[Testcase] Red Bull Knockout Race

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dit is mn eerste testcase :) Ik was blij dat het weer uiteindelijk meezat, toen ik opstond was ik bijna niet meer gegaan sinds het keihard regende. Ben blij dat ik uiteindelijk wel geweest ben, het was voor mij de gouden mogelijkheid om mn nieuw aangeschafte Nikkor 70-300G lens eens op de proef te stellen.

De kitlens was gewoon niet toereikend, sinds ik niet als mphilipp een perskaart had en zo verdoemd was om vanaf de boulevard te schieten. Sinds er zoveel publiek hierop afkwam was het soms zwaar irritant om een foto te schieten, maar de meeste mensen waren erg behulpzaam als ik vroeg of ik er even langsmocht om een paar fotos mocht schieten :)

1.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1189%20klein.jpg
Grote versie

2.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1193%20klein.jpg
Grote versie

3.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1216%20klein.jpg
Grote versie

4.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1234%20klein.jpg
Grote versie

5.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1237%20klein.jpg
Grote versie

6.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1311%20klein.jpg
Grote versie

7.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1321%20klein.jpg
Grote versie

Bekijk de foto's aub eerst op groot formaat alvorens me neer te sabelen met opbouwende kritiek :+ Alle commentaar is welkom, ik ben een newbie op dslr gebied en sta maar al te graag open voor verbetering van mn "skillz" :Y

Was voor mij een erg leerzame dag & kijk nu alweer uit naar een dergelijk evenement!

[ Voor 1% gewijzigd door aramdin op 14-11-2006 22:13 . Reden: Laatste foto vervangen door een ander ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vind ze prima hoor. Vooral als dit je eerste keer is, hoef je je er echt niet voor te schamen. Ik heb zelf ook flink lopen spelen met sluitertijden en had al maximale 1/500 gekozen. Ik zie dat jij 1/640 hebt, en dat staan de wielen (blijkbaar) nét stil. Op 1/500 zit er nog wat beweging in, en dat vind ik belangrijk. Ooit met iemand een discussie gehad hierover en toen werd gesteld dat je dat overal ziet. En inderdaad: pak een willekeurige MX website en je ziet voornamelijk stilstaande wielen. Jammer, terwijl 1/500 of nog iets lager heel goed te doen is om ook nog een scherpe foto te krijgen.

Wat ik alleen zelf geleerd heb is om niet teveel overzichtshots te nemen. Die zijn namelijk vaak erg saai. Bij cross kun je nog een massale doorgang op een wasbord hebben dat er lekker spannend uit kan zien, maar doorgaan is inzoomen op de actie veel mooier.

Maar ga vooral je eigen gang, schiet gewoon zoveel je kunt en doe wat je denkt dat goed is. Later zie je dan (of hoor je van anderen) of het wel of niet lekker kijkt. Maar dan nog: als jij het zelf geweldig vind vind ik dat je het moet aanhouden (tenzij je de enige in de wereld bent die dat vind natuurlijk). Een eigen stijl is erg belangrijk en jezelf ontwikkelen is belangrijker dan het volgen van allerlei 'regeltjes' enzo. Ik heb erg veel opgestoken van enerzijds zelf doen en naar andere kijken en luisteren naar het commentaar daarop. Alleen leer je vanzelf wel de nuttige van de zinloze commentaren te onderscheiden.

Voor mij was het overigens ook de eerste keer dat ik cross deed. Maar ik ben een liefhebber van motorsport en heb al wat andere (auto)sport gedaan. Dus helemaal maagd was ik niet natuurlijk.

Nog een tip: ga niet overboord met de verzadiging in de nabewerking. De Nikon staat bekend om zijn mooie kleurweergave en volgens mij was het zand niet zo rood. Wat witbalans betreft: 9 van de 10 keer is 'wolkje' de prima stand voor buiten. Pas als je echt een wolkenloze lucht hebt en een flinke felle zon, pak je 'sunny'. Automaat als je niet zeker bent.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 14-11-2006 22:47 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Zo nu ff genoeg BF2 :p Dankjewel voor je reply. Ik betrap mezelf er nog soms te vaak op iets te gortig met saturation om te gaan. Ik ga nog een keer kritisch kijken en hier en daar aanpassen.

Overzicht shots, tja, was moeilijk :) Er was zeg maar niet al teveel keus & ik had een beperking in de vorm van mn lens. Er waren eigenlijk maar 1 of 2 punten waar de rijders dichtbij kwamen & veel shots kwamen dan hetzelfde uit de camera, omdat er niet veel af te wisselen viel. Volgende keer beter eerst de omgeving uitkammen voor leuke spots (wil ook wel eens helpen ;))

[edit]
Fotos 1/3/5 heb ik het rood wat weg gehaald via Color Balance & Saturation iets verminderd.

Ik heb hier gebruik gemaakt van de Sport stand en Aperature mode. Vandaar dat mn Sluitertijd maybe wat hoog waren. Was allang blij dat er wat scherps bij zat ;)

[ Voor 19% gewijzigd door aramdin op 15-11-2006 02:01 . Reden: Fotos 1/3/5 wat aangepast ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

aramdin schreef op woensdag 15 november 2006 @ 01:23:
Overzicht shots, tja, was moeilijk :) Er was zeg maar niet al teveel keus & ik had een beperking in de vorm van mn lens.
Ik ken dat. Het is niet altijd makkelijk/mogelijk om steeds te verplaatsen ivm de drukte.
Ik heb hier gebruik gemaakt van de Sport stand en Aperature mode. Vandaar dat mn Sluitertijd maybe wat hoog waren. Was allang blij dat er wat scherps bij zat ;)
Dat zit wel goed, alleen die sportstand (en al die andere voorgeprogrammeerde standen) zou je kunnen proberen niet meer te gebruiken. Op mijn 1D zitten ze niet eens, maar op mijn vorige camera heb ik denk ik welgeteld 2 foto's gemaakt in een van die standen. Het nare ervan vind ik dat ze een heleboel doen wat jij ook makkelijk kunt. Bovendien veranderen ze meer dan een voorgebakken sluitertijd/diafragma combi; ze doen ook allerlei nare dingen vwb verzadiging, contrast, auto-iso en weet ik wat. Punt is dat je resultaat niet altijd even voorspelbaar is want die domme computer heeft geen idee wat je aan het fotograferen bent. Die relatief hoge sluitertijd is een safe guess om ervoor te zorgen dat je foto scherp is. Maar ik vind nou juist het leuke van fotograferen dat je zelf een beetje die dingen uitvogelt. Dus gewoon lekker sluitertijdvoorkeur pakken de volgende keer en gewoon wat uitproberen. Zal best een hoop de vullisbak in verdwijnen, maar je leert wél precies hoe het werkt. Als dat eenmaal in je hoofd zit ben jij een betere sportstand dan die van Nikon.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind foto 1,3,6 & 7 de beste, vooral omdat je onderwerp daar wat groter in beeld is. De man met zijn gele vlag vind ik gewoon saai.

De andere foto's zijn in mijn ogen mooie platen van het strand, waar toevallig een motorcrosser het strand ontsiert. (Beetje zwaar aangezet maar tja.)
De lens is niet perse de noodlottige spelbreker, want aan de boven of onderkant heb je aardig wat weggesneden van de plaat. (Tenminste, mijn D50 levert 2/3 platen en geen 1/5). Dat wegsnijden had je dus ook in horizontale richting nog wel iets kunnen doen.

Saturation is naar mijn smaak nog steeds erg hoog, maar ja, daar zit inderdaad veel smaak tussen.

De mooiste platen zijn voor mij 3 en 6, waarbij foto 6 mij opvalt door de goede compositie. (Kleur hebben we het niet over) Die zou wellicht iets sterker worden door het onderwerp een klein stukje naar links te verplaatsen (Ik gok dat je al aan het snijden bent geweest.) zodat de linkse voet van de motard precies in het midden staat. (let op, verplaatsen, dus wat je er links afsnijd, moet er rechts bijkomen.)
Plaat 3 zou ik iets strakker kaderen, met name in horizontale richting, zodat je plaat weer 2/3 wordt. Eventueel mag er dan verticaal nog wel wat bij, mits dat geen andere elementen in beeld brengt. (zoals voeten van officials of wielen van andere motoren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik vind het een paar mooie platen! Plaat 3 springt er voor mij uit, omdat daar nog het meeste beweging in lijkt te zitten. Daarin krijg ik nog een beetje het gevoel van snelheid die bij motorcross hoort.

Eerste wat me echter opviel in veel foto's is de krappe crops in verticale richting, Daar had je best wel wat meer ruimte kunnen laten, denk ik. De saturation is misschien nog wat hoog, maar dat is vaak ook een kwestie van smaak. Oh ja, en zet in 5 de horizon nog even recht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
@mphilipp
Dank voor de tips!

@DickCAH
Ik heb idd veel weggesneden, ik vond dat ze op die manier het "onderwerp" beter naar voren kwam. Bij foto 6 is de rechterkant ook echt de rechterkant. Ik was al ver over de railing geleund om de foto te maken. Nog een stuk verder en ik viel erover haha :)

Ik ga even kijken wat er gebeurd bij 3 als ik em iets anders kader.

@Muse
Ik ben zelf een fan van (hele) warme kleuren, moet idd opletten dat ik er niet te ver in ga. Ze waren allemaal al teveel verzadigd en heb er al flink wat afgehaald. Over nummer 5...hoe doe je dat :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als er rechts van zes niets meer is, dan zou ik hem vooral zo laten ;)

(Nee, dan wil je niet aan de linkerkant wat weg gaan snijden om het onderwerp relatief te laten schuiven.)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Foto nummer 2 anders gecropped, minder rood en minder saturation.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1193%20copy%20klein.jpg
Grote versie

Foto 3 anders gecropped, minder rood en minder saturation.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1216%20copy%20klein.jpg
Grote versie

Foto 5 anders gecropped, minder rood, minder saturation & horizon rechtgezet
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/andyramdin/nikond70s/redbullknockout2006/DSC_1237%20copy%20klein.jpg
Grote versie

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

Van de 2e foto vind ik de eerste versie mooier, geeft een wat eenzamer gevoel. Anders is het zo standaard. Maar netzoals met alle foto`s is dat natuurlijk een kwestie van smaak. Wat de een geniaal vind vind de ander maar niets.

Overall vind ik het een zeer nette serie voor je eerste keer, maybey toch iets meer spelen met de sluiter tijden om er wat meer snelheid in te krijgen maar dat was al eerder gezegt :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Van foto 2 vind ik de "panorama" versie ook vetter, idd door dat eenzame gevoel. Jij ook alsnog bedankt voor de tip, volgende keer moet ik minder hectisch schieten en mn hoofd er goed bijhouden :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

aramdin schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:54:
Van foto 2 vind ik de "panorama" versie ook vetter, idd door dat eenzame gevoel. Jij ook alsnog bedankt voor de tip, volgende keer moet ik minder hectisch schieten en mn hoofd er goed bijhouden :)
Hehehehe, dat laatste heb ik dus ook altijd. Maar van foutjes (wat nu dus niet persee fout is) leer je :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

aramdin schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:54:
volgende keer moet ik minder hectisch schieten en mn hoofd er goed bijhouden :)
Je moet je tijd een beetje verdelen. Is makkelijk zeggen als je een persaccreditatie hebt zodat je vrij rond kunt lopen natuurlijk. Maar toch moet je een zo'n evenement indelen. Bedenk van tevoren wat voor foto's je wilt maken. Ik dacht dat ik bv leuke knipjes in het rennerskwartier kon maken, maar daar was uiteindelijk niets te beleven. Verken het parcours/situatie en maak gebruik van de trainingen om te wennen/oefenen en ook alvast een paar goede shots te maken. Aan de foto zie je later toch niet dat het wel/niet in de race was. Dus mocht je in opdracht werken, heb je dan in ieder geval een deel van de buit al binnen. Inmiddels weet je dan waar de leuke plekjes zijn en kun je tijdens de race in alle rust de baan langs lopen om op de juiste plaatsen wat foto's te maken. Het blijft dan een kwestie van geluk natuurlijk. Je staat een minuut of 10 bij de heuvel en als je nét wegloopt gaat er een geweldig op zijn plaat of maakt een mooie jump...life with it... Belamgrijkste is dat je de rust hebt om je te concentreren op wat je doet. En door die rust kun je ook nog wat creatieve dingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Sorry, was idd een wat enthousiaste reactie. Het maakt er imho iets makkelijker op, maar uiteindelijk ligt het puur aan de fotograaf. Ik zie de Knockout race ook als een belangrijke les :)

Weet tenminste wat ik nu wel en niet kan doen ;) En waar ik op moet letten bij de volgende keer/keren.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Eigenlijk vraag ik me nu heel erg af wat de TS vind van de aanpassingen.

De foto van die kerel op die hoop zand, daar had ik al niets mee, dus daar heb ik ook verder niets over te zeggen.

Foto drie vind ik veel beter zo, Je hebt nu meer ruimte om te zien wat er gebeurt.

Foto twee is inderdaad een stukje van zijn eenzaamheid kwijt. Het is voor mij nog steeds geen foto die er uitspringt. Geen idee waarom of waarom niet.

• aramdin
2. Ik vond de panorama versie beter, daar leek de rijder wat eenzamer. Het enigste wat ik een beetje mis is het gevoel voor snelheid wat niet helemaal lekker overkomt.
3. Foto 3 ben ik nu ook meer tevreden over
5. Weet ik nog niet precies, ik denk dat ik hem iets dramatischer moet maken met kleur oid

Instagram / YouTube

Verwijderd

Mischien is dat ook wel het punt waarom ik foto 2 niet helemaal of helemaal niet dat vind hebben wat het een goede foto maakt.

Wat eerder al is opgemerkt (ik heb de exif niet bekeken overigens): een iets langere sluitertijd had hier wellicht een veel beter foto van gemaakt.

In foto drie zit veel meer actie, door het opspattende zand en dan "werkt" de foto toch ondanks de korte sluitertijd. Dat element zit echter niet (helemaal niet) in foto twee.

Voor mij is het inderdaad een leermoment, zonder dat ik zelf de fout heb gemaakt. Bedankt daarvoor.

:9

• aramdin
Haha no prob ;) Zoals je maybe al eerder hebt gelezen heb ik op de Sportstand + Aperature mode geschoten. Door mn dSLR noobieness heb ik niet eens gedacht om in Shutter Prio te schieten :)

Instagram / YouTube

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

Acid_Burn

uhuh

Ik kan niet veel meer toevoegen. Ik kan alleen zeggen dat ik het contrast en verzadiging iets te vind. Maar dat is mischien meer een kwestie van smaak.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Pagina: 1