Beste Tweakers, ik ben ten einde raad! Welke Wiz(ard) kan me helpen bij hetvolgende probleem:
Klachtomschrijving
De oorspronkelijke klacht was dat de computer soms zonder enige reden 5 beeps gaf bij het opstarten. De computer start dan wel door aan het geluid te horen, maar het beeldscherm blijft uit. Deze klacht is vermoedelijk/voorlopig verholpen toen ik een ander moederboard in de computer had gestopt.
De tweede en ergste klacht is dat wanneer ik het programma Visual Studio 2005 gebruik dan loopt de computer gewoon muurvast. Hierbij krijg ik blue screens met de codes 0x00000050, 0x0000007E en als meeste 0x0000008E. Dit gebeurt meestal bij aanmaken van bestanden, starten van compilatie of bij het opslaan. Opmerkelijk hierbij is het vierkant te noemen in het blue screen. De blue screens of gewone vastlopers doen zich ook voor bij Battlefield 2100 en Call of Duty 2.
Genoeg ellende omschreven, dit zijn mijn systeem specificaties:
Voeding (preventief vervangen, was Sharkoon 350Watt)
Merk: Coolermaster
Type: Extreme Power 450 Watt
Verbruik: 80-120 Watt
Processor
Merk: AMD
Type: Athlon64 3800+ x2 (10x200) (2x 2gHz)
Aanduiding: Manchester (Toledo-512)
L1 Cache: 64 Kb
L2 Cache: 512 kb per core (On-Die, ECC, Full-Speed)
Temperatuur core: <60grC max (30-40 Idle)
Moederbord (preventief vervangen, was Asus A8N-E)
Merk: DFI
Type: Lanparty UT CFX3200-DR
Socked: 939
Chipset: ATi RD580
BIOS: Award (25-04-2006)
Geheugen (preventief vervangen, was GEIL DC Value 2x512Mb)
Merk: Kingstone
Type: HyperX DDR (PC3200@200mHz)
Timings: 2.5-3-3-8@200mHz
Opstelling: Dual Channel
Geheugen: 1024Mb (kit met 2x512Mb)
Videocard (al eens op de proef vervangen, de genoemde 5 beeps bleven)
Merk: Sapphire
Type: X1600 Pro
GPU Chipset: RV530
Slot: PCIe
Snelheid: GPU@500mHz en RAMDAC@400mHz
Geheugen: 256Mb DDR2
Harddisk Raptor
Merk: Western Digital
Type: Raptor 74Gb
Model: WDC WD74 0GD-00FLC0
Partities: 1
Aansluiting: SATA150
Cache grootte: 8 Mb
Harddisk Caviar
Type: Caviar SE16
Model: WDC WD25 00KS-00MJB0
Partities: 3
Aansluiting: SATA
Cache grootte: 16 Mb
Zoals duidelijk mag zijn kan de hardware op zich geen conflicten veroorzaken, alle onderdelen zijn goed afgesteld op elkaar. Eerdere ervaringen met dit systeem waren positief. (vanaf februari tot op een paar maanden geleden)
Huidige systeem aanpassingen
- Voeding vervangen door zwaarder model
- Geheugen omgeruild
- Moederboard omgeruild
Oplossingsproces?!
Om te beginnen ben ik achter de 5 beeps aangegaan, hierover is dus niets logies te vinden. Na contact te hebben gehad met Asus Duitsland bleek dat er iets mis zou kunnen zijn met de voeding (te weinig vermogen). Dus de voeding heb ik vervangen voor een zwaarder model, te weten de Sharkoon is vervangen door een Coolermaster. Dit haalde dus helaas helemaal niets uit.
Uit ellende heb ik mijn moederboard (Asus), geheugen (GEIL), processor en videokaart terug gebracht naar de winkel om ze te laten testen. Hieruit bleek dat een één of andere geheugentest had aangegeven dat mijn geheugen niet goed was voor het moederbord. (erg vaag, was gewoon PC3200!) Afijn, dit werdt min of meer vrij netjes afgehandeld door mij een nieuw setje GEIL geheugen te geven. Dit werkte dus niet, dus ik ben weer naar de winkel gegaan en ik heb Kingstone HyperX geheugen gekocht. (geheugen is dus nu wel 100% uitgesloten)
Wat denk je? Het probleem was dus nog niet opgelost, de BSoD bleven komen. Tegen beter weten in heb ik een volledige herinstall gedaan van mijn systeem (Windows XP SP2). Conclusie; dat heeft ook niet geholpen. Wederom tegen beter weten in Visual Studio 2005 op een andere computer geinstalleerd, daar werkt het dus perfect net als de genoemde spellen. (software is dus bij deze 100% uitgesloten)
Na eindelijk een reactie te hebben gehad van Asus Nederland (per email, duurt erg lang) bleek er "wat ernstig mis te zijn met mijn moederboard". Dus ik heb mijn moederbord terug gebracht (Asus) en een andere meegenomen (DFI), wat denk je? Nog zit ik nog alleen met BSoDs! (ook uitgesloten nu is mijn moederboard)
Na dus preventief veel hardware vervangen te hebben blijkt dat het probleem nog aanwezig is. Software (uptodate of niet) en testen wijzen helemaal niets uit.
Overige
De harddisks heb ik uitgesloten door Western Digital Diagnostic succesvol te draaien, evenals de standaard defrag en chkdsk.
De videokaart heb ik uitgesloten omdat ook artifact scanners, 3DMark05, 3DMark06, spellen niets bijzonders laten zien (visuele test dus). Ook andere test software voor de videokaart zoals Hot CPU Tester 4 en een andere video kaart stabilitie test wijzen helemaal niets uit.
De processor zou het niet echt kunnen zijn, het is een gedowngrade model die vooraf langdurig is getest (als het goed is
). Software wat de processor kan stressen (prime en dat soort software) laten 0 fouten zien. Mij is trouwens verteld dat de processor het doet of niet, dit zou snel genoeg naar buiten moeten komen. (ik dacht aan de geheugen controller vandaar dat ik wel verder heb getest)
Downloads
Enkele blue screen foto - http://www.haasonline.com/downloads/DSC02258.JPG
Blue screen foto`s - http://www.haasonline.com/downloads/bluescreens.zip (7,2 Mb)
Minidumps - http://www.haasonline.com/downloads/minidump.zip
WIE WEET DIT PROBLEEM VOOR MIJ DE WERELD UIT TE HELPEN??? (ik weet het niet echt meer)
Klachtomschrijving
De oorspronkelijke klacht was dat de computer soms zonder enige reden 5 beeps gaf bij het opstarten. De computer start dan wel door aan het geluid te horen, maar het beeldscherm blijft uit. Deze klacht is vermoedelijk/voorlopig verholpen toen ik een ander moederboard in de computer had gestopt.
De tweede en ergste klacht is dat wanneer ik het programma Visual Studio 2005 gebruik dan loopt de computer gewoon muurvast. Hierbij krijg ik blue screens met de codes 0x00000050, 0x0000007E en als meeste 0x0000008E. Dit gebeurt meestal bij aanmaken van bestanden, starten van compilatie of bij het opslaan. Opmerkelijk hierbij is het vierkant te noemen in het blue screen. De blue screens of gewone vastlopers doen zich ook voor bij Battlefield 2100 en Call of Duty 2.
Genoeg ellende omschreven, dit zijn mijn systeem specificaties:
Voeding (preventief vervangen, was Sharkoon 350Watt)
Merk: Coolermaster
Type: Extreme Power 450 Watt
Verbruik: 80-120 Watt
Processor
Merk: AMD
Type: Athlon64 3800+ x2 (10x200) (2x 2gHz)
Aanduiding: Manchester (Toledo-512)
L1 Cache: 64 Kb
L2 Cache: 512 kb per core (On-Die, ECC, Full-Speed)
Temperatuur core: <60grC max (30-40 Idle)
Moederbord (preventief vervangen, was Asus A8N-E)
Merk: DFI
Type: Lanparty UT CFX3200-DR
Socked: 939
Chipset: ATi RD580
BIOS: Award (25-04-2006)
Geheugen (preventief vervangen, was GEIL DC Value 2x512Mb)
Merk: Kingstone
Type: HyperX DDR (PC3200@200mHz)
Timings: 2.5-3-3-8@200mHz
Opstelling: Dual Channel
Geheugen: 1024Mb (kit met 2x512Mb)
Videocard (al eens op de proef vervangen, de genoemde 5 beeps bleven)
Merk: Sapphire
Type: X1600 Pro
GPU Chipset: RV530
Slot: PCIe
Snelheid: GPU@500mHz en RAMDAC@400mHz
Geheugen: 256Mb DDR2
Harddisk Raptor
Type: Raptor 74Gb
Model: WDC WD74 0GD-00FLC0
Partities: 1
Aansluiting: SATA150
Cache grootte: 8 Mb
Harddisk Caviar
Type: Caviar SE16
Model: WDC WD25 00KS-00MJB0
Partities: 3
Aansluiting: SATA
Cache grootte: 16 Mb
Zoals duidelijk mag zijn kan de hardware op zich geen conflicten veroorzaken, alle onderdelen zijn goed afgesteld op elkaar. Eerdere ervaringen met dit systeem waren positief. (vanaf februari tot op een paar maanden geleden)
Huidige systeem aanpassingen
- Voeding vervangen door zwaarder model
- Geheugen omgeruild
- Moederboard omgeruild
Oplossingsproces?!
Om te beginnen ben ik achter de 5 beeps aangegaan, hierover is dus niets logies te vinden. Na contact te hebben gehad met Asus Duitsland bleek dat er iets mis zou kunnen zijn met de voeding (te weinig vermogen). Dus de voeding heb ik vervangen voor een zwaarder model, te weten de Sharkoon is vervangen door een Coolermaster. Dit haalde dus helaas helemaal niets uit.
Uit ellende heb ik mijn moederboard (Asus), geheugen (GEIL), processor en videokaart terug gebracht naar de winkel om ze te laten testen. Hieruit bleek dat een één of andere geheugentest had aangegeven dat mijn geheugen niet goed was voor het moederbord. (erg vaag, was gewoon PC3200!) Afijn, dit werdt min of meer vrij netjes afgehandeld door mij een nieuw setje GEIL geheugen te geven. Dit werkte dus niet, dus ik ben weer naar de winkel gegaan en ik heb Kingstone HyperX geheugen gekocht. (geheugen is dus nu wel 100% uitgesloten)
Wat denk je? Het probleem was dus nog niet opgelost, de BSoD bleven komen. Tegen beter weten in heb ik een volledige herinstall gedaan van mijn systeem (Windows XP SP2). Conclusie; dat heeft ook niet geholpen. Wederom tegen beter weten in Visual Studio 2005 op een andere computer geinstalleerd, daar werkt het dus perfect net als de genoemde spellen. (software is dus bij deze 100% uitgesloten)
Na eindelijk een reactie te hebben gehad van Asus Nederland (per email, duurt erg lang) bleek er "wat ernstig mis te zijn met mijn moederboard". Dus ik heb mijn moederbord terug gebracht (Asus) en een andere meegenomen (DFI), wat denk je? Nog zit ik nog alleen met BSoDs! (ook uitgesloten nu is mijn moederboard)
Na dus preventief veel hardware vervangen te hebben blijkt dat het probleem nog aanwezig is. Software (uptodate of niet) en testen wijzen helemaal niets uit.
Overige
De harddisks heb ik uitgesloten door Western Digital Diagnostic succesvol te draaien, evenals de standaard defrag en chkdsk.
De videokaart heb ik uitgesloten omdat ook artifact scanners, 3DMark05, 3DMark06, spellen niets bijzonders laten zien (visuele test dus). Ook andere test software voor de videokaart zoals Hot CPU Tester 4 en een andere video kaart stabilitie test wijzen helemaal niets uit.
De processor zou het niet echt kunnen zijn, het is een gedowngrade model die vooraf langdurig is getest (als het goed is
Downloads
Enkele blue screen foto - http://www.haasonline.com/downloads/DSC02258.JPG
Blue screen foto`s - http://www.haasonline.com/downloads/bluescreens.zip (7,2 Mb)
Minidumps - http://www.haasonline.com/downloads/minidump.zip
WIE WEET DIT PROBLEEM VOOR MIJ DE WERELD UIT TE HELPEN??? (ik weet het niet echt meer)
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)