Toon posts:

Probleem Fujitsu Siemens d1215

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist een Fujitsu Siemens D1215 moederbord binnen gekregen.
Nu heb ik het hoog nodige aangesloten om hem te testen maar er komt geen leven in.

Processor = Pentium III 1 GHz (SL4C8)
Memory = spectek 128 mb 133 (2x)

Meer zit er nu niet op, de monitor zit aan de onboard aansluiting.

Als ik beide geheugenmodules plaats dan doet hij niets. Haal ik er één uit, dan begint de processor fan te draaien maar verder ook niets en wordt de geheugenmodules erg warm.
Sluit ik de processor fan aan op de aansluiting naast de processor dan draait de fan zeer langzaam. Sluit ik hem aan op FAN2 dan draait hij op volle toeren.

Wat ik ook probeer, de monitor komt nooit uit z'n slaapstand. Ik heb er al een AGP kaart in gehad maar zonder resultaat.
Ook hoor ik geen piepjes van de BIOS (ik heb een koptelefoon aangesloten op de audio-uitgang).

Ik heb de spanning van de voeding gecontroleerd en meet overal de juiste spanning.

Iemand nog een suggestie of heeft hetzelfde probleem meegemaakt?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Je weet zeker dat het geheugen ondersteunt word door je moederbord? Want het is erg raar dat je geheugen meteen zo warm word. Probeer het is zonder geheugen module.. Als het goed is kun je dan je bios wel zien opstarten als ik het goed heb.

Greets

Verwijderd

Topicstarter
Dat het geheugen ondersteund wordt weet ik niet zeker! Ik heb het al geprobeerd zonder geheugen maar dat werkt ook niet.
Het geheugen komt samen met de processor van een Abit SE6 moederbord. Daar heeft het altijd op gewerkt, dan zou het op de Fujitsu toch ook moeten werken lijkt mij.

Specificaties geheugen:
Brand - SpecTek
Size - 128Mb
Pin Configuration - 168 pin (SDRAM)
Model Number - P16M648YLKF9-133CL3A
Notes - CL3 3.3v

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:18
Is de processor nog goed? Geen pinnetjes afgebroken?
Staan alle jumpers goed ingesteld? (CCMOS, FSB, VCORE, etc.)
Zitten de kabeltjes van de kast goed aangesloten?
Al opgestart zonder processor? (Klinkt raar, maar een goed mobo zou dan moeten piepen als ik me niet vergis)

[ Voor 25% gewijzigd door NitroX infinity op 14-11-2006 12:51 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
De processor heeft geen afgebroken pinnetjes. Ik verwacht dat tie goed is.
Zonder processor komt er geen geluid uit. Er zit geen speakertje op het mobo en voor zover ik weet ook niets voor een extern speakertje. Wat ik gelezen heb is dat hij het geluid ook via de audio-uitgang stuurt. In de handleiding staat ook niets vermeld over een speaker.

Ik heb het nu geprobeerd zonder dat er iets aangesloten was, alleen de voeding. Het lampje op het mobo brand dan maar verder niets.

Als iemand weet hoe ik er geluid uit kan krijgen dan hoor ik dat graag.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:43:
Dat het geheugen ondersteund wordt weet ik niet zeker! Ik heb het al geprobeerd zonder geheugen maar dat werkt ook niet.
Het geheugen komt samen met de processor van een Abit SE6 moederbord. Daar heeft het altijd op gewerkt, dan zou het op de Fujitsu toch ook moeten werken lijkt mij.
Is dat zo :?

Geef eens aan welk chipset er op die Abit zat en welk chipset hierop zit...
Specificaties geheugen:
Brand - SpecTek
Size - 128Mb
Pin Configuration - 168 pin (SDRAM)
Model Number - P16M648YLKF9-133CL3A
Notes - CL3 3.3v
Je geeft net de meest cruciale info niet: hoeveel chips zitten erop en wat staat er op die chips?

Met die P16M64YLKF9-133CL3A kun je namelijk twee kanten op:

8 chips 16Mx8 (werkt op vrijwel ieder bord die 128Mbit RAM ondersteunt)
16 chips 16Mx4 (voldoet niet geheel aan JEDEC specs, zal niet werken op borden met o.a. Intel chipset)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
In deze PDF: http://www.spectek.com/pdfs/SPECTEK_SDRAM_128MB_X4X8X16.PDF staat dat de losse chips op de module 8 meg x 16 (2 meg x 16 x 4 ) = S16008LK9.
Laatste twee letter zij TW = 54 pin plastic TSOP (400 mil)

Dit zijn de modules die ik heb.

[Fujitsu Siemens]
Chip direct naast de processor:
Intel 815
FW 82815
L1280415
SL5NQ
Malay

Chip verderaf van processor:
Intel
FW82801BA
L1270340
SLSFC
Malay

[Abit]
Chip direct naast de processor:
Intel 815
FW82815
F023IC22
SL4DF
Korea

Chip verderaf van processor:
Intel
FW82801BA
L022ID04
SL45H
Korea

Alle twee hebben onboard sound/video. De Fujitsu heeft ook LAN onboard.

Alle informatie heb ik overgenomen van de chips.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, het zijn beide i815 chipsets (probeer de essentie te pakken, bij geheugenchips is de uitgebreide info noodzakelijk, bij mobo chipsets meestal niet).

Dat betekent dat ze beide precies dezelfde DIMMs aankunnen (die beschrijving in de .pdf vind ik ambigu, er staat in dat de chip zowel als 32Mx4, 16Mx8 als 8Mx16 kunnen werken... gelukkig doet dat er niet toe). Verder hebben ze geen van beide onboard (=losse chip) VGA, het betreft hier integrated VGA in de i815 GMCH.

Als beide mobos zelfde chipset hebben is de vraag dus of die tweede bord werkt. Ik zou verdenken dat die brak zou kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, je zou het wel gaan denken dat het mobo niet veel bijzonders is. Als ik de processor en geheugen installeer en ik zet de voeding aan dan wordt het geheugen na ongeveer 5 minuten heet. Er staat dan alleen spanning op het mobo, hij is verder niet ingeschakeld.
Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Als de processor defect zou zijn, wat voor reactie levert dit op? Blijft de voeding dan wel aan en wordt de chip naast de processor dan warm? Als ik alleen de processor installeer en ik start hem dan voel ik na een minuut of 10 dat die chip warm wordt.
De processor/koelblok wordt ook warm maar niet heet.

En als het goed is geeft ieder mobo toch piepsignalen als er iets niet in goed is. Maar ik krijg er geen geluid uit. Heb het geprobeerd met koptelefoon in de audio-uitgang maar hoor niets. En op het mobo kan ik geen speaker aansluiting vinden. Kan dit of zie ik iets over het hoofd?

Dit is de manual van de Fujitsu mobo:
http://www.fujitsu-siemen...FSC/D1215/D1215Manual.pdf

Alvast bedankt voor de hulp!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:08:
Tja, je zou het wel gaan denken dat het mobo niet veel bijzonders is. Als ik de processor en geheugen installeer en ik zet de voeding aan dan wordt het geheugen na ongeveer 5 minuten heet. Er staat dan alleen spanning op het mobo, hij is verder niet ingeschakeld.
Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Kortsluiting? Suspend to RAM aangezet? Kan van alles en nogwat zijn.
Als de processor defect zou zijn, wat voor reactie levert dit op? Blijft de voeding dan wel aan en wordt de chip naast de processor dan warm?
Kan, maar de grap is juist dat als iets defect is, je nooit meer weet dan dat het niet doet wat zou moeten. Natuurlijk kan een beep code voor CPU problemen gegeven worden, maar als de CPU helemaal niets doet heeft BIOS geen manier om te draaien :o
Als ik alleen de processor installeer en ik start hem dan voel ik na een minuut of 10 dat die chip warm wordt.
De processor/koelblok wordt ook warm maar niet heet.

En als het goed is geeft ieder mobo toch piepsignalen als er iets niet in goed is. Maar ik krijg er geen geluid uit. Heb het geprobeerd met koptelefoon in de audio-uitgang maar hoor niets. En op het mobo kan ik geen speaker aansluiting vinden. Kan dit of zie ik iets over het hoofd?
Eh, als je geen speaker aangesloten hebt, is het niet gek dat dat bord niet gaat piepen 8)7

Maar sowieso is het een ouwe wijvenverhaal dat een moederbord bij een defect *altijd* een bepaald signaal geeft. De definitie van een defect is namelijk juist dat hij *niet* doet wat zou moeten :o
Dit is de manual van de Fujitsu mobo:
http://www.fujitsu-siemen...FSC/D1215/D1215Manual.pdf
Op pagina 6 van de manual zie ik in ieder geval bij puntje 6 een Connector for control panel and loudspeaker :z

Maar goed, luidspreker is niet zaligmakend.

Vragen:
- Hoe weet je dat dit Siemens bord werkt? Heb je het werkend gezien?
- heb je de switches wel goed ingesteld (allemaal op off zou volgens pagina 10 OK moeten zjin)?
- Waarom gebruik je het Abit bord niet als die wel werkte?

Als de switches goed staan en je verder niets kunt vinden zou je deze eens door moeten lopen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Belangrijkste is om in ieder geval het moederbord 'los' (dus niet in een kast) aan te sluiten, dan kun je kortsluiting uitsluiten. Het zou niet de eerste keer zijn dat de afstandsbusjes van de kast ergens tegenaan komen waar ze niet tegenaan moeten komen - met name als je van full ATX (Abit SE6) naar uATX (D1215) overgaat :z

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 15-11-2006 09:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1