WinXP start niet meer op na nieuw frontpaneel CM stacker

Pagina: 1
Acties:

• JForceDesigns
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-01-2021
Zoals de titel al zegt zit ik echt met mijn handen in het haar en ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.

In t kort de situatie: ik ben bezig met mijn case te modden en heb daarvoor uit mijn CM Stacker de alle frontpaneeltjes verwijderd en vervangen door 1 groot frontpaneel gemaakt uit aluminium. Daarin zitten ook mijn nieuwe aan/uit en resetswitch, hdd- en powerled, usb- en audiopoorten. Nadat ik ik eindelijk dit paneel klaar had heb ik t in mijn kast geplaatst en alles weer aangesloten.

Als ik nu mijn pc opstart dan zie ik de verschillende fans draaien en oplichten, ik hoor een typisch kraakje van mijn hdd's en vervolgens zie ik op t scherm het logo van mijn asus mobo met de mogelijkheid bios te openen. Doe ik niks dan volgt de post (die wel iets te lang in beeld blijft vergelen met eerst) en de mogelijkeheid om nvidia raid config te openen. Hierna zou het windowsxp bootscherm in beeld moeten komen (logo met balkje) maar dat komt dus gewoon niet. De pc blijft draaien maar er gebeurt niks. Na een paar minuten schakelt mijn monitor zich ook uit (dat doet ie altijd na 5 sec geen beeldsignaal te hebben ontvangen). Voordat ik mijn nieuwe frontpaneel erin plaatste werkte mijn pc als een zonnetje. Ik heb geen hardware vervangen of wat dan ook.

Specs:
AMD64 X2 3800+ s939
ASUS A8N SLI Premium
2x 512MB Corsair PC3200 DDR
2x Samsung spinpoint 80GB in RAID0 (stripe) via Nvidia RAID controller op mobo
ASUS 7600GT

Kan iemand me alsjeblieft uit de problemen helpen want ik heb een aantal belangrijke bestanden op mijn raid staan.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

Ik vermoed met dat geluidje een probleem aan je hdd. Test die dus eerst met een tooltje van Samsung (te vinden op hun site).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 20:33

Barrycade

Through the...

Weet je zeker dat je geen sluiting maakt? bv door een blote ader tegen je kast aan? Alle USB connectors wel goed aangesloten op het moeder bord etc.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel verfatsoenlijkt. Let hier in het vervolg eens op? :) HELP kreten en een overdaad aan uitroep- en vraagtekens zijn echt niet nodig ;)

• JForceDesigns
excuses voor de topictitel. ik ben gewoon echt wanhopig op dit moment. Namelijk best veel tijd en geld gekost en nu werkt t niet meer.

Sluiting is een van de dingen die ik heb nagekeken. Ik heb de gesoldeerde aansluitingen met tape geisoleerd. Ook als ik de USBconnecteren helemaal niet aan mijn mobo hang werkt t nog niet. Verder is het zo dat ik echt "uren" mijn bios open kan laten zonder dat er iets uitvalt. Maar winxp opstarten wil gewoon niet.

Welk tooltje zal ik moeten gebruiken?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

PeaceNlove

Deugleuter

Probeer echt alles van jet frontpaneel af te halen. USB, geluid, reset, power en wat er nog meer op zit. Doe vervolgens je pc eens aan met een schroevedraaier op de poweraansluiting op je moederbord en kijk dan wat er gebeurt.
Als dat niets oplost kan je het gebruikelijke troubleshootproces gaan doen, linkje hierboven.
Als je pc dan wel weer functioneerd kan je je frontpanel gaan nakijken.

• JForceDesigns
Die truc met de schroevendraaier kende ik niet echt. Maar dat zal ik eens proberen. Ik had gister al geprobeerd alleen met de aan/uitknop op t moederbord aangesloten en zelfs toen werkte het niet. Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik op een tip van iemand mijn bios had gereset. Daardoor was mijn nvidiaraid disabled en zag mijn bios 2x sata hdd. Toen heb ik de nvidiaraid weer enabled en de silicon satadriver weer disabled. Daardoor zag mijn mobo mijn raid weer maar in bios geen sata meer zichtbaar. Als ik tijdens opstarten op F8 druk (bootmenu) dan herkent mijn pc de raid wel als hdd. (SCSI-0: NVIDIA RAID0 STRIPE)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

With ^^ (mediabeest dus)
Als er bij mij iets hing na toevoegen van wat (twijfelachtige) hardware, (ik had een nogal instabiel bordje vroeger) haalde ik alles eruit en probeerde het nogeens. Lukte het, propte ik er iets bij enz... Probeer die methode anders eens.

En als je het echt niet meer weet, probeer je toch windows XP even opnieuw te installeren :p

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
De kabels van je hd's zitten toch nog wel goed in ?

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:02
En als je eens dmv een WinXP CD opstart? Wellicht is je installatie van Windows gewoon naar de filistijnen.....

• JForceDesigns
Hoe kan de installatie van WinXP naar de filistijnen zijn terwijl ik zowel hardware matig als software matig geen wijzigingen heb gedaan? Ik alle kabels getest, verwisseld en weer getest. De hdd worden als zodanig gezien dat ik weet dat de kabels t moeten doen.

Ik zal vanavond eens proberen op te starten van cd. Probleem is dan weer, hoe behoud ik de data op de verschillende partities op mijn raid0.

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

JForceDesigns schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:00:
... terwijl ik zowel hardware matig als software matig geen wijzigingen heb gedaan? .....
bios reset?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 20:33

Barrycade

Through the...

Kortom waarschijnlijk ligt het dus helemaal niet aan je casemod, maar iets wat in je RAID config fout is gegaan door de BIOS reset. Helaas kan ik je daar niet mee helpen, maar wellicht zegt de FAQ over RAID's daar wat over.

• JForceDesigns
Ik heb juist de biosreset gedaan omdat t niet werkte. Dus mijn pc starte niet op waardoor ik geadviseerd werd op een biosreset te doen.

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

Ik vind dat wel een mooi bordje trouwens die A8N SLI, alleen zuigt het geluid een beetje.
Maar goed, Om kort te gaan; Weet je zeker dat je raid nog in orde is? Boot is met een rescue cd-tje. of met de windows cd en start dan de recovery console op (Als dat gaat, is je raid nog in orde).
Kan zijn dat je effe je raiddriver moet aanbieden, dat weet ik niet zeker, ik heb nl. die NV raid optie niet aan staan.
Het zou kunnen namelijk dat die NVraid je disks overschrijft bij het (opnieuw) initialiseren van een setje disks,vandaar al dat gedoe of je setup nog in orde is.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet niet o jouw mobo t heeft, maar misshien boot je in de EZ Widi modus.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

disks werden apart gezien? Dan kan ik je wel vertellen wat er aan de hand is. Als je dan gaat booten, dan kan ie een stukje van de bootloader wel lezen, maar vervolgens worden er ook schrijfacties gedaan, maar doordat het een raid disk is, is de offset naar die file ineens 2x zo lang, dus hij gaat op een verkeerde plek op de disk schrijven, en vervolgens is de array ook broken dus hij gaat op z'n bek, maar ondertussen is de array wel naar de knoppen.

Sluit alles maar weer rustig aan, druk de xp cd erin en boot hem in recovery mode en run even een fdisk /fixboot en een fdisk /fixmbr en hoop op een goede afloop, zo niet, dan maar reinstallen en backup terugzetten.

Tja, bij goedkope raid oplossinkjes horen nu eenmaal lullige problemen.
JForceDesigns schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:00:
Ik zal vanavond eens proberen op te starten van cd. Probleem is dan weer, hoe behoud ik de data op de verschillende partities op mijn raid0.
Gut, je draait een raid0 en maakt je zorgen om het behoud van je data :? -O-

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 15-11-2006 23:31 ]

• JForceDesigns
Na veel pijn en moeite is het gelukt om de safe mode te laten starten. vervolgens komen slechts de volgende regels in beeld waarna de pc blijft hangen:

multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\ntoskrnl.exe
multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\hall.dll
multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\kdcom.dll
multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\bootvid.dll
multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\config\system
multi(0)disk(0)rdisk(o)partition(1)\windows\system32\c_1252.nls

verder gaat ie dus gewoon niet. Met de moed der wanhoop en hopende dat ik mijn data zo kan redden heb ik de winxp+sp2 cd in de dvddrive gestopt en gekeken wat ik kan via de recovery consol. Ik krijg dan een soort DOS omgeving en ik gebruik chkdsk om c: d: en e: te controlleren. In eerste instantie krijg ik een melding dat alles goed werkt maar dat als ik desondanks een checkdisk wil uitvoeren ik het commando moet aanvullen met /p. Dit doe ik dan dus ook voor alle 3 de partities met als gevolg dat bij alle partities wordt aangegeven dat er een of meerdere errors zijn gevonden. :evil: wat nu! Is dit hardwarematig en is een of allebei mijn schijven uit t niks overleden en kan ik hier garantie voor claimen? Of is dit een softwarematig verhaal, wis ik de c-partitie, installeer ik opnieuw windows en red ik zo mijn data.

• JForceDesigns
Fairy schreef op woensdag 15 november 2006 @ 23:30:
Tja, bij goedkope raid oplossinkjes horen nu eenmaal lullige problemen.

Gut, je draait een raid0 en maakt je zorgen om het behoud van je data
jij zegt dus beter gaan raid0 draaien via onboard raidcontroller?
ik zal vanavond gelijk je opties voor fixboot en fixmbr gebruiken maar help me dan maar mee hopen op een goede afloop! :|

• JForceDesigns
Ok de eenvoudige oplossing van fixboot heeft niets uitgehaald. Plan is nu om met een Preinstalled Environment de data te redden en vervolgens van raid af te stappen en gewoon losse hdd te gebruiken. Mogelijk is een van de hdd niet goed meer en is het dus tijd om garantie te claimen en gelijk een 3e hdd te kopen van 250gb met 16mb cache (welke? ideeen zijn welkom) en 1 van de 80gb hdd als externe hdd te gaan gebruiken in zo'n behuizing met usb2.0 en firewire aansluiting.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

JForceDesigns schreef op donderdag 16 november 2006 @ 08:04:
[...]

jij zegt dus beter gaan raid0 draaien via onboard raidcontroller?
ik zal vanavond gelijk je opties voor fixboot en fixmbr gebruiken maar help me dan maar mee hopen op een goede afloop! :|
Ja sorry kwam er wat lullig uit idd. 2 disks in raid0 betekent dat als 1 disk faalt, dat je gewoon alles kwijt bent.

chkdsk draaien? NO WAY! Koop liever een memorystick van 2GB zo'n USB ding en probeer met Bart PE te redden wat belangrijk is, en daarna probeer je maar te fixen met chkdsk /f, maar ik raad je aan, als die data belangrijk is, dan toch liever eerst redden zonder schrijfacties ala chkdsk.

Als je safe wilt, gebruik dan raid1, maar met een onboard controllertje heb je daar ook niet veel aan.

Beste backup is nog altijd een externa HDD kopen, die gebruiken om te backuppen van alle belangrijke data (even een aparte D schijf maken voor alles wat je aan data hebt) en die met bijvoorbeeld de gratis versie van SyncBack netjes syncen (let op, niet verkeerd om doen, zeker niet de 1e keer :X ).

Die HDD ook afkoppelen (wél eerst dismounten want die dingen cachen!!) en dan helemaal afkoppelen van USB en power, want ook blikseminslag is een gevaar.

(TIP: Als het kan, neem dan een firewire ipv USB. Die zijn veel sneller, en laat je niet afleiden door die 400mbit vs 480 mbit, want dat is bullshit, tel de latency en de overhead maar eens bij elkaar op van beide protocollen en je weet waarom)

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 17-11-2006 13:28 ]

• JForceDesigns
Helaas krijg ik BartPE niet aan de praat, de PE wil namelijk niet de raid0 als zodanig herkennen. Bij installlatie met F6 en diskette wordt nvraid.sys niet herkent van de diskette (staat er zeker wel op). Nu kan ik dus nog nergens bij. Derde schijf aanschaffen is al eens besproken maar dan draaien er 2 OS. Welke hdd wordt dan als eerste uitgelezen?
Pagina: 1