[AM2 EE] Vooruitzichten energy efficient CPU's?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik een nieuw PCtje aangeschaft.
Aangezien ik de boel stil wou hebben en mijn pa tevreden moest houden ivm energierekening, ben ik gegaan voor een Athlon64 X2 EE 3800+.
Die gebruikt 65watt onder full load, itt 89watt voor de normale versie.

Ik weet nog van begin dit jaar dat er aangekondigd werd dat AMD ook 35watt modellen ging produceren.
Tot op heden heb ik ze alleen nog niet gezien. Op het S940 platform zijn er wel Opteron EE en HE modellen uitgebracht, hoewel die voor zover ik weet niet in de losse verkoop waren.

Gezien ik volgend jaar misschien wel eens een keer een nog wat snellere CPU wil kopen, vroeg ik me af of er al wat bekend is over AMD's plannen ten opzichte van EE CPU's.
Ik heb al een tijdje zitten googlen e.d. maar kwam alleen oude informatie tegen, van begin dit jaar. Informatie die ik al had en ondertussen achterhaald is.

Hier op de T.net frontpage is destijds ook een bericht geweest met een lijstje.
Daar in stonden zowel de EE 65watt als EE 35watt modellen van de A64-X2-3800.
Helaas kan ik alleen nogsteeds nergens die 35watt modellen vinden.

Weet iemand toevallig hoe het toekomstperspectief is met betrekking tot AMD's EE lijn?
Is er uberhaupt al wat bekend over snellere Athlon64 X2's? De snelste die ik kan vinden is de 5200+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:52
zijn deze ook beter over te clocken dan de normale vanwege de lage stroom consumptie

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Geen flauw idee eigenlijk... ik vind stilte en energieverbruik interessanter iig :P
Ik neem aan dat de mogelijkheid wel aanwezig is om ze stevig te clocken iig.
Aangezien ze minder energie verbruiken en wel dezelfde core hebben als de andere Athlon64 X2's (brisbane core afaik) zou het mogelijk moeten zijn om ze meer vCore te geven zodat je beter kan clocken.

Kan er geen uitsluitsel over geven iig. Ik heb mijne nog niet overclocked iig.

edit:
ff wat info gezocht voor je.
http://www.neoseeker.com/...eviews/am2_x2_4200/3.html
The AMD Athlon 64 X2 4200+ performed exactly as we would expect it to - between the X2 3800+ and the X2 5000+, closer in performance to the 3800+.

The overclocked X2 4200+ came very close to matching the performance of the FX-62!
gaat over X2 4200 EE

http://techgage.com/print/amd_am2_4600_ee
Due to the different thermal design, the 4600+ EE has a higher max temp of 72°C. This is a good thing, as I have had this chip run that high on the stock cooler. The most notable thing here is that the 4600+ requires 1.20vcore, while the standard 4600+ requires 1.30vcore.
[knip]
Successful Overclocks
* 2.4GHz using 1.216v (200 x 12)
* 2.532GHz using 1.216v (200 x 12)
* 2.58GHz using 1.23v (215 x 12)
* 2.62GHz using 1.26v (219 x 12)
* 2.68GHz using 1.41v (223 x 12)
* 2.76GHz using 1.46v (230 x 12)
* 2.85GHz using 1.46v (285 x 10) (One core stable only)
Lijkt er op dat er idd meer overclockpotentieel in zit iig.

[ Voor 65% gewijzigd door McKaamos op 14-11-2006 22:30 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:18

Thandor

SilverStreak

McKaamos schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:14:
Die gebruikt 65watt onder full load, itt 89watt voor de normale versie.
Neen, deze heeft een TDP van 65W. Dat is niet hetzelfde als full load :)
Hothardware.com - Athlon 64 X2 Energy Efficient Processors. (Hier wordt de CPU ook overclocked)

Deze is ook interessant:
Tom's Hardware - Green Machine: AMD Dual-Core Platform at 54W

Daar lezen we:
Rated at only 35 W TDP, peak power consumption for the entire Athlon 64 X2 3800+ Energy Efficient Small Form Factor platform reached a mere 80 W under full CPU load, quickly dropping to 54 W at idle. The Athlon 64 X2 4600+ Energy Efficient configuration was no power monger either, using 101 W under full load and 56 W while idle.
De allerzuinigste met een TDP van 35W verbruikt ongv. 80W bij Tom's Hardware (Het volledige systeem dus). De AMD Athlon 64 X2 4600+ EE doet max. 101W. Dat is 21W meer. Laatstgenoemde CPU heeft een TDP van 69W. 69W - 21W = 48W. 48W op full-load (in geval van gelijke klokfrequentie en voltage tijdens de bepaling van de TDP) is minder dan de opgegeven TDP van 69W. Dit geldt dus ook voor jouw AMD Athlon 64 X2 3800+ EE maar dan met nóg lagere waardes :)

Uiteraard is hier ook van belang dat je de processor niet 'overvolt' (meer voltage geven dan door de fabrikant opgegeven is) gezien de processor dan meer warmte zal genereren. Wat je zelfs zou kunnen proberen is het voltage verlagen (voor zover mogelijk) om het verbruik nóg verder terug te dringen.
Ik weet nog van begin dit jaar dat er aangekondigd werd dat AMD ook 35watt modellen ging produceren.
Tot op heden heb ik ze alleen nog niet gezien. Op het S940 platform zijn er wel Opteron EE en HE modellen uitgebracht, hoewel die voor zover ik weet niet in de losse verkoop waren.
Kijk eens naar de AMD Athlon 64 X2 3800+ Energy Efficiënt Small Form Factor (AMD Athlon 64 X2 3800+ EE SFF)
Ik weet niet of deze makkelijk verkrijgbaar is maar hij bestaat wel ;)
Gezien ik volgend jaar misschien wel eens een keer een nog wat snellere CPU wil kopen, vroeg ik me af of er al wat bekend is over AMD's plannen ten opzichte van EE CPU's.
Ik heb al een tijdje zitten googlen e.d. maar kwam alleen oude informatie tegen, van begin dit jaar. Informatie die ik al had en ondertussen achterhaald is.

Hier op de T.net frontpage is destijds ook een bericht geweest met een lijstje.
Daar in stonden zowel de EE 65watt als EE 35watt modellen van de A64-X2-3800.
Helaas kan ik alleen nogsteeds nergens die 35watt modellen vinden.

Weet iemand toevallig hoe het toekomstperspectief is met betrekking tot AMD's EE lijn?
Is er uberhaupt al wat bekend over snellere Athlon64 X2's? De snelste die ik kan vinden is de 5200+
Snellere processoren zullen zeker komen. In eerste instantie verwacht ik niet dat de écht snelle modellen ook super zuinig zijn. Dat komt pas zodra AMD overgaat op een kleiner productie procedé (65nm) en deze methode van produceren goed onder de knie krijgt :)

Van de K8L komen in ieder geval wel 35W, 59W en 65W (TDP's) versies van uit. Deze zullen van 2GHz tot en met 2,9GHz gaan. Wil je meer informatie daarover dan kan ik je aanraden om hier even naar 'K8L', 'AM2', 'AM2+' en 'AM3' te zoeken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 14-11-2006 22:40 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17

TGEN

Hmmmx_

Die 35W EE staat gewoon in de pricewatch, ook al hebben maar weinig shops hem: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W) .

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
@Thandor, ah right... naja het gaat er om dat EE chips zuiniger zijn dan de normale edities.
TDP keek ik altijd naar als max waarde iig. Dus hij zal er altijd onder zitten begrijp ik :)
Dat is iig erg gunstig ;)

@TGEN: hey die had ik nog niet gevonden... maja het ging me er meer om of er ook snellere modellen zijn.
een 4600+ vind ik nog geen upgrade waard iig. Vandaar ook de vraag naar de vooruitzichten ;)
Ik vraag me af wanneer er snellere modellen komen. Zeker nu AMD achter ligt op Intel's C2D qua performance.

Pagina: 1