Toon posts:

Lacie 80GB externe schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mn externe schijf werkt niet meer. Ik was net bezig met Indesign op een mac, en heb ik de mac geboot omdat hij vast liep.

Nu herkend hij de schijf niet meer op een mac en windows computer. Er staan veel belangrijke bestanden op de schijf.

Hoe krijg ik dit ding weer aan de praat? :'(

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

open slopen, disk er uit en in een PC hangen en dan met recoverysoftware kijken ofje er nog wat data vanaf kan halen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen andere oplossing? Hoe kan dat dan dat hij ineens "kapot" is als hij niet eens gevallen is?

edit: in een pc hangen kan trouwens helemaal niet, dit is een klein model schijf.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 10:30 ]

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:27:
Is er geen andere oplossing? Hoe kan dat dan dat hij ineens "kapot" is als hij niet eens gevallen is?
Tja, goede vraag. Het is mij ook eens overkomen met een LaCie schijf van 160 GB die ook ineens niks meer wou. De methode van Mckaamos heeft er bij mij toen voor gezorgt dat ik nagenoeg al mijn data nog heb kunnen redden.

Verwijderd

Topicstarter
In een pc hangen is geen optie volgensmij, dit model is het:

Afbeeldingslocatie: http://i.expansys.com/i/l/l138573.jpg

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:27:

edit: in een pc hangen kan trouwens helemaal niet, dit is een klein model schijf.
Kan zeker wel, daar zijn adapterstekkertjes voor.
3.5" -> 2.5" adapters noemen we dat. 2.5" IDE en 3,5" IDE is nl 100% pin compatible, met de uitzondering dat er naast de 40 IDE pins van een 2.5" disk ook nog 4 power pinnetjes zitten.
Mocht je alleen SATA poorten over hebben, dan kan je dat zelfs combineren met een SATA->IDE adapter kaartje.

3.5" -> 2.5" adapterkitje:
Afbeeldingslocatie: http://www.marketden.com/images/Notebook-harddisk-adapter2.jpg

SATA->IDE adapter kaartje:
Afbeeldingslocatie: http://www.konecable.com/images/SATA-IDE.jpg

En het kan heel goed dat een disk "zomaar" stuk gaat.
Een harddisk slijt, tot het punt dattie stuk gaat.
Dattie slijt merk je niet, pas als het over het randje gaat dattie stuk gaat, dan merk je het.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 15-11-2006 10:36 ]

Verwijderd

Weleens van schijfbeheer gehoord? In Windows zit dit in het configuratiescherm->systeembeheer->Computerbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik het bij een computerzaak in de buurt laten doen, want ik heb er zelf niet echt vertrouwen in dat mij dat lukt. ;(

Weet iemand een goede computerzaak in de buurt van Uden/Eindhoven/Denbosch waar dat kan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:36:
Weleens van schijfbeheer gehoord? In Windows zit dit in het configuratiescherm->systeembeheer->Computerbeheer.
Wat bedoel je daarmee?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Doen ze waarschijnlijk niet. Gewoon zelf doen, werkt best.
Stekkertjes prikken is toch ook niet zo moeilijk?

Verwijderd

dowload BartPE maak een windows live cd en Zet al je belangrijke bestanden op een usb stick of iets

Is heel makkelijk, Je boot dan gewoon vanaf een cd en je kunt dan bij al je schijven

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 10:40 ]

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-02 23:43

MetalStef

gietijzer

Hoe ideaal BartPE ook is, Oliviertje werkt op een Mac. Dus met BartPE is hij niet geholpen.

Bovendien vereist de downloadable BartPE-installer dat je zelf voor een Windows-cd zorgt (ligt meestal niet vlak naast de Mac bij de overige cd-tjes) en de recovery-software is een aparte plugin die standaard niet compleet meegeleverd wordt.

Helaas heb ik geen kaas gegeten van Macs, maar ongetwijfeld bestaat er ook data-recovery software voor Mac. Ik denk dat de TS daar veel meer aan heeft dan aan verwijzingen naar schijfbeheer onder Windows of naar Windows live-cd's die hier niet ter zake doen.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.. :>

Ik werk thuis wel op een PC met windows XP. Op school werk ik meestal op de Mac.

Ik begrijp dus dat ik het schijfje wat erin zit eruit kan halen, en zo toch mn data terug kan krijgen.

Wanneer ik hem aan de pc koppel merk ik echt dat de schijf kapot is. Hij maak ongeveer hetzelfde geluid als wanneer er een kapotte cd in je cdrom speler zit. Ik heb het opgenomen: http://download.yousendit.com/FF458AC161945F1D ;)

Ik heb iemand gevonden die misschien het apparaat kan repareren, maar is de hardeschijf die erin zit niet gewoon helemaal kapot? Kunnen er nog wel bestanden worden terug gehaald?
Pagina: 1