SPDIF Realtek driver probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 03:20
Dolby en DTS werkten altijd via SPDIF in WinDVD 7. Als ik nu kanalen schakel in een DVD naar Dolby of DTS krijg ik nog steeds Stereo x2 en niet Dolby Digital of DTS. WinDVD instellingen mist ineens mijn SPDIF:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.hoolsema/_tweakers/WinDVD7Audio.png

Check gedaan met VLC media player, ook daar geen Dolby schakeling. Geluid via SPDIF is wel in alle programma's nog te horen!

Wat heb ik gedaan om het op te lossen:
Realtek AC'97 Audio weggooien uit Apparaatbeheer, pc opnieuw opstarten en nogmaals proberen. Dan werkt het! Doe ik een restart van de pc, dan werkt het niet meer :(
Heb al geprobeerd met een oudere WDM_A392 ipv de 394 driver, maar geen verschil. Lijkt wel of de instellingen niet bewaard worden :?

Ik heb daarnaast ook problemen dat de laatste versie van iTunes ineens mijn mp3s laat kraken. iTunes afsluiten en weer starten verhelpt het probleem. Ook merk ik dat als het Dolby signaal wel werkt (na genoemde 'herinstallatie' hardware), ik het geluid mute, unmute dat het geluid heel dof klinkt. Kan me niet herinneren eerder deze problemen te hebben gehad. Ligt het toch aan een brakke Realtek driver?

Opstelling:
Medion 8008 met onboard Realtek AC'97 chip (ALC650)
WinXP SP2 alle patches
WDM_A394/WDM_A392 driver
SPDIF > Logitech Z-680

Wat heb ik de laatste tijd gewijzigd:
Logitech WebCam toegevoegd (M5000)
iTunes 7.0.2.16 geïnstalleerd

Wie weet waarom ik nog wel geluid krijg via SPDIF, maar niet meer kan schakelen naar Dolby Digital en DTS? En waarom ik bij het opnieuw opbouwen van Realtek AC'97 Audio in Apparaatbeheer ineens wel weer Dolby en DTS kan gebruiken voor die sessie? En waarom dit na een restart weer ongedaan wordt gemaakt?

[ Voor 11% gewijzigd door snarf op 14-11-2006 18:27 ]

• snarf
Hmm, niemand een idee?

• snarf
Misschien een stomme vraag, maar kan de webcam ervoor zorgen dat er teveel van het systeem wordt gevraagd en daarom zaken uitvallen 8)7

Heb nl. ook een 4x USB switch aan het systeem gekoppeld. Daar is mijn ontvanger voor mijn afstandsbediening en m'n printer op aangesloten. Webcam is rechtsreeks op de andere USB 2.0 poort aangesloten.

Bijna elke keer als de pc uit is geweest, wordt ook de USB hub en de daarop aangesloten zaken niet meer herkend. Beetje spelen met stekkers erin/eruit, power eraf etc. zorgt er meestal voor dat de hub weer gaat werken, maar soms krijg ik dan ook de melding dat het apparaat niet herkend wordt, of sneller kan werken (het is wel een USB 2.0 hub).