[XP][SATA]Windows ziet m'n schijf niet.

Pagina: 1
Acties:

• Tikal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo,
ik heb de FAQ door gelezen en google meerdere malen geraadpleegd, maar ik kon niets vinden wat mij kon helpen.

Ik heb gisteren een nieuwe harde-schijf gekocht ter aanvulling van mijn oude 200gb Western Digital IDE schijf, een 500gb Western Digital SATA schijf, maar na het installeren ervan, zag ik hem niet in Mijn Computer staan. Na veel gekloot met wat software, ben ik eens gaan kijken wat ik met jumpers kon doen. Toen heb ik de schijf op 150 MB/s gezet, aangezien mijn moederbord (ASUS K8V SE Deluxe) geen 300 MB/s aankon. Na het opnieuw opstarten van mijn computer stond de schijf er ineens bij.
Ik was blij en na de format maakte ik op die schijf meteen een backup van alle bestanden die op mijn oude schijf stonden, zodat ik die kon formateren.
Maar na de format kon Windows ineens m'n nieuwe schijf niet meer zien. Ik was uiteraard geschokt omdat ik daar alle bestanden van m'n oude schijf op had gezet, inclusief alle belangrijke bestanden.
Ik heb alle SATA drivers geinstalleerd (m.b.v. VIA Hyperion en VIA 4-in-1), maar dat mocht niet baten.
Het gekke is, dat als ik m'n computer opstart, ik heel snel een stukje tekst zie waar m'n schijf bijstaat (iets van WD500nogwatnogwat), vlak voordat ik het Windows XP laadscherm in beeld komt.
Ik heb m'n schijf al geprobeerd in een andere SATA aansluiting op m'n moederbord te zetten, maar ook dat hielp niet.
Ik heb ook wat gelezen over Data Recovery in de FAQ, maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, aangezien hij wel wordt herkent door mijn BIOS.

Hier nog wat gegevens over mijn computer:
ASUS k8v SE Deluxe
AMD64 3400+
Western Digital 200gb IDE (waar windows op staat)
Western Digital 500gb SATA (waar ik dus problemen mee heb)
Windows XP met SP2 en alle kritieke updates.
Mochten jullie nog meer info willen hebben dan wil ik dat graag toevoegen.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want 180gb aan bestanden is niet iets wat ik graag wil verliezen.

Bij voorbaat dank.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt de disk nu wel gezien bij diskmanagement? En geeft hij hier ook een werkende partitie aan?

• Tikal
Nee, geen van beide.
Ik heb de schijf net even bij m'n broers computer geinstalleerd, en daar deed hij het wel meteen.
Hij heeft een ASUS K8N moederbord, dus met een nforce chip.
Ik heb daarnet ook geprobeerd de legacy power cable te gebruiken (i.p.v. de SATA power cable), maar dat deed niets.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Weet je zeker dat je niet per ongeluk de Promise controller gebruikt ipv de VIA? Anders moet je even die drivers op floppy gooien en proberen.

Heb je anders je BIOS settings goed staan dat de chipset gebruikt word?

Making an ass of myself since the 70's

• Tikal
Ik heb ze allebei geprobeert, maar het had geen effect. Ik probeer anders nog wel even m'n bios te resetten, misschien dat dat helpt. Welke drivers bedoelde je die ik op een floppy moest gooien? De VIA? En zou ik het dan via DOS moeten installeren?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Juggy schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:37:
Ik heb ze allebei geprobeert, maar het had geen effect. Ik probeer anders nog wel even m'n bios te resetten, misschien dat dat helpt. Welke drivers bedoelde je die ik op een floppy moest gooien? De VIA? En zou ik het dan via DOS moeten installeren?
F6 tijdens tijdens booten met Windows cd, dan kan je de drivers van floppy erop gooien en zou het al een stuk beter moeten werken denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Shaggy op 14-11-2006 18:44 ]

Making an ass of myself since the 70's

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 16:47
Waar heb je die drivers gehaald? Gewoon van de meegeleverde cd?

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
Je hebt een herinstall gedaan op je ide schijf he? Dus dan heb je geen problemen met F6 en Sata drivers tijdens de Windows installatie. Wat ik heb gemerkt is dat wanneer ik op een Sata disk Windows wil installeren met een tweede schijf op een ide kanaal (situatie precies andersom) dat Windows dan aangeeft, tijdens de installatie, dat er gegevens op de ide schijf moeten worden gezet. Het kan zijn dat Windows ditzelfde heeft gedaan met jou sata schijf. Ik weet alleen niet precies wat Windows met de schijf uitspookt, want de eerste keer dat ik die melding zag ben ik uit de installatie gegaan en heb ik de ide schijf afgekoppeld en later weer aangekoppeld. Toen was er niets aan de hand.
Mocht het wel zo zijn dat Windows toch een aanpassing op de schijf heeft gemaakt dan zou ik getdataback laten draaien, grote kans dat je dan bijna alles terug kan halen.

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

• Tikal
Laagvliegerke schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:48:
Waar heb je die drivers gehaald? Gewoon van de meegeleverde cd?
Ik heb ze van http://www.viaarena.com.
Je hebt een herinstall gedaan op je ide schijf he? Dus dan heb je geen problemen met F6 en Sata drivers tijdens de Windows installatie.
Ik heb inderdaad op de IDE schijf een herinstall gedaan, na een format. Ik ga het zometeen nog een keer proberen met F6, maar eerst weer even m'n floppy drive inbouwen :P.

Een BIOS reset heeft trouwens niets uitgehaald. Misschien nog een keer een BIOS flash proberen, maar eerst dat F6 doen :).

• Tikal
Hmm, dat truukje met dat F6 werkte ook niet. Het is ook wel raar dat hij het voor de format het wel gewoon deed, zonder dat ik er al te veel aan heb gedaan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom heb je niet de drivers gebruikt die op de bijgeleverde CD van ASUS staan? De ViaHyperiondrivers zijn ongeschikt tijdens de installatie. Met "makedisk.exe" maak je nl. FD's aan. Ik ga het nog maar eens zeggen dat er soms tientallen FD's nodig zijn wil er eentje werken.

Klopt de RAID-Configuratie nog wel? Is de bootvolgorde nog goed ingesteld?

ARME AOW’er

• Tikal
Ja dat heb ik ook gedaan :). Ik heb ook meerdere diskettes gemaakt met verschillende drivers, en die zo ook via de installatie van Windows geinstalleerd. Die ViaHyperion drivers had ik vooraf in Windows zelf geinstalleerd.

Maar nu doet hij het ineens weer. Ik had de schijf er gisteren uitgehaald (nadat ik erachter kwam dat hij het weer niet deed) en besloot eerst alle drivers en windows updates te installeren voordat de schijf er weer in zou zetten. En dat werkte dus.

Anyways, alles lijkt nu goed te gaan, en ik wil jullie allemaal bedanken voor de adviezen en hulp die jullie mij gegeven hebben, ik waardeer het zeer en heb er aardig wat bij geleerd :).

Bedankt!
Pagina: 1