[Underclock] Lager voltage op P4 2,53 GHz

Pagina: 1
Acties:

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30
Ik probeer mijn P4 als server in te richten. Daarvoor wil ik dat hij een lagere energieconsumptie heeft. Echter het onderclocken gaat me iets te makkelijk af.

Ik heb een P4 Northwood
• 2,53 GHz
• multiplier = 19
• FSB = 133 Mhz
• Vcore standaard = 1,550 Volt

Ik ben met stapjes gaan underclocken
• FSB op 100 Mhz gezet
• Vcore in stapjes van 0,025 volt teruggebracht naar 1,0 Volt!!

Dat is natuurlijk uitstekend. Maar omdat het zo makkelijk gaat ga ik twijfelen aan mijn moederbord Aopen EZ65-II (Barebone) Intel springdale 865. Speedfan en Sandra geven aan dat hij inderdaad op 1,0 volt draait.

Daarom mijn vraag:
Klopt het dat een P4 1,0 volt stabiel kan draaien of houdt iets of iemand mij voor de gek?

Verwijderd

Meten is weten.

Verwijderd

Houd de temperatuur in de gaten en stress de cpu ondertussen. Als hij crasht is het voltage wss te laag; crasht hij niet en blijft hij koeler dan voorheen dan werkt het.
Maar had je dit niet zelf kunnen bedenken? ;)

Verwijderd

En dat in "Die Hard Overclocking" :+
Je zou het energieverbruik van je moederbord moeten meten om erachter te komen bij welke snelheid je verbruik het laagst is. 1 volt zegt dan weinig als bij bijv. 1.2 volt delta energieverbruik minimaal is kun je dat beter aanhouden.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:05:
Houd de temperatuur in de gaten en stress de cpu ondertussen. Als hij crasht is het voltage wss te laag; crasht hij niet en blijft hij koeler dan voorheen dan werkt het.
Maar had je dit niet zelf kunnen bedenken? ;)
De temperatuur is in alle gevallen redelijk laag. Ik ga morgen ook met een verbruiksmeter vanaf het stopkontact meten.

Meten op de processor zie ik niet echt zitten omdat de ik met mijn multimeter niet eenvoudig bij de pinnen waarop de Vcore staat kan komen. Deze topic is bedoelt om te weten of 1,000 volt Vcore op een P4 daadwerkelijk vaker voorkomt bij liefhebbers van onderclocken

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Gewoon doen en een fanless koelertje op je CPU voor de stilte
even stress testen en als alles goed draait heb je een stille server.

heb op deze manier verschillende ouwe bakkies een nieuw leven ingeblazen.

Maar eigenlijk heeft dit niks met Die Hard te maken, als je die resultaten laat zien mag dit topic misschien open blijven ;0

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Maar dan wel met een move naar Tweaking & Cooling Algemeen :)

Vergeet niet dat je de processor ook maar op 2/3 van de snelheid hebt draaien. Verder is de vcore meestal een veilige waarde. Standaard doen processoren het ook al als je er wat minder spanning op zet. De vraag is dan alleen of het met stress-testen (al dan niet in combinatie met een brakke voeding) nog blijft werken. Nu ga je qua snelheid omlaag, wat ook inhoud dat je signaal-sterkte in de processor beter wordt. Dus de Vcore kan gewoon lager.

Een ander puntje waar je nog rekening mee mag houden is dat de sensoren op de moederborden meestal brak zijn en vrij optimistisch qua waardes. Het kan dus best zo zijn dat die 1.00v in praktijk 1.20V is ofzoiets.
Pagina: 1