CSS & Gebruiksvriendelijkheid voor vis. Gehandicapten

Pagina: 1
Acties:

• pderaaij
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-08 20:16
Ik ben voor het Platform Gehandicapten Westland een nieuwe website aan het maken. Deze moet natuurlijk gebruiksvriendelijk zijn voor iedere gebruiker, maar zeker ook voor visueel gehandicapten die gebruik maken van hulp materialen.

Nu maak ik veel gebruik van CSS voor de website om het allemaal op te maken. Ook de plaatjes worden hier gedefinieerd. Zoals te zien is in onderstaande code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
body
{
    text-align: center;
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    background-color:#fff;

font-family: Verdana, Arial, sans-serif;
    font-size: small;
    color: #000000;

background: #fff url(images/containerShadow.jpg) repeat-y center;
}

Nu is mijn vraag of deze manier van werken problemen kan opleveren voor de hulp apparatuur van visueel gehandicapten?

Het lijkt me dat het geen probleem kan zijn omdat een visueel gehandicapten toch al zonder CSS surft en nooit iets van die plaatjes afweet naar mijns inziens. Maar toch ben ik benieuwd of meer mensen hier al ervaring mee hebben.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Afbeeldingen die puur voor decoratie zijn, kan je inderdaad prima in je CSS opnemen. De bezoeker die de site met een screenreader bezoekt zal hier dan geen last van hebben. Afbeeldingen die ook een content-waarde hebben (bijv. een grafiek, icoontje, ...) zou ik gewoon in de HTML opnemen, maar wel met goede beschrijvende alt (en evt. titel) attribuut.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• pderaaij
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-08 20:16
Thanks voor de snelle reactie!

Wou het toch even zeker weten voordat ik straks overnieuw mag beginnen ;)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 14:42
Let ook op dat je ook visueel gehandicapten hebben die wel met CSS surfen, maar gewoon een grotere fontsize hebben. Gebruik dus zeker geen vaste positionering, maar zorg dat je waardes in em staan. Dan schaalt alles mooi mee.

Sematisch correcte HTML is ook een must!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Onder de naam 'Drempels Weg' timmert het Landelijk Bureau Toegankelijkheid aan de weg om de toegankelijkheid van websites met een publieke functie te verbeteren. Op hun site - die tamelijk belabberd schaalt met grote letters :') - staan '15 geboden' met uitleg erbij. Het is nogal een waslijst, maar het valt wel mee als je je website niet al te moeilijk opbouwt.
  • Richtlijn 1: Lever een tekstequivalent voor elk niet-tekstueel element (W3C ijkpunt 1.1).
  • Richtlijn 2: Zorg ervoor dat alle informatie die met behulp van kleur wordt overgebracht ook beschikbaar is zonder kleur, bijvoorbeeld uit de context of uit de opmaak (W3C ijkpunt 2.1).
  • Richtlijn 3: Gebruik de duidelijkste en eenvoudigste taal die zich leent voor de content van een site (W3C ijkpunt 14.1).
  • Richtlijn 4: Geef duidelijke veranderingen aan in de natuurlijk taal van de documenttekst en van alle tekstequivalenten (bijvoorbeeld onderschriften) (W3C ijkpunt 4.1).
  • Richtlijn 5: Geef het scherm geen gelegenheid om te flikkeren totdat user agents gebruikers in staat stellen flikkering te sturen (W3C ijkpunt 7.1).
  • Richtlijn 6: Geef elk frame een titel, zodat je identificatie en navigatie van een frame vergemakkelijkt (W3C ijkpunt 12.1).
  • Richtlijn 7: Organiseer documenten zo dat ze zonder style sheets gelezen kunnen worden. Als bijvoorbeeld een HTML-document wordt weergegeven zonder bijbehorende style sheets, moet het nog steeds mogelijk zijn om het document te lezen (W3C ijkpunt 6.1).
  • Richtlijn 8: Zorg ervoor dat equivalenten voor dynamische content worden geactualiseerd, als de dynamische content verandert (W3C ijkpunt 6.2).
  • Richtlijn 9: Zorg ervoor dat pagina's ook bruikbaar zijn, als scripts, applets of andere programmaobjecten uitstaan of niet worden ondersteund. Als dit niet mogelijk is, lever dan equivalente informatie op een alternatieve toegankelijke pagina (W3C ijkpunt 6.3).
  • Richtlijn 10: Voor tabellen met data: geef rij- en kolomheaders aan (W3C ijkpunt 5.1).
  • Richtlijn 11: Gebruik voor datatabellen met twee of meer logische niveaus van rij- of kolomheaders opmaak om data- en headercellen te associëren (W3C ijkpunt 5.2).
  • Richtlijn 12: Lever tekstlinks voor ieder actief gebied van een server-side image map (W3C ijkpunt 1.2).
  • Richtlijn 13: Lever client-side image maps in plaats van server-side image maps behalve waar de gebieden niet kunnen worden gedefinieerd met behulp van een beschikbaar geometrisch model (W3C ijkpunt 9.1).
  • Richtlijn 14: Totdat user agents automatisch de tekst van een beeldspoor hardop kunnen voorlezen kan je een auditieve beschrijving geven van de belangrijke informatie van het beeldspoor van een multimediapresentatie (W3C ijkpunt 1.3).
  • Richtlijn 15: Voor iedere tijdgerelateerde multimediapresentatie, bijvoorbeeld een (animatie)film, kan je equivalente alternatieven synchroniseren (bijvoorbeeld onderschriften of auditieve beschrijvingen van het beeldspoor) met de presentatie (W3C ijkpunt 1.4).