[Macbook Pro] Firmware (EFI) update van 14 november

Pagina: 1
Acties:

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Ik kreeg vandaag op mijn iMac de melding dat er een nieuwe firmware is uitgebracht. Deze heb ik gelijk binnen gehaald met de Software-update, en realiseerde me dat er nog wel eens meer firmware's uit zouden kunnen zijn gekomen. En ja hoor:

meuktracker: Apple iMac EFI 1.1
meuktracker: Apple MacBook Pro EFI 1.2
meuktracker: Apple MacBook EFI 1.0
meuktracker: Apple Mac Mini EFI 1.1

Gelijk een hele smak nieuwe firmwares op de Apple site. Nu heb ik ook een Macbook Pro die ik veel gebruik, en liep daar de laatste tijd steeds vaker tegen het probleem aan dat hij niet in slaap wilde komen bij het dichtklappen van de laptop. Bovendien had ik heel soms dat het apparaat niet uit de slaapstand komt als ik hem openklapte.

Nu staat er in de changelog het volgende:
This EFI Firmware Update fixes several Boot Camp, start up, and wake-from-sleep issues on MacBook Pro computers.

After the firmware update is successfully applied to your computer, your Boot ROM Version will be:

MBP11.0055.B08 (MacBook Pro 15 inch)
MBP12.0061.B03 (MacBook Pro 17 inch)

You can confirm the version of the Boot ROM installed on your computer using System Profiler.

Your computer’s power cord must be connected and plugged into a working power source.
Als je dit leest lijkt het erop dat mensen met vergelijkbare problemen geholpen zouden moeten zijn. Ik heb nog geen problemen gehad sinds de update, maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die die problemen hebben gehad en of zij door deze update geholpen zijn?

http://twitter.com/randalpeelen

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Ik heb zelf ook een Macbook Pro en heb ook inderdaad een aantal keer gehad dat mijn Apple niet in slaap viel na het dichtklappen. Moet zeggen dat ik pas nu eigenlijk besef dat dit een bug is en niet door mijzelf komt. Dacht eerst dat het aan mij lag, doordat ik nogwel eens mijn USB muis tijdens het dichtklappen eruit wil trekken.

Na vanavond wat random dicht- en openklappen lijkt het probleem nu wel verholpen trouwens. Tot nu toe gaat ze iedere keer netjes in slaap en word ook weer netjes wakker. Dus wel relax dat ik nu gewoon weer de klap en wegwezen methode kan toepassen en niet hoef op te letten. :)

Het lijkt er trouwens ook op dat mijn MBP nu in een keer terug is, voor de update wou het nog wel eens voorkomen dat het scherm bij het wakker worden even zwart knipperde. Pas na de knipper was dan de klok enz geupdate. Maar dit heb ik nog niet uitgebreid getest.

Waarom moet de Macbook Pro eigenlijk aan de stroom hangen tijdens de update? Is dat echt van belang of meer zo van "stel dat de accu halverwege de update leeg zou raken"?

[ Voor 10% gewijzigd door Mac_Cain13 op 15-11-2006 01:27 . Reden: Vraagje geadd... ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mac_Cain13 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 01:23:
Waarom moet de Macbook Pro eigenlijk aan de stroom hangen tijdens de update? Is dat echt van belang of meer zo van "stel dat de accu halverwege de update leeg zou raken"?
Lees eens in een van de andere fora over de ellende die BIOS-updates bij PC's op kunnen leveren. Het hoeft maar een keer fout te gaan en je kunt terug naar de fabriek met een stukke EPROM en geen manier om te booten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Randal Peelen
Je hebt inderdaad meer kans op een stroomstoring dan dat de accu er halverwege opeens mee stopt. Ik weet ook niet precies waarom deze maatregel er is, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met een stuk veiligheid om problemen te voorkomen en misschien wel omdat de computer tijdens het booten (nog) niet weet hoe de accu er aan toe is.

Er schoot mij trouwens nog een tip te binnen voor het geval de update niet alle open- en dichtklap problemen oplost. Ik heb een poosje geleden, toen ik het probleem steevast had, de zogenaamde System Management Controller (SMC) chip van mijn Macbook Pro gereset. Dat doe je door hem uit te zetten, stekker er af, accu er uit en dan vijf seconden op de powerknop drukken. Zie ook deze link:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

Die truuk heeft mij een poosje gered van mijn problemen. Wellicht zijn hier mensen in de toekomst mee geholpen :)

Verwijderd

Ik heb een vraagje over deze firmware:
Sinds ik deze firmware update geïnstalleerd heb, verschijnt telkens bij het opstarten op mijn scherm 'De firmware van uw computer is bijgewerkt naar versie 1.1 van de imac-EFI-firmware update'. Waarbij ik elke keer op 'ok' moet klikken.
Bovendien verschijnt hetzelfde maar voor de 'iMac-firmware-updater' (versie 1.0.1). Waarbij ik nog steeds op ok moet klikken.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:59:
Ik heb een vraagje over deze firmware:
Sinds ik deze firmware update geïnstalleerd heb, verschijnt telkens bij het opstarten op mijn scherm 'De firmware van uw computer is bijgewerkt naar versie 1.1 van de imac-EFI-firmware update'. Waarbij ik elke keer op 'ok' moet klikken.
Bovendien verschijnt hetzelfde maar voor de 'iMac-firmware-updater' (versie 1.0.1). Waarbij ik nog steeds op ok moet klikken.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
In je systeem voorkeuren / gebruikers / inlog voorwerpen (ofzo) de update weggooien :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Ballebek schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:10:
[...]

In je systeem voorkeuren / gebruikers / inlog voorwerpen (ofzo) de update weggooien :)
super! lijkt me een logische oplossing 8)7 bedankt!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Wat ik ook merk bij mijn MBP (de eerste serie die is uitgebracht) is dat die whine nu ook minder is. Voor zover ik begreep was dat een hardwarematig probleem maar ik heb er nu echt minder tot geen last van.
Oke, 't is niet dat ik er ooit last van had maar ik merk er nu echt bijna niks meer van :D

De reden dat hij aan de stroom moet liggen weet ik niet, dat was bij mij toevallig het geval maar ik denk dat als je hem even aan de stroom hebt en je accu leeg was hij net die paar extra seconden stroom uit je batterij kan halen in case je stroom wel weg valt en zo toch die update kan completen.

• Uberprutser
Daenney schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:54:
Wat ik ook merk bij mijn MBP (de eerste serie die is uitgebracht) is dat die whine nu ook minder is. Voor zover ik begreep was dat een hardwarematig probleem maar ik heb er nu echt minder tot geen last van.
Oke, 't is niet dat ik er ooit last van had maar ik merk er nu echt bijna niks meer van :D
Nu je het zegt: _O-
Ik heb zoon MacBook Pro gehad van een klant omdat ie gek werd van de herrie en nu is ie gek genoeg bijna helemaal stil :z

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Bij mij is de CPU whine ook een stuk minder _/-\o_ _/-\o_

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op woensdag 15 november 2006 @ 01:29:
[...]

Lees eens in een van de andere fora over de ellende die BIOS-updates bij PC's op kunnen leveren. Het hoeft maar een keer fout te gaan en je kunt terug naar de fabriek met een stukke EPROM en geen manier om te booten.
Da's niet helemaal waar: http://www.apple.com/supp...mwarerestorationcd12.html

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Mooimoooi dat ie nu beter gaat slapen, maar is er ergens een functie om te zorgen dat ie niet ontwaakt wanneer ik een usb-poort uittrek? Als ik nu 's morgens mijn MBP ontkoppel om mee te nemen naar het werk waakt ie altijd op als ik de usb naar m'n ACD uittrek, wat wel lastig is als je gehaast bent :)
Hij mag van mij enkel ontwaken als ik hem openklap, of op de powerknop duw (laptop of scherm)...

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee dat is eigenlijk een functionaliteit bij de laptops van Apple, je moet gewoon eerst loskoppelen en dan dichtklappen.

Verwijderd

Matias schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:12:
Nee dat is eigenlijk een functionaliteit bij de laptops van Apple, je moet gewoon eerst loskoppelen en dan dichtklappen.
Maar hij slaapt dan al :| is gewoon een routine die ik heb...

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Kan et zijn dat op de nieuwste MacBook Pro's (C2D) deze firmware als ingebouwd?
(en dus niet nodig is om te installen).

• Randal Peelen
Tha BasZ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:44:
Geen idee om eerlijk te zijn. Maar ik was vanmiddag zo'n nieuwe MBP bij een klant aan het installeren, en daar heb ik het niet gemerkt. Kan me ook niet voorstellen dat het haar zelf gelukt is. Dus als de nieuwe MBP's het hebben klinkt het mij logisch in de oren :)
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 09:45:
Bij mij is de CPU whine ook een stuk minder _/-\o_ _/-\o_
Bij mij is hij nog altijd onverminderd duidelijk aanwezig :(
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:13:
[...]

Ik ben bij bang dat dit je niet gaat lukken, denk dat je uiteindelijk je routine zult moeten aanpassen. Geen idee wat de oplossing voor je probleem zou moeten zijn, maar als ik zou zoeken, zocht ik in deze hoekjes van het web:

http://mac.softpedia.com/...Utilities/InsomniaX.shtml
http://osx.iusethis.com/app/insomniax
http://developer.apple.co.../chapter_4_section_2.html

En om Apple te quoten:
Wake Up From Sleep

USB devices can provide a remote wakeup function for the computer. The USB root hub in the computer is set to support remote wakeup whenever a device is attached to or disconnected from the bus. The keyboard that comes with the computer uses this method to wake the computer on a key press.
... succes :)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:13:
[...]

Dan doe je m weer even open die ochtend, haal je de kabels er uit, en klap je m weer dicht. Grote jongen!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

je kunt wel instellen of bluetooth devices je MB van sleep kunnen waken, maar voor USB ken ik die optie niet..

• Uberprutser
MellyVille1 schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:19:
je kunt wel instellen of bluetooth devices je MB van sleep kunnen waken, maar voor USB ken ik die optie niet..
Ik heb wel eens een lap tekst gevonden die je dan in je terminal mag invoeren maar dan werken gewoon je USB poorten helemaal niet meer als je hem in slaap laat vallen.
Mag je je computer helemaal uit zetten en opnieuw aanzetten, niet echt super :P

Verwijderd

Tha BasZ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:44:
Kort verhaal:
Dit klopt helemaal. :)

Lang verhaal:
Heb zelf sinds een paar dagen een Macbook Pro met de Intel Core 2 Duo 2.33 GHz processor. Deze is voorzien van een andere firmware dan de volgens apple.nl meest recente firmware. En toch krijg ik op het moment dat ik deze laatste firmware probeer te installeren een melding, dat het niet nodig is om te updaten.
Nu ga ik bij dit soort dingen altijd uit van het 'If it ain't broken, don't fix it'-principe, dus haast om dit op te lossen had ik niet. Na een bezoekje afgelopen maandag bij het Apple Centre op Rotterdam CS was ik nog steeds niet echt veel wijzer, aangezien het voor de clerk achter de Apple Care balie ook nieuw(s) was.
Gister echter even langs A Mac in Utrecht gepiept en daar wisten ze me perfect uit te leggen dat de laatste generatie MBP's met C2D processoren deze firmware niet nodig hebben.

Hoop dat dit je vraag beantwoord! :)

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

OK, bedankt voor je verhaal!
Is inderdaad duidelijk verhaal! Hoorde ervan van een goede vriend van mij ook een nieuwe MacBook Pro.

Hoe bevalt je 2.33 GhZ C2D eigenlijk? Zit er toch erg aan te denken om er ook eentje aan te schaffen namelijk. (desnoods antwoord in het MacBook Pro - topic zelf).
Pagina: 1