Toon posts:

[2000/2003] Server Migratie / Upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk jullie advies nodig met het volgende:

Ik heb:
Een Windows 2000 Server met de volgende extra rollen:
  • Domain Controller
  • DHCP
  • DNS
  • Fileserver
  • Printserver
  • Exchange Server 2003
Deze domain controller begint te weinig schijfruimte te krijgen en daarom is de bedoeling om deze Windows 2000 Server te vervangen door een Windows 2003 Server die alle taken overneemt behalve de Exchange Server. Vervolgens zou het de bedoeling zijn om de Windows 2000 Server opnieuw te installeren met Windows 2003 en die een Secondary Domain Controller te maken en ook een Exchange server van te maken.

De planning is:
Windows 2003 Server met de volgende rollen:
  • Master/Primary Domain Controller
  • DHCP
  • DNS
  • Fileserver
  • Printserver
De Windows 2000 server Upgraden of opnieuw installeren naar Windows 2003 en daarop Exchange Server 2003.

Windows 2003 Server (de oude 2000 Domain Controller) met de volgende rollen:
  • Backup/Secondary Domain Controller
  • Exchange Server 2003
Wat ik zelf zou doen is het volgende:
• De nieuwe server voorzien van Windows 2003 en die toevoegen als een additional Domain Controller.

• De DHCP database verplaatsen van de oude server naar de nieuwe Windows 2003. Uitleg staat volgens mij hier: How to move a DHCP database from a computer that is running Windows NT Server 4.0, Windows 2000, or Windows Server 2003 to a computer that is running Windows Server 2003

• De DNS verplaatsen van de oude server naar de nieuwe. Uitleg staat volgens mij hier: http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=3357 afgezien dat dit van Windows 2000 naar 2000 is, werkt het volgens mij op dezelfde manier.

• Vervolgens om de sharenamen hetzelfde te houden zou je DFS kunnen gebruiken, maar misschien hebben jullie nog suggesties?

• 70+ Printers moeten overgezet worden incl. de instellingen. Nu las ik hier al op het forum dat je Print Migrator kunt gebruiken. Uitleg staat hier: http://www.microsoft.com/...iew/printmigrator3.1.mspx maar die schijnt niet de instellingen over te nemen.

Afgezien van de printer instellingen, zal van mijn idee van hoe je het beste kunt aanpakken totaal niet logisch zijn, daarom maak ik dit topic ook :+

Extra informatie:
• Er draaien nog diverse server met Citrix die uiteraard zijn aangemeld op het domein.
• Er is maar 1 domein naam

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 15:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op zich geen raar stappenplan :)
Ik zou deze alleen iets meer in detail uit gaan werken, en de stappen iets uitgebreider beschrijven.

Denk er wel even om, om je schema alvast voor te bereiden voor een W2K3 DC middels "adprep /forestprep" en "adprep /domainprep". Ook zul je na het installeren van de W2K3 DC alle FSMO rollen moeten transferen.

Een erg mooi artikel is deze:

Common Mistakes When Upgrading a Windows 2000 Domain To a Windows 2003 Domain

Hier staan eigenlijk alle stappen, checklists en valkuilen met bijbehorend KB-artikel genoemd :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

alleereerst zul je je AD moeten uitbreiden met de 2003 AD atributes. Lees deze kookboeken reeks ook even door [Howto] Migratie stappenplan 2000 -> 2003 server (1/4) Hierin heb ik tijd geleden al een soort stappen plan in beschreven. Elke situatie is natuurlijk weer anders en dit betreft een inplace upgrade. Hierna kan je eenvoudig een nieuwe machine bijplaatsen en als second DC met dcpromo erin plaatsen.

Ik zou in ieder geval hele goede backups maken gezien de hoeveelheid roles op 1 server.

Verwijderd

dhcp verplaatsen is redelijke onzin imho (tenminste de database). zet de leasetime gewoon terug naar een dag of zelfs minder. installeer dhcp op de nieuwe server, vrijdagmiddag voordat je weggaat, authenticeer je de nieuwe dhcp server en stop je de oude, al klaar.

dns (artikel niet gelezen), als je een AD integrated zone hebt, is het simpelweg dns installeren op de nieuwe domaincontroller.

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:22:
Op zich geen raar stappenplan :)
Ik zou deze alleen iets meer in detail uit gaan werken, en de stappen iets uitgebreider beschrijven.

Denk er wel even om, om je schema alvast voor te bereiden voor een W2K3 DC middels "adprep /forestprep" en "adprep /domainprep". Ook zul je na het installeren van de W2K3 DC alle FSMO rollen moeten transferen.

Een erg mooi artikel is deze:

Common Mistakes When Upgrading a Windows 2000 Domain To a Windows 2003 Domain

Hier staan eigenlijk alle stappen, checklists en valkuilen met bijbehorend KB-artikel genoemd :)
Document had ik idd al gevonden, maar meeste documenten gaan uit van een UPGRADE, ik wil de Domain Controller verplaatsen naar een andere server met alle Users,Policies,Printers en thrust relations. Ik neem aan dat daar andere aandachts punten bij komen kijken dan een wat simpelere upgrade.

"adprep /forestprep" en "adprep /domainprep".
Dit commando moet uitgevoerd worden als eerste stap op de Windows 2000 Domain Controller als ik het zo goed begrijp, maar wat houd dat precies in? Hij bereid de Windows 2000 DC voor op synchronisatie?

Wat ik namelijk nu hier tegen kom in mijn VMware situatie is dat als ik een DC heb en daar een additional DC bij wil zetten is dat de additional DC geen NETLOGON map heeft. Wat heeft een additional DC/Backup DC nou voor nut als die geen loginscripts heeft die gebruikers nodig hebben op het moment als je Master/Primary DC crasht?

Of zie ik nu wat over het hoofd? Kan gauw want je ziet door de bomen het bos haast niet meer

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:03:
[...]Document had ik idd al gevonden, maar meeste documenten gaan uit van een UPGRADE, ik wil de Domain Controller verplaatsen naar een andere server met alle Users,Policies,Printers en thrust relations. Ik neem aan dat daar andere aandachts punten bij komen kijken dan een wat simpelere upgrade.
Je UPGRADE wel je domain en Forest van W2K naar W2K3 ;) (vanwege de aanpassing van je DC van W2K naar W2K3).
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:03:

"adprep /forestprep" en "adprep /domainprep".
Dit commando moet uitgevoerd worden als eerste stap op de Windows 2000 Domain Controller als ik het zo goed begrijp, maar wat houd dat precies in? Hij bereid de Windows 2000 DC voor op synchronisatie?
Beide commando's zorgen ervoor dat het AD Schema uitgebreid wordt met de extra zaken die een W2K3 DC wel kent (en nodig heeft), die een W2K DC niet heeft. Deze extra attributen bestaan nu nog niet in je Schema...
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:31:
dhcp verplaatsen is redelijke onzin imho (tenminste de database).
Maak jij even alle reservations even opnieuw aan? ;)
Tuurlijk kan dit ook gescript, maar het exporteren en importeren van DHCP stelt niets voor en is vaak sneller.

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 14-11-2006 12:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Oke begint al wat duidelijker te worden :)

Het punt van de Backup Domain Controller vind ik nog een beetje vaag, want wat heb je aan een Backup Domain Controller die geen NETLOGON map heeft met de login script die ook op de Master Domain Controller staan. Enige resultaat wat ik nu oppervlakkig zie is dat je Active Directory etc allemaal wel gesynct worden, maar de rest?

Ik mis of zie een groot punt over het hoofd waarschijnelijk. :+

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Netlogon wordt ook gerepliceerd hoor, het kan echter even duren voordat deze zichtbaar is na installatie van een nieuwe DC. Eerst moet alles volledig gesynced worden voordat deze share toegankelijk wordt.

Check je eventlog even, daar moet het wel instaan..

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:46:
Netlogon wordt ook gerepliceerd hoor, het kan echter even duren voordat deze zichtbaar is na installatie van een nieuwe DC. Eerst moet alles volledig gesynced worden voordat deze share toegankelijk wordt.

Check je eventlog even, daar moet het wel instaan..
Begin je er nou nooit moe van te worden dat je altijd gelijk hebt _/-\o_

Maar inderdaad de NETLOGON map staat er nu ook bij.
Ik neem dat de File Replication Service hiervoor wordt gebruikt en die gaf wat foutmeldingen mbt DNS, maar dat was mijn schuld waarschijnelijk omdat ik wou kijken wat er gebeurde bij het toevoegen van een extra DC, maar wel vergeten was om een vast ip adres in te stellen 8)7

Met het de melding in de Event Viewer:

The File Replication Service is no longer preventing the computer VMFS2K3 from becoming a domain controller. The system volume has been successfully initialized and the Netlogon service has been notified that the system volume is now ready to be shared as SYSVOL.

Type "net share" to check for the SYSVOL share.
Pagina: 1