processor op 100% wanneer pc niet in gebruik is

Pagina: 1
Acties:
  • 1.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10-2025
beste mensen,
ik heb een probleem met mijn pc'tje. mijn processor schiet regelmatig naar de 100% (in taakbeheer), ook terwijl ik mijn pc helemaal niet belast. ik vind dit heel vervelend, want hij reageert dan zo traag, dat hij zo goed als niet meer te gebruiken is. ik heb een intel duocore processor, een 940. ik heb een asrock moederbord, een 775Dual-880Pro. voorderest heb ik 2gig ram, en een 600watt voeding. graag hulp met dit probleem.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
kijk in taakbeheer eens welk process hiervoor verantwoordelijk is.

- virusscan uitgevoerd?
- spyware scan uitgevoerd?
- geef eens een lijst met processen die op je pc draaien?

[ Voor 46% gewijzigd door Kurios op 15-11-2006 13:06 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 13:56
- Wat heb je zelf al geprobeerd?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• DEiE
kijk in taakbeheer eens welk process hiervoor verantwoordelijk is.
dat is het probleem, als ik in taakbeheer kijk zie ik wel dat mijn processor 100% wordt belast, maar er zijn geen taken die zoveel processor slurpen, of het zijn processen die helemaal niet zoveel processorkracht zouden moeten gebruiken (meestal taakbeheer zelf). wel staat niet actieve systeemprocessen vaak op 100%, maar naar mijn mening is dit normaal. hoe kan ik het beste een lijst met actieve processen weergeven om te posten?

[ Voor 18% gewijzigd door DEiE op 15-11-2006 13:10 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
niet actieve systeemprocessen is alles wat erover blijft als geen enkel ander proces die cpu-kracht neemt
het verbruikt zelf namelijk niet
maar maak eens een paar screenshots van tabblad processen en prestaties

zet in taakbeheer ook het vinkje aan bij 'processen van alle gebruikers weergeven'

[ Voor 16% gewijzigd door Murcielago op 15-11-2006 13:11 ]

PSN: djmurcielago

• DEiE
Afbeeldingslocatie: http://www.jessevanassen.nl/screens/untitled-1.gif

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:10

Jiffy

God, you're ugly!

Blijft Taskmanager ook zo hoog staan als in je screenshot (67%) of wordt dat lager? In het laatste geval is er namelijk niks aan de hand: alle processen staan op (ongeveer) 0%, met als gevolg dat je Niet-actieve systeemprocessen idd tegen de 100% moet zitten. Nema problema dus.

Mochten er toch af en toe spikes optreden in de grafiek: heb je misschien antivirus of antispyware op de achtergrond draaien die af en toe een scanpoging doet?

[ Voor 23% gewijzigd door Jiffy op 15-11-2006 13:42 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je draaid toevallig geen distributed projects?

[ Voor 4% gewijzigd door Herby op 15-11-2006 13:43 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DEiE
Herby schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:41:
Je draaid toevallig geen distributed projects?
wat zijn dat??

ik bij mij is het meestal niet taskmanager, maar alleen systeemprocessen die dan zo hoog staan. mijn processor gebruik zit dan nog wel op 100%, en mijn pc is alle jezus traag. bijvoorbeeld mijn msn staat aan, ik zie iemand in 3 frames aanmelden, en krijg het geluidje pas 5 seconde later vol schokken.

• DEiE
ik heb het probleem vaker gehad, ook met andere xp installaties.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chipsetdrivers installed? En reageer eens op de mensen die vragen wat je zelf hebt geprobeerd, en op de vraag of je een spyware-scan hebt gedaan. Op dit forum wordt verwacht dat je eerst zelf eea uitsluit/probeert.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Murcielago schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:11:
niet actieve systeemprocessen is alles wat erover blijft als geen enkel ander proces die cpu-kracht neemt
het verbruikt zelf namelijk niet
maar maak eens een paar screenshots van tabblad processen en prestaties

zet in taakbeheer ook het vinkje aan bij 'processen van alle gebruikers weergeven'
Niet alles staat genoemd in de taskmanager. Mijn onboard sound gebruikt iets en toch is dat in geen enkel process terug te zien. ;) Hardware Interrupts en dergelijke worden namelijk niet vermeldt in de taskmanager.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19
Je moet even een vinkje zetten bij Processen van alle gebruikers weergeven. Zo zie je te weinig.

Edit : typo 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 15-11-2006 14:20 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hoe groot is je swapfile trouwens ? Met 2 gig kun je die ook net zo goed uitgooien . Loopt het spul wel soepel in veilige modus ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:52
Herby schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:21:
Hoe groot is je swapfile trouwens ? Met 2 gig kun je die ook net zo goed uitgooien . Loopt het spul wel soepel in veilige modus ?
Is niet aan te raden. Veel programma's gaan over de zeik wanneer je dit doet. Goed voorbeeld is Photoshop.

Maaruh, heb dit probleem vanaf het begin af aan al of is het later gekomen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DEiE
ik weet eigenlijk niet of het al vanaf het begin af aan is, of pas later erbij is gekomen, ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed. ik heb het idee dat het alleen vaker terugkomt nu. spyware/virusscan moeten niets uitmaken, omdat ik het met andere xp-installaties ook heb. ik heb zelf nog niet veel geprobeert, omdat ik niet weet wat ik hiermee aan moet. kan het niet aan mijn moederbord liggen? deze was niet zo duur (€54). of moet ik het probleem in de bios zoeken?

• Kurios
  • Niet online
DEiE schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:44:
ik weet eigenlijk niet of het al vanaf het begin af aan is, of pas later erbij is gekomen, ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed. ik heb het idee dat het alleen vaker terugkomt nu. spyware/virusscan moeten niets uitmaken, omdat ik het met andere xp-installaties ook heb. ik heb zelf nog niet veel geprobeert, omdat ik niet weet wat ik hiermee aan moet. kan het niet aan mijn moederbord liggen? deze was niet zo duur (€54). of moet ik het probleem in de bios zoeken?
ik begrijp niet zo goed waarom je hier een vraag stelt en vervolgens met de adviezen niets doet. Waarom doe je niet een virusscan en spywarescan? Bij computerproblemen moet je gewoon systematisch alles uitsluiten.

Maar als je het zelf denkt te weten, waarom dan nog hier een vraag stellen?

Tuurlijk kan het zijn dat je een hardwarematig probleem hebt, maar ik zou eerst proberen uit te sluiten of het niet softwarematig is.

dus:

- scan op virussen
- scan op spyware
- installeer laatste chipsetdrivers
- draai eens veilige modus, komt het probleem daar ook voor?
- zet er bijv eens een kale XP SP2 op, heb je het dan direct of pas na een tijdje
- check je geheugen met memtest
- check je hardeschijven met testprogrammas van fabrikanten
- probeer eens een andere processor
- probeer eens een andere voeding

zo kan je nog wel een hele lange lijst maken, maar wij kunnen je alleen helpen als je verteld wat je wel en niet geprobeerd hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 15-11-2006 16:04 ]

Verwijderd

dat zelfde probleem had ik zelf ook maar ik had een of ander programma spoolsv in me taakbeheer staan dit ff verwijderd en toen deed ie het weer. De computer zei wel dat dit een belangrijk progje was maar dat geloofde ik niet maar hij doet het nog steeds. Dus misschien heb jij er ook last van

Verwijderd

ik geloof dat die spools alleen van de printer was

• DEiE
virus en spyware check zou niet moeten helpen, want met een kale windows heb ik het ook. voor de zekerheid toch gescand en niets gevonden. een andere processor of voeding heb ik niet, dus dat kan ik ook niet testen. ik heb het idee dat het met een kale windows pas na een tijdje komt, als ik al wat programma's heb geinstalleert. laatste drivers staan er ook op. geheugen zou het ook niet moeten zijn, want ik heb nieuw ram gekocht en oude vervangen en daar was het ook niet mee weg. harde schijven had ik ook pas nieuw.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je al eens geprobeerd een voor een wat processen uit te schakelen? Zo kun je net iets makkelijker uitvogelen welk proces het e.e.a. veroorzaakt.

ARME AOW’er

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
DEiE schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:06:
ik heb het idee dat het met een kale windows pas na een tijdje komt, als ik al wat programma's heb geinstalleert
omdat ik het met andere xp-installaties ook heb.
Dan is het handig te weten welke programma's :-) Wel trouwens een recent BIOS?

[ Voor 9% gewijzigd door Klaus_1250 op 15-11-2006 17:16 ]

• Kurios
  • Niet online
virus en spyware check zou niet moeten helpen, want met een kale windows heb ik het ook.
ik heb het idee dat het met een kale windows pas na een tijdje komt, als ik al wat programma's heb geinstalleert.
Welke programma's? Welke windows gebruik je?

Je spreek hier jezelf natuurlijk tegen. Bij een kale windows heb je het ook, maar pas nadat je andere programmatuur hebt geinstalleerd. Dan is de windows natuurlijk niet kaal meer.
Misschien installeer je zelf wel iets besmets nl.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 15-11-2006 17:18 ]

• DEiE
recent bios weet ik niet. ik heb alleen geen floppie drive, heb je die nodig voor een bios update of kan je het ook met usbstick/cdrom doen?

edit: er zijn nieuwe bios versies voor mijn moederbord. http://www.asrock.com/sup...Model=775Dual-880Pro#bios. kan ik nu gewoon de laatste versie installeren of moet ik ze vanaf de eerste doen?

[ Voor 44% gewijzigd door DEiE op 15-11-2006 17:20 ]

• DEiE
Welke programma's? Welke windows gebruik je?
ik gebruik windows xp pro (32bit). en met programma's bedoel ik photoshop, msn (geen plus), virus/spywarescanner, newsleecher, drivers, een paar games, enz. niet iets "verdachts".
Heb je al eens geprobeerd een voor een wat processen uit te schakelen? Zo kun je net iets makkelijker uitvogelen welk proces het e.e.a. veroorzaakt.
Ik heb alle processen die op mijn naam staan uitgeschakelt, op ccApp(norton) en explorer na. hier ging het probleem ook niet door weg.

[ Voor 38% gewijzigd door DEiE op 15-11-2006 17:31 ]

• DEiE
ik heb net op de site een programma van microsoft "progess explorer" geplukt en ben daarmee achtergekomen dat "hardware interrupts" véél cpu slurpen (op dit moment 85%). weet iemand of mijn probleem daarin ligt?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 14:00
Vrijwel zeker, ja. Vermoedelijk staat 1 van je schijven in PIO mode i.p.v. UDMA. Even checken in device manager, bij je IDE controllers. 1 voor 1 dubbelklikken, en bij advanced settings je transfer mode controleren.

Whatever

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 14:35
toevallig microsoft update geinstalleerd? (dus geen windows update)
die trekt namelijk 100% load

pagina 2 niet gelezen.. excuus

[ Voor 25% gewijzigd door low_n_slow op 15-11-2006 17:57 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 14:48

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik weet niet of iemand het opvalt, maar op de screenshot zie je dat er 33% naar niet actieve systeem processen gaat. (niets dus, oftwel 33% idle)
Vervolgens zie je onderaan staan: cpu gebruik: 97%.

Wat klopt hier niet?
of windowsXp maakt hier een foutje, of er zitten rare processen in " niet actieve systeem processen"

ie, dit kan gewoon niet.

systeem specs

• DEiE
het is soms zelfs nog erger: dat gaat er 99% naar niet actieve systeemprocessen terwijl me cpugebruik ook 99% is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DaOverclocker schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:02:
Ik weet niet of iemand het opvalt, maar op de screenshot zie je dat er 33% naar niet actieve systeem processen gaat. (niets dus, oftwel 33% idle)
Vervolgens zie je onderaan staan: cpu gebruik: 97%.

Wat klopt hier niet?
of windowsXp maakt hier een foutje, of er zitten rare processen in " niet actieve systeem processen"

ie, dit kan gewoon niet.
Jij vergeet nog steeds dat hij niet het vinkje "processen van alle gebruikers weergeven" aan heeft staan.

Koop al mijn ads!

• DEiE
Sloompie schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:52:
Vrijwel zeker, ja. Vermoedelijk staat 1 van je schijven in PIO mode i.p.v. UDMA. Even checken in device manager, bij je IDE controllers. 1 voor 1 dubbelklikken, en bij advanced settings je transfer mode controleren.
ik gebruik zelf de nederlandse windows, en het is natuurlijk achterlijk vertaald, dus ik kom er zelf even niet uit. is het de device manager die in configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer zit? zo ja, waar zit dan die transfer mode?

• DEiE
Room42 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:23:
[...]

Jij vergeet nog steeds dat hij niet het vinkje "processen van alle gebruikers weergeven" aan heeft staan.
ik ben de enige gebruiker op mijn pc. als ik dat vinkje aanvink komen er geen processen bij.

• tudeLati
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 19:46
EIST?
(energiebesparende stand)

When in doubt, Ctrl-Q

• DEiE
hier een nog mooiere screen. niets in gebruik, alleen niet actieve processen, maar toch processor op 89%. voor de volledigheid het vinkje nu wel aangezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.jessevanassen.nl/screens/untitled-2.gif
zou het helpen als ik een andere windowsversie installeer? ik heb nu een nederlandse sp1 waar ik zelf via een tutorial sp2 in heb gezet. tijdens de installatie kan hij 3 png's niet meekopieren, maar ik heb dat nooit als een bezwaar gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door DEiE op 15-11-2006 18:53 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

DEiE schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:23:
ik gebruik zelf de nederlandse windows, en het is natuurlijk achterlijk vertaald, dus ik kom er zelf even niet uit. is het de device manager die in configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer zit? zo ja, waar zit dan die transfer mode?
Config. scherm->Systeem->Tabblad 'Hardware'->Knop 'Device manager'
En dan de eigenschappen van de IDE-controller*. Vervolgens bij de primairy en secundairy channel tabbladden 'DMA indien mogelijk' (of iets van die strekking) selecteren. Rebooten en ten slotte in het scherm waar je 'DMA indien mogelijk' hebt geselecteerd, controleren of er in het vakje daaronder daadwerkelijk staat dat er 'DMA' of 'UDMA' oid staat. :)

*Bij sommige moederborden staan primary en secundairy al los als componenten in het rijtje van IDE/ATAPI-controllers.

Ik denk dat het Nederlands niet dermate slecht vertaald is, dat je het met bovenstaande keywords niet kan vinden. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DEiE
gevonden. ik zat de hele tijd in schijfbeheer te zoeken. allen stonden al op "DMA wanneer mogelijk".

[ Voor 4% gewijzigd door DEiE op 15-11-2006 19:09 ]

• Kurios
  • Niet online
DEiE schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:51:
hier een nog mooiere screen. niets in gebruik, alleen niet actieve processen, maar toch processor op 89%. voor de volledigheid het vinkje nu wel aangezet.
[afbeelding]
zou het helpen als ik een andere windowsversie installeer? ik heb nu een nederlandse sp1 waar ik zelf via een tutorial sp2 in heb gezet. tijdens de installatie kan hij 3 png's niet meekopieren, maar ik heb dat nooit als een bezwaar gezien.
zoals al gezegd, probeer eens een kale SP2 install.

Heb je dit probleem ook in veilige modus?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is tcoh naar alle waarschijnlijkheid een irq sharing probleem.
Als je dingen in PCI sloten hebt, even in een ander slot prikken.
Googlen op je probleem levert veel hits en mogelijke oplossingen op. "hardware interrupts cpu usage".

• DEiE
grappig, ik heb vandaag een nieuwe videokaart gekocht en daarvoor moesten alle pcikaarten een bankje opschuiven. hierdoor is het probleem dus niet opgelost

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoezo "alle" wat heb je erin en in welke sloten ? Check je apparaatbeheer voor gedeelde bronnen en ga ze 1 voor 1 elimineren.

• DEiE
ik heb de drivers van mijn raidcontroller eraf gegooid en voor nu lijkt het probleem over. bedankt voor alle hulp

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
_the_crow_ schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:16:
[...]
Niet alles staat genoemd in de taskmanager. Mijn onboard sound gebruikt iets en toch is dat in geen enkel process terug te zien. ;) Hardware Interrupts en dergelijke worden namelijk niet vermeldt in de taskmanager.
Bij mij zie ik dat wel hoor ;), het proces heet System en user is ook SYSTEM... als je iets met EAX ofzo aan speelt, zie je dat, dat proces wat meer trekt

Home Assistant Configuratie V&A

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

BiG-GuY schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:20:
Bij mij zie ik dat wel hoor ;), het proces heet System en user is ook SYSTEM... als je iets met EAX ofzo aan speelt, zie je dat, dat proces wat meer trekt
offtopic:
Jij heb er een geluidskaart in zitten volgens de specs. :?
Maar goed, dat was niet mijn punt. Het ging erom dat niet alles vermeldt staat en bij mij is dat bijvoorbeeld als ik een mp3 afspeel. Maar ik snap je punt. ;)

• DEiE
probleem is weer teruggekomen, en ik heb als laatste oplossing een bios update gedaan. nu ben ik er vanaf. iedereen heel erg bedankt voor de moeite. topic kan gesloten worden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Dat had ie IMO allang gemoeten, maar goed nadat een topic is opgelost doen we deze niet op slot op GoT. Ik raad je aan eens dit door te lezen:
Algemene gedragsregels (Netiquette)
Policy: Alle regels die op het forum gelden
Pagina: 1