REL Q150E subwoofer werkt niet op NAD T743v2

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-01 19:03
Afgelopen middag heb ik een REL Q150E gekocht. Deze heb ik aangesloten op de SUB1 uitgang van mijn NAD T743v2 versterker. In het menu heb ik subwoofer op ON gezet. De sub is verbonden met een subwooferkabel op de 0db LO LEVEL ingang ervan.
Uiteraard heb ik daarna meteen een CD'tje aangezet om de sub te testen, maar helaas doet deze het niet. Heb de sub ook direct op de subwoofer out van mijn DVD speler gehangen (NAD T524) en doet het daarop ook niet.
Als laatste heb ik mijn iPod (met een gewone jack-->rca kabel) aangesloten op de sub, en daarmee geeft hij wel bas (puur om de sub te testen dus). De sub doet het dus wel.
Wat doe ik fout? Ik ben al een uur bezig maar krijg het maar niet aan de praat!

Remember when sex was safe and flying was dangerous

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Exirion

Gadgetfetisjist

En met welke DVD test je dan? Is alles wel zodanig ingesteld dat de subwoofer meedoet? Het kan ook zijn dat de sub alleen LFE doet ipv het laag voor de overige speakers erbij, en dan moet je maar net een stuk in de film hebben waar LFE zit.

Enfin: wees iets specifieker over hoe alles is aangesloten en wat voor testmateriaal je gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Exirion op 14-11-2006 16:02 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zass schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:16:
Afgelopen middag heb ik een REL Q150E gekocht. Deze heb ik aangesloten op de SUB1 uitgang van mijn NAD T743v2 versterker. In het menu heb ik subwoofer op ON gezet. De sub is verbonden met een subwooferkabel op de 0db LO LEVEL ingang ervan.
Uiteraard heb ik daarna meteen een CD'tje aangezet om de sub te testen, maar helaas doet deze het niet. Heb de sub ook direct op de subwoofer out van mijn DVD speler gehangen (NAD T524) en doet het daarop ook niet.
Als laatste heb ik mijn iPod (met een gewone jack-->rca kabel) aangesloten op de sub, en daarmee geeft hij wel bas (puur om de sub te testen dus). De sub doet het dus wel.
Wat doe ik fout? Ik ben al een uur bezig maar krijg het maar niet aan de praat!
De cd wordt alleen stereo afgespeeld. Wil je DAAR gebruik van maken, dan zal je toch de sub op hi-level moeten aansluiten.
Als je dmv lowlevel de sub actief wil hebben, dan zul je je amp in dpl (of DTS:NEO) mode moeten zetten

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:05:
[...]

De cd wordt alleen stereo afgespeeld. Wil je DAAR gebruik van maken, dan zal je toch de sub op hi-level moeten aansluiten.
Als je dmv lowlevel de sub actief wil hebben, dan zul je je amp in dpl (of DTS:NEO) mode moeten zetten
Nou, ik weet niet, maar bij mijn Harmankardon speelt m'n sub ook lekker mee in stereo...

Moet ik hem wel aanzetten in het menu...

• Zass
Instellingen van de T743:

Speaker settings:
- Front L/R: Large
- Center/Surround L/R: Small
- Subwoofer: ON
- Crossover freq: 150Hz (enhanced bass: ON)

Channel levels staan allemaal op 0 dB (ook de sub).
DVD speler met S/PDIF coax aangesloten op de versterker. De TV direct vanaf de DVD speler met component kabel aangesloten.
Alle speakers werken naar behoren, zowel stereo als in Dolby surround/DTS etcetera.

De sub is aangeloten op de SUB1 uitgang van de versterker op de 0db LO input ingang met een subwoofer kabel. Ook op de +12 db ingang werkt het niet.
Volume staat op 3/4 voor zowel LO als HI levels. Rollover staat op max (106 Hz). Verder zijn de mode en control functies op de sub neem ik aan niet van invloed.

Heb de sub getest met Saw (ongeveer 15 minuten gekeken), Robbie Williams live at the Albert en twee muziek CD's. Bij alles geen resultaat.
Ik neem aan dat als je de sub activeert in het menu van de versterker dat deze ook meedoet in stereo, en dat de automatisch het signaal van de dolby input doorgeeft indien aanwezig. Ik wil dus de sub zowel voor home cinema gebruik toepassen evenals bij stereo geluid. Nu doet deze in beide gevallen niets.
Er zijn nu een aantal vragen opgekomen bij mij:
- Zou de sub het in deze configuratie moeten doen?
- Is er een andere mogelijkheid om de sub te testen?
- Hoe kan ik de versterker testen dat de SUB1 uitgang het doet?

Handleiding T743: http://207.228.230.231/manual/NAD-T743-GB.pdf
Handleiding Q150E: http://www.rel.net/NewQ-Manual-5-Mar-2003.pdf

Bedankt voor de reacties!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zou kunnen proberen je fronts op small te zetten...
Sowieso zou ik de crossover wat lager zetten...

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 06:08
als je je sub stereo geluid wilt laten afspelen:
High-level, + en - op front links, en + op front rechts; dan speelt hij altijd als de frontspeakers moeten spelen vanaf je crossover frequentie (60hz bijv)
Lowlevel: versterker: fronts, rear en center op small, crossover vanaf 80hz, bij hogere frequenties kan je je plaats van het geluid bepalen; niet handig bij een sub die alleen sensatie moet geven en geen plaats heeft

je moet in je handleiding van je versterker nakijken of hij sub afspeelt bij small speakers in stereo mode. source direct werkt iig zeker niet met een lowlevel aansluiting. high level heeft nergens moeite mee en is eigenlijk speciaal voor stereo muziek

[ Voor 23% gewijzigd door jpvk007 op 14-11-2006 20:53 ]

• Zass
Inmiddels staan de fronts ook op small, nog geen resultaat. Ook de crossover naar 80hz, maar zolang de sub het niet doet heeft dat uiteraard geen bijwerking. De high level ingang heb ik nog niet geprobeerd.
Net nog even gekeken of ik het euvel kon vinden. Heb ook de speaker test gedaan (normaal voor het afstellen van de versterking per speaker) maar ook hier geen testtoon uit de sub, uit de rest van de speakers wel.
Heb het idee dat de versterker en DVD speler geen signaal aanbieden aan de sub.

[ Voor 8% gewijzigd door Zass op 14-11-2006 22:48 ]

Verwijderd

Zass schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:22:
Inmiddels staan de fronts ook op small, nog geen resultaat. Ook de crossover naar 80hz, maar zolang de sub het niet doet heeft dat uiteraard geen bijwerking. De high level ingang heb ik nog niet geprobeerd.
Net nog even gekeken of ik het euvel kon vinden. Heb ook de speaker test gedaan (normaal voor het afstellen van de versterking per speaker) maar ook hier geen testtoon uit de sub, uit de rest van de speakers wel.
Heb het idee dat de versterker en DVD speler geen signaal aanbieden aan de sub.
Misschien wat laat deze reactie maar ik gebruik zelf ook de Q150E in mijn setup met een NAD versterker dus wellicht kan ik hulp bieden.

Wat je mogelijk niet goed hebt staan is de mode selector op de Q150E. Deze moet op 2 staan (als je tenminste in fase speelt). In standje 2 verwacht de sub input via de high level aansluiting (deze moet je echt gebruiken omdat het het beste resultaat geeft in stereo) maar als er niets is pakt de sub het signaal wat op de low level (oftewel LFE) staat.

Het aansluiten van de high level is even werk omdat je de meegeleverde Neutron kabel bij de kabels van je main speakers moet aansluiten. Heb je dat eenmaal gedaan, dan moet je voor stereo de sub uit zetten op de NAD. Dit omdat de sub nu altijd al signaal krijgt via de high level (Neutron) aansluiting. Je kunt dan de high level controls op de sub gebruiken om crossover en gain te regelen in de stereo stand en de low level controls voor de gain in LFE/low level modus. Meestal wil je namelijk in stereo stand minder sub dan in de LFE/ low level modus die je voor films gebruikt.

Door nu op je versterker "SUB ON" te kiezen activeer je de LFE van de sub. Zet je op de versterker "SUB OFF" dan stuurt de versterker de sub aan via de high level.

Hopelijk gaat het zo werken, ik kan je vertellen dat de Q150E in mijn systeem echt een dimensie heeft toegevoegd!. Zet de high level gain niet te hoog en expirimenteer met de cross-over. Mijn ervaring: zet de crossover zo'n 5Hz lager dan je main speakers theoretisch gaan, dan vult het goed aan. High level gain op zo'n 25%, low level/LFE gain op 60 a 70%.

Succes!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:27

DJ Vincento

1422055

probleem al opgelost?
Pagina: 1