[ACCESS] FrontEnd/BackEnd onder Novell / Zen

Pagina: 1
Acties:

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01-2025

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de beste oplossing om Access databases te distribueren onder Novell.
Ik ben nog lerende in Access VBA en zoek dus
een manier om een frontend lokaal te distrubueren die dan met de backend kan communiceren.

Op dit moment wordt op het ons netwerk gebruik gemaakt van MDB bestanden, soms gesplitst soms ook niet in een Afdelings directory waar iedereen bij kan. (van de desbetreffende afdeling) .

Ik heb nu de opdracht gekregen om uit te zoeken hoe we dit het beste kunnen gaan doen.
Ik zal de databases nu ook gaan ontwikkelen en heb dus nu de kans dit anders te gaan doen.

Ik werk tot nu toe met DAO en gesplitste bestanden. Waarbij de backend in een subdirectory staat met alle risico's die daarbij horen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een frontend die lokaal naar het werkstation wordt gedistribueerd en een backend die het liefst hidden op een centrale plek wordt neergezet. (ivm backup)

Kan je dan bijvoorbeeld met een Novell Zen Macro het pad aangeven of wat is hierin de beste strategie?

Ik heb al in de kb van novell gezocht, google en got maar ik kom niks tegen wat me hiermee kan helpen.

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Jij weet beter dan kicken dan 24 uur :|

[ Voor 82% gewijzigd door Lustucru op 15-11-2006 12:32 ]

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Schopje nu dan maar.

Verwijderd

moet het persé met novell tools? de backend gaat ergens op een server, in je frontend behoud je de DAO aanpak (eventueel UNC stijl voor verwijzing naar BE), de FE distribueer je met een opstartscriptje, batch of equivalent in novell zen macro.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Hier wordt gewerkt met app objecten en macro's.
Dus een snelkoppeling via de NAL en dan verder.
We hebben hier niet zo veel andere smaken.
NDS is leading hier. Het is zelfs zo dat software die niet via Novell te distribueren is,
niet uitgerold wordt.

Ik moet dus een standaard manier verzinnen waarbij ik het liefst alle BE's op ''en plek heb staan waar gebruikers niet bij kunnen, en dan via de NAL een object dat de settings regelt en opstart.

En zal dat dan DAO ADO of misschien ADO/ODBC moeten worden?
SQL server of Webbased is niet aan de orde. We zijn niet zo "Modern" volgens mijn baas.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-07 08:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat is het probleem dan? Je distribueert je fornt-end via ZEN naar c:\program files of een andere dir. Die front end heeft een koppeling naar de backend, die vanaf alle computers waarop de front end komt via hetzelfde pad te bereiken is.

Maak je alleen geen illusies over veiligheid door de backend op een hidden share te zetten of zoiet. In Access heb je gewoon bestands leesrechten nodig, en die kan je niet afschermen.

Als je toch met Access bezig bent: ik heb de laatste tijd hele goede ervaringen opgedaan met Access + Firebird als backend database server. Dat kan AFAIK ook prima op Novell draaiien. Heb je meteen een stuk minder problemen ten aanzien van concurrent users, wat je nu waarschijnlijk wel gaat krijgen of al hebt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

als je met dao (of ado) werkt, zal je niet snel in problemen komen tav gelijktijdige gebruikers, tenminste in het schema van een ongekoppelde BE met database open - actie - database dicht.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Ik heb geen enkele ervaring met Access + Novell + Zen dus ik sta helemaal open voor alle suggesties.
Ik ga binnenkort testen met de db die ik heb.
Ik vraag me ook nog af wat de beste manier is om contact te maken binnen DAO (Microsoft Jet en ODBCDirect) en ADO(X).

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hoeveel mensen gaan deze database tegelijk gebruiken? Dat is denk ik erg belangrijk. Aangezien je het over een Novell + Zen omgeving hebt klinkt het alsof je een redelijk netwerk hebt. Kunnen dus ook best veel gebruikers zijn....

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
In principe hebben we hier een netwerk van 5000 pc's en 1600 personeelsleden, 15.000 leerlingen.
Maar er zal elke keer maar een gedeelte van deze mensen een voor hun gebouwde database nodig hebben. Dus uiterlijk misschien ooit een keer 100.
Gemiddeld een stuk of 20 á 30.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan zal ik je zeker afraden om de applicatie te splitsen in een front en backend die beide gebruik maken van MS Access. Access als backend kan zeker met meerdere gebruikers overweg, maar bij meer dan 5-10 ga je toch echt een risico nemen. Dat kost je een hoop performance en zal leiden tot gelockte records.

Mijn advies is om de boel over te zetten naar een database server. Ik denk dat je al MS of Oracle databases hebt draaien in je netwerk? Dan is het zeker goed te realiseren.
En als je de front-end ook 'veiliger' wilt hebben is het misschien een suggestie om het hele ding overnieuw te maken in een 'echte' programmeer taal? Of zit er al te veel werk in om dat nog te doen?

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Ik moet nog beginnen met ontwikkelen. Ik ben nu aan het leren en heb me op VBA gestort. Er zijn hier al van die Access applicaties die door anderen gemaakt zijn. Ze hebben nu besloten om dit proffesioneler te ondersteunen en dat mag ik dan gaan doen. Ik heb wel programmeer ervaring maar meer in de vrije tijd. Ik mag dit nu op mijn werk gaan doen. Maar voor ik begin ben ik op zoek naar hoe dit het beste gerealiseerd kan worden.

We hebben wel Oracle en MSSQL draaien maar hoewel het serieuzer genomen wordt, is er nog geen ruimte om dit met Oracle of MSSQL te doen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je kan eenvoudig je back-end "upgraden" naar SQL. Hiervoor zijn wizards binnen Access aanwezig die de file kunnen omzetten naar een SQL database. Vervolgens kan je (eventueel op een later moment) je kunnen verdiepen in SQL om zaken als stored procedures toe te voegen.

Waarschijnlijk voor jou ook interessanter dan alleen met Access bezig te zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1