Heb een vraag over Speedstep.
De bios van mijn mobo, een p5b-e plus, geeft de mogelijkheid 2 profielen op te slaan. Nu heb ik 1 400 MHz bus speed profiel gemaakt, voor de dagen ik veel met filmbestanden bezig ben en de cpu power goed kan gebruiken.
Van het tweede wil een energiezuinige lage temperatuur profiel maken, voor een beetje surfen, gamen, normaal pc gebruik. Deze is een 333 bus speed geworden (zonde om een c2d helemaal niet te pushen ;p ).
Dit profiel is Orthos stabiel met een 1,1625 Vcore in de bios, 1,112 v in Cpu-z. En nu komt het probleem, systeem is idle, Speedstep kickt in, multiplier gaat van 8 naar 6, en de Vcore gaat omhoog! Cpu-z laat 1,12 v zien, niet een grote verhoging, maar toch niet de bedoeling van een systeem dat gemaakt is om energiebesparingen op te leveren
Heb bij wijze van test de bios instellingen op default gezet, en bekeken wat Speedstep doet. Op een bus speed van 266 en een multiplier van 6 laat cpu-z 1,12 v zien, dezelfde Vcore als het overklokte op een multiplier van 6.
Daarna met 333 fbs en geforceerde multiplier van 6 in de bios gekeken hoe laag de Vcore kon gaan, 1,1 v is het laagst wat er te kiezen is in de bios, 1,056 v in Cpu-z, en dit was orthos stabiel.
Deze pagina (
http://www.tomshardware.c..._out_athlon_64/page5.html) op Toms laat zien dat de Vcore veel lager kan. Is dit omdat het een processor is met een veel hogere multiplier en dus verder achteruit kan schakelen? Voor mn gevoel moet mijn proc ook wel onder de 1 v kunnen met een 6x multiplier.
Heb het programma CrystalCPUID geprobeerd, maar de ingevoerde voltages hebben geen effect op de voltages die uit te lezen zijn via Cpu-z.
Heb ik iets over het hoofd gezien? En zijn er nog andere programma's die jullie aan kunnen raden om het speedstep process te beinvloeden?
(eerste post btw
)