op 880MB/s, dus dat zal je wel benaderen. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen met de performance.

Maar belangrijk wel is dat het BIOS de Areca kaarten ondersteunt. Sommige BIOS'en, waaronder Asus SLI borden, initialiseren de Areca kaart niet, of de bus draait op lagere snelheid (x2 bijvoorbeeld). Check je HCL van Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jeetje wat een reactie's, goed zeg! Dit heeft me echt enorm geholpen. Ik weet nu dus zeker dat het de Areca ARC-1210 gaat worden en dan de 256 MB versie, aangezien ik deze voor slechts 20 euro meer heb kunnen vinden. Het gaat mij echt om de prestaties en natuurlijk vind ik betrouwbaarheid ook belangrijk. Maar ik ga niet 100 euro besparen als ik er vervolgens een duidelijk minder snel en/of betrouwbaarder apparaat voor terug krijg. Zeker niet als er voor 700 euro aan harde schijven aan komt te hangen. En 4-poorten is zeker genoeg.

Dat ik hierbij nog een floppy moet gebruiken om Windows te installeren, boeit mij eigenlijk niet zoveel. Ik heb altijd wel een floppydrive met kabel liggen en het is dus een kwestie van tijdelijk aanpluggen en installeren maar. ;)

3x 150GB in RAID-5 moet idd 300GB zijn en geen 450. Stom van me. Maar ook dit is genoeg voorlopig.

Resten mij nog 2 relatief simpele vragen:
- Stel ik heb Windows geinstalleerd op de Areca ARC-1210 in RAID-5 op een moederbord met Intel 975X chipset. Als ik dan later overstap op een ander moederbord, dan neem ik aan dat ik de RAID-opstelling zo mee kan nemen (het gaat immers om de chipset op de RAID-controller, toch?) en alleen de Windows partitie opnieuw hoef te installeren?
- Stel dat ik begin met 3 schijven, is het dan mogelijk om later een 4e schijf toe te voegen aangezien RAID-5 toch slechts 1 schijf (qua GB's) behoud voor parity?

Edit: ik zal gelijk eens gaan kijken welke moederborden er ondersteund worden. Dat is natuurlijk niet onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-11-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:44:
Resten mij nog 2 relatief simpele vragen:
- Stel ik heb Windows geinstalleerd op de Areca ARC-1210 in RAID-5 op een moederbord met Intel 975X chipset. Als ik dan later overstap op een ander moederbord, dan neem ik aan dat ik de RAID-opstelling zo mee kan nemen (het gaat immers om de chipset op de RAID-controller, toch?) en alleen de Windows partitie opnieuw hoef te installeren?
Correct. De meeste controllers gebruiken on-disk metadata voor het opslaan van de array-informatie. Hoe de Areca controller dit doen weet ik niet maar de informatie wordt of op het EEPROM van de kaart of op de schijven opgeslagen.
- Stel dat ik begin met 3 schijven, is het dan mogelijk om later een 4e schijf toe te voegen aangezien RAID-5 toch slechts 1 schijf (qua GB's) behoud voor parity?
Ja, maar alleen de betere controllers (waaronder dus Areca) ondersteunen online capacity expansion; waarbij de huidige gegevens dus behouden blijven. Alle stripe blocks moeten herverdeeld worden, dus het zal wel een paar uur duren. Maar dat is meestal niet echt belangrijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
MooDyBLueS schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:44:

Inderdaad, als je zorgt dat Windows op een aparte partitie staat op de Areca. Dat kan een aparte partitie zijn op een bestaande array, of een aparte ARRAY en PARTITIE.

Alle gegevens van de ARRAY en VOLUMES worden als metadata op de disken weggeschreven, zodat bij wisselen van een defecte controller, of upgrade naar grotere controller alle gegevens behouden blijven.
Ja, ook dat kan de Areca. Alleen de parity is altijd qua GB ter grootte van 1 disk, alleen wordt die parity data niet fysiek op 1 disk geschreven maar verspringend (als het ware "gestriped") over alle disken.
Edit: ik zal gelijk eens gaan kijken welke moederborden er ondersteund worden. Dat is natuurlijk niet onbelangrijk.
Bijna alle moederborden ondersteunen een extra addon kaart in een tweede PCI-E x16 slot, ook bij moederborden met 1 PCI-E slot EN onboard grafische kaart.

Bij moederborden met 1 PCI-E slot en GEEN onboard grafische kaart is dit PCI-E slot exclusief voor een grafische kaart en zal een addon kaart zoals een Areca dus meestal niet kunnen werken.

Of vermeld hier het type moederbord wat je op het oog hebt en zal je ongetwijfeld reacties krijgen of dat werkt of niet.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het moederbord wat ik op het oog heb is de ASUS Striker Extreme, aangezien ik hier SLI mee kan draaien én de Areca controller kan gebruiken. Hij heeft namelijk 3 PCI-Express x16 sloten, waarbij de eerste twee bedoeld zijn om SLI te draaien in 2x 16-lane opstelling en het derde slot naar mijn weten 8 of 16 lanes beschikbaar heeft. 8 is voldoende voor de Areca, dus dat komt goed uit.

Voor de rest heb ik genoeg informatie. Het komt niet vaak voor dat ik een product vind wat exact aan mijn eisen voldoet, maar dit is er een van. Echt alles wat ik er mee wil kunnen doen kan er ook mee gedaan worden. Of ik het ook allemaal ga toepassen is nog maar de vraag, maar dat zien we in de toekomst wel.

Bedankt voor alle reactie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zorg als het lukt wel voor een BBU'tje, dan kun je wat veiliger write back inschakelen en dat is wel erg fijn bij raid 5.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:43:
Zorg als het lukt wel voor een BBU'tje, dan kun je wat veiliger write back inschakelen en dat is wel erg fijn bij raid 5.
Of een UPS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Dat beschermd je wel voor een stroomstoring, of een kortstondige stroom dip, maar een systeemcrash, reset, per abuis uitzetten van een PC/Server voorkomt niet dat het geheugen alsnog zonder stroom komt te zitten. Een UPS vindt ik dus niet 100% een vervanger van een BBU.

Maar als je geld hebt voor een UPS kan er ook wel een BBU'tje af denk ik.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John2B schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:48:
[...]

Dat beschermd je wel voor een stroomstoring, of een kortstondige stroom dip, maar een systeemcrash, reset, per abuis uitzetten van een PC/Server voorkomt niet dat het geheugen alsnog zonder stroom komt te zitten. Een UPS vindt ik dus niet 100% een vervanger van een BBU.
Systeemcrash? Het OS crasht maar lekker, de Areca kaart krijgt dan nog steeds stroom. Het enige gevaar is idd als de voeding geen stroom meer levert, dat kan door afsluiten gebeuren (en de powerknop is tegenwoordig aan ACPI gekoppeld, dus je kunt nooit zomaar de stroom eraf flikkeren tenzij je de stroomknop 3 sec inhoudt, of een voeding-storing zodat deze geen stroom meer levert. Beide zijn niet erg waarschijnlijk.
Maar als je geld hebt voor een UPS kan er ook wel een BBU'tje af denk ik.
Met dan ook weer een UPS, is wel duurder. Een UPS heb je sowieso wel nodig als je je gegevens veilig wilt houden, want datacorruptie/verlies zul je in de meeste gevallen wel hebben, alhoewel een journaling filesystem de pijn wel kan verzachten.

Ik kies dus liever voor een UPS, die heb je nog voor minder dan een BBU voor de Areca (die krengen zijn onrealistisch duur).

Bovendien, respecteert de Areca een BIO-Flush? Zo ja dan is het helemaal niet 'erg' dat er dirty buffers zijn; je filesystem zorgt dan voor bescherming tegen inconsistentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 12:10 ]

Pagina: 1