Toon posts:

Leuke Switch voor niet te dure prijs.

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zoek een leuke goede switch voor een niet te dure prijs.
Ik wil er totaal 4 a 5 computers op aansluiten. dus een 5poorts is genoeg.
En het liefst heb ik ook dat hij direct zelf de ip's en dergelijke toekend aan de verschillende pc's

Ik zat zelf te denken aan de:
Conceptronic CGIGA5 Gigabit Switch (5x 100/1000Mbps) rond de € 45
Edimax ES-5500P Switch (5x 1000Mbps) € 45

Zijn dit wel goede switches?

En welk programma kan ik het beste gebruiken om onderling bestanden over te sturen?
gewoon de windows file sharing zelf of zijn er nog betere programma's voor?

Ik heb er zelf niet veel verstand van dit is voor het eerst dat ik een netwerkje aan leg.

Ik draai windows XP En de 2 van de 4 pc's hebben een gigabit aansluiting ik weet niet of dit overbodige informatie is.

Alvast bedankt allemaal!!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelf heb ik vorig jaar voor 4 tientjes een 3com hub gekocht (officeconnect). Spul werkt super en 3com is behoorlijk betrouwbaar, het werkt beter dan mijn Edimax die ik ook nog ergens heb.

wil je trouwens per se Gigabit? of volstaat 100Mb? Daar moet je ook opletten bij de aanschaf van de switch, ik zie dat je nu gekozen hebt voor 1Gbps switches, maar als je dat niet gebruikt (of niet de juiste kabels hebt) is dat nogal overbodig.

Verder deelt een switch geen IPs uit, daarvoor heb je een DHCPserver nodig (die ook in je router kan zitten natuurlijk).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

3com officeconnect kan je je zeker geen buil aan vallen. Prima apparaten voor een redelijke prijs,

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
100 Mb/s Volstaat ook wel dat is snel genoeg lijkt me toch? Ben later ook van plan om er mischien met paar kameraden een lan party mee te houden. volstaat 100mb/s daar ook goed genoeg voor?

Verwijderd

Topicstarter
@terw_dan

Of bedoel je zo 1 als deze 3COM OfficeConnect DS-Hub 5 Poorten die is ook 10/100 mb/s

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 16:20
Ligt eraan hoeveel meuk je wilt overpompen in welke tijd.

Als iedereen gigabit heeft is het opzich wel handig, maar met hoeveel man ben je?
Anders zou ik eens naar een Netgear GS108/105 kijken

pricewatch: Netgear GS105 Switch (5x 10/100/1000Mbps)
pricewatch: Netgear GS108 10/100/1000 Gigabit 8-port
Goede prijs en weinig negatiefs over te vinden (vooral positief)

thefox797, als je na jezelf weer post, edit je vorige post dan even ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 15-11-2006 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha is goed maar k ben hier nog niet zo bekent sorry voor de dubbele post.

we zijn met 5 man.

Ik las ook iets over catogory 5 cables enz. wat houdt dat precies in dan?
gewoon zelfde kabels als gewone ethernet kabel toch? die ook tussen je modem en je pc zit?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 10:33 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:07:
[..]
Ik wil er totaal 4 a 5 computers op aansluiten. dus een 5poorts is genoeg.
[..]
Bij 4 pc's zit je vol, bij 5 pc's ben je het haasje. Tel voor internet ook maar een aansluiting erbij. 4 pc's + 1 internet = 5 poorten.

Weet niet wat je momenteel gebruikt voor modem, of modem/router. Maar als deze maar 1 LAN poort heeft, zou ik niet voor een 5 poorts device gaan. Volgens mij zijn de kosten voor 5 of 8 poorts te verwaarlozen. Altijd vooruit denken, en nooit een nieuwe aanschaf direct al als oud vuil bombarderen als je er een pc bij wil hebben, en dat je blijkt dat je al je poorten al bezet hebt. 24 poorts is natuurlijk vette overkill, maar persoonlijk zou ik voor minimaal een 8 poorts gaan.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Nee oke dat is zo dus een 8 poorts is zekers verstandiger. Beter iets te veel poorten dan te weinig.
en stel dat er nog iemand bij komt die ook mee wil doen met een lan dan ben je ook het haasje.

die 8 poorts Netgear GS108 10/100/1000 Gigabit 8-port lijkt me dan een intressante keuze.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:29:
haha is goed maar k ben hier nog niet zo bekent sorry voor de dubbele post.

we zijn met 5 man.

Ik las ook iets over catogory 5 cables enz. wat houdt dat precies in dan?
gewoon zelfde kabels als gewone ethernet kabel toch? die ook tussen je modem en je pc zit?
CAT5 is een standaard ethernet kabel ja voor 100Mbps

Al je vragen staan trouwens ook in de FAQ - Netwerken

offtopic:
Leuke Switch voor niet te dure prijs.

Het is een 'niet te HOGE prijs' of 'niet al te duur'. Niet te dure prijs bestaat niet

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 15-11-2006 10:37 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:34:
Nee oke dat is zo dus een 8 poorts is zekers verstandiger. Beter iets te veel poorten dan te weinig.
en stel dat er nog iemand bij komt die ook mee wil doen met een lan dan ben je ook het haasje.

die 8 poorts Netgear GS108 10/100/1000 Gigabit 8-port lijkt me dan een intressante keuze.
Ik ken deze specifieke Netgear switch niet, maar het merk Netgear is wel ok. Alternatief is de 3com gigabit 8 poorts switch, die begint bij 80 euro:
pricewatch: 3Com 3C1670800 OfficeConnect GBit Switch 8 poorts

Fabrikant:
http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C1670800A

Ik gebruik nu zelf al jaren een 3com officeconnect 5 poorts 10/100 switch en ben er erg tevreden over, het ding werkt altijd.

Voor 100Mbit moet je cat5 of cat5e kabel hebben, voor gigabit eigenlijk cat6, maar ik heb hier nu cat5e kabel liggen waar op staat dat het gigabit certified is.
Netwerkkabel kan nogal verschillen in prijs per winkel. Het is typisch zo'n produkt waar de winkels nog lekker winst op maken. Bijvoorbeeld een 20 meter UTP kabel inkopen voor 3 euro en verkopen voor 20 euro. Een beetje rondzoeken levert je een goede besparing op.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 15-11-2006 10:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:22:
@terw_dan

Of bedoel je zo 1 als deze 3COM OfficeConnect DS-Hub 5 Poorten die is ook 10/100 mb/s
Ik heb er dan 1 met 8 poorten (gezien 5 te weinig is in mijn geval). Maar in principe zijn dat dezelfde dingen :)

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kun je internet delen over de beschikbare pc's dan? gewoon het kabeltje die normaal vanuit de modem naar de pc gaat. en die dan gewoon inpluggen in je switch?

Sorry als er hele domme vragen tussen zitten.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:53:
En hoe kun je internet delen over de beschikbare pc's dan? gewoon het kabeltje die normaal vanuit de modem naar de pc gaat. en die dan gewoon inpluggen in je switch?

Een switch routeert niet. Je zal dus een router moeten hebben.

Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 15-11-2006 10:57 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zoals al een keer eerder is verteld, dit staat allemaal in de FAQ. Onder het kopje: hoe deel ik internet. Maar om je even opweg te helpen. Delen van internet doe je voornamelijk met een router. En ja, er zijn ook 8 poorts routers. Dan is het wel nog de vraag, kan die router (dus geen switch meer) overweg met je type modem. Overal het algemeen wel, maar heb toch diverse routers gezien die het met oude kabelmodems erg moeilijk deed. Kortom, neus eens in de FAQ ;)

Ey!! Macarena \o/

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Kijk hier eens, vindt je waarschijnlijk veel goede antwoorden op je vragen.

FAQ - Netwerken
Hoe deel ik Internet ?

offtopic:
net te laat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Luppie op 15-11-2006 11:00 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een dure prijs, is dat geen contaminatie?

Verwijderd

ja :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Domme vragen bestaan niet, domme uitspraken daarintegen wel ;)

Het is eigenlijk de bedoeling dat jij zelf kijkt welke switch je wilt hebben (maak een lijstje) en dat je voor vragen over voors en tegens een topic kan starten.
Dit mis ik even in je topicstart :)
Gunner schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:55:
[...]

Een switch routeert niet. Je zal dus een router moeten hebben.

Hoe deel ik Internet ?
Een switch is een layer 3 router ;) Maar verder heb je gelijk :>
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.