[loginscript?]standaard printer per werkplek dynamisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
relevante info:
-we hebben hier een netwerk van zo'n 40 werkplekken (alleen XP pro) en een win2K loginserver met AD met daarin uiteraard een verdeling van een aantal groepen.

-we gebruiken een supersimpel login script (batch) met daarin wat imspele "net" commando's, het enige scripting wat ik echt kan is een scripttaaltje bij een apllicatie die we hier draaien, niet relevant dus.

-de werkplekken zijn verdeeld over een aantal kantoren en een aantal showroom werkplekken, alle showroom werkplekken zijn voorzien van een lokaal usb printertje (HP), in elk kantoor staat een netwerkprinter die via de server geshared is.

het "probleem":
voor de group "verkoop" moet ik bij het inloggen eigenlijk de standaard printer kunnen aanpassen/bepalen. Je raad het al als een gebruiker vna de groep verkoop inlogt op een showroom werkplek moet de lokale USB printer als standaard printer ingesteld worden, logt een verkoper in op een werkstation in het kantoor dan moet de netwerkprinter in dat kantoor ingesteld worden als netwerkprinter.

ik heb via de search van GoT en Google geprobeerd wat te vinden, maar heb buiten het installeren van netwerkprinters via scripts niets relavants kunnen vinden.

is dit met beperkte script kennis op te lossen op een of andere manier? of met een lokaal progje oid waarbij onafhankelijk van wie er inlogt die standaard printer aangepast wordt.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
niemand een ideetje? -O-

Verwijderd

Op iedere pc een script c:\setDefaultPrinter.bat neerzetten, en dat script laten aanroepen in je globale login script?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 08:59:
Op iedere pc een script c:\setDefaultPrinter.bat neerzetten, en dat script laten aanroepen in je globale login script?
hmm :P

is een oplossing, als je me nog kan vertellen via welk commando ik een printer op default kan zetten? want dat kan ik nergens vinden.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Je zou het met een kix- of vb-script kunnen oplossen. Je kan je hele loginscript omschrijven in een van deze talen of alleen het stukje voor de printer aanroepen vanuit het batchbestand.

In kix kan je de functies INGROUP en ADDPRINTERCONNECTION gebruiken. Zie voor meer informatie het manual.

Zie voor vb-script de volgende pagina: http://www.microsoft.com/...pts/default.mspx?mfr=true
Daar vindt je onder andere deze pagina: http://www.microsoft.com/...pts/default.mspx?mfr=true waarmee je een printer kan toevoegen en als default kan instellen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Een printer wil je dus niet aan een gebruiker koppelen, maar aan een werkstation.

Zou je erg goed met KiX kunnen doen, heb het zelf in het verleden ook wel eens zo gedaan.
(met een case de pcnaam langslopen, en kijken welke printer daarbij hoort, dat in een apart printer script wat je aanroept vanuit je default login script)

Maar ik weet niet hoeveel invloed je hebt op je werkstationnamen.

Voor KiX zie www.kixtart.org en daar staan nog wel meer linkjes.
Is even werk om met Kix aan de slag te gaan, maar is erg krachtig, en werkt erg goed.

[ Voor 33% gewijzigd door aZuL2001 op 16-11-2006 11:49 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
werkstation en printer namen zijn door mijzelf te bepalen en instellen, maar die oplossing lijkt me wel wat omslachtig.

ik heb nu het volgende VBS script gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Option Explicit
Dim objNetwork, strLocal
strLocal = "\\dchvn1\HPAdminl3"
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")

objNetwork.SetDefaultPrinter strLocal
WScript.Echo "standaard printer is nu : " & strLocal

WScript.Quit

erg simpel, werkt prima.

ik denk dat ik dit scriptje naar de betreffende werkstations ga kopieren, in strLocal kan ik dan de juiste netwerk of lokale printer invullen.

En dan dit scriptje vanuit de login.bat aanroepen, of er misschien een lokaale service van maken oid?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Oplossing lijkt misschien omslachtig, maar is wel centraal te beheren, en het meest flexibel.

Maar dan wordt het meer een keuze van of een goede structurele oplossing maken, of een quick fix.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1