[BSOD] Ellende met mijn computer, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Beste Tweakers, ik ben ten einde raad! Welke Wiz(ard) kan me helpen bij hetvolgende probleem:

Klachtomschrijving
De oorspronkelijke klacht was dat de computer soms zonder enige reden 5 beeps gaf bij het opstarten. De computer start dan wel door aan het geluid te horen, maar het beeldscherm blijft uit. Deze klacht is vermoedelijk/voorlopig verholpen toen ik een ander moederboard in de computer had gestopt.

De tweede en ergste klacht is dat wanneer ik het programma Visual Studio 2005 gebruik dan loopt de computer gewoon muurvast. Hierbij krijg ik blue screens met de codes 0x00000050, 0x0000007E en als meeste 0x0000008E. Dit gebeurt meestal bij aanmaken van bestanden, starten van compilatie of bij het opslaan. Opmerkelijk hierbij is het vierkant te noemen in het blue screen. De blue screens of gewone vastlopers doen zich ook voor bij Battlefield 2100 en Call of Duty 2.

Genoeg ellende omschreven, dit zijn mijn systeem specificaties:

Voeding (preventief vervangen, was Sharkoon 350Watt)
Merk: Coolermaster
Type: Extreme Power 450 Watt
Verbruik: 80-120 Watt

Processor
Merk: AMD
Type: Athlon64 3800+ x2 (10x200) (2x 2gHz)
Aanduiding: Manchester (Toledo-512)
L1 Cache: 64 Kb
L2 Cache: 512 kb per core (On-Die, ECC, Full-Speed)
Temperatuur core: <60grC max (30-40 Idle)

Moederbord (preventief vervangen, was Asus A8N-E)
Merk: DFI
Type: Lanparty UT CFX3200-DR
Socked: 939
Chipset: ATi RD580
BIOS: Award (25-04-2006)

Geheugen (preventief vervangen, was GEIL DC Value 2x512Mb)
Merk: Kingstone
Type: HyperX DDR (PC3200@200mHz)
Timings: 2.5-3-3-8@200mHz
Opstelling: Dual Channel
Geheugen: 1024Mb (kit met 2x512Mb)

Videocard (al eens op de proef vervangen, de genoemde 5 beeps bleven)
Merk: Sapphire
Type: X1600 Pro
GPU Chipset: RV530
Slot: PCIe
Snelheid: GPU@500mHz en RAMDAC@400mHz
Geheugen: 256Mb DDR2

Harddisk Raptor
Merk: Western Digital
Type: Raptor 74Gb
Model: WDC WD74 0GD-00FLC0
Partities: 1
Aansluiting: SATA150
Cache grootte: 8 Mb

Harddisk Caviar
Merk: Western Digital
Type: Caviar SE16
Model: WDC WD25 00KS-00MJB0
Partities: 3
Aansluiting: SATA
Cache grootte: 16 Mb

Zoals duidelijk mag zijn kan de hardware op zich geen conflicten veroorzaken, alle onderdelen zijn goed afgesteld op elkaar. Eerdere ervaringen met dit systeem waren positief. (vanaf februari tot op een paar maanden geleden)

Huidige systeem aanpassingen
- Voeding vervangen door zwaarder model
- Geheugen omgeruild
- Moederboard omgeruild

Oplossingsproces?!
Om te beginnen ben ik achter de 5 beeps aangegaan, hierover is dus niets logies te vinden. Na contact te hebben gehad met Asus Duitsland bleek dat er iets mis zou kunnen zijn met de voeding (te weinig vermogen). Dus de voeding heb ik vervangen voor een zwaarder model, te weten de Sharkoon is vervangen door een Coolermaster. Dit haalde dus helaas helemaal niets uit.

Uit ellende heb ik mijn moederboard (Asus), geheugen (GEIL), processor en videokaart terug gebracht naar de winkel om ze te laten testen. Hieruit bleek dat een één of andere geheugentest had aangegeven dat mijn geheugen niet goed was voor het moederbord. (erg vaag, was gewoon PC3200!) Afijn, dit werdt min of meer vrij netjes afgehandeld door mij een nieuw setje GEIL geheugen te geven. Dit werkte dus niet, dus ik ben weer naar de winkel gegaan en ik heb Kingstone HyperX geheugen gekocht. (geheugen is dus nu wel 100% uitgesloten)

Wat denk je? Het probleem was dus nog niet opgelost, de BSoD bleven komen. Tegen beter weten in heb ik een volledige herinstall gedaan van mijn systeem (Windows XP SP2). Conclusie; dat heeft ook niet geholpen. Wederom tegen beter weten in Visual Studio 2005 op een andere computer geinstalleerd, daar werkt het dus perfect net als de genoemde spellen. (software is dus bij deze 100% uitgesloten)

Na eindelijk een reactie te hebben gehad van Asus Nederland (per email, duurt erg lang) bleek er "wat ernstig mis te zijn met mijn moederboard". Dus ik heb mijn moederbord terug gebracht (Asus) en een andere meegenomen (DFI), wat denk je? Nog zit ik nog alleen met BSoDs! (ook uitgesloten nu is mijn moederboard)

Na dus preventief veel hardware vervangen te hebben blijkt dat het probleem nog aanwezig is. Software (uptodate of niet) en testen wijzen helemaal niets uit.

Overige
De harddisks heb ik uitgesloten door Western Digital Diagnostic succesvol te draaien, evenals de standaard defrag en chkdsk.

De videokaart heb ik uitgesloten omdat ook artifact scanners, 3DMark05, 3DMark06, spellen niets bijzonders laten zien (visuele test dus). Ook andere test software voor de videokaart zoals Hot CPU Tester 4 en een andere video kaart stabilitie test wijzen helemaal niets uit.

De processor zou het niet echt kunnen zijn, het is een gedowngrade model die vooraf langdurig is getest (als het goed is :p ). Software wat de processor kan stressen (prime en dat soort software) laten 0 fouten zien. Mij is trouwens verteld dat de processor het doet of niet, dit zou snel genoeg naar buiten moeten komen. (ik dacht aan de geheugen controller vandaar dat ik wel verder heb getest)

Downloads
Enkele blue screen foto - http://www.haasonline.com/downloads/DSC02258.JPG
Blue screen foto`s - http://www.haasonline.com/downloads/bluescreens.zip (7,2 Mb)
Minidumps - http://www.haasonline.com/downloads/minidump.zip

WIE WEET DIT PROBLEEM VOOR MIJ DE WERELD UIT TE HELPEN??? (ik weet het niet echt meer) :'( :'( :'(

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
je bsod foto's werken niet (file = 45kb)

verder zou ik aanraden om met je huidige configuratie tests te draaien om de stabiliteit in het algemeen te testen

memtest86 (hele nacht, vooral test 5 zou ik zeggen)
prime (idem, 10 uur draaien kan geen kwaad)

ook kun je proberen de hdd een low lvl format te geven, hiermee ontdek je fouten sneller en ontdek je ALLE fouten. (brengt de hdd weer terug in fabriekstoestand)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-02 20:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Stephan224 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:55:
De oorspronkelijke klacht was dat de computer soms zonder enige reden 5 beeps gaf bij het opstarten. Deze klacht is vermoedelijk/voorlopig verholpen toen ik een ander moederbord in de computer had gestopt.

De tweede en ergste klacht is dat wanneer ik het programma Visual Studio 2005 gebruik dan loopt de computer gewoon muurvast. Hierbij krijg ik blue screens met de codes 0x00000050, 0x0000007E en als meeste 0x0000008E. De blue screens of gewone vastlopers doen zich ook voor bij Battlefield 2100 en Call of Duty 2.

AMD64 3800+ x2
Temperatuur core: <60grC max (30-40 Idle)

DFI Lanparty UT CFX3200-DR (preventief vervangen, was Asus A8N-E)
ATi RD580, Award (25-04-2006)

Om te beginnen ben ik achter de 5 beeps aangegaan, hierover is dus niets logisch te vinden.

De processor zou het niet echt kunnen zijn, het is een gedowngrade model die vooraf langdurig is getest (als het goed is :p ). Software wat de processor kan stressen (prime en dat soort software) laten 0 fouten zien. Mij is trouwens verteld dat de processor het doet of niet, dit zou snel genoeg naar buiten moeten komen. (ik dacht aan de geheugen controller vandaar dat ik wel verder heb getest)
Gokje van mij : stiekem toch je processor... die 60graden vind ik aan de hoge kant, en de beepcode lijkt er ook op, aangenomen dat het een AMI-Bios was ( linkje )
Artefacts kunnen ook door je processor komen, en BSoDs zeker. Wat voor koeling zit erop en zit deze goed vast? (koelpasta goed aangebracht)
Stressprogrammas zijn een goede indicatie, maar geven niet alles aan. Je kunt 3Dmark een tijdje laten stressen, of een ander programma (paar uur geeft goede resultaten)

CPU-hitte verklaart namelijk ook de vastlopers in toch redelijk zware spellen als CoD en BF2100.
Visual Studio heb ik geen ervaringen mee, maar het is ook niet het lichtste dat je processor te verwerken krijgt...
De BSoD meldingen verwijzen naar niet goed geinstalleerde software of dat het tijd is voor een Microsoft update... ( linkje )

Succes ermee

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Stephan224
Bedankt voor de reacties.

Vandaag staat de computer het programma "Hot CPU" te draaien, deze test multidisciplinair. De raakvakken zijn de harddisk, geheugen, prime test, matrix test en MMX test. De andere testen zijn helaas niet gratis beschikbaar om te draaien. (BTW het lijkt een erg goed programma!)

Wanneer deze test goed is afgerond dan gaat de CD er weer in met memtest86. Alhoewel ik twijfel of deze wat zou kunnen vinden, immers moederboard+geheugen is vervangen.

Secondair aan deze test heb ik mijn software/besturingsysteem verhuist naar slechts 1 harddisk, om zo de ander uit te kunnen sluiten. Over een paar dagen draai ik dit weer om. Hiermee hoop ik op fouten te komen welke alleen afkomstig zouden kunnen zijn van de harddisk.

De temperatuur van 60grC op de processor is bedoeld alszijnde hoogst gemeten temperatuur, vandaar dat kleiner dan teken ervoor in de specificaties. In IDLE ligt de temp natuurlijk een stuk lager. Overigens, de temperatuur mag geloof ik hoger liggen hoor voordat er zich problemen voortdoen.

Zoals ik ook al eerder schreef, over de 5 beeps is niets over te vinden. Anders had ik geen contact opgenomen met Asus Duitsland en Award in Amerika. :p (De BIOS is/was van Award géén AMI dus) Overigens heb ik geen last meer gehad van beeps sinds dat ik gebruik maak van het DFI moederboard.

Nog even over de BSoDs, ik zal ze vanavond opnieuw proberen te posten. Zoals ik al eerder schreef is het opmerkelijk dat er een paars/roze achtig vierkant in het BSoD te zien was. De foutcodes waren 0x00000050, 0x0000007E en het meest heb ik code 0x0000008E gezien. Missschien dat iemand voorlopig wat uit de minidumps kan halen voor me.

To be continued....

Ps Mijn geweldige provider Orange ligt er nu alweer langer dan een week uit, dus ik kan niet "snel" reageren op de reacties. (dit kon er ook nog wel even bij)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb een keer bijna hetzelfde gehad als wat jou probleem is... Ik had allerlei blue screens en vastlopers. Daarna heb ik bijna alle onderdelen vervangen (op de processor na).... Toch bleef het aanhouden. Ik dacht 'het kan toch niet waar zijn', want de processor is eigenlijk nooit kapot. Maar wat bleek uiteindelijk, het was toch de processor. Misschien dat je ff een andere processor kunt proberen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

Ik sluit mij toch bij Double J aan. Je heb echt alles vervangen wat problemen kan geven, op je HD, cpu en dvdspeler na. Je zou daarom eens je dvdspeler/brander los kunnen koppelen, net als evtentuele pci kaarten. Mocht je dan nog steeds problemen hebben ligt het niet aan je dvd of pci. Omdat volgens jou de HD nog goed is blijft alleen de cpu over die voor de blauwe schermen zorgt....

Nu met WP, PV, EV en PC

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 17:11
Een brakke HD kan zeer zeker BSOD's kunnen genereren. Echter een brakke HD die boot bieps veroorzaakt, dat lijkt me onwaarschijnlijk want voor een HD zijn er geen bieps. Is de HD defect en wordt niet herkent, dan zie je dit in je POST.

Goed, de rest heb je al uitgesloten behalve je CPU. Ik zou zeker geen andere CPU effe bijkopen maar kijken of je er 1 mag lenen. Als dat het probleem niet uitsluit/oplost...

Draai je PC eens zonder dat de resetswitchkabel van je case is aangesloten. Het komt wel vaker voor dat dit kabeltje niet meer in orde is en problemen geeft.

En anders...

Draai je setup eens buiten je kast. Je zou echt niet de eerste zijn met een case welke last heeft van kortsluiting/lekspanning. Daar kan ik zelf over meepraten overigens.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Overigens wil ik toeveogen " een cpu doet het of niet" is niet helemaal waar. Ik heb een cpu gehad waaravn de core een klein hoekje was afgebrokkeld; dat wist ik niet, maar de pc sloeg op ongezette tijden vast of uit. Dan pas na 3 dagen dan 3 keer in 2 uur. Na analyse blijkt dat de cpu de boosdoener was: dus het is helaas niet 0 of 1, maar kan ook een beetje zijn. Ik zou indd prime95 een nacht lang laten draaien als ik ge was!

T60P Widescreen

• Stephan224
Ondertussen heb ik het zip bestand met de blue screens geupdate, het staat er nu wel volledig op. (let op het is 7,5 Mb!)

Extra linkje: http://www.haasonline.com/downloads/DSC02258.JPG

De testresultaten van Hot CPU:
Hot CPU Tester Pro(Lite Edition) 4.3
Copyright © 1999-2003 7Byte Computers
Wednesday, November 15, 2006 - 17:56:39
Diagnostic Report
---------------------------------------------
Test Started at: 13:06:34
Test Duration: 04:49:51
Physical Processors Available: 2
Logical Processors Available: 2
Multi-Processors System(SMP): Available
Hyper-Threading Technology: Not Available
CPU Name String: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
Speed: 1999MHz
Logical Processors Tested: CPU 0, CPU 1
Average CPU(s) Performance: 100.0%

Modules Results:
Complex Matrix: Finished without error
Calculating Pi: Finished without error
Sorting Algorithms: Finished without error
Prime Test: Finished without error
Fast Fourier Transforms:
Chipset:
L1 Cache:
L2 Cache:
Memory: Finished without error
HD: Finished without error
MMX: Finished without error
SSE:
SSE2/SSE3:
3DNow!:
Windows Memory Diagnostic wees voorlopig ook niets uit (1,5 uur testen).

[ Voor 3% gewijzigd door Stephan224 op 15-11-2006 21:56 ]

• Stephan224
Update
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vraag voor mijn computer probleem hier heb neergezet en ondertussen heb ik alweer een paar testen achter de rug zitten. Aangezien dat ik zelf ook vaak forum berichten zit te lezen om problemen op te lossen of iets te leren leek het me handig dat ik weer even een updateje laat zien met de stand van zaken.

Test fase
Ik heb de volgende software zondere problemen langdurig kunnen draaien op de huidige configuratie;

- Video Artifact Tester 5
- 3DMark06
- Windows Memory Diagnostic
- Prime95
- Hot CPU tester Pro*
- Western Digital Diagnostic (SMART test, extended test, zero fill+herinstall)

*) Wel meldingen van/over de harddisk, deze test is gestaakt. (kan normaal zijn volgens de software help)

De volgende software gaf wel problemen:

- windows XP Pro SP2 (vastlopers tijdens opstarten of normaal gebruik, geen meldingen)
- CoD2 (vastlopers tijdens laden van nieuwe levels, artifacts in de helmen bij de replay, geen meldingen)
- Battlefield 2142 (veel artifacts tijdens het spelen, met name bij drukke actie momenten, geen meldingen)
- Internet downloaden en live streams (download en live streams bufferen tot 80% á 90%, geen meldingen)**

**) Dit kán aan de provider liggen (niet uitgesloten)

Test fase
Gezien oa de meldingen van Hot CPU tester Pro ben ik me nu gaan richten op de harddisks, daarom heb ik de hardisk stuk voor stuk voorzien van dezelfde software en besturingsysteem en ik ben ze weer gaan testen met de software die problemen gaf. Wat blijkt? De Raptor is redelijk stabiel (paar CoD2 vastlopers) maar de Caviar daarintegen is absoluut niet stabiel. De software zoals aangegeven hierboven als probleem software bleef dezelfde problemen vertonen als dat ik hierboven ook omschreven heb. Er lijkt dus iets mis te zijn met de Caviar, echter analyse software (Western Digital Diagnostic) wijst niets uit voorlopig.

Test fase
Op de proef heb ik mijn oude moederboard terug geplaatst (Asus A8N-E) en dezelfde testen herhaald, dit is de software die ik gebruikt heb en succesvol heb getest;

- Hot CPU tester Pro
- Western Digital Diagnostic (SMART test, extended test, zero fill+herinstall)

Opvallend genoeg gaf Hot CPU tester Pro geen meldingen van/over de harddisk bij het "oude" moederboard.

Tot nu toe heb ik nog geen software die problemen geeft, maar das ook nog wel logisch omdat ik nog niet alles heb kunnen testen.

Toekomstige testen
Allereerst ga ik de Raptor voorzien van alle software die problemen gaf, dit ga ik natuurlijk nog eens testen zodat niets aan het toeval overgelaten kan worden. Ook wil ik beide harddisk(en) gaan testen met behulp van een drive fitness test (DFT) (niet van Western Digital!), misschien dat hier wel iets uit komt.

Om de harddisk(en) verder volledig uit te kunnen sluiten ga ik een andere harddisk (IDE) aansluiten met weer precies dezelfde software erop. Op deze manier wil ik erachter komen of de oorzaak niet bij de harddisk(en) zelf ligt. Hierna zijn ze uitgesloten.

Als alternatieve oplossing ga ik een nieuwe video kaart kopen, hiermee wil ik de huidige uitsluiten van fouten. (de artifacts zoals bij de probleem software)

Wanneer dit allemaal niet werkt koop ik een compleet nieuwe computer, want ik zou niets anders meer kunnen bedenken om te vervangen of te testen. (op de processor na, maar met Prime en hot CPU heb ik deze al uitgesloten meerdere malen)

Suggesties blijven natuurlijk welkom. :)

Pagina: 1