CPU KOELER? ASRock 775Dual-VSTA 3/4 pin header?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 08:13
ASRock 775Dual-VSTA 3/4 pin header dillemma.

Dit board heeft maar 2 headers is een 775board, heeft 1x 4pin voor je CPU en 1x 3pin Casefan.
Ik heb een Antec PSU True Power 2.0 450W en - op newsgroup gelezen - 'verplicht' de 3pin connector op de 3pin header / anders stuurt de fan niet (zou dit waar zijn? het is toch maar een RPM readout).

Op de 4pin header zit mn E6300 Core 2 Duo Stock Cooler.

Nou wil ik die Stock cooler vervangen door een - liefst - cheapo 'stille' cooler (de stock klinkt als een straaljager nu ik zo'n fraaiie Sonata II kast heb en mn drives niet meer hoor).

Echter, veel coolers hebben 3pin headers? Het is moeilijk specs vinden van al die coolers, en kwam er - net op tijd - achter, dat zelfs een Zalman 775 CPU cooler 3pin is.

Vraag dus, welke stille cooler is 4-pin. Of bestaan er splitterkabeltjes om een xtra 3pin te maken? of kun je een 3pin connector aan een 4pin header bakken? etc.etc.

de - nieuwste model -
Arctic s775 freezer 7 pro heeft een 'PWM' fan staat nu op hun site (vorige type met die 'open' fan, blijkbaar niet) deze zal 'dus' een 4 pin connector hebben?
Arctic Alpine 7 - Idem is 'PWM' - dit is een laag model en past makkelijk in mn Sonata II

Recom RC-775 is voorzien van een 3pin fan connector en is niet PWM
Spire CoolFlow (Socket 775) idem 3pin
Ice Cooler (socket 775) idem 3pin
Zalman CNPS7700-Cu idem 3pin

is 4pin echt beter? Als Zalman niet eens PWM control heeft en blijkbaar schakelt tussen 5/7/9/12 Volt doet die dat automatisch op temperatuur check of zet je m op 1 stand en moet je testen of je CPU koel blijft (vind ik minder)?

mijn dank is groot voor reacties

• chriscam
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om een drie pin fan op een 4 pin header te gebruiken zonder dat de pwm regeling uitvalt. Als ik hier http://www.analog.com/lib...ives/38-02/fan_speed.html kijk dan zou de toevoeging van een enkel transistortje de pwm functie aan een 3 pin fan kunnen toevoegen.

Wie weet of er al een "actief" 3p > 4p verloopje op de markt is ?

CC

Verwijderd

Waarom zou je een 3>4 pins connector willen hebben? Elk bios heeft 2 opties, PWM & Voltage. 3Pins gebruik je voor Voltage, en die 4 pins voor de nieuwere generatie koelers :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb ook een Antec Smartpower 2.0 en volgens mij hoef je die aansluiting niet persé aan te sluiten. Alleen dus om het toerental van de binnenste fan uit te lezen.

Verwijderd

Volgens mij heb je niet eens gezocht. :z
De zoekterm "3 pins op 4 pins" levert onder andere dit topic op: 3 pin van koeler op 4 pin 775 MB,

• chriscam
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:50:
Waarom zou je een 3>4 pins connector willen hebben? Elk bios heeft 2 opties, PWM & Voltage. 3Pins gebruik je voor Voltage, en die 4 pins voor de nieuwere generatie koelers :)
Hmm, hoeze elke bios ? Op mijn asrok 939VSTA bordje heb ik er in ieder geval niet een kunnen ontdekken. Ik ga het meteen nog even checken

CC

• chriscam
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:51:
Volgens mij heb je niet eens gezocht. De zoekterm "3 pins op 4 pins" levert onder andere dit topic op: 3 pin van koeler op 4 pin 775 MB
Klopt, maar ook in dat topic wordt niet vertelt of de 3>4p met slechts 1 transistortje is op te lossen. Ik ga het morgen even proberen, want die 3p analog bios switch heb ik nog niet kunnen ontdekken en ik vind het jammer om die nog perfect werkende 3p stock fan weg te werpen.

CC

Verwijderd

chriscam schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 22:54:
[...]

Hmm, hoeze elke bios ? Op mijn asrok 939VSTA bordje heb ik er in ieder geval niet een kunnen ontdekken. Ik ga het meteen nog even checken
Smartfan functie, staat het wel meestal. En als het er niet staat, dan is het een taboe van de fabrikant/techneuten om er geen fatsoenlijk bios bij te zetten die het wel ondersteund.

• chriscam
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:01:
[...]

Smartfan functie, staat het wel meestal. En als het er niet staat, dan is het een taboe van de fabrikant/techneuten om er geen fatsoenlijk bios bij te zetten die het wel ondersteund.
tzal vast een kostprijs argument zijn, tis en blijft een asrok budget bordje. Als mijn transistor expirimentje werkt biedt het in ieder geval een lowcost oplossing de 4p toerental regeling met 3p fans te laten werken.

CC

Verwijderd

Ik zou het cool vinden als je het voor mekaar krijgt. Ben benieuwd! :)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
De nieuwe revisie van de arctic freezer pro 64/7 pro heeft ook de 4pins aansluiting.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

ben maar een noob maar bestaat er niet zoiets:

pricewatch: Akasa C-CABLE-ADPT 3-pins naar 4-pins adapter voor ventilator

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
tjtristan schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:44:
De nieuwe revisie van de arctic freezer pro 64/7 pro heeft ook de 4pins aansluiting.
Ja klopt, die laatste is voor PWM, wat een nieuwe manier is om de fan aan te sturen. Maar het kan ook gewoon op de oude manier door hem aan te sluiten op je 3-pins moederbord, werkt gewoon.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Artic freezer pro is een goede koeler voor maar E 15,-

Helaas werkt bij mij het regelen van de fan snelheid niet meer sinds ik een nieuw bios geflasht heb.
Ik heb allerlei versies geprobeerd, alleen de oude versie werkt.

Met de ouder versie met fan controll is een standaard koeler ook lekker stil.
Pagina: 1