Toon posts:

Legale XP behouden op een acer apire 5684

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb zins kort een acer aspire 5684. tot mijn verbazing kwam ik er achter dat mijn schijven bestaan uit het bestand systeem FAT32 in plaats van NTFS. ik wil dit omzetten maar dan ook gelijk op de goede manier, dus door middel van formateren. ik heb echter alleen 1 probleem. ik heb er een legale xp mediacenter op staan maar geen cd erbij gekregen. deze wil ik dus graag behouden en dit na het formateren er weer op zetten. de laptop heeft ook nog een soort geheime partitie waar de fabrieksinstellingen op staan en dus ook de drivers voor mijn mediacenter knoppen en voor de FN knop.

hoe kan ik mijn drivers en legale XP behouden wanneer ik mijn schijven ga formateren.

alvast bedankt.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Er is een DOS commando voor om je schrijven zonder probleem en dataverlies om te zetten naar NTFS. Zal eens even zoeken... ;)

Edit:
Gevonden... ;)
Voer onderstaand commando uit, vervang driveletter door de juiste drive... ;)
Hij zal wel zeggen dattie het bij de C:\ niet kan omdat hij exclusief toegang moet hebben, maar hij vraagt dan of je het wilt schedulen bij de eerste reboot... Kies dan ja en reboot je systeem... ;)
code:
1
CONVERT driveletter: /FS:NTFS

Hiero meer informatie: How to Use Convert.exe to Convert a Partition to the NTFS File System

[ Voor 62% gewijzigd door Rowdy.nl op 14-11-2006 14:01 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-01 12:55

Zorro

Z

convert c: /fs:ntfs

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Rowdy.nl schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:58:
Er is een DOS commando voor om je schrijven zonder probleem en dataverlies om te zetten naar NTFS. Zal eens even zoeken... ;)
Het commando wat Rowdy.nl bedoelt is:
code:
1
convert c: /fs:ntfs

en als je per se opnieuwe wilt installeren doe je dat eerst dmv de recovery en voer je daarna de convert uit :)

Edit:
Damn Zorro :P

Verwijderd

Ik geloof dat je een rescue disc kan branden met zo'n acer. Er zit als het goed is een rescue -programmatje op waarmee dat kan.
Check de site van acer eens daarvoor.

Ik zou niet converteren van fat32 naar ntfs met de data erop, dat heeft bij mij al vaak tot problemen geleid. Eerst even formatteren,zou ik doen.

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik ben ook te laat.. :P

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Verwijderd

Topicstarter
ja het dos programma was ik ook al achter. alleen het nadeel hiervan is dat je clustersize niet mee gaat met converteren. dit is dus een nadeel voor de prestaties van de computer. daarbij kan het ook met partion magic of wat andere programma's maar is allemaal niet bevordelijk voor je systeem.
de reden dat ik wil formateren is dat ik 2 partities heb gekregen van acer van 50 gig. en dat is onvoordelig vindt ik.
het mooiste zou dus zijn dat ik windows met drivers op 1 of andere manier, bootable op een cd krijg zodat ik op een schone nieuw ingedeelde schijf kan beginnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

waarschijnlijk staat er op die recovery partitie ook gewoon de windows setup, dus dat je vanaf daar kunt herinstalleren. Dus je kunt vanaf daar herinstalleren. windows met drivers backuppen gaat enkel doormiddel van een image... en die neemt ook je bestandssysteem mee, dus is in dit geval niet echt zinvol.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar is het niet zo dat als je windows op die manier gaat installeren dat ie vraagt om een productcode. nou heb je een productcode onder je laptop staan alleen heb al van verscheidende mensen gehoord dat die dan niet werkt. daarbij wil ik ook dan die verborgen partitie weg halen om gewoon te gebruiken.
op de recovery cd staat alleen het syteem zoals je dat van acer heb gekregen uit de fabriek en dat kan niet omgaan met NTFS.
lang verhaal kort: XP op 1 of andere manier op een cd krijgen met daarbij de drivers voor alle knoppen op m'n laptop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:05:
ja het dos programma was ik ook al achter. alleen het nadeel hiervan is dat je clustersize niet mee gaat met converteren. dit is dus een nadeel voor de prestaties van de computer. daarbij kan het ook met partion magic of wat andere programma's maar is allemaal niet bevordelijk voor je systeem.
de reden dat ik wil formateren is dat ik 2 partities heb gekregen van acer van 50 gig. en dat is onvoordelig vindt ik.
het mooiste zou dus zijn dat ik windows met drivers op 1 of andere manier, bootable op een cd krijg zodat ik op een schone nieuw ingedeelde schijf kan beginnen.
Voor zover ik weet kan je Partition Magic wel converteren naar de grootst mogelijke cluster size, ik zie het probleem niet zo om het daarmee te doen. En ondanks dat je een recovery kan doen of een back up van de Acer bestanden/windows blijft het altijd een risico, of je moet een dubbele image maken, 1 op DVD en 1 op een externe harde schijf, zodat je dan altijd 1 werkende hebt.

En dat het niet bevordelijk is voor je systeem vraag ik me af wat er niet bevordelijk is. En een grote partie met C is zeker wel fijner, aangezien je windows swapfile altijd een groot stuk heeft om probleemloos mee te werken.

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Als die productcode die eronder geplakt zit niet werkt, is de code ingebakken in die verborgen partitie. Zou ik me niet teveel zorgen om maken, en die info vindt je vast in je manuals die je bij je laptop hebt gekregen. Anders vindt je ze op de website van Acer of op hun helpdesk wel.

Echter, ik zie je probleem met Partition magic niet? PM installeren, je schijven resizen en converteren en dan vervolgens PM weer deïnstalleren...? Klaar toch? Zo heb ik het tenminste met mijn laptop gedaan. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rowdy.nl op 14-11-2006 14:20 . Reden: Damn, weer spuit elf ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ergens in het register moet je ook gewon de serial van XP terug kunden vinden. Die is gebruikt, dus die moet je weer kunnen gebruiken. Bron van de CD is dan niet relevant imho; dat mag net zo goed een van i.net geplukte kopie zijn als een originele CD :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:19:
Als die productcode die eronder geplakt zit niet werkt, is de code ingebakken in die verborgen partitie. Zou ik me niet teveel zorgen om maken, en die info vindt je vast in je manuals die je bij je laptop hebt gekregen. Anders vindt je ze op de website van Acer of op hun helpdesk wel.

Echter, ik zie je probleem met Partition magic niet? PM installeren, je schijven resizen en converteren en dan vervolgens PM weer deïnstalleren...? Klaar toch? Zo heb ik het tenminste met mijn laptop gedaan. ;)
PM is alles behalve een uiterst betrouwbaar programma.
Heb al vaak gehad dat de bewerking ineens afgebroken werd, met als resultaat totale dataverlies.
(Heb altijd wel backups, dus het was altijd op te vangen)

@TS:

Verder zijn de drivers te downloaden vanaf de site van Acer.
Heb zelf een tijd geleden voor iemand ook een acer 56xx opnieuw geinstalleerd.
Alleen de orbicam software wou niet werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 14:33 ]

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:26:
[...]

PM is alles behalve een uiterst betrouwbaar programma.
Heb al vaak gehad dat de bewerking ineens afgebroken werd, met als resultaat totale dataverlies.
(Heb altijd wel backups, dus het was altijd op te vangen)
Heb het al vaker gebruikt zonder problemen? Mja, alles gaat goed totdat het fout gaat hé, heb ik vast geluk gehad.

Maar TS heeft zo te horen niks belangrijks op het systeem staan, dus hij kan het iig proberen. Mocht het fout gaan, dan kan ie altijd nog de partities aanpassen naar zijn smaak en alles laten installeren van die verborgen partitie... ;)

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:26:

Verder zijn de drivers te downloaden vanaf de site van Acer.
Heb zelf een tijd geleden voor iemand ook een acer 56xx opnieuw geinstalleerd.
Alleen de orbicam software wou niet werken.
Ik heb net mijn Acer 5602 geformat en er een legale XP Pro (ipv MCE) erop gezet.. Ook hier alles werkend behalve de webcam driver.
De site van Acer geeft geen correcte driver voor die webcam.
Heb jij die toevallig nog aan de praat gekregen?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

RoRoo

Certified Prutser

Ik heb een support request gedaan naar acer toe en ik kreeg de volgende link:
ftp://ftp.support.acer-eu...Cam_970_1095d_A(WHQL).zip

deze werkt op mijn 5602 Aspire. Ze hebben nu ook de download pagina aangepast.

Misschien heb je hier wat aan.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Pagina: 1