Toon posts:

(de)magnetisering speakers tov TV?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Het onderwerp is (deels) vaker behandeld maar echt duidelijk is het mij nog niet:

Ik ben sinds gisteren in het bezit van twee B&W dm550 speakers en wil (komt in mijn woonkamer-inrichting veruit het beste uit) één speaker eigenlijk direct naast de tv plaatsen (max 20cm afstand). Nu weet ik niet of deze speaker een "magnetic shield" heeft (iemand?) maar aangezien ze al wat jaartjes oud zijn betwijfel ik dat.

*Kan dit kwaad?
*Zie je meteen of dit invloed heeft middels beeldvervorming oid? (of blijkt na een maand of drie dat je je tv 'ineens' gesloopt hebt?!) (maw kan testen kwaad?)

En dan nu ook nog twee vraagjes om de beperkte natuurkundige in mij te demonstreren:
* Doet deze opstelling altijd kwaad of alleen wanneer je TV en/of stereo (tegelijk?) zijn ingeschakeld?
*Kan je iets doen om deze opstelling eventueel toch mogelijk te maken? Bijvoorbeeld een shield creeeren door bijvoorbeeld de speaker ( of alleen magneet?) in te pakken in een materiaal als zilverfolie oid? (hoe maken producenten 'shields'?!)

Hoop op een beetje hulp en goed advies,
groet Wasmand

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als ze niet geshield zijn kan het kwaad.
Ja, je ziet het meteen. Gewoon van een afstandje beginnen en steeds dichterbij komen.
Je speakers hoeven niet aan te staan, aangezien het om de permanente magneet die erin zit gaat. TV weet ik niet zeker.
Fabrikanten shielden dit met andere magneten, folie heeft geen enkel nut.

Het staat eenieder vrij mij (liefst onderbouwd, dan leer ik ook nog eens iets :P) te verbeteren als dat nodig zou zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 14-11-2006 12:56 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik hieruit concluderen:

gewoon testen en dus met speaker in je hand richting TV lopen: mocht de beeldbuis niet meteen (?)vervormen/anderszins raar gaan doen zijn mijn speakers dus (?) geshield en dus (?) kan het geen kwaad in de toekomst de speaker direct naast de TV te plaatsen?

Klopt dit beste Wormaap/anderen?

Dank en groet,
Wasmand

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even getest en wanneer de speaker erg dicht bij de beeldbuis komt treedt meteen verkleuring op. (Conclusie: geen shield dus).

Als aangegeven heb ik weinig ruimte (lees: afstand tussen speaker en beeldbuis) om de speaker te plaatsen maar op de gekozen plek lijkt er geen invloed op de beeldbuis te zijn (en dus lijkt die (beperkte) afstand groot genoeg).

Is het zo dat wanneer er, met het blote oog, geen verkleuring/invloed van de speaker op de beeldbuis meer te zien is dat de afstand dan automatisch groot genoeg is voor veilige plaatsing of kan er dan nog steeds (ondanks dat de magnetische invloed dan blijkbaar te klein is om meteen daadwerkelijke wijziging aan de beeldkwaliteit te veroorzaken) schade (op de lange termijn?) ontstaan?

Graag nog een (laatste) keer hulp/advies, zodat ik met gerust hart kan gaan genieten van mijn nieuwe set:(beetje oude)Marantz slimline met (beetje erg oude) B&W dm 550 speakers

Groet (en een (oprecht) excuus voor die grote hoeveelheid haakjes) :*)
Wasmand

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je geen verkleuring / verbuiging ziet zou het voor zover ik weet geen probleem moeten zijn :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 12:09

LordofWhatever

Uuhhh....?

het enige wat de magneet doet, is de baan van de elektronen in de beeldbuis verstoren, waardoor deze op een andere plek het scherm raken, en dus voor een andere kleur zorgen (bv een elektron dat de fosforlaag raakt op een plek met een groene subpixel terwijl deze voor een rode bedoelt was). de verbuiging heeft totaal geen schadelijk effect (tenzij deze heel erg sterk is, maar dat haal je niet met een enigszins normale speaker.) dat afbuigen doet de tv zelf namelijk veel sterker, hoe komen die elektronen anders overal over je scherm terecht? (zonder de afbuiging zou je dus alleen een stip in het midden zien)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Pagina: 1