[Veritas BE] Backup vertraagt plotseling enorm.

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Een vraagje over Backup's. Het is me nou al een aantal keer opgevallen dat Backup's met Veritas Backup Exec (tegenwoordig van Symantec) soms ineens heel erg traag werken.Een reguliere backup doet er zo'n 11 a 12 uur over om te voltooien, maar dan - ineens - schiet de doorlooptijd ineens omhoog naar 22 uur. Dit komt op ongezette tijden voor, en blijft dan zo achterlijk hoog. Wanneer je de machine reboot, of met behulp van beutility de database een "repair" geeft, is de opvolgende dag het probleem weer helemaal weg, om na verloop van tijd ineens weer de kop op te steken.

De gigantische tijds verschillen zitten met name in de exchange backup (o.a. +/- 7 uur verschil in bricklevel backup), maar ook bij filesystem backup merk je toch dat daar anderhalf uur extra tijd in gaat zitten. De grap is dat dit probleem eerder in een andere omgeving vergelijkbaar op speelde, waardoro ik zit te denken aan een bugje ergens. Ik kan dit alleen niet concreet aanwijzen. Opmerkelijk is het wel dat dit effect in de huidige omgeving alleen op de backup server voorkomt waar ook exchange wordt gebackupped.

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem? Weet iemand hoe ik dit probleem subtiel ga oplossen, want ik heb niet echt de gelegenheid om regelmatig de betreffende backup server onderuit te schieten. Eerdere omgeving kwam dit fenomeen voor bij Backup Exec 9.1 en 10.0, de huidige is weer een 9.1 omgeving.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Kan het zijn dat het Backup programma ruzie maakt met een virus scanner. Alhoewel je dan zou verwachten dat het iedere keer voorkomt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ben je aan het backuppen? OS-versies, grootte van data, incremental/differential/full?

Bij ons is er een enorme performance-winst geweest sinds we alles op Gbit-netwerk hebben geprikt maar dan nog zijn er vertragingen merkbaar omdat niet alle schijven voldoende kunnen aanleveren in MB/s om de tape-drive niet te hoeven laten wachten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Op wat voor tape drive back-up je?

Money for nothin' and your chicks for free

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
@cyspoz - Dat is een suggestie die veelvuldig voor komt, en ook door Symantec Support in het verleden werd aangedragen. Ik twijfel daar sterk aan om de reden die je zelf noemt: waarom is het dan niet iedere keer? Bovendien, hoe kan het dan opgelost worden door een server herstart/beutility repair actie?

Er komt ook nergens iets in logs naar voren. De eerste warning/error die je ziet is de Cancel van je job alstie echt *veeeeel* te lang duurt... Backuptijd is iets wat geleidelijk oploopt, maar soms ook in een klap door het dak gaat.

@MAX3400 - Elke dag is het een full backup van 2 systemen: Een Fileserver (die ook BE draait) en een Remote server met Exchange er op. Servers draaien Win2003 Sp1. Backups zijn elke dag Full (we houden niet zo van Incrementals) en nemen om en nabij de 370GB in beslag (past net aan op een bandje) De servers hangen al aan een Gbit switch, en zijn ook ingesteld om GBit te kwebbelen.

@ DeeJee - HP Ultrium2 drive, geen Library aanwezig.

[ Voor 57% gewijzigd door Firefox op 14-11-2006 12:22 ]

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Omdat het voornamelijk in Exchange gebeurd: is exchange misschien ook erg druk bezig? Wij gebruiken ook veritas Backup Exec en die gaf ook problemen omdat sommige files in gebruik waren. (geheugengebruik nam bij ons ook erg toe. dit hebben we afgeknepen op een maximum)

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Tja, je zou een keer met performance monitor in de gaten kunnen houden wat er op dat moment allemaal in je server zo druk bezig is. Is het zo dat er extreem veel HD activiteit is, of geheugen gebruik extreem met grote swap files tot gevolg. Of is de CPU spek aan het bakken?
Naast je virus scanner kan ik me ook nog voorstellen dat het (indien je een full text index hebt) index proces mogelijk tegelijkertijd met je backup valt. En je hebt ook nog in Exchange de Mailbox Manager (System Attendant) die niet op een standaard tijd maar random tussen bepaalde tijd draait. Dat zou in iedergeval het mogelijke random gedrag kunnen verklaren.
Is het ook nog mogelijk dat je RAID Controller iets van synchronisatie acties uitvoert tijdens de backup?
Ik begrijp van je dat de vertraging niet tot Exchange specifiek is, maar daar is het wel het meest merkbaar. Hoe groot is de data omvang van de Exchange server. Neem aan dat die geen 370 is?
Kan het ook nog zo zijn dat er gebruikers ingelogd zijn op de server, of in iedergeval hun mailbox open hebben staan?

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

backup je per mailbox of gewoon heel de information store?
Als je niet op regelmatige basis mails hoeft te recoveren zou ik gewoon heel de IS backuppen en niet iedere mailbox apart.
Als je iedere mailbox apart backupped gaat het rete traag + als die mailbox net ff in gebruik is voor 1 of andere actie gaat BE een vast gedefinieerde tijd (ben ff kwijt hoelang) staan wachten.
Daarna probeert hij het weer en als het dan niet lukt gaat ie gewoon verder.

Ik heb een LTO2 (400GB) unit en via een agent backup ik mijn IS met een snelheid van zo'n 1300MB per minuut. Met een degelijke gigabit switch tussen de servers.

Check ff met welke snelheid hij exchange backupped en of je per mailbox of gewoon heel de store backupped.

mookie

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke versie van de Remote Agent gebruik je?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 09:20

Muggie

8 pm

11 a 12 uur voor twee servers ?

Ik backup het complete serverpark (rond de 200 GB verdeeld over 8 servers) in 6 uur over een 100 mbit netwerk naar een Ultrium 2 unit ... lijkt me dat in jouw situatie de tijd die de backup normaal in beslag neemt al verkort zou moeten kunnen worden.

Heb je de advanced open file option aanstaan voor de volledige backup ?

PSN: mug_8pm

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Muggie schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:46:
11 a 12 uur voor twee servers ?

Ik backup het complete serverpark (rond de 200 GB verdeeld over 8 servers) in 6 uur over een 100 mbit netwerk naar een Ultrium 2 unit ... lijkt me dat in jouw situatie de tijd die de backup normaal in beslag neemt al verkort zou moeten kunnen worden.

Heb je de advanced open file option aanstaan voor de volledige backup ?
in 6 uur?
Dat is echt snel dan.
Ik moet wel zeggen dat je verschillende types LTO units hebt.
Ik heb b.v. een 480 (uit mijn hoofd) maar je hebt ook 960 ofziets. Die zijn dan weer een stukje sneller.
Is die 6 uur inclusief verificatie?
Mij backup doet ook 100 GB in 3 uur maar dan duurt het nog 1 uur om te verifieren.

mookie

• DeeJee

DeeJee

Dus...

mookie schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:44:
[...]

in 6 uur?
Dat is echt snel dan.
Ik heb b.v. een 480 (uit mijn hoofd) maar je hebt ook 960 ofziets. Die zijn dan weer een stukje sneller.
Mij backup doet ook 100 GB in 3 uur maar dan duurt het nog 1 uur om te verifieren.
Ultrium format generation 3 provides data transfer rates of 80-160 MB/second (2:1 compression) for the third generation of the 8-channel version. LTO3

Ultrium format Generation 2 provides for data transfer rates of 40-80 MB/ second (2:1 compression) for the second generation of the 8-channel version. LTO2

Ultrium format Generation 1 provides for data transfer rates of 20-40 MB/ second (2:1 compression) for the first generation of the 8-channel version. LTO

Check iig je Job Rate. Deze mag niet te laag zijn. Een LTO drive moet nl. in streaming mode draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door DeeJee op 17-11-2006 09:55 ]

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 09:20

Muggie

8 pm

mookie schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:44:
[...]

in 6 uur?
Dat is echt snel dan.
Verify heb ik uitstaan.

PSN: mug_8pm

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je een oplossing kunnen vinden hiervoor? Ik heb nml. ook problemen met de backup.

Normaal gesproken doet onze backup over ~120 gig 7 uur, maar sinds een paar dagen loopt de backup om 10.00 sochtends nog (backup word gestart om 23.00).

Inmiddels heb ik al een aantal keer de drives gecleaned, Removable Storage staat uit, reboot gedaan, maar het helpt niet.
Soms lijkt het net alsof onze RAID5 array gewoon enorm traag is, ondanks dat deze normaal presteert (voor mijn gevoel, ik zal morgen eens kijken of HDTACH bvb ook normale waardes geeft)

Heeft ook een computer!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Heb je BE live update al eens gebruikt?
Kijk eens of je disken niet vreselijk zijn gedefraged. Dat kan ook enorm vertragen. (van je RAID5 dus)

[ Voor 7% gewijzigd door DeeJee op 16-03-2007 15:04 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Zet in ieder geval de verify uit, neemt alleen maar veel tijd en het nut is maar beperkt, als de tapes niet meer goed zijn krijg je toch meestal al schrijferrors. En natuurlijk vervang je ze preventief op tijd :)

Is het verder ook een Exchange server backup?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Bertus
  • Niet online
Verify staat uit.

Defraggen zal ik ook zaterdag doen, niet verstandig dat te doen op een draaiende server.

Ja, er is een Exchange server backup.
(Zolang zit ik hier nog niet dus het is voor mij ook uitvinden hoe alles werkt :) )

Enne: Ik ga nu Live-update doen... Ik neem aan dat de huidige schedule daar niet door aangetast word? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bertus op 16-03-2007 16:10 ]

Heeft ook een computer!

• Bertus
  • Niet online
Ik haal met HDtach een sequential read van avg. 71 MB p/s, de raid5 array van 3 diamondmax 9 schijven haalt al meer, en mijn RAID5 array bestaat uit 5 SCSI schijven...

Defrag is gestart.

[ Voor 6% gewijzigd door Bertus op 17-03-2007 10:25 ]

Heeft ook een computer!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 12:46
Bertus schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:10:

Defraggen zal ik ook zaterdag doen, niet verstandig dat te doen op een draaiende server.
Daar heb je diskeeper server voor ;-)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
__fred__ schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:27:
[...]

Daar heb je diskeeper server voor ;-)
de ingebouwde defrag van windows kan je ook schedulen hoor :) je moet het alleen via de commandline doen

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1