Korrelige letters in photoshop

Pagina: 1
Acties:
  • 970 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08-2024

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik heb al een aantal topics gelezen en gezocht maar ik kom er niet uit. Ik heb een afbeelding van 85x55mm (visitekaartje) gemaakt met 300px per inch en CMYK kleuren. De achtergrond is wit.

Als ik hierop nou een tekst schrijf in het zwart zijn de randjes een klein beetje korrelig. Anti-alias staan aan, en dat scheelt wel, maar verhelpt niet alles. Het is 15pt, bij kleiner of groter blijft het probleem.

Ik gebruik Photoshop CS2 op Windows XP.

Door de tekst om te zetten naar pixels en dan gaussian blur te doen krijg ik wel mooiere letters, maar dit ziet er dan weer net iets anders uit, en bij kleinere lettertjes wordt het een beetje vaag.

Wat doe ik fout?

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bij de tekst kan je ook nog een antialiassingtype kiezen volgens mij (iig in PS7).
Dingen als "Crisp", "Smooth", etc etc.
Misschien dat dat effect heeft?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ill-behaviour
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-03 08:46
Ligt het niet aan de mate van vergroten/ verkleinen van je scherm? Staat die op 100%? Hoe is je schermresolutie en die van je printer? m.a.w. Heb je last van korrelig effect op de printer of op het
scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik had al verschillende types zoals crisp etc geprobeerd, maar dat scheelt niet zoveel. Het venster staat op 100% en het probleem is op mijn scherm. Als ik afdruk naar pdf (in hoge kwaliteit) is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ill-behaviour
Kogando schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:42:
Ik had al verschillende types zoals crisp etc geprobeerd, maar dat scheelt niet zoveel. Het venster staat op 100% en het probleem is op mijn scherm. Als ik afdruk naar pdf (in hoge kwaliteit) is het ook.
Ok, duidelijk. Welk lettertype gebruik je? Als je daar een ander probeert, heb je dan hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:47

Zeror

Ik Henk 'm!

Wat je kan proberen, is:
- Layer styles > stroke. Witte lijn om je tekst
- Layer styles > Outer glow. Dunne glow lijn om je tekst (zelfde kleur als tekst zelf)

succes

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ill-behaviour schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:44:
Ok, duidelijk. Welk lettertype gebruik je? Als je daar een ander probeert, heb je dan hetzelfde probleem?
Myriad Pro, ander lettertype geeft hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 23:47

Just_I

What did you just say?

Zien de letters er alleen korrelig uit op het scherm of ook op papier geprinte kaartjes?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ill-behaviour
Kogando schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:46:
[...]
Myriad Pro, ander lettertype geeft hetzelfde probleem.
en heb je al ge-rasterized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Omzetten naar pixels helpt niet. Ik weet niet hoe het eruit zou zien als ik de kaartjes afdruk, want dat kan ik niet zelf. Zou het zo kunnen zijn dat je het niet meer ziet als ze afgedrukt zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ill-behaviour
Kogando schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:53:
Omzetten naar pixels helpt niet. Ik weet niet hoe het eruit zou zien als ik de kaartjes afdruk, want dat kan ik niet zelf. Zou het zo kunnen zijn dat je het niet meer ziet als ze afgedrukt zijn dan?
Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet mooi krijg. (best slecht voor ervaring vanaf Photoshop 4 op mac) Ook print ziet er belabberd uit.
Laat me even nadenken... ik ga nu naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ill-behaviour schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:57:
Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet mooi krijg. (best slecht voor ervaring vanaf Photoshop 4 op mac) Ook print ziet er belabberd uit.
Laat me even nadenken... ik ga nu naar huis.
Gek.. :P

Ik ga even eten, ben benieuwd of je een oplossing kan bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Nog iets:
Staat je layer blending mode niet op Dissolve?? Want dan worden de letters idd korrerlig??

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je al een nieuw document geprobeerd?

Dan begin je helemaal bij het begin en dan wordt het gewoon snel duidelijk dat de layerblending in ieder geval niets meer uitmaken.

[ Voor 62% gewijzigd door SanderTje! op 14-11-2006 18:04 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Heb je de resolutie van het bestand te laag ingesteld toen je deze aanmaakte? Ik neem aan dat je de dimensies in cm of inches hebt opgegeven, en niet het aantal pixels horizontaal en verticaal.

Schroef de resolutie eens omhoog als je het bestand aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Kogando schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:33:
(visitekaartje)

Ik gebruik Photoshop CS2 op Windows XP.

Wat doe ik fout?
Gebruik gewoon Indesign of desnoods Illustrator hiervoor.
Photoshop is hier niet de tool voor.
Het is hetzelfde als je probeert om met een accuboormachine door een betonmuur te boren.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 14-11-2006 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik heb al nieuwe bestanden aangemaakt, dat helpt niet. De layer staat verder gewoon op normaal. Ook heb ik gewoon de hoeveelheid mm aangegeven en 300px per inch gebruikt bij het openen van het nieuwe document.

En misschien is photoshop hier niet het beste programma voor, maar het zou toch gewoon moeten kunnen? Als het echt niet werkt gebruik ik wel Indesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Kogando schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:06:
Als het echt niet werkt gebruik ik wel Indesign.
Probeer Indesign maar eens, zie het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Anoniem: 49158 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:10:
Probeer Indesign maar eens, zie het verschil.
Tja, met Indesign gaat het prima.. :P

Misschien heb ik photoshop wat overschat. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Kan je misschien een screenshot nemen van hoe het eruit ziet in photoshop, want ik ben wel nieuwsgierig wat het nu kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 12:40

Martinspire

Awesomeness

Misschien wordt die dan ook korrelig? :>

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Rakkerzero schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:13:
Kan je misschien een screenshot nemen van hoe het eruit ziet in photoshop, want ik ben wel nieuwsgierig wat het nu kan zijn.
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/akjhonkoop/korrels.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Als ik zo zie dan lijkt er gewoon iets mis met de font antialiasing in photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38eb8449beaa59018357d9be1bb48eb9/full.jpg

IK zit al ff te kijken in de prefs van photoshop of iets kan vinden over fonts, maar ik helaas niks vinden wat hier op zou kunnen duiden (PS 7.0 hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ligt aan photoshop, die antialiassing van fonts is erbarmelijk. Zie het ook wel eens zelfs wanneer ik bv een Arial hoofdletter E gebruik, waar je gewoon geen antialiassing bij hoort te zien... Wat soms helpt is de letter 2x zo groot maken, rasterizen en dan de image de helft verkleinen.

[ Voor 69% gewijzigd door EfBe op 15-11-2006 13:24 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ill-behaviour
Ha, Ook ik ben hier eindelijk terug. Eens met de vorige posts. Doe zelf dit soort dingen ook altijd in indesign of illustrator. (vector-based) Had eigenlijk achteraf ook meer van Photoshop verwacht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Nou, zonder listige kunstgrepen is het in Photoshop niet goed mogelijk om het geheel vloeiend te krijgen. Zoveel is me inmiddels duidelijk.

Ik heb inmiddels Illustrator en Indesign gebruikt en nu is het prima in orde. :)

Het blijft wel vreemd, je zou toch verwachten dat Adobe zoiets in CS2 inmiddels voor elkaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Kogando schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:31:
Nou, zonder listige kunstgrepen is het in Photoshop niet goed mogelijk om het geheel vloeiend te krijgen. Zoveel is me inmiddels duidelijk.

Ik heb inmiddels Illustrator en Indesign gebruikt en nu is het prima in orde. :)

Het blijft wel vreemd, je zou toch verwachten dat Adobe zoiets in CS2 inmiddels voor elkaar heeft.
Wanneer je strakke tekst wilt moet je niet met een bitmap-based programma gaan werken. En als dat dan het enige is wat je tot je beschikking hebt en je wil strakke letters in drukwerk dan is het zinniger om 1200dpi te gebruiken ipv die 300. Die 300 is voor afbeeldingen prima, maar niet voor super strak gedrukte letters.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kogando schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:31:

Kun je es een PSD posten? :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
OzBoz schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:07:
Wanneer je strakke tekst wilt moet je niet met een bitmap-based programma gaan werken. En als dat dan het enige is wat je tot je beschikking hebt en je wil strakke letters in drukwerk dan is het zinniger om 1200dpi te gebruiken ipv die 300. Die 300 is voor afbeeldingen prima, maar niet voor super strak gedrukte letters.
Voor een autotypisch raster van tot 80 l/cm heeft het geen zin om een bitmap aan te leveren met een hogere resolutie dan 400 dpi. Door de RIP wordt per rasterpunt de zwarting geïnterpoleerd, en daarom zullen op de randen van de letters altijd rasterpunten van tussenliggende percentages zichtbaar worden, en dat effect wordt niet minder als je 1200 dpi aanlevert. De resolutie verhogen heeft alleen zin als de RIP ook een veel fijner raster gaat maken (bv. een kristalraster).

Toch kun je - in principe - met Photoshop een bestand voorbereiden waarmee moderne RIPs een strak gestoken letter kunnen produceren. Dit doe je door de tekstlagen als tekst of lijnenvorm mee te exporteren in het PDF bestand. Om je exportbestand klein te houden kun je je 'gewone' lagen wel combineren tot een enkele afbeelding als het ontwerp dat toelaat, maar je tekstlagen exporteer je als tekst of als outlines (check 'Include Vector Data' en 'Use Outlines for Text'). Moderne belichters mappen de omtrek van tekst en bezier-vormen op de volledige uitvoerresolutie, en maskeren daarmee de gerasterde vulling af, dus dan krijg je scherpe randen :)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/settbe-info-bitmap-type-mask.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik heb 'm even als PDF geëxporteerd en bekeken in Illustrator. De bovenste regel had ik 'bewerkt', d.w.z. aangeklikt in Photoshop, de onderste niet. Alleen de bovenste regel werd omgezet naar lijnen (zoals ik had aangegeven bij het exporteren), de onderste regel werd een bitmap.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het gebruik van bold voor een lettertype die geen bold in de familie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
benoni schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:43:
Ik heb 'm even als PDF geëxporteerd en bekeken in Illustrator. De bovenste regel had ik 'bewerkt', d.w.z. aangeklikt in Photoshop, de onderste niet. Alleen de bovenste regel werd omgezet naar lijnen (zoals ik had aangegeven bij het exporteren), de onderste regel werd een bitmap.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het gebruik van bold voor een lettertype die geen bold in de familie heeft.
Maar het is regular, geen bold?

Ik snap het bitmap verhaal wel, het is dus een kwestie van vectors gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mmm... da's waar. Mijn Photoshop gaf bij het openen aan dat de lettertypes moesten worden bijgewerkt (da's meestal als je op een ander systeem opent), en bij het PDF bewaren een waarschuwing met die suggestie over de bold lettertypes. Vandaar mijn antwoord.

Ik denk wel dat Photoshop op de één of andere manier niet de beschikking heeft over de originele vectorgegevens van het lettertype. Kun je proberen om de tekst aan te passen, bijvoorbeeld het lettertype veranderen?

Addit
Laat maar... volgens de afbeeldingen op de vorige pagina lijken de letters me aardig normaal. Photoshop laat bij het uitvergroten van het beeld (schaal boven 100%) de uitvergrote pixels zien, het gaat de tekst niet scherper optekenen dan de resolutie van het document is ingesteld. Daarom lijkt het dus minder scherp dan in Illustrator of Indesign.

[ Voor 22% gewijzigd door benoni op 15-11-2006 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
benoni schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:38:
Laat maar... volgens de afbeeldingen op de vorige pagina lijken de letters me aardig normaal. Photoshop laat bij het uitvergroten van het beeld (schaal boven 100%) de uitvergrote pixels zien, het gaat de tekst niet scherper optekenen dan de resolutie van het document is ingesteld. Daarom lijkt het dus minder scherp dan in Illustrator of Indesign.
Hmm, volgens mij is het ook echt minder scherp. :P Ook op 100%. :)

Maargoed, ik gebruik Indesign & Illustrator wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Kogando op 15-11-2006 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Kogando schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:59:
[...]
Hmm, volgens mij is het ook echt minder scherp. :P Ook op 100%. :)

Maargoed, ik gebruik Indesign & Illustrator wel.
Als de lettertypes in vectorvorm beschikbaar zijn, en de letters toch een beetje tegenvallen, denk ik aan deze conclusie: De Photoshop engine maakt geen gebruik van font hinting informatie in het lettertype.

Even het plaatje lenen van Rakkerzero :>
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/38eb8449beaa59018357d9be1bb48eb9/full.jpg

Bij de 'd' zie je duidelijk een grijs pixelrandje lopen aan de linker- en rechterkant van de stok. Als de render engine de 'hints' zou interpreteren die in het lettertype zitten zou die de lijn naar binnen toe op een hele pixel moeten afronden zodat je een scherp zwart/wit contrast krijgt.
Pagina: 1