[PC controller/gamepad] Een "goede" gamepad.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zoals de titel het al vermeld ben ik op zoek naar eem goede gamepad (of controller) voor mijn PC. Waarom en wat ik al heb gedaan vertel ik hieronder. Zoals je al vermoed kan ik geen keuze maken: dus zou ik hier om hulp willen vragen. :)

Waarom?
Ik heb nu (al een jaartje) een goedkope (destijds 12 euro) controller gekocht bij de bartsmit: het is een Piranha [extreme] PC33. Het heeft een trilfunctie en USB verbonden. Er is eigenlijk een heleboel mis, een samenvatting:
- net iets te klein
-slechte afwerking waardoor:
- - pijn in vingers na even (een uurtje) spelen
- - knoppen die niet goed reageren: vast blijven zitten en (te) traag reageren
- oogt goedkoop
Ik neem de fabrikant het niet kwalijk want het is immers een goedkope controller, echter ik zou deze nadelen niet meer willen hebben.

Mijn wensen:
- goede kwaliteit gamepad
- goede besturing (knoppen werken goed)
- hoeft niet wireless => maakt het alleen maar duur. Dus eigenlijk liefst zelf 'wired'
- Budget is 0~40 euro (richtprijs zo rond de 25 euro)
- trilfunctie
- goed uiterlijk (maar dat is erg persoonlijk)

- ik ga de controller (voornamelijk) gebruiken voor PES (6), misschien later nog wat racegames.

Ik heb wat rondgekeken (ook op GoT natuurlijk) en kwam tot de conclusie dat er een aantal controllers binnen mijn wensen komt. Echter veel topics waren al een enkele jaren (tot zelf 6 jaar) oud en dacht dus, ik maak maar een nieuw topic aan.

Hier mijn uitgezochte gamepads (met de belangrijkste voor- en nadelen):
Logitech Cordless Rumblepad II - Pricewatch: € 33,98
voordelen:
- Draadloos
- Goede kwaliteit gamepad
- Goed te verkrijgen (winkels)
- Veel positieve reacties (Best Buy Guide)
nadelen
- Draadloos kan problemen geven met andere draadloos apparatuur
- Iets te klein naar enkele zeggen.
- Iets aan de dure kant
- Al 2 jaar op de markt

Logitech Chillstream GamePad - Pricewatch: € 29,95
voordelen:
- Goede kwaliteit gamepad (?)
- Koelende lucht voor handen (?)
- Nieuw op de markt (kan ook een nadeel zijn)
nadelen
- Lijkt sterk op een Xbox controller
- Verkrijgbaarheid (?)
(- Niet draadloos)

Logitech Rumblepad II - Pricewatch: € 24,46
voordelen:
- Stuk goedkoper dan de wireless versie.
nadelen
- Al 2 jaar op de markt
- Gehoord dat de D-pad van deze versie slechter is dan de draadloze versie??
- Niet in winkels gezien (??)
(- Niet draadloos)

FireStorm Dual Power 3 - Pricewatch: € 19,09
voordelen:
- lage prijs
nadelen
- Al 5 jaar op de markt
- Verkrijgbaarheid (?)
(- Niet draadloos)

Dan zijn er ook nog de 2-in-1 Dual Trigger Gamepads van Thrustmaster (met verschillende versies), echter daar is de afwerking niet zo goed lees ik van meerdere revieuws dus die valt sowieso af.

Mijn keuze tot nu toe valt op de Logitech Rumblepad II (met draad) die is redelijk goedkoop en heeft goede kwaliteit: ik vraag me alleen af hoe het zit met die D-pad die moet wel goed zijn...? De FireStorm Dual Power 3 is iets te oud met 5 jaar(?) of kan iemand me overtuigen. De Logitech Chillstream lijkt te veel op een xbox controller en dat heb ik liever niet. En de Logitech Cordless Rumblepad II is aan de dure kant. (Oplaadbare batterijen heb ik wel dat is niet het punt).

Nu dus aan jullie om jullie mening te vertellen en mijn twijvels weg te halen. Heb je ervaring met een gamepad, wees zo vriendelijk die met mij (en anderen) te delen. Verbeter mij (eventueel) met mijn voor- en nadelen die ik heb opgenoemd. Natuurlijk kan je ook een andere (goede) controller noemen die je kent/hebt, dan zal ik er ook naar kijken. :)

Tot slot: Oplossingen zoals met een of andere convertor gebruiken en dan mijn PS2/Xbox controller aansluiten is geen optie: ik heb ze niet. ;)

NB: Hou rekening met iedereens persoonlijke voorkeur (in dit topic), dank u.

Edit: Even al mijn vragen op een rijtje:
- Kan iemand mij vertellen of de D-pad goed werk van De Logitech rumblepad 2 (beide)? Daarmee bedoel ik of ze goed reageren, en na langdurig spelen geen vinger of arm klachten krijg (omdat je bijvoorbeeld had moet drukken).
- Heb zo hier en daar gelezen dat logitech kampt met calibratie problemen die na een tijdje pas komen? Iemand hier ervaring mee of juist niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 14-11-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik heb de firestorm dual power gehad en die deed et erg goed. ook lag ie lekkerder in de hand en had ie betere knoppen dan mn huidige logitech nog iets gamepad.
ik heb middelmatig grote handen.

wel had ik wat gelazer met aansluiten/drivers, en na 2 jaar hield ie er gewoon mee op.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
MUSTIS schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:54:
ik heb de firestorm dual power gehad en die deed et erg goed. ook lag ie lekkerder in de hand en had ie betere knoppen dan mn huidige logitech nog iets gamepad.
ik heb middelmatig grote handen.

wel had ik wat gelazer met aansluiten/drivers, en na 2 jaar hield ie er gewoon mee op.
Dat eerste klink goed, alleen het laatste maakt het toch een stuk minder...

----------------------
startpost iets aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 09:46
Logitech controllers zijn erg goed :) de xbox360 controller is trouwens ook voor de pc te krijgen (wel vrij duur vind ik zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 14:16
35 euri @ intertoys!

super investering imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik ben eigenlijk ook opzoek naar een USB Gamepad voor de PC. De logitech's zien er goed uit, vooral de Logitech Cordless Rumblepad II. Lijkt wel iets op een PS2 controller. Nu heb ik laatst een PS gamepad naar USB converter gezien. Iets was ik reuze interessant vind, aangezien ik hier nog 2 PS en 1 PS2 controller heb liggen. Deze liggen heerlijk in de hand en spelen gewoon erg fijn. Ook de 2 joystickjes op de controller zijn echt handig voor bijvoorbeeld PoP. Kan zo'n ding alleen nergens vinden, voor een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
m3gA schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:12:
Logitech controllers zijn erg goed :) de xbox360 controller is trouwens ook voor de pc te krijgen (wel vrij duur vind ik zelf)
Hoeveel kost hij dan? En is het dan gewoon USB-aangesloten?

Echter denk niet dat ik dat ga doen => Logitech Chillstream.
Vind gewoon het raar dat als ik op de PC speel met een Xbox (of PS2) controller in mijn hand heb. :P En er zijn genoeg "echte" Pc-controllers te koop.
(Toch bedankt voor je reactie.)
MaCk- schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:16:
35 euri @ intertoys!

super investering imo
Je bedoelt die Xbox controller?

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 14-11-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Laatst online: 12-03-2024
ik gebruik al een jaar of twee rumblepad II, werkt altijd perfect en nog zo goed als nieuw. Dus vrij slijtvast. Ook voelt hij heel degelijk en lekker zwaar aan.

Ik gebruik ze voor fifa en gta-sa, de controller doet zonder de meegeleverde software al precies wat hij moet doen.

Overigens is een beetje pijn in je vingers na een uur spelen niet alleen de schuld van een slechte controller. Hier zijn je handen gewoon niet op gebouwd. Gewoon een keer per uur of half uur dat ding even een paar minuten loslaten is noodzakelijk.

Bij voetbalspelletjes wissel ik wel eens van analoge stick naar d-pad en vice versa, dan staat je duim niet de hele tijd in dezelfde stand.

[ Voor 6% gewijzigd door pianoman op 14-11-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 14:16
ja excuses, x360 controller bedoel ik.
Met draad is dat gewoon een usb aansluiting die vlekkeloos op elke pc werkt.

Via pricewatch is ie nog wel goedkoper te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 23:20
MaCk- schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:15:
ja excuses, x360 controller bedoel ik.
Met draad is dat gewoon een usb aansluiting die vlekkeloos op elke pc werkt.

Via pricewatch is ie nog wel goedkoper te vinden..
heerlijk ding!

out-performed elke pc controller :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
pianoman schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:27:
ik gebruik al een jaar of twee rumblepad II, werkt altijd perfect en nog zo goed als nieuw. Dus vrij slijtvast. Ook voelt hij heel degelijk en lekker zwaar aan.

Ik gebruik ze voor fifa en gta-sa, de controller doet zonder de meegeleverde software al precies wat hij moet doen.

Overigens is een beetje pijn in je vingers na een uur spelen niet alleen de schuld van een slechte controller. Hier zijn je handen gewoon niet op gebouwd. Gewoon een keer per uur of half uur dat ding even een paar minuten loslaten is noodzakelijk.

Bij voetbalspelletjes wissel ik wel eens van analoge stick naar d-pad en vice versa, dan staat je duim niet de hele tijd in dezelfde stand.
Thanks voor de info en de tips, ik zal het onthouden. :)
WhiteViper schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:18:
[...]

heerlijk ding!

out-performed elke pc controller :D
Kennelijk zijn er meer mensen die vinden dat die xbox 360 controller voor de PC goed werkt ik zal wel even kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:36

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

* Rhannie is ook een Rumblepad II bezitter

Het is een hele fijne controller en 't werkt standaard al in heel veel spellen zonder dat je drivers hoeft te installeren. De bijgeleverde drivers zijn echter ook wel handig, want daar zit ook Profiler bij. Daarmee kan je voor elke applicatie buttons mappen. Dus ook als je 'm voor emulators en zo wil gebruiken (wat ik voornamelijk doe met die gamepad) of als Winamp afstandsbediening is die controller erg handig. Ook ligt die controller lekker in de hand (Ik vind m'n rumblepad lekkerder in de hand liggen dan een PS2 controller). Ook zit er een button op waarmee je de controls kan switchen van de D-pad naar de linker stick en andersom, zodat je verder kan gamen als je linkerduim een beetje lam wordt. De D-pad zelf is ook ontzettend licht. Je hoeft helemaal niet hard te drukken of zo.

Al met al is het zeker een goede controller. ;) En ik heb zelf (nog?) geen last van die calibratieproblemen waar jij het over hebt en ik heb die gamepad nu al anderhalf jaar of zo. Een vriend van mij had ook een Logitech gamepad (de Logitech Dual Action, wat in feite de Rumblepad II zonder rumble is) en bij hem was de linkerstick helemaal gaar na een paar maanden gamen. Die controller gaf toen in games een afwijking naar rechts. Maar hij heeft toen ook maar een Rumblepad II gehaald en die werkt ook nog steeds goed. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Regeneration
  • Niet online
pianoman schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:27:

Uuhm, wil je nog even vragen welke 'versie' rumblepad je hebt: daarmee bedoel ik de "draadloze" of de "bedraadde" versie? :)
Paddixx schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:50:
* Regeneration is ook een Rumblepad II bezitter

Het is een hele fijne controller en 't werkt standaard al in heel veel spellen zonder dat je drivers hoeft te installeren. De bijgeleverde drivers zijn echter ook wel handig, want daar zit ook Profiler bij. Daarmee kan je voor elke applicatie buttons mappen. Dus ook als je 'm voor emulators en zo wil gebruiken (wat ik voornamelijk doe met die gamepad) of als Winamp afstandsbediening is die controller erg handig. Ook ligt die controller lekker in de hand (Ik vind m'n rumblepad lekkerder in de hand liggen dan een PS2 controller). Ook zit er een button op waarmee je de controls kan switchen van de D-pad naar de linker stick en andersom, zodat je verder kan gamen als je linkerduim een beetje lam wordt. De D-pad zelf is ook ontzettend licht. Je hoeft helemaal niet hard te drukken of zo.

Al met al is het zeker een goede controller. ;) En ik heb zelf (nog?) geen last van die calibratieproblemen waar jij het over hebt en ik heb die gamepad nu al anderhalf jaar of zo. Een vriend van mij had ook een Logitech gamepad (de Logitech Dual Action, wat in feite de Rumblepad II zonder rumble is) en bij hem was de linkerstick helemaal gaar na een paar maanden gamen. Die controller gaf toen in games een afwijking naar rechts. Maar hij heeft toen ook maar een Rumblepad II gehaald en die werkt ook nog steeds goed. :)
En dezelde vraag voor jouw: zou je me willen vertellen of je de "draadloze" of de "bedraadde" versie hebt? :)

Ik heb wat nagedacht en gezocht en twijvel nu (namelijk) tussen de Rumblepad 2: cordless en bedraade versie eigenlijk. (Licht ook aan de verkrijgbaarheid, prijs, service(webwinkel of 'gewonen winkel') enz.)
Daarbij is de Chillstream ook nog een optie, omdat (een paar) mensen de Xbox(360) controller erg goed vinden, echter die kans is op bepaalde redenen iets kleiner.

Edit:
Verdere voortgang met mijn zoektocht, ben ik het volgende tegengekomen:
Rumblepad 2 bedraade versie
Rumblepad 2 draadloze versie
Beide hebben 4 van de 5 sterren dus zegt het dat ze goed zijn. Heb de reviews een beetje doorgelezen en kwam tot de volgende conlusies:
bedraade:
pos:
-Veel positieve reacties (gemiddeld: 4 ster)
neg:
- sommige hebben last van callibratieproblemen (voornamelijk met analoge sticks)
- slechte service van logitech
- ondersteuning van alle games (voornamelijk EA games)
- ondersteuning van Mac niet optimaal

Draadloze versie
pos:
-Veel positieve reacties (gemiddeld: 4 ster)
neg:
- slechte service van logitech
- d-pad van mindere kwaliteit
- ondersteuning van alle games (voornamelijk EA games)
- ondersteuning van Mac niet optimaal

[ Voor 17% gewijzigd door Regeneration op 16-11-2006 11:36 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:36

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb de versie met draad. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• pianoman
ik ook. Ik zie ook persoonlijk weinig toegevoegde waarde in een draadloze joypad, ik heb eigenlijk nooit last van die draad. En je hebt geen gezeur met lege accu's/batterijen.

Zo'n beetje elk spel werkt al standaard goed met dit ding. Ik heb er twee, en dat gaat ook volledig probleemloos.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
Xbox 360 wired controller (wireless werkt niet, dus écht wired!). De originele controller van de Xbox. Mijn xbox kan niet meer zonder ( :P ). Ik vind dit een prima controller en het is geschikt voor heavy duty.

• Regeneration
  • Niet online
Heb vanmiddag een Rumblepad 2 cordless gehaald bij de makro (45 euro). Had liever een gewoon bedraade versie maar die hadden ze niet... ik zie namelijk ook niet zo de meerwaarde van draadloos. Echter toch gekocht want 45 is die echt duur voor die draadloze. Heb al wat potjes PES gespeeld en ... om eerlijk te zijn hij licht niet super in de hand... :? Misschien is het wennen van mijn oude controller (die ik een half jaar al niet meer aangeraakt heb)?

Dit is het probleem:
Er zijn twee linker- en twee rechter shouderknoppen. Ik wil graag per kant twee vingers "erop" of "erbij" hebben, maar er is geen ruimte onder de L2 of R2.
Afbeeldingslocatie: http://www.macworld.com/images/content/rumblepad2fore.jpg
Mijn middekvingers kunnen zeg maar hun plek niet vinden. Waardoor ik een klein beetje karmp krijg in mijn middelvinger als ik L1 of R1 indruk met een wijsvinger...

Misschien moet ik even wennen of moet ik alleen mijn wijsvinger gebruiken?

Hoop dat jullie het begrijpen en tips hebben. :P Ik ga nog wat potjes spelen en zie dan wel. Voor de rest is de controller goed. D-pad is iets 'los' maar daar heb ik in PES geen probleem mee gehad. Ik breng hem in ieder geval niet gelijk terug, echter de doos bewaar ik wel...

[ Voor 9% gewijzigd door Regeneration op 16-11-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
Er zijn mensen die met een PlayStation controller 2 vingers per hand en per kant gebruiken. Ikzelf heb altijd alleen mijn wijsvinger gebruikt die rustte op het smalle balkje tussen de twee knoppen in.

Wellicht is de controller te groot voor je, want bij de Playstation 2 controller was het voor mij nooit een probleem, ik hoefde mijn vinger nieteens te laten rusten.

Ik zou dus écht een Xbox360 controller gaan halen hoor :-).

[ Voor 7% gewijzigd door AvanCade op 17-11-2006 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
Ik gebruik altijd mijn middelvinger en wijsvinger voor de schouderknoppen en mijn duim voor de sticks en knoppen 1,2,3,4

mijn ringvinger en pink doen niet mee, die houden alleen vast. Ik denk dat het een kwestie van wennen is, ik heb er geen probleem mee, en ik moet allevier de schouderknoppen gebruiken als ik bijvoorbeeld gta speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
pianoman schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:22:
Ik gebruik altijd mijn middelvinger en wijsvinger voor de schouderknoppen en mijn duim voor de sticks en knoppen 1,2,3,4

mijn ringvinger en pink doen niet mee, die houden alleen vast. Ik denk dat het een kwestie van wennen is, ik heb er geen probleem mee, en ik moet allevier de schouderknoppen gebruiken als ik bijvoorbeeld gta speel.
Denk dat het ook een kwestie van wennen is (of was) want het gaat al een stuk beter vandaag. :) Heb niet meer zo veel last van "het probleem". Ik was gisteren misschien een beetje te snel wat gaan roepen... :") En voor mij geld ook dat als ik PES speel wil ik voor mijn rechterhand liever twee vingers moet gebruiken (dat heb ik vandaag allemaal uitgeprobeert :9 ). Had vandaag de gamepad ook iets ontspannender vast gehouden. :)
AvanCade schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 02:02:
Er zijn mensen die met een PlayStation controller 2 vingers per hand en per kant gebruiken. Ikzelf heb altijd alleen mijn wijsvinger gebruikt die rustte op het smalle balkje tussen de twee knoppen in.

Wellicht is de controller te groot voor je, want bij de Playstation 2 controller was het voor mij nooit een probleem, ik hoefde mijn vinger nieteens te laten rusten.

Ik zou dus écht een Xbox360 controller gaan halen hoor :-).
Aan dat laatste had ik serieus nagedacht: deze terugbrengen en die Xbox360 controller halen, maar ja, het gaat nu beter en anders moet ik deze weer terugbrengen en die andere weer gaan halen. :/
En BTW Onder de knoppen can L2 en R2 zijn ook niet zoveel meer ruimte...:
Plaatjes van de Xbox 360 PC controller
Op dit plaatje zie je het goed
En dat geld ook voor de Logitech chillstream xbox 360:
link naar logitech site
Klink daarna op "> Alternate Views" voor een grotere plaatje.

Laat ik het zo zeggen ik vind deze nu goed en laat het (waarschijnlijk) daarbij. :)

Trouwens, nog bedankt voor jullie hulp. :)
Pagina: 1