Gevaarlijk woordje, dat 'ooit'

Pagina: 1
Acties:

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
nieuws: Nvidia heeft samples van mobiele G80-core in huis
De GeForce 8800 GTX is de snelste kaart ooit...
Wat hier staat? Dat over 20.000 tot 5 miljoen jaar dit nog steeds de snelste kaart is. Gevaarlijk woordje dat 'ooit'. 't Is miereneukerij, dat geef ik toe, maar ik erger me gewoon rot aan hoe dit woordje wordt misbruikt in de media.

Ooit betekend in deze zin 'allertijden' wat dus ook de toekomst inhoudt. En ik neem aan dat jullie a) niet in de toekomst kunnen kijken, en b) geen tijdmachine hebben :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
ooit (bw.)
1 op enig tijdstip => eens; <=> nooit

Je moet er gewoon 'op het moment van schrijven' bijdenken en suddenly it all makes sense. Dat we geen uitspraken kunnen doen over de toekomst, lijkt voor de hand te liggen, niet? Zeker in computerland is dat het geval. Binnen vijf jaar zal iemand die terugkijkt in het archief echt wel snappen dat die 'ooit' in referentie tot 'dinsdag 14 november 2006' - wat bovenaan de post staat, onder de titel - gelezen moet worden :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:31
Ik zou trouwens eerder iets zeggen als 'tot op heden', dat is namelijk precies wat er bedoeld wordt :).

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-11-2006 11:09 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Cyphax

Moderator LNX
Je bedoelt niet 'volgende week'? :+
Dit soort uitspraken zie je zo vaak, en nog nooit heeft 'ooit' met vooruitwerkende kracht betekend in een vergelijkbare context. Waarom zou dat nu wel zo zijn? :)

Het lijkt me meer een soort gezegde haast.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 14-11-2006 11:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus